Zaslal: so březen 08 2014, 16:24 Předmět: elektromobil
Dobry den, Hadame se s kamaradem o vykonovych parametrech elektromobilu
Tesla Motors z USA, muzete mi nekdo odpovedet jaky je pouzity motor a jake napeti ma baterie a jakym proudem je dobijena? Diky za odpoved.
David
Založen: Aug 20, 2004 Příspěvky: 2172 Bydliště: Brno-venkov
Zaslal: so březen 08 2014, 18:35 Předmět:
Baterie jsou sérioparalelně po spojené třeba na 300V, toto napětí jde do třífázového měniče a pak do motoru. Co se týče nabíjení, tak záleží na způsobu. Pokud nabíjíš ze zásuvky, tak jsi omezen proudem 16A. Pokud je rychlonabijecka, může se nabíjení vyšplhat klidně na 10C. Nakecat by se o tom dalo spousta.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32052 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so březen 08 2014, 20:48 Předmět:
Honza_dy napsal(a):
... Pokud nabíjíš ze zásuvky, tak jsi omezen proudem 16A....
Nezapomeň, že tohle platí výhradně pro rozvod v Kocourkovsku (plus v několika dalších státech €urohujerskýho sociálněfašistickýho svazu) - a ještě jen po bytech a domech. V průmyslu existujou 1f zásuvky i pro větší proudy a co se týká elektrifikace za Veľkou Mľákou, tak tam na jejich 110 (120)V rozvodu se 60Hz se dají najít proudový dimenzace ještě jinačí. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jan 12, 2009 Příspěvky: 594 Bydliště: Pelhřimov
Zaslal: so březen 08 2014, 20:55 Předmět:
je tam (nebo byl) synchronním 4 pólovým elektromotorem s permanentními magnety o výkonu 185kW (PMSM) _________________ Pokud něco chcete a neodpovídám,pošlete SZ
https://chiptron.cz - novinky ze světa elektro (Arduino, Raspberry Pi, ESP8266, STM32, ESP32...)
Peťus
Založen: Aug 20, 2004 Příspěvky: 2172 Bydliště: Brno-venkov
Zaslal: so březen 08 2014, 21:20 Předmět:
Ekkar: Vzal jsem to velmi obecně, vztaženo na naše poměry. Sám jsem měl možnost jednu dobu jezdit s elektromobilem (Fiat 500 E karabag) a musím říct, že to vůbec nebylo špatné. Výkon asi 30 kW, ale zrychlení srovnatelné s AUDI A6. Bohužel, reálný dojezd 80km, takže do práce a zpět bych měl strach. Při nabíjení z 1f zásuvky změřeno 13A, dobití z 0 do 100% = 10h. Pracuju v továrně na výrobu e-pohonů do manipulační techniky. Mimochodem, motor v tom karabagu byl od nás
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32052 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so březen 08 2014, 22:52 Předmět:
Beru - ale taky je potřeba vzít v úvahu, že elmotor má skoro 90% účinnost proti spalováku - ten má v benzínový verzi něco málo nad 30% a to ještě v turboverzi, v dieselu pak o málo nad 40% (a to zase jen nafouknutej). Takže 30kW trakční elmotor je v jakýmkoliv vozidle něco jako 100kW spalovák... Navíc daleko výhodnější křivka krouťáku podle otáček (skoro rovnoosá hyperbola) a další věci...
Ale naprostý fiasko jsou ovšem obnovitelný = sekundární zdroje energie pro ten elmobil. Až na tomhle poli lidstvo zapracuje, bude konečně spalovák možno uložit podobně jako pístovej parní stroj k dlouhodobýmu udpočinku... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Mna by zaujimalo, ako sa na elektromobile jazdi pri -20 stupnoch vonku? Baterie asi musia rychlo stracat energiu. A ako je tam riesene vytapanie kabiny?
Založen: Feb 18, 2008 Příspěvky: 5031 Bydliště: Brno
Zaslal: ne březen 09 2014, 0:12 Předmět:
EKKAR napsal(a):
... - ale taky je potřeba vzít v úvahu, že elmotor má skoro 90% účinnost proti spalováku - ten má v benzínový verzi něco málo nad 30% a to ještě v turboverzi, v dieselu pak o málo nad 40% (a to zase jen nafouknutej). Takže 30kW trakční elmotor je v jakýmkoliv vozidle něco jako 100kW spalovák... ..
To je zajímavá směsice myšlenek. 30kW je výkon - dejme tomu na hřídeli motoru.
Takže podle této odvážné teorie je možné, že výkon 30kW na hřídeli elektromotoru se rovná výkonu 100kW na hřídeli spalovacího motoru.
Když pominu jiný průběh momentu a akceleraci a budu se bavit o maximálce, pak mi stačí pro dosažení ustálené maximální rychlosti třeba 195km/h jednou výkon 30kW a podruhé na to potřebuju mít výkon 100kW. To je ňáký divný, ne?
Založen: Aug 20, 2004 Příspěvky: 2172 Bydliště: Brno-venkov
Zaslal: ne březen 09 2014, 10:05 Předmět:
creativko napsal(a):
Mna by zaujimalo, ako sa na elektromobile jazdi pri -20 stupnoch vonku? Baterie asi musia rychlo stracat energiu. A ako je tam riesene vytapanie kabiny?
V mém případě tam byl bufík na E85. Pokud jde teplota pod nulu, odečti si 20km z celkového dojezdu a jsi na reálných 60km.
OT: Fiat 500 - neskutečně příjemné autíčko, hned bych do něj šel
To je on:
Moc Vam dekuju, pomohli jste mi, uz se mi
podarilo kamaradovi vysvetlit ze elektricka prace a vykon je uplne neco jinyho, nez co se udava jako vykon spalovaciho motoru.
Pekne odpoledko vsem preje David
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15559 Bydliště: Olomouc
Zaslal: ne březen 09 2014, 20:57 Předmět:
PavelFF napsal(a):
EKKAR napsal(a):
... - ale taky je potřeba vzít v úvahu, že elmotor má skoro 90% účinnost proti spalováku - ten má v benzínový verzi něco málo nad 30% a to ještě v turboverzi, v dieselu pak o málo nad 40% (a to zase jen nafouknutej). Takže 30kW trakční elmotor je v jakýmkoliv vozidle něco jako 100kW spalovák... ..
To je zajímavá směsice myšlenek. 30kW je výkon - dejme tomu na hřídeli motoru.
Takže podle této odvážné teorie je možné, že výkon 30kW na hřídeli elektromotoru se rovná výkonu 100kW na hřídeli spalovacího motoru.
Když pominu jiný průběh momentu a akceleraci a budu se bavit o maximálce, pak mi stačí pro dosažení ustálené maximální rychlosti třeba 195km/h jednou výkon 30kW a podruhé na to potřebuju mít výkon 100kW. To je ňáký divný, ne?
Máš to popletený. Přečti si něco o účinnosti ! Příkon/výkon=účinnost (zhruba)
EKKAR to myslel tak, že elektromotor má výsledný výkon 27 kW a spalovák 30 kW, což je skoro stejné, ale na ten stejný výkon motoru musíš mít elektromotor o přikonu 30 kW a spalovák 100 kW.
Založen: Feb 18, 2008 Příspěvky: 5031 Bydliště: Brno
Zaslal: ne březen 09 2014, 21:25 Předmět:
EKKAR napsal(a):
... Takže 30kW trakční elmotor je v jakýmkoliv vozidle něco jako 100kW spalovák...
EKKAR to myslel dobře, ale napsal to blbě.
Výrobci automobilů , snad aby se zabránilo podobným nedorozuměním a nutnosti počítat účinnost přemeny energií, proto raději uvádějí prostě jen výkon motorů. Takže když někdo napíše "100kW spalovák", je to v běžné praxi chápáno jako motor o výkonu 100kW a nikoli 30kW.
To mi připomnělo školní léta, kdy jsme se učili o parním stroji, že má účinnost asi 15%. Ale když se k tomu připočtou ještě náklady na výtopny, vodu a těžbu a rozvoz uhlí, je účinnost ještě mnohem menší.
U spalovacího motoru je to podobné, náklady na těžbu ropy, rafinérie, dopravu a platy pumpařů,...
Z toho je vidět, že praktičtější je operovat jen s výkonem.
No a kolik maji teda pouzivane baterie
v elektromobilech Ah ?? Teda kdyz jsou slozeny serioparalelne na tech 400V nebo
jak je to? Pak clovek otevre Tesla Motors
a tam pisou udaje jako pul megawatty a tak, tak jestli to ma zvlastni napajeni z rozvoden , nebo jakou maji normalni elektrickou kapacitu? Diky...
Založen: Jan 12, 2009 Příspěvky: 7105 Bydliště: Plzeňsko
Zaslal: po březen 10 2014, 15:34 Předmět:
Třeba je to megawattsekunda...
Jinak 0,5MWh není zas tak moc, je to jen 50kW po dobu deseti hodin a tím už se dostáváme do oblasti výkonů potřebných pro auto.
EDIT: Děkuji rnbw za upozornění, a opravuji.
"50kWh po dobu deseti hodin" je opravdu kravina, což uznávám. _________________ Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
Naposledy upravil Habesan dne po březen 10 2014, 15:43, celkově upraveno 1 krát.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Další
Strana 1 z 8
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.