Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Obvod pro změnu reostatu na potenciometr (přesunuto)
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
majk.z
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: ne duben 06 2014, 19:38    Předmět: Obvod pro změnu reostatu na potenciometr (přesunuto) Citovat

Ahoj lidičky,

možná se zeptám trochu blbě, ale mám v autě v nádrži plovák zapojený jako reostat. Ovšem pro zapojení dojezdu na PPC potřebuji zapojení jako potenciometr (tedy místo jednoho vstupního a jednoho výstupního kabelu potřebuji jeden vstupní a dva výstupní). Proto se chci zeptat, aniž bych musel kupovat drahý nový plovák (starší pro PPC se blbě shání), existuje nějaké jednoduché zapojení pro nepřímo úměrnou změnu odporu v jedné větvi v závislosti na druhé, aniž bych musel předělávat původní plovák? Ono to jde (jeden takový jsem koupil, bohužel byl špatný), ale problematické je pak utěsnění a celkově je třeba ten plovák celý rozkuchat. Představuji si to nějak tak, že přestřihnu původní dva kabely, mezi ně a plovák zapojím nějaké toto udělátko a z něj mi rovnou půjde i třetí kabel pro PPC, na kterém se bude hodnota odporu měnit nepřímo úměrně než na druhé (tedy pokud půjde plovák dolů s palivem, bude hodnota odporu stoupat a na druhém kabelu klesat. Hodnoty odporů jsou od 0 ohm do 350 ohm (0 - plná, 350 - prázdná).

Bohužel nejsem elektrikář (jsem v tomto začátečník, podle schématu si zapojím, ale vymýšlet zapojení mi nejde. Třeba si to představuji jak hurvínek válku, ale bohužel jsem toto nikde nenašel. Omlouvám se předem za hloupý dotaz a děkuji za každou odpověď (i v případě, že to nejde, holt budu muset koupit plovák).

Děkuji a přeji hezký den.
Návrat nahoru
misocko



Založen: Jun 26, 2009
Příspěvky: 1289
Bydliště: Hlohovec (Sk)

PříspěvekZaslal: ne duben 06 2014, 20:04    Předmět: Citovat

ahoj
myslim ze to co potrebujes je zmenit prud na napetie - momentalne to mas zapojene tak ze plavak meni odpor a tym meni prud pretekajuci obvodom bateria, plavak, ukazatel stavu paliva. ty potrebujes vystup zrejme od 0 do palubneho napetia (cca 14V pri nastartovanom motore). najjednoduhsie by bolo zizstit ci je jedna strana odporovej drahy plavaku spojena s + alebo kostrou a nasledne druhu (nezapojenu) pripojit na protipol, potom bezec pojde od tej nuly do max. je ovsem otazne ci plavak dokaze v pohode odparit 0,6W (pises ze mas odpor 350ohm), u dizlu by som to riskol, u benzinaku ja osobne nie (aj ked neviem ci je 0,6W az tak vela)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
majk.z
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: ne duben 06 2014, 20:14    Předmět: Citovat

Což, mám diesela. Smile Citroen XM 2,1TD a dodělávaný originál palubák. Ostatní funkce mi fungují jak mají, napinování na ECU se povedlo, jen na dojezdu na mě blikají dvě čárky jako že to nefachá. Jsou k tomu potřeba i jiné budíky s palivoměrem, což ty už mám doma z benzinového modelu (jen přestrojím ten palivoměr). A právě, originál plovák pro ppc je zapojen jako potenciometr. Spíš jsem doufal, že bude existovat nějaké to udělátko. Smile Hrabat vevnitř v plováku se mi moc nechce, neboť se dost blbě vyndavá, nandavá a i rozebírá. Sad
Návrat nahoru
mi-ro



Založen: Feb 08, 2005
Příspěvky: 7968
Bydliště: rovina u Kolína

PříspěvekZaslal: ne duben 06 2014, 20:23    Předmět: Citovat

Já bych se bál, cpát do nádrže-byť s naftou nějaký homemade udělátka. Ale jak chceš, sorry za OT.
_________________
..to bude jen ňákej odpůrek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
majk.z
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: ne duben 06 2014, 21:06    Předmět: Citovat

Já to právě do nádrže cpát moc nechci, tohle udělátko, které si představuji (ale nejsem si jist, jestli to jde), bych rád dal na kabely k plováku v interiéru (mám tam na nějaký menší tišťák i takovou pěknou kapsu. Smile ). Nehledě na to, že hoummajd tišťák by ani v nádrži moc dlouho nedýchal. A co se týče úpravy plováku, tak kabely mají izolaci, ale na plovácích se veškeré spoje včetně odporové dráhy normálně v benzínu/naftě koupou (to nic nemění teda na tom, že bych se do toho taky raději nepouštěl)... Ale u XM se ten plovák fakt blbě vyndavá a nandavá, navíc se k odporovce dost blbě dostává. Sad Proto jsem doufal v nějaký ten měnič nebo jak se to říká...
Návrat nahoru
misocko



Založen: Jun 26, 2009
Příspěvky: 1289
Bydliště: Hlohovec (Sk)

PříspěvekZaslal: ne duben 06 2014, 22:33    Předmět: Citovat

potom nech ti niekto (prave idem spat, mozno zajtra vecer by som na to mrkol) prepocita prevodnik I / U
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19599
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: po duben 07 2014, 5:11    Předmět: Citovat

Jaký odpor má ten plovák při prázdné a plné nádrži?
Případně průběh měřený po 5 litrech (přesněji to u plováku stejně nemá valný význam), ale s tím se asi stejně budeš muset smířit, jaký je, protože průběhu potenciometru se s tím jen více nebo méně přiblížíš. Z toho totiž už půjde navrhnout celkem jednoduchý, ale dostatečně přesný převodník R/U.
Jestli tím chceš indikovat předpověď dojezdu, chtělo by to znát vlastně jak průběh odporu současný, tak průběh napětí na výstupu potenciometru žádaný, jinak vyjde údaj úplně k ničemu. Budeš jen vědět, že v nádrži je dost nebo málo, to ostatní může dělat i 150 km chybu.
Ale třeba taky ne.
Zjisti odpor, jeho průběh, požadované napětí a jeho průběh.
Bez toho se nepohneme.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
majk.z
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: po duben 07 2014, 11:06    Předmět: Citovat

Při plné je odpor 0 a při prázdné 350 ohm (teď u reostatu). Průběh jsem předpokládal, že bude lineární (tzn. při půlce nádrže tam bude cca 175 ohm), ale teď mám v autě cca půlku nádrže, tak odpoledne přeměřím.

Jmenovité napětí v síti je 12V (skutečné 14,4V).

On stejně dojezd je pouze orientační cifra, neboť jak se v nádrži nafta přelívá např. průjezdem zatáčkou a s nějakým spožděním se to počítá z průměrné spotřeby od nastartování motoru (tzn. prudší sešlápnutí pedálu nebo potřeba rychlejší jízdy se na dojezdu neprojeví hned). Hodnota dojezdu u žádného auta se nemění ihned, ale částečně tyto výkyvy (přelívání v nádrži, protože plovák není uprostřed a plus třeba při určitých situacích potřeba víc sešlápnout plynový pedál...) kompenzuje.
Návrat nahoru
majk.z
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: po duben 07 2014, 12:41    Předmět: Citovat

Omlouvám se, blbec jsem se spletl a nemohu už původní text upravit.

Jen jsem chtěl říci, že ono ani v podstatě nejde, aby byl dojezd nějaký extra přesný (jak je to pouze orientační údaj), navíc PPC stejně přeměřuje o cca 0,6l/100 km s dlouhodobou spotřebou (tzn. pokud PPC ukazuje 6,6L spotřebu, reálná je okolo 6L - to mám u tohoto auta a PPC vyzkoušené). Jde mi spíš o to, aby na mě neblikaly dvě pomlčky a dojezd +- ukazoval. Z výše popsaného ani nemůže ukazovat úplně přesně, proto není potřeba ani nějak extrémně přesně s přesnými výstupními parametry v závislosti na vstupu řešit toto udělátko. Smile

Jinak, jestli je nárůst odporu konstantní, to odpoledne určitě zkusím přeměřit.
Návrat nahoru
Bernard



Založen: May 27, 2005
Příspěvky: 3647

PříspěvekZaslal: po duben 07 2014, 13:06    Předmět: Citovat

Holt se zaregistruj, příspěvek opravíš a nebudeš, jak ty říkáš, blbec.

Dá se to řešit i bez důmyslné elektroniky. Mezi "plus" a "mínus" se připojí voltmetr (elektronický), a může být dojezd co milivolt, to kilometr. Podle průměrné spotřeby se dají hodnoty R2, R3.



dojezd.png
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  dojezd.png
 Velikost:  13.34 kB
 Staženo:  143 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
majk.z
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: po duben 07 2014, 13:40    Předmět: Citovat

Omlouvám se, v elektrotechnice nejsem nějak moc sběhlý(holt mi to uteklo a teď už ten zájem těžko doháním), ale ten proměnný odpor R1 bude, předpokládám, můj reostat v nádrži, .op výstup k palivoměru... Ale to V1? Smile
Návrat nahoru
Bernard



Založen: May 27, 2005
Příspěvky: 3647

PříspěvekZaslal: po duben 07 2014, 18:43    Předmět: Citovat

Taky se omlouvám, on to není definitivní návod, ale jen demonstrace určité možnosti můstkového řešení pomocí simulátoru. V1 je zdroj s napětím B, a to má velikost podle příkazu .step 12 a 14,4 V. Odpor R1 je ten reostat, hodnota jeho odporu se mění od 1 mΩ do 350 Ω, výstup pro palivoměr je to <minus>, příkaz .op spouští režim simulace na vyhledávání stejnosměrného pracovního bodu. Graf ukazuje rozdíl napětí mezi <plus> a <mínus> v závislosti na odporu reostatu a napětí B.

Takhle by to fungovalo, kdyby už nic jiného nebylo připojeno, ale asi tam bude i ten původní palivoměr. Tak by to chtělo zjistit napětí na horním konci toho reostatu v závislosti od plnosti nádrže, a také při nenastartovaném motoru a s motorem v otáčkách. Potom by se dalo usoudit, co s tím průběhem dál udělat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19599
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: po duben 07 2014, 20:15    Předmět: Citovat

Na tento rozsah odporů reostatu se obvykle zapojuje poměrové měřidlo: jedna cívka je v sérii s reostatem, druhá má v sérii proti kostře pevný odpor nebo je tím odporem přímo odpor cívky. Výsledný směr vektoru součtu obou magnetických polí udává směr, kterým bude ukazovat ručka.
To ale znamená, že na vývodu reostatu je nějaké proměnné napětí, samozřejmě, když je připojený palivoměr a zapnutý klíček: při plné nádrži téměř nula proti kostře, jen by to chtělo změřit napětí při nádrži prázdné, tedy při největším odporu.
A, samozřejmě, vědět, jaké napětí potřebuje PPC pro indikaci maximálního dojezdu a dojezdu na rezervu, kdy by měl ukázat nějakých 50 km při sepnutí indikace rezervy.
Pak bude možné navrhnout převodník (nebo třeba jen dělič napětí) mezi vývodem k palivoměru a PPC. Lineární to stejně nebude, protože plovák koná otáčivý pohyb a odpor reostatu se tedy nemění ani přímo úměrně, ani nepřímo úměrně k výšce hladiny v nádrži. Ale nějaké to ubývání dojezdu to ukazovat bude.



8-08a.jpg
 Komentář:
Napětí v bodě uznačeném šipkou závisí na výšce hladiny. Zjistit minimum (rezerva) a potřebný rozsah napětí na vstupu PPC.

Stáhnout
 Soubor:  8-08a.jpg
 Velikost:  59.85 kB
 Staženo:  152 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
majkz



Založen: Apr 07, 2014
Příspěvky: 7

PříspěvekZaslal: po duben 07 2014, 20:43    Předmět: Citovat

Tak už se mi povedlo registrovat. Smile

Omlouvám se, domů jsem se z práce dostal až teď, takže jsem nemohl změřit plovák, kolik má alespoň při půlce nádrže. Sad Zítra to zvládnu.

Co se týče napětí, tak při nenastartovaném motoru, ale poloze klíčku v první poloze (tedy běžicí rádio + v pohotovosti okna apod.) je napětí na baterii cca 13V (kolísá mezi 12,7 a 13,4 v závislosti na zapnutých spotřebičích - např. spouštění oken, zapnutá světla, pojezd sedaček...) a po nastartování kolísá max. mezi 14,4 a 14,6 (14,6 v zimě za studeného motoru, jinak stabilně 14,4 - drobné kolísání tam samozřejmě je, ale ne nějak drasticky) a je jedno, jestli je motor v otáčkách nebo není, jak se alternátor nabudí, tak dává stabilně. A pokud jde motor do otáček, tak to zas reguluje regulátor, aby do sítě v autě nešlo třeba 18V. Smile

Ještě pro upřesnění... Ta část výstupu potenciometru (vlastně všechny 3 dráty), kterou potřebuje PPC, tak stejně jde do budíku k palivoměru, z něj pak vedou zas tři dráty kvůli dojezdu do PPC (napájení, pak 6V a kostra). Vůbec nevím, proč to u XM/605 dělali takto, u drtivé většiny aut stačí pro dojezd napojit jeden kabel přímo z PPC paralelně na kabel od plováku k palivoměru. Ale bohužel to tak je.

Pro představu schéma zapojení v autě.

Strana 5. Položka 2 je PPC, položka 650 je reostat/potenciometr v nádrži a položka 40 jsou budíky.

kód:
http://oldipcxm.free.fr/schematek/520-0.pdf


Doufám, že to malinko pomůže k objasnění a zítra hodím i hodnoty.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19599
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: út duben 08 2014, 5:08    Předmět: Citovat

Na pinech 1 a 4, co mají vést na poťák, je nějaké referenční napětí. Tipuji, že tam bude 5V stabilizovaných, ale změř to, prosím. A taky, jestli to proti kostře "plave", nebo je na jednom pinu proti kostře nula.
Ale stejně mi to vychází jistější oddělit případný adaptér optočlenem, protože plovák je s kostrou spojený jinde.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.27 sekund