Potřebuju použít stěračový motorek s převodovkou na pohon hřídele cca 45-50 ot/m. Sehnal jsem na šroťáku za 150 nepoužitej kousek, má to být Favorit nebo Felda, označení žádný, je tam stopa po strhnutým štítku. Oproti jinejm, co znám nezabírá šnek motoru přímo do velkýho výstupního kola ale do mezikola s převodem na výstup cca 1:2,5.
Bohužel, doma jsem zjistil, proč byl nepoužitej a tak levnej. Ani se nehnul, odběr na zdroji s pojistkou 3A šel do omezení. Rozebral jsem ho a první, co jsem našel byly různě pokroucený kontakty doběhu, vyloženě sprajcovaly kolo. Asi to někdo zapnul opačně. Doběh nepotřebuju, tak jsem je vyskřípal. Ale nepomohlo, netočí se ani s vykuchanou převodovkou. Do motoru jdou dva dráty, předpokládám, že to jsou normální otáčky a rychloběh, obojí proti zemi. Jeden měl nekonečno a druhý 0,05R na kostru.
Tak jsem odmontoval převodovku od motoru. Vystřelily na mě dvě pružinky, třetí byla rozdrcená mezi magnety a rotorem. Uhlíky jsou tři. Jeden na kostru, druhej (asi normál otáčky) 180 st. proti němu, třetí (asi rychloběh), kterej byl ale uprostřed prasklej a nejspíš vypadlej z držáku je asi 120 st proti zemi. Pak jsem si všimnul, že zevnitř roury motoru je černo a oprskáno, vypadá to, že přívod k uhlíku (taky oprskanej) se dotýkal kostry a dělal zkrat. Divný, tolik závad najednou, asi v tom už někdo prasil.
No a nastal potrat jménem jak podržet roztažený uhlíky a sesadit motor zpět. Nakonec jsem je přivázal nití zatažený do vodítek a po sesazení nítě přestřihl a vytáhl. Motor maká, ale na 3A zdroj se nerozeběhne, na 12V baterku žere nezatížený 4-4,5A. Není to nějak moc? Jaký výkon mívají tyhle motorky?
Nakonec jsem zjistil, že se na potvoru točí na opačnou stranu než potřebuju. To by se vyřešilo mezikolem a nebo přepólováním, jenže mít na kostře motoru +12V není zrovna ideál. Navíc motor je "jednosměrnej" tlak šneku se opírá do kuličky ložiska a výstupní hřídel s šikmým ozubením se opírá do pouzdra. Pokud obrátím otáčky, druhá strana obou hřídělí není dělaná na tlak.
Kluci autoelektrický, poraďtě prosím, co ten proud a zda lze použít na opačný točky.
Díky _________________ Jirka
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19600 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá červenec 08 2016, 4:56 Předmět:
Nezatížený stěračový motorek z Fabie si má brát do 0,4 A, zablokovaný 12 až 15 A. Předpokládám, že motorek z Favorita na tom bude stejně.
Tohle vypadá, že ten Tvůj motorek bude mít ještě navíc zkrat ve vinutí kotvy. Asi bych s ním už čas neztrácel.
Zkus to ve Smidarech na návsi u Kodra, má tam pár motorků z japonských aut a ceny rozumné. Přední stěrače mají příkon max 75 W a na výstupním hřídeli asi 68 - 75 ot/min., zadní většinou mírně nadpoloviční otáčky (Suzuki má vzadu 38 - 45 ot/min a příkon max. 50 W).
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 17954 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: pá červenec 08 2016, 22:30 Předmět:
Hill napsal(a):
Nezatížený stěračový motorek z Fabie si má brát do 0,4 A, zablokovaný 12 až 15 A. Předpokládám, že motorek z Favorita na tom bude stejně.
Tohle vypadá, že ten Tvůj motorek bude mít ještě navíc zkrat ve vinutí kotvy.
Nemá. Vymezovací šroub hřídele byl moc utaženej a tak motor šel moc těžko.
Jinak podle fotek Soemtrona je to Favorit. Dal jsem na hřídel praporek a počítal otáčky, 46 za minutu. Na PC zdroj se rozbíhá OK a nezatíženej žere 1,8A. Včera jsem u aviatika (místní dodavatel ND na Avii) zkusil ten samej, z 12V Avie, žere 1,75A. _________________ Jirka
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 17954 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: ne červenec 17 2016, 1:07 Předmět:
Tak jsem z těch stěračových motorků nějakej rozladěnej. Zkoušel jsem ho zapnout na delší dobu a po cca 10 minutách naprázdno byl rozžhavenej že jsem na něm neudržel ruku. Přitom odběr stále klesal, z 1,75A na 1,4A, asi se zabíhají uhlíky. Zdálo se mi to divný a přinesl jsem od kámoše automechanika další dva. Oba jsou dost jetý, berou naprázdno mezi 1-1,2A a taky hřejou, možná trochu míň. To je divný, musí být přeci dimenzovaný na trvalý provoz za deště.
Ještě jsem si přinesl z Forda motorek s převodovkou ze stahování oken. Je tak poloviční než stěračový a z 12V žere 1,5A a taky po cca 10 minutách rozpálený. Ten ale může být dimenzovaný jen na krátkodobý běh, tomu bych se moc nedivil.
Přeci není možný, že by celkem 4 ks byly všechny s mezizávitem na vinutí, jak psal Hill.
Lidi, nemáte prosím někdo v regálu stěračovej motorek z Fábie nebo Favorita, nemohl by jste změřit odběr proudu naprázdno z 12V?
Díky
Jirka _________________ Jirka
Ahoj, nedávno jsem s tím laboroval, tvořím otevírání na kurník. Motorek z Feldy, na prázdno bere cca 1,8A, rychloběh něco pod 3A. Zkoumal jsem i motorek z Š 100 a ten bere ještě víc.
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1289 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: ne červenec 17 2016, 11:49 Předmět:
Ten motor nema ziadne chladenie. Ohridvat sa teda musi. Na udrzanie este normalnej teploty mu staci ze je naskrutkovany na kasnu auta. Ked ho teda priskrugkujes na nejaku konstrukciu tak myslim ze v pohode prezije nonstop prevadzku.
Odběr na prázdno závisí m.j. na stavu uložení hřídelí, stavu maziva, teplotě a pod..
Motor na obrázku měl při Unap=12,0V a vyznačeném směru otáčení odběr naprázdno 1,05A, po cca 30 minutách chodu klesl odběr na 0,85A a jeho teplota dosáhla cca 45°C. Rychlost otáčení = 33ot/min.
Motor je s permanentním magnetem a při přepólování má tedy opačný chod, který se vyznačuje mírně vyšší hlučností a vyšším proudem.
Který směr je ten "jmenovitý" nevím, motor jsem kdysi pravděpodobně "zjednodušil" o koncové vypínání, pro použití na grill, ke kterému ještě nedošlo...
p.s. Štítek motoru je nečitelný, ale je to vzhledově stejný motor, jaký má delis na kurníku.
Pardon, nikoliv delis, ale Le_Ze v tomto vlákně.
A ještě něco: žádný vývod není s pojen s kostrou motoru.
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 17954 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: ne červenec 17 2016, 13:17 Předmět:
Dnes jsem z převodovky vyhodil velký kolo s výstupní hřídelí, zda není třeba přidřený. Po spuštění proud klesl na cca 1,5A což je minimální rozdíl než smontovanej. Ale všiml jsem si, že šíleně šmajdá šnekový mezikolo, možná 1 mm na obvodu. Bez něho se proud ani nezměnil. Ten motorek byl podle čistoty a vevnitř nepřítomnýho šmelcu z uhlíků nejetej. Možná právě že byl problémovej, tak nebyl použit.
Polarita je jasná, mínus je na kostře, jeden uhlík je přinýtován vývodem na kostru. Hřídelky jsou všechny v lágrech a šnek se musí točit na správnou stranu, v těle převodovky je v ose hřídelky motoru štelovací šroub pro axiální vůli notoru a pod ním kulička do který tlačí šnek.
Ty moje proudy jsou nějak veliký. Nechám motor hodinu-dvě běžet a buď se zaběhne a nebo spálí.
Díky za pomoc! _________________ Jirka
Přesně tento motorek používám už několik let na pohon grilu. K motorku mám připojený PWM regulátor a převod 1 ku 2. Napájení zajišťuje spínaný zdroj 12V / 100W určený k napájení Led pásků. S teplotou ani proudem nemám problém. Motorek je ze škody 100 asi 40let starý.
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 17954 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: ne červenec 17 2016, 13:29 Předmět:
kachle napsal(a):
Přesně tento motorek používám už několik let na pohon grilu. K motorku mám připojený PWM regulátor a převod 1 ku 2. Napájení zajišťuje spínaný zdroj 12V / 100W určený k napájení Led pásků. S teplotou ani proudem nemám problém. Motorek je ze škody 100 asi 40let starý.
Škoda 100 měla jinej, tam zabíral šnek motoru přímo do velkýho kola s výstupní hřídelí. Tyhle mají mezikolo, na převodovce je vidět z boku výstupní hřídele boule, ve který je mezikolo schovaný. Měl jsem je nedávno oba v ruce _________________ Jirka
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 17954 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: ne červenec 17 2016, 22:56 Předmět:
Tak jsem stěračák s vykuchanou převodovkou připojil přes ampérmetr na PC zdroj a nechal běžet. Z počátku si bral 1,4A a po 20 minutách měl na povrchu 65 stupňů. Ale čím dál běžel, tím více klesal proud a nyní, po 6 hodinách bere 750-800mA a teplota se ustálila na 48 v okolní 21 st. Tak to vypadá, že bylo potřeba zašoupat hřídelky, lágry, komutátor a uhlíky.
Jak jsem ale osadil mezikolo, začal odběr kolísat mezi 750-950 mA. To kolo pekelně šmajdá, v určitým místě má šnek do mezikola docela vůli a protistrana mezikola se zase o šnek šprajcuje. Zkusím mezikolo na soustruhu přepouzdřit. Vypadá to, že byde životaschopnej i na trvalej provoz. _________________ Jirka
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 17954 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: po červenec 18 2016, 11:09 Předmět:
Vypouzdřil jsem mezikolo, vůbec nešmajdá naprosto tichej převod šneku do šnekovýho kola. Ovšem po namontování velkýho výstupního kola s hřídelí a po zapnutí no prostě hrůza, rachot z převodovky. To velký kolo je taky nějaký šišatý, někde je v převodu vůle a někde vyloženě boule, přesah. To je teda výrobní zmetek. Ty kola jsou asi odstříknutý ze silónu a je možný, že lety skladování v dovíjakým prostředí navlhl a nabobtnal. Nebo to je od mapatlanýho maziva.
Ach jo, co s tím? Zkusím dát kolečka do trouby na cca 80 st zda nevyschnou. Je to šikmý ozubení, to se modulovejma frézama v děličce nespraví. Nakonec budu muset stěračák zahodit a shánět jinej.... _________________ Jirka
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.