Založen: Dec 09, 2010 Příspěvky: 345 Bydliště: Bratislava
Zaslal: so listopad 23 2013, 0:31 Předmět: Calex chladnička, po dlhšom odležaní nejde
Pozdravujem.
Mám na záhrade kombinovanú chladničku s mrazákom Calex vysokú asi 180 cm s jedným kompresorom.
Bola funkčná.
Dlhšie som ju nepoužíval a po čase keď bolo treba nešla.
Len zabzučí,ale sa nerozbehne.
Že by prischol piest kompresora?
Ja som kolega cez telky,ale štartovací člen aj termostat som už na chladničke menil.
Dík.
Založen: Dec 13, 2011 Příspěvky: 7925 Bydliště: Earth
Zaslal: so listopad 23 2013, 1:01 Předmět:
Píst kompresoru by měl být v pořádku, pokud teda je okruh furt hermeticky uzavřený. Kompresor je nejspíš zalitý olejem. Pokud se motor metočí, tak se mohlo pokazit jakési to rozběhové relé, nebo co to tam bývá.
Založen: Dec 09, 2010 Příspěvky: 345 Bydliště: Bratislava
Zaslal: so listopad 23 2013, 10:30 Předmět:
Dík za typ.
Je to vo vlhkej pivnici,tak je to možné.
Teraz sa už dávajú polovodičové rozbehové členy.
Takže staré relé vyčistiť kontakty ak sa bude dať rozobrať.
Tohle se mi stalo z mrazákem, když po 20-ti letém nepřetržitém provozu si dal půlroční "voraz". Podle mě tam doopravdy může dojít k zaseknutí pístu, nebo jiné části, protože tam ani nejsou klasický kuličkový ložiska, ale jen litinový futra. Středová hřídel je dutá a na konci je do šroubovice. šroubovice nabírá olej a přes dutou hřídel se dopravuje nahoru, kde cáká na mechanizmus z pístem. V místě, kde je hřídel ve futrech je spirálová drážka a proudí ní olej ze středu hřídele.. A podle mě po delším stání olej steče na dno hrnce a usazený kal to může zadřít. termická degradace oleje, usazování mědi z kapiláry - prý při škrcení a expanzi chladiva dochází nějakým způsobem k uvolňování měděných částic z kapiláry, nebo co.. Mě to vydávalo podivný "bublavý zvuky", který to nikdy nevydávalo a shořelo rozběhový relé.. Tak šel do sběrnýho dvora..
Založen: Jun 21, 2008 Příspěvky: 8850 Bydliště: Valachy
Zaslal: so listopad 23 2013, 16:24 Předmět:
Artaban001 napsal(a):
... Tak šel do sběrnýho dvora..
A ten nový, co jsi místo něj koupil, za ním půjde vzápětí také (taková je dnes doba)
Sry za OT. _________________ Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali
Tím mrazákem měl být podarován jeden známý, protože nový už byl zakoupen. Rozhodl jsem se, že ho odzkouším. Při prvním zapojení do zásuvky se ozvala rána,něco, jako když se na tvrdo vyskratuje zásuvka a vyletí jistič.. ihned jsem vidlici odpojil a šel se podívat, zda ten jistič nevypadl.. jistič to nebyl (jsou vedle v chodbě). Tak jsem zkusil mrazák zapojit znovu, kompresor se rozeběhl z takovým podivným bublavým zvukem a za chvíli ho vypnul klixon. no a z rozběhového relé šel dým..
Založen: Apr 07, 2007 Příspěvky: 182 Bydliště: Brno
Zaslal: ne listopad 24 2013, 0:39 Předmět:
talent napsal(a):
Len zabzučí,ale sa nerozbehne.
V tom případě "zabzučí" znamená, že termostat je sepnutý a přívodní šňůra je v pořádku.
Takže vadné rozběhové relé nebo skutečně ten motor. S motorem nic neuděláš tak se zaměřím na to relátko. A protože píšeš, že jsi z oboru (televizák) nastíním ti jak to relátko funguje a ty už si s tím jistě poradíš sám.
Motor má pomocnou fázi pro rozběh, ta ale není stavěna na trvalé připojení, jen na krátkodobou zátěž.
Proto se připojuje jen krátce (cca desítky sekund) přes rozběhové relé.
To tvoří cívka elektromagnetu a v ní se pohybuje celkem masívní válcové železné jádro spojené se spínacími kontakty (ty připojí k síti tu pomocnou fázi). Většinou to jádro nemá ani žádnou vratnou pružinu (a když tak jen slabou) a jádro s kontakty odpadnou dolů vlastní váhou (relé je montováno vždy se spínacími kontakty pro pomocnou fázi nahoře).
Cívka relé je napájena přes bimetalový spínač s malým topným tělískem (několik závitů odporového drátu kolem). Bimetal se po krátké době zahřeje a jeho kontakty rozepnou proud do cívky relé a tím se odpojí pomocné vinutí motoru. Malý proud pro udržení teploty přes vinutí na bimetalu teče dál, aby kontakty zůstaly rozpojené stále, dokud se nepřeruší proud termostatem. Kostka, v níž je ten bimetal uložen je přitlačena k tělesu kompresoru což ho rovněž udržuje teplý (aby motor nemohl sepnout při přehřátí kompresoru) i když termostat samotný by jinak už vychladnul.
Takže: Po zapnutí bys měl uslyšet slabé cvaknutí toho relé. Pokud ano jsou kontakty bimetalu v pořádku (sepnuté) a jádro elektromagnetu vyskočilo nahurů ke kontaktům (to je to cvaknutí). Pak může být závada jen v těch kontaktech relé. Případně přerušené rozběhové vinutí v motoru.
Pokud to necvakne je vadný (přerušený kontakt) bimetalu, nebo přidřené jádro elekromagnetu (třeba prachem), případně přerušené vinutí cívky elektromagnetu.
Odšroubuj termostat z krabičky (vodiče odpojovat nemusíš pokud to není nutné pro vyndání). tahej za něj větší silou někdy ty svorky (trojnožka) na motoru ho docela pevně drží.
Pokud by byla černá ohořelá cívka elektromagnetu svědčilo by to nejspíš o mezi-závitovém zkratu v rozběhovém vinutí , třeba proto, že se přilepily kontakty relé a rozběh byl připojen trvale.
Pak s tím relátkem silně zatřes a měl bys cítit i slyšet jak to jádro v něm lítá. Někdy je ven vyvedena bakelitová tyčinka, kterou se dá jádro vysunout do sepnuté polohy ručně a pak změřit propojení kontaktů. Pokud tam není a jádro nemá vratnou pružinku stačí pro změření kontaktů otočit relé vzhůru nohama. Ten pohyb jádra je slyšet i cítit. A váha jádra je dostatečná pro sepnutí kontaktů (pokud nejsou extra za...).
Pokud by byly opálené kontakty relé (nespíná) dá se to opravit, ale pozor při rozebírání velice opatrně. Je to všechno z bakelitu, který je navíc stářím zkřehlý tak se rádo něco odlomí. Bakelit se celkem dobře dá slepit epoxidem, ale je to zbytečná práce navíc. Rovněž bimetal se dá vyjmout z té kostky a jeho kontakty vyčistit.
Ale na krátké otestování a zjištění přesné závady není problém bez obav po krátkou dobu (max.desítky sekund) tem spínač relé nebo i vadný termostat přemostit propojkou. Než bys třeba zbytečně obstarával nový (když by byl opravdu vadný motor).
Pokud to nepomůže tak je fakt závada v motoru. Pak snad jen položit ledničku nebo i obrátit vzhůru nohama, aby ten olej rozlezl. Pak vrátit na nohy nechat pár hodin stát a zkusit znovu zapnout. Případně poklepat plášť nějakou dřevěnou paličkou z různých stran nebo třeba zkusit nahřát přiměřeně opakovaně horkovzduchem a zase zchladit na mrazu jestli se případná nějaké koroze mezi válcem a pístem neuvolní.
Ale to už je jen takový neověřený nápad, aby se něco podobného nepřihodilo až ji povezeš do sběrného dvora a tomu co ji tam najde třeba ještě pár let nesloužila.
Založen: Apr 07, 2007 Příspěvky: 182 Bydliště: Brno
Zaslal: ne listopad 24 2013, 1:28 Předmět:
doskok55 napsal(a):
Pokud by byla černá ohořelá cívka elektromagnetu svědčilo by to nejspíš o mezi-závitovém zkratu v rozběhovém vinutí
Omlouvám se tuto větu jsem nedomyslel, černá cívka by znamenala vadný bimetalový spínač který nerozepnul. ale důsledky by pak byly stejné. Možná i spálené rozběhové vinutí.
Tak když cvakne při zapojení a odpojení znovu méně slyšitelně odpadne tak nejspíš ty kontakty toho relé jsou vypálené a časem to chytlo i nějaký ten oxid. Neboj se je na zkoušku propojit napevno (nebo přes ruční vypínač (který po rozběhu ručně vypneš) abys mohl vyzkoušet i celou funkci chlazení včetně termostatu). Pak teprve budeš mít jistotu a zvážiš jestli schánět náhradu nebo tvořit elektronickou verzi.
Doskok55:
Cívka relé je napájená přes pracovní vinutí kompresoru. Tu věc z tou topnou spirálkou, co jsem tady výš nazval, byť nesprávně klixon je nadproudová ochrana pro případ, že buď selže to proudový relé, nebo co se stane pravděpodobněji - po krátkém výpadku napájení, kdy se nestačily vyrovnat tlaky v systému, se kompresor nerozběhne, protože jeho záběrný moment je dost slabý..
Zastavený kompresor - napájení - vysoký odběr - sepne relé a po roztočení kdy klesne proud pracovním vinutím, odpadne relé a odpojí rozběh..
Každopádně neuděláš chybu když ty kontakty relátka na krátkou dobu přemostíš (jak z obrázku pochopíš) a hned budeš mít jasno jestli je vadné relé nebo samotný motor kompresoru. Nebo to krátce zapojíš bez relátka přímo na piny konektoru motoru (té trojnožky). Cívka nemá moc závitů a je to silný drát, takže na funkci (její odpor) to nemá podstatný vliv a její indukčnost je v tomto zapojení také bezvýznamná.
Odpory vinutí budou nejspíš jiné než je na obrázku ale rozpoznáš na nich hlavní a pomocné vinutí a najdeš ten společný. Takže nejdřív měř jak píše "BOBOBO" a napiš sem kolegům výsledky k posouzení. Někdo zkušenější ti zde řekne jsou li výsledky v toleranci. Pokud má kompresor štítek tak ho rovněž přečti, i když nějaký zkušený kolega, který v tom pracuje si ten příkon odvodí od tebou uvedené výšky lednice (asi průměrného chlapa).
Založen: Dec 09, 2010 Příspěvky: 345 Bydliště: Bratislava
Zaslal: po listopad 25 2013, 0:00 Předmět:
Tak dík chlapi.
Mám to na záhrade na Záhorí - idem tam na budúci víkend.
Už som v jednej chladničke menil rozbehové relé za pozistorové a dodnes ide.
Zdá sa že som činnosť pochopil.
Budem potom referovať.
Založen: Dec 09, 2010 Příspěvky: 345 Bydliště: Bratislava
Zaslal: po prosinec 02 2013, 1:03 Předmět:
Tak som to rozchodil.Bolo zahrdzavené rozbehové relé.
Postriekal som jadro petrolejom,zahrkal ním pár - krát.
Nakoniec to mám kombinovanú chladničku Zanussi,ale princíp je stejný.
Dík.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.