Zaslal: ne červenec 26 2020, 10:06 Předmět: CDI zapalování
Dobrý den,
potřeboval bych poradit se zapalováním typu Capacitive Discharge Ignition, které je na jednoduchém schématu níže. Naznačil jsem tam nabíjení kondenzátoru zelenou barvou a vybíjení modrou barvou. K vybíjení kondenzátoru dochází po sepnutí tyristoru. Problém který mám je, jak přerušit zapalování, to znamená přerušit jiskru nebo jí dostatečně oslabit. Jiskra vzníká, když dochází k vybíjení kondenzátoru. Kondenzátor je impulzní, řádově jednotky uF na stovky voltů, třeba 400. Cívka má odpor řádově jednotky Ohmu. Řešení musím provádět v naznačeném bodě A. Jak toho dosáhnout?
Řešení, které mě napadá je připojovat k tomuto obvodu, pomocí SSR relé, vybíjecí odpor, který bude paralelně k cívce. Jak zvolit tento odpor? Menší než cívka? Jak zvolit jeho výkon? A je vůbec toto správné řešení? Když připojím na nějaký čas tento odpor k obvodu, dojde k nabití kondenzárotu a při vybíjení bude výkon cívky omezen, přes můj nově přidaný vybíjecí kondenzátor, a tudíž nedojde k zapálení paliva? Děkuji za jakékoliv nápady a vysvětlení.
Založen: Aug 12, 2005 Příspěvky: 644 Bydliště: Hradec Kralove
Zaslal: ne červenec 26 2020, 11:00 Předmět:
Často jsem viděl vypínač v tom bodě jak máš naznačeno, ale bez diody. Prostě natvrdo sepnout vypínačem. _________________ Machr jsme každý, ovšem vždy v oboru někoho druhého ...
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 20406 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne červenec 26 2020, 12:04 Předmět:
Stačí přece zkratovat snímač polohy kliky, tyristor přestane spínat.
Mimochodem, s prodlouřením jiskry jsme se vyblbli až haňba. Sice to pálilo i s uhořelými elektrodami svíčky, ale příliš se usazoval karbon ve výfuku.
To rychlé odhořívání elektrod spravilo nabíjení kondenzátoru 4 µF jen na průměrně 55 V (maxmálně tam bylo kolem 75 V). Jiskru se podařilo trochu prodloužit odporem 47 Ω/1W do série s tím kondíkem, dojezd do dalšího ucpání výfuku se prodloužil asi o třetinu (místo 250 km vydržel asi 330 km).
S tlumivkou místo odporu to rušilo a tím jsme další pokusy vzdali.
Aby mě někdo špatně nepochopili, nikdo nechce prodlužovat dobu jiskry. Chci úplně přerušit . Zjišťuji, jak to nejlíp udělat v tom naznačeným bodě a jestli by třeba nestačilo ten výkon zapalovací cívky jen omezit, tak aby se kondenzátor vybil dřív a dodal menší výkon a nedošlo k zapálení paliva po daný čas, který ovládám mikroprocesorem.
Zkoušel jsem to v tom naznačeným bodě uzemnit přes SSR relé a když to takhle natvrdo územním, vždy mi to zablokuje mikroprocesor. Nevím jestli tam dojde ke zkratu nebo nějaké napěťové špičce, ale prostě mikroprocesor přestane fungovat.
Pokud bych to udělal jak píše Hill, přestane to dávat palivo a to nechci, jelikož to budu přerušovat při jízdě a na závodní motorce, tak úplně nechci, aby ten motor měl tu chvíli chudý palivo a zbytečně to tam hořelo pod velkou teplotou potom. Další věc je, že nevím co by to udělalo s kontrolou trakce. S tlumivkou to přestalo dávat jiskru?
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1382 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: ne červenec 26 2020, 16:56 Předmět:
Marek917382465 napsal(a):
Nevím jestli tam dojde ke zkratu
takze mikroprocesory ano ale zaklady elektro nula bodov
samozrejme ze tam dojde k skratu, prudy jak krava, popravis si ssr aj ten tyristor
blokuj proste snimac
Založen: Feb 07, 2008 Příspěvky: 854 Bydliště: Jablonec nad Nisou
Zaslal: ne červenec 26 2020, 17:59 Předmět:
Kdyby jste netušili co po vás chce tak se snaží udělat "quick shift".
Ve chvíli kdy se nohou dotkne řadičky dojde k přerušení jiskry - tím se odlehčí zuby v převodovce a on tam muže kopnout další kvalt bez spojky a při tom pořád drží plnej plyn.
Přesně tak. Proto nemůžu zablokovat snímač. Ovlivnilo by to kontrolu trakce a jednotka by tam neposílala směs a to si fakt na závodní motorce a zmačknutým motoru nemůžu dovolit. Radši ať tam jde palivo a pálí to potom do výfuku než aby to jelo na chudou směs.
A jak píše kolega výš, je to tak, analog není moje parketa. Jsem zaměřený na digital.
Ani SSR ani mikroprocesor mi to neodpálí. Dříve jsem pomocí SSR rozpojoval v bodě A vodič. Vše fungovalo jak má, ale pokud by došlo k tomu, že elektronika z nejakého důvodu přestane pracovat nebo vyhoří, došlo by k zastavení motoru a to si nemůžu dovolit. Proto jsem přešel na uzemnovani, kde je logika opačná a když to nebude fungovat, nic se neděje. Teď když to územním s prvním zapálením se zastavil úplně mikroprocesor a do dalšího resetu nefungoval. Přidal jsem do obvodu unipolární transil abych omezil v obvodu napěťové špičky a trochu to pomohlo. Na volnoběh to běží dobře, ale jakmile trochu přidám plyn a zrychlí se signál, zas se stane to stejný. Musí být přece nějaká možnost jak to vyřešit.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 20406 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne červenec 26 2020, 18:49 Předmět:
A jak zjišťuje, že se dotkl řadičky? jestli ny to nespravil normální kontakt nebo jazýčkový ovládaný magnetem.
Pro procesor v prostředí s tak vysokou hladinou rušení se musí příslušně řešit jak jeho napájení, tak ošetření (popřípadě oddělení) výstupů. A kostření, samozřejmě. A ještě složitější je to v naznačeném bodě.
Dej tam optočlen a zkratuj jeho výstupem řídicí elektrodu tyristoru. Když nesepne kondík zůstane nabitý, jisktu nehodí, dokud ho opět otevřený tyristor nevybije do cívky.
Určitě by to nezvládl. Že snímače musím snímat napětí a vypínám až při určitým času. Potrebuju teda A/D převodník.
Napájení řeším tak, že beru 12V z baterky a když to běží, tak samozřejmě z alternátoru a přes le50 stabilizuji na 5V. Mám tam transil kvůli alternátoru, aby to nezhořelo. Na plosnaku jsem se snažil oddělit analog a digital. SSR relé mám samozřejmě pomocí optoclenu a triaku. Taky jsem neumistoval nic na druhou stranu proti procesoru a nechal jsem tam zem, aby to odstinilo magnetickou interferenci. Jelikož se to zdálo jako funkční řešení, protože na volnoběh to jde, nechal jsem to celý udělat.
Chápu jak by to fungovalo, kdybych zkratoval vstup do tyristoru, ale tyristor si řídí sama jednotka. Prostě se do ní nedostanu. Tady to schéma jsem našel na webu a je jen pro představu, kdyby někdo nevěděl, jak funguje CDI zapalování.
Nevím jak oddělit to kostření, aby to nedělalo takovejhle bordel. Když to totiž takhle územním, jednotka se taky nezasekne a nepřestane fungovat. Přece to tam taky musí nějak řešit.
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1382 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: ne červenec 26 2020, 19:41 Předmět:
co vsetko je sucastou tej jednotky a co je mimo ?
indukcna cievka je cela mimo jednotku ? aj ukostrenie?
ak ano , akusil by som ju ukostrit cez mosfet , G cez odpor na 12V aby bol furt "vodivy" a cez optoclen by som G uzemnil a tym ho v pripade potreby zavrel.
kedze to robis procesoorm , zapinanie a vypinanie by som robil mimo cas kedy je zapal.
Přesně tak, celá cívka je mimo jednotku. Tenhle nápad jsem měl taky, ale to uzemnění cívky je celkem nešikovné pro tohle řešení a je "napevno" pod šroubkem co drží cívku. Bod A používám proto, protože je tam dobrej přístup a je tam FASTON konektor. Takže celý CDI zapalování je v jednotce. Snímač otáček z kliky. Tyristor si jednotka určitě ovládá sama, protože se dá programově měnit předstih.
Vážně to nijak nevyřešíme?
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1382 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: ne červenec 26 2020, 20:16 Předmět:
vyriesime. budes to odpajat v bode A, relatkom , NC kontaktom
v klude to bude zopnute, procesorom zopnes rele tym mu rozopnes kontakty a zapalovanie sa prerusi.
Klasické relé má malou životnost a dlouhou dobu rozpojení a spojení kontaktu. Proto jsem přešel na SSR relé, které všechny problémy řeší, ale nemá nic jako NC kontakt.
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1382 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: ne červenec 26 2020, 21:10 Předmět:
tak druhy pokus
pises ye SSR je OK? tak ho proste drz zapnute odporom z 12V. MCU to cez optoclen prizemni (kludne aj cez posilnujuci tranzistor - neviem aky prud treba na riadenie toho SSR + aby ti nechytalo rusenie)
v kludovom stave bude SSR zopnute, procak ho vypne
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.