Založen: Nov 24, 2006 Příspěvky: 1988 Bydliště: SR-Bratislava -Devínska Nová Ves
Zaslal: st říjen 31 2018, 13:32 Předmět: Košická električka smrti
Nemám rád pitvanie sa v takýchto tragédiách, ale na tejto ma zopár vecí technického charakteru zaujalo.
Asi veľa z vás pozná tento príbeh, možno niektorý ste v tej dobe sa k niečomu okolo toho lepšie dostali, tak preto sa pýtam na váš názor.
Podla oficiálnej verzie nehodu spôsobila vodička.
Ale :
1. To by vodička musela zaspať alebo niečo podobné, lebo na tom svahu, pod ktorým sa v zákrute vykoľajila, je zastávka. Už na nej nezastavila. Prečo? Zaspala? Došlo jej zle? Alebo jej nefungovali brzdy?
2. Električka má záchrannú brzdu ovládateľnú aj cestujúcimi. To nikto z 200 ľudí za ňu nezatiahol?
3. Vodička na následky zranení umrela. Na mŕtvych sa ľahko hádže vina. Prečo v roku 1989 bol teda zničený vyšetrovací spis?
4. Električka má vraj 3 systémy bŕzd. Je možné , aby sa všetky 3 v oboch vozňoch naraz pokazili? Vraj keď električka už šla nekontrolovateľne dolu kopcom tak vodička kričala, že električka nebrzdí.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32091 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st říjen 31 2018, 14:23 Předmět:
Nechej mrtvý spát, Peter. Stejně se pravdu nikdy nikdo nedozví, protože pokud v ´89 někdo skartoval spis, muselo tam bejt něco zašmoulenýho a ten dotyčnej nechtěl, aby se ani po letech někdo dověděl víc. Dohadovat se vo něčem takovým dneska je jako otevírat spisy k případům majora Zemana ... Většina lidí z tý nehody je stejně už po smrti (myslím ty co přežili i ty co to vyšetřovali), novýho se nedovíš nic. Jen spekulace a dohady ... Víš kolik železničních nehod se podobným způsobem "hodilo" na fíru, kterej u toho zařval? A nedošetří nikdo nic, i když lidi vod "nehodovýho vlaku" kolikrát vyprávěli, co na místě našli nebo viděli - a jak přišel někdo vysoko postavenej z vyšetřovacáho mančaftu a dotyčnej důkaz sbalil aby ho už nikdy nikdo neviděl... Stačí si vzpomenout na ten most co spadnul před 10 lety těsně před rychlík ve Studénce. Fíra sice hrdina, ale nedostal krom medaile za statečnost ani kačku vodškodnýho. Celkem osm mrtvejch, po kterejch zůstaly rodiny a příbuzný - a stejně se na to kdo skutečně zavinil, že mostní těleso nebylo po dočasným pozastavení přesunovejch prací dostatečně zajištěný proti sjetí do kolejiště, nepřišlo ani u soudu křížovýma výslechama všech obviněnejch i svědků. Přitom se přesně ví kdo ty práce vyprojektoval, kdo je dělal, kdo jim velel a kdo měl za co zodpovědnost - ale soud jaxitaxi nedokáže říct "TENHLE TO MĚL ZKONTROLOVAT A TEN ZA TO NESE VINU!"
A to se jedná o nehodu jen 10 let starou ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Spíše na okraj - skartování spisů je zcela běžná praxe, resp. většina spisů je po určité době (udává ji zákon) skartována.
Udělali to po 20 letech - takže i kdyby to bylo jinak, tak je vše promlčeno. Uchování tedy nemá význam.
Pokud spis není například z historických důvodů hoden trvalé archivace, tak jde po uplynutí dané lhůty do stoupy.
Hodně spisů známých případů se nám dochovalo jen díky opisům (zpravidla dílčím), které někdo pořídil pro své vlastní účely.
4. Električka má vraj 3 systémy bŕzd. Je možné , aby sa všetky 3 v oboch vozňoch naraz pokazili? Vraj keď električka už šla nekontrolovateľne dolu kopcom tak vodička kričala, že električka nebrzdí.
Tramvaje T3 mají opravdu tři systémy brzd, jenže dvě z nich (elektrodynamická a kolejové magnety) nefungují, pokud dojde ke ztrátě adheze a třetí (čelisťová brzda na motoru) je určena jen k dobrzdění v okamžiku, kdy elektrodynamická brzda přestává být účinná, takže ta mohla smyk jen zhoršit.
V té době jsem se okolo podobných nehod trochu motal, takže jsem se doslechl, že hlavním viníkem tolika a tak těžkých zranění byl zlepšovací návrh, podle kterého se bezpečnostní sklo v oknech košických tramvají nahrazovalo běžným okenním a střepy z něj bohužel udělaly své...
Nehoda se stala v roce 1978, takže pokud byl spis skartován v roce 1989, tak ještě zdaleka nebyl případ promlčen.
Podľa mňa tá električka nebola po elektrickej stránke v poriadku. V Košiciach sa na niektorých električkách testovali nové elektronické pohony. Popri tom sa dosť chaoticky servisovali. Všelijako svojpomocne komponenty z jednej električky do druhej, alebo vozne medzi linkami. Niekde na internete bol o tom celý seriál na pokračovanie. Tu je aspoň stručný prehľad:
https://imhd.sk/ke/doc/sk/10761/Precislovanie-kosickych-elektriciek-T3-z-rokov-1963-1967-1976
Električka má 3 brzdy. Rekuperačnú elektromotorom, klasickú čeľusťovú a elektromagnetickú takzvanú koľajovku, ktorá keď sa pricucne, tak vytrhá koľajnice z pražcov. Všetky tri však mohli zlyhať veľmi jednoducho s ohľadom na vyššie uvedený chaos a politickú situáciu v tej dobe. Pri rekuperačnom brzdení sa motor zmení na generátor a kinetická energia sa mení na elektrickú a vracia späť do troleja. Za tým účelom sa musí generátor nabudiť tak aby generoval napätie vyššie ako je v troleji. Zároveň musí vzniknutú energiu niečo spotrebovať, inak by napätie prudko rástlo, až kým by nedošlo niekde k prierazu. V tej dobe neexistovali meniče ktoré by rekuperačnú energiu vedeli vrátiť späť do elektrickej siete. Na danom trolejovom úseku by musela byť iná električka, ktorá by tú energiu spotrebovala, napríklad na vedľajšej koľaji jazdou do kopca. To sa však nedá zabezpečiť a tak má električka výkonové varistory, do ktorých sa odvádza energia, keď napätie prekročí určitú hodnotu. Tieto varistory sú dimenzované na určitú energiu, teda na nejakú max. hmotnosť električky a max. rýchlosť, resp. na maximálne klesanie trate a dĺžku toho klesania. Počas môjho štúdia na VŠ bolo v električkách KT8 pri brzdení dole tým svahom stále cítiť charakteristický zápach, ako keď zapnete starú žehličku. To znamená, že príslušný trolejový úsek je relatívne krátky a nie je spojený s ostatnými úsekmi. Tá umelá záťaž v podobe varistorov má vlastné istenie. A tak si viem predstaviť, že pri prudšom zabrzdení dobre rozbehnutej a preplnenej električky na konci svahu mohli tie varistory alebo k nim príslušné poistky zlyhať, čím by sa rekuperačná brzda stala nefunkčná. Od nehody zastavujú električky v polovici svahu. Pred tým zrejme nebola rýchlosť nijako obmedzená. Vodiči asi ani netušili, že to tá električka nemusí vydržať. S tým by mohlo súvisieť aj tvrdenie svedkov, že vodička nie len že nezabrzdila, ale ešte aj otvorila dvere, takže niektorí za jazdy vypadli. Ako som spomenul vyššie, ak sa energia z rekuperácie nemá kam spotrebovať, tak napätie rastie až niekde dôjde k prierazu. Nemohlo práve to spôsobiť otvorenie dverí? Čo sa týka čeľusťovej brzdy, tá je účinná pri nízkych rýchlostiach a slúži skôr na dobrzdenie. No bez elektriky neviem, či by brzdila. No a na záver koľajovka. Trať sa pod kopcom stáča doprava. Ak spanikárila alebo inak nestihla koľajovku použiť, tak po vykoľajení už bolo neskoro. Rozhodovali prakticky sekundy. A to, že električka nebrzdí, mohlo byť dosť prekvapivé. Otázne je aj to, či bola koľajová brzda funkčná, či mala funkčné a nabité akumulátory. Predsa len sa tak často nepoužíva a pri všeobecnom socialistickom nedostatku všetkého mohli byť akumulátory niekde inde.
varistory asi ne - ty se používají úplně k jiným účelům. Jsou to výkonové brzdové odporníky buď obyč, nebo FECHRALové. EDB (elektrodynamické brždění) ať s rekuperací, nebo z propalem energie na střeše v odporech je nejnižší stupeň brždění. Používá se při zpomalování, nebo brzdění v kopcích. Pro rekuperaci musí být jednak uspůsobená síť a jednak musí být vhodně obsazená vozidly, protože tu dodanou energii musí někdo propálit jinde (což jsi napsal dobře). energetické podniky nemají zájem o vykupování náhlých "zpětných přelivů" energie, proto to měnírna musí ustát bez následků. Podle mých neoficiálních zdrojů snad rekuperace byla zakázána do nedávných let.
Takže pokud brzdí (vlak, nebo šalina, je to podobný), tak napřed zpomaluje EDB, pak nastoupí paknové, nebo špalkové brzdy. Kde je role kolejnicových brzd nedokážu říct, tady se u drah nepoužívají, takže je ani neservisujem.
Myslím, že koľajová brzda u električiek je ako záchranná a že je to práve tá brzda, čo sa aktivuje stlačením červeného tlačidla STOP nad dverami, dnes bežne za sklom. Nie raz som videl, keď v preplnenej električke sa ním niekto vyšší snažil omylom otvoriť dvere.
A čo sa okien týka, je takmer jedno aké sú, keď sa vysypú na stále sa pohybujúcom dopravnom prostriedku prevrátenom na stranu a ľudia vlastnou tiažou spadnú na vozovku či iný zemský povrch ubiehajúci pomedzi okenné stĺpiky. Je to mlynček na mäso.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32091 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st říjen 31 2018, 21:13 Předmět:
Já si to pamatuju, byli jsme na rodinný dovolený na Rusavě v Hostýnskejch vrchách a zrovna ten den jsme jeli na vejlet do skanzenu v Rožnově pod Radhoštěm. Slyšeli jsme to v rádiu cestou ... A jako fírovskýmu synkovi mi bylo okamžitě jasný, co se tam dělo - expres vážící nějakejch 600-800 tun, nakvaltovanej na 130km/h, mostní těleso padající před mašinu do kolejí a chudák ten fíra toho expresu neměl žádnou jinou šanci než tam vrazit rychlobrzdu a zdrhnout ze stanoviště do strojovny, zalehnout a modlit se aby rychlobrzda srazila z těch 130km/h, který měl na rychloměru v momentě kdy ten hejbající se most uviděl, co nejvíc ... Deset metálů pro toho chlapa je málo, nebejt jeho bleskový a jediný v danej moment správný reakce, bylo by tam těch mrtvejch daleko víc než 7 na místě plus jeden dodatečně mrtvej ve špitále ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Dajú sa nastaviť titulky v jazyku aký chceš. _________________ „Hľadáme nepoznané, spoznávame nehľadané. Strácame to cenné, ceníme si až stratené. Milujeme všetko zradné a zrádzame milované.”
Pozdravuje Vás Martin
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3Další
Strana 1 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.