Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Spínání světel
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
stasek



Založen: Aug 15, 2005
Příspěvky: 2191

PříspěvekZaslal: út říjen 18 2016, 10:26    Předmět: Spínání světel Citovat

Dobrý den přeji, kamarád má Suzuki swift a tam má spínání hlavních světlometů v mínusovém pólu. Jaký to má účel?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
GeorgeB



Založen: Nov 21, 2005
Příspěvky: 1216
Bydliště: Pardubice

PříspěvekZaslal: út říjen 18 2016, 11:31    Předmět: Citovat

V principu je to jedno. Japonci občas dělají něco obráceně než je zaběhlé.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
breta1



Založen: Sep 09, 2005
Příspěvky: 3491

PříspěvekZaslal: út říjen 18 2016, 11:34    Předmět: Citovat

Možná to spínají N FET tranzistorem, to se přímo nabízí
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19599
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: út říjen 18 2016, 11:35    Předmět: Citovat

Neptej se proč, je to totéž, jako by ses ptal, proč měl polský Fiat nebo Žigul či co to tehdy bylo, obě vlákna v sérii, a to nepoužité se přepínačem zkratovalo. Jedno na plus, druhé na kostru.
Tam to bylo kvůli tomu, aby během přepínání se studené vlákno předžhavilo a nedostalo takovou proudovou pecku, jako do studeného vlákna.
U Swiftů (předpokládám, že máš na mysli Swift EA/MA 1989 - 2002) to vzniklo kvůli obvodu DRL, tedy obvodu řízení denního svícení, který si objednávali do některých evropských zemí, případně obvodu DIM-DIP, což je automatické rozsvěcení světel podle hladiny vnějšího osvětlení, které si objednávali pro Skandinávii. Obě jednotky lze totiž zapojit do stejného konektoru pod palubkou, jen je asi už nikdo nedodává. A, aby se nemusel výkonový plus tahat ještě někam jinam pod palubkou, zvolili ovládání spojením s kostrou. Stačí k tomu pak jeden drát.
Mimochodem - zde mají ty dlouhé dráty ke světlům také svůj smysl, jejich odpor se při svítícím vláknu nijak rušivě neuplatní, ale při studeném, kdy má halogenka asi 8x menší odpor, ano: omezí proudový náraz asi na polovinu a žárovky vydrží podstatně déle.
Když se světlo kabiny a upozorňovák na nevytažený klíček můžou spínat na kostru, proč ne světla?
Parkovačky ne, ty i s číslovkou visí na červenožlutém drátu a spínáš jim plus buď přímo točítkem na páčce nebo přes relé (mezi ročníky 1996 a 1999 se používala obě zapojení).

Hlavní světla mají na společném vývodu žárovek trvalý plus, a to i při vypnutém klíčku. Každá strana přes svou pojistku, levá bílomodrým drátem, pravá bíločerveným. Druhé vývody vláken jsou vždy spojené do jednoho pro potkávačky (ten je červenobílý) a druhého pro dálková světla (ten je čistě červený). Dráty končí v lucasu pod volantem na kontaktech přepínače a jeho střední vývod jde hnědožlutým drátem na konektor pro DRL (denní svícení), kde je prosmyčkovaný na černý (to je kostra trvale). Nemáš-li originální obvod DRL, musí tam být ta propojka, jinak klopená světla nerozsvítíš, jen dálková, ta se s černým spojují natvrdo přes spínač hlavních světel nebo ten spínač dokonce obejdou kontaktem světelné houkačky.
Ale tohle vše se už široce řešilo na stránkách Suzukiklubu.

>>Breta1: N-FET tam možná u pozdějších verzí byl, ale nejméně do ročníku 1999 obvod DRL obsahuje PWM regulátor s výkonovým NPN tranzistorem spínajícím přepínač světel na kostru a mezi kolektorem a hnědožlutým drátem má sériově zařazený pomocný odpor asi 1,2 Ω / 100 W. Ten není v jednotce DRL, umísťuje se nad indukčku, aby na něj zpod kapoty dobře funělo. Odpor omezuje "studený" proud, jinak se o žhnutí hlavních světel v roli denního svícení postará PWM.



01_Lucas_schema_m.jpg
 Komentář:
Typické zapojení Lucase ve Swiftu EA/MA

Stáhnout
 Soubor:  01_Lucas_schema_m.jpg
 Velikost:  208.39 kB
 Staženo:  130 krát


03_Lucas_spotrebice_pojistky.jpg
 Komentář:
Typické zapojení spotřebičů a pojistek ve Swiftu EA/MA

Stáhnout
 Soubor:  03_Lucas_spotrebice_pojistky.jpg
 Velikost:  294.11 kB
 Staženo:  139 krát



Naposledy upravil Hill dne út říjen 18 2016, 13:44, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6577
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: út říjen 18 2016, 13:37    Předmět: Citovat

Stejně je to prasárna, nemohu si pomoct. To jako neuměli v té době regulaci v plusu. Našel jsem to na autě, taky nějaký japonec, bez nějakých jiných možností, vedlo to jen na přepínač . Akorát víc drátů.
_________________
Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19599
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: út říjen 18 2016, 14:00    Předmět: Citovat

Ale vždyť to není nic proti ničemu, už to tak dělají desítky let.
Navíc nikde není psáno, že přepínání a spínání plusu je lepší. Říká to i pan Kirchhoff.
A spínat plus dovedou, však ostatní spotřebiče (až na stropní bludičku) jsou vesměs spínané plusem.
Ale vychází mi z toho, že různé země, kam se to autí vyváží, mají různě náročné národní předpisy, a byl by dost zmatek v kabelech, kdyby tam nedali kabelové svazky univerzální.
Proto také za světly ve Swiftu i pod palubkou najdeš zelené dvojlinky určené k instalaci mlhovek, vedle motoru visí konektory pro čidlo a elektromagnetickou spojku klimy, na podlaze mezi předními sedadly končí konektory pro hlídání zapnutých pásů, jeden s napájením pro podsvícení panelu automatické převodovky, mimo jiné jsou tam i kabely k reproduktorům. Když víš, jaké barvy drátů hledáš, není třeba přidávat další vedení, v kabelovém svazku jich je dostatek i pro to, co se u nás nevyužije. Ovšem různé požadavky různých zemí na chování osvětlení vozidla by v tom nadělaly čurbes, a Japonci ne to vymysleli nejjednodušší možné univerzální řešení, při němž stačí jen do příslušného modulu zapojit příslušný konektor.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
stasek



Založen: Aug 15, 2005
Příspěvky: 2191

PříspěvekZaslal: út říjen 18 2016, 15:20    Předmět: Citovat

Hille, děkuji moc za rozsáhlý příspěvek. Celá situace vznikla tak, že kamarád měnil žárovku v hlavním světlometu a zjistil, že sokl je úplně spečený a roztavený. Tak musel odstříhat dráty, dal tam jinej sokl a mezi tím to spojil na čokoládu. Ani ve snu ho nenapadlo, že je spínaný mínus a nebyl schopen to dát dohromady. Tak jsem lovil na internetu a zjistil na schematu, který zde máš i ty, jak to je. Tak to opravil a je to bez problémů. Ale vrtá mu hlavou, jaký to má smysl. Z toho pramení můj dotaz. Tak mu tvoje vysvětlení přepošlu. Ještě jednou díky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6577
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: út říjen 18 2016, 18:09    Předmět: Citovat

Promiň, ale stejně se mi to nelíbí. Ostatní automobilky také dělají pro různé země a nemusí spínat zem. Pak tam připojím zkoušečku a svítí oba. Kdo to dělá často, nepřekvapí ho to. Proč mít někde proud stále. To snad jen tihle exoti. Je to proti normálnímu rozumu. V instalaci také nespínám vše nulou.. Navíc stačí jeden světelný modul, vše přes něj, 20-30 mosfetů a není co řešit.
_________________
Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
soucek



Založen: Mar 24, 2005
Příspěvky: 657

PříspěvekZaslal: st listopad 02 2016, 15:38    Předmět: Citovat

Pokud si dobře pamatuju, tak na Š100 se klakson spínal nulou na páčce. Vím to od té doby, kdy mi vyhořel přední kabelový svazek až do pojistkové skříňky. Houkačka vyrezla a následně zkratovala trvalý plus 12V. Měl jsem tehdy stodesítku elko. Taky jsem nadával jak špaček.
_________________
Pivo lahvový....a půl je hotový.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
GeorgeB



Založen: Nov 21, 2005
Příspěvky: 1216
Bydliště: Pardubice

PříspěvekZaslal: st listopad 02 2016, 15:42    Předmět: Citovat

Klakson byl bez pojistky?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
soucek



Založen: Mar 24, 2005
Příspěvky: 657

PříspěvekZaslal: čt listopad 03 2016, 16:00    Předmět: Citovat

Klakson byl přes pojistku 15A. Bohužel ta to vydržela. Asi nevznikl dostatečně velký proud díky délce a průřezu vodiče k houkačce. A vůbec, je to tak dávno, kdy byl Michael Jackson ještě černý. Very Happy
_________________
Pivo lahvový....a půl je hotový.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jimmi2



Založen: Jan 04, 2010
Příspěvky: 1180
Bydliště: Praha, Teplice

PříspěvekZaslal: čt listopad 03 2016, 19:44    Předmět: Citovat

Na starých autech bývalo mnoho obvodů bez jištění. Nebo byla pojistka až někde v druhé části celého okruhu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32087
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt listopad 03 2016, 20:13    Předmět: Citovat

Na jak starejch autech? Předválečnejch? Pokud se nemejlím, tak už od doby (minimálně) Š1201 sedana se pojistka nedávala akorát do přívodu ke startéru ...!!!!
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
007
Moderátor


Založen: Nov 11, 2003
Příspěvky: 220
Bydliště: střední čechy

PříspěvekZaslal: čt listopad 03 2016, 20:42    Předmět: Citovat

Třeba Š 120. Drát k alternátoru, přívod do pojistkové skříňky, přívod pro pomocné relé dálkových světel byly bez jištění napojeny přímo na akumulátor. Některé z těchto vodičů procházely skrz celé auto.
_________________
007
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jimmi2



Založen: Jan 04, 2010
Příspěvky: 1180
Bydliště: Praha, Teplice

PříspěvekZaslal: pá listopad 04 2016, 10:30    Předmět: Citovat

Malý příklad, poměrně na svou dobu moderní auto - žigulík 1500:
Obvod tlumených světel vedl od baterie do spínače světel v palubovce, pak do přepínače obrysová/tlumená/dálková na volantu, odtud teprve do pojistkové skříňky vlevo pod volantem, tam od dvou pojistek do vlastních světlometů. Bez relé. Pouze dálková protože byla čtyři, měla své vlastní relé.
Pravda, pojistka tam je, ale většina obvodu je nejištěná. Nastane-li zkrat před pojistkou, jde to až do aku.
Asi jsem se trochu nepřesně vyjádřil. Nejištěné byly části nebo smyčky obvodů.
U moderních aut s pojistkami hned vedle aku to tak hrozné není.
Podobných obvodů tam bylo více a troufám si tvrdit, že všechna auta, co měla pojistky takto v interiéru, měla zapojení řešeno podobně.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.16 sekund