Zaslal: so březen 09 2013, 9:12 Předmět: Magnetofonové kazety a volba Fe/CR
Zdravím při sobotě
Pokud je na audiokazetě napsáno "IEC Type I / Normal" má být magnetofon přepnutý na "Fe" nebo "Cr"? Nebo je to při přehrávání jedno a rozdíl je při nahrávání? Staré kazety jsou nahrané na různých strojích a nikdo neví jak. Můj starý Philips neměl žádný přepínač a mazání magnetem, ostatní stroje ani neznám.
Když je kazeta nahraná systémem Dolby, tak to má na sobě napsané, ale toto tam nenacházím. A originální kazety používají jaký pásek? Krom názvu, označení "Dolby" a řečí o autorských právech není na kazetě nic.
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15559 Bydliště: Olomouc
Zaslal: so březen 09 2013, 9:19 Předmět:
Myslím si, že je to jedno. Pro jednotlivé typy pásků jsou v magneťáku, co na to má, tak takové páčky, co dolehnou na tu kazetu a v případě možnosti se stlačí a "něco" přepnou. Takhle by to pro laika mělo stačit a odborník to umí a neřeší to.
Jenže můj magnetofon takové páčky na přepínání "něčeho" nemá, ale má na předním panelu přepínač na ruční volbu.
Magnetofon co ohmatává kazetu i jinde než na tom zobáčku podle kterého pozná jestli na ní může nebo nemůže nahrávat jsem ale ještě neviděla. Což nic neznamená, a moc by mne zajímaly další podrobnosti.
Zjednodušeně: rozdíl mezi kazetami s pásky Fe a Cr, byl jen v magnetických vlastnostech aktivní vrstvy pásku. Přitom bylo uváděno, že kazety s páskem Cr, měly mít větší kmitočtový rozsah, rozšířený směrem k vyšším kmitočtům. Každý magnetofon byl však z výroby nastaven na konkrétní typ pásku, který byl též doporučován v návodu k použití magnetofonu. V případě možnosti použití obou typů, pak u magnetofonu býval přepínač Fe/Cr (ferro/chrom), který v magnetofonu přepínal např. nastavení velikosti předmagnetizace, korekcí, mazání, atd...
Založen: Jun 14, 2003 Příspěvky: 2795 Bydliště: Blížejov
Zaslal: so březen 09 2013, 10:28 Předmět:
Jen doplním to, co napsal PotPalo
Cr pásky potřebovaly pro využití "lepších vlastností" jinak nastavenou předmagnetizac a používaly trochu jiné vybuzení a jinou korekci.
Při přehrávání je to většinou jedno, vyjímečně některé přístroje měly přepnutí podle provedení kazety nebu "ruční přepnutí" na Cr a pásky, kde to mírně změnilo korekční charakteristiku v oblasti výšek.
Dolby:
V době vzniku byl systém Dolby A, ten byl tak složitý, že se používal pouze u špičkových studiových a profesionálních zařízení
Proto vznikl zjednodušený systém Dolby B, který potřeboval jakési "zařízení" pro přehrávací cestu.
Takže vznikl systém Dolby NR (No Reduction), který nepotřeboval u přehrávacího zařízení složitý obvod, ale pouze se mírně upravila frekvenční charakteristika (přiměřeně se stáhly výšky a s nimi u šum, kvůli kterému celý systém Dolby vznikl)
Díky všem, nahrávat na kazety už asi nebudu, i když jsem nějaké prázdné ještě našla Co to tedy vyvádí uvnitř přístroje není úplně důležité. Důležitá je ta informace o tom, že skoro všechno je typu "Fe" a jen minimum je "Cr" takže jsem tak hledala mezi kazetami a vlastně jsem zatím žádnou "Cr" nenašla, ale je jich tu dost, tak třeba nějakou objevím.
Magnetofon má Dolby zabudované a když je kazeta nahraná tímto systémem, tak jej zapnu, je to trochu poznat, ale magneťák hraje super i bez toho, proti těm různých šlehačům co jsem měla do tohoto se to nedá srovnávat a to by potřeboval ještě trochu seřídit
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6568 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: so březen 09 2013, 19:49 Předmět:
Tak nějak jsem žil v představě, že NR znamená noise reduction a že Dolby B a C mají při přehrávání přece jen trochu složitý obvod, který nahrávku upraví ne relativně stejný průběh. A co HX-PRO? A DNL-DNR neupravuje nahrávku..
Založen: Dec 18, 2006 Příspěvky: 9684 Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí
Zaslal: so březen 09 2013, 20:31 Předmět:
Audio kazety jsou tří typů: normal (Fe₂O₃) typ I 120µs, chromdioxid (zkráceně chrom, CrO₂) typ II 70µs a metal typ IV. Třída III ferrochrom zanikla a delší dobu nepoužívá se. Pokud magnetofon (deck) má auto tape select někdy v dobách pravěkých se přelepovaly identifikační otvory na kazetě izolepou a chromka se chovala jak normal při zdůraznění vysokých kmitočtu. Ale jenom v provozu PLAY ! Při záznamu (REC) vždy jen ve správném režimu podle typu pásku, jde o volbu vf předmagnetizace (BIAS) a korekci signálu. Dolbované nahrávky hrají jakž - takž i bez Dolby systému při mírně stažené tónové cloně (treble) když zvuk moc syčí. Na svou dobu (80. léta) špičkový aparát AIWA AF-F990 si sám skalibroval kazetu a nastavil zcela automaticky optimální podmínky záznamu podle vlastností materiálu pásku. _________________ Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Naposledy upravil konosuke dne so březen 09 2013, 20:42, celkově upraveno 1 krát.
Díky všem za informace. Sice to s přepnutím na "Cr" hraje asi lépe, ale budu to honit na "Fe" aby to bylo správně Podívám se na kazety, co tu ještě najdu, třeba tam nějaké vzácnější budou. U těch originálek o tom ale začínám dosti pochybovat.
Mám teďka Teslu SM261, není to žádná extra třída, ale také to není žádný šlehač či ořezávátko.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19580 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: so březen 09 2013, 22:53 Předmět:
Upřesním to, protože tu vidím několik omylů:
rozdíl mezi pásky Fe a Cr je především v tom, jaký kmitočtový průběh má výsledný zkratový magnetický tok na pásku. Zatím, co u obou typů pásku je dolní časová konstanta zlomu charakteristiky stejná (3180us), má pásek Ferro horní časovou konstantu zlomu 120us, ale pásek Cr ji má až na 70us. Tedy výšky (a s nimi šum pásku) se při snímání potlačí více, asi o 4dB.
Při záznamu je pro Cr třeba asi o 6,5dB vyšší mazací i předmagnetizační proud (tedy pokud se jedná skutečně o chromdioxidovou vrstvu), záznamový proud bývá ale jen o 2dB vyšší, což společně s dalšími mínusy chromek poněkud stírá výhody tohoto typu pásku.
A k těm systémům redukce šumu:
někteří výrobci magnetofonů označovali systém Dolby B jako Dolby NR (Noise Reduction). Jestli to bylo z nějakých licenčních důvodů, či co, to ať vysvětlí někdo jiný. Je to ale totéž, takže se lze setkat i s označením B-NR.
Bez ohledu na to, co bylo napsáno za tím "Dolby" na panelu, je uvnitř obvod řady NE515, 545, 645, HA12045, NJM2063, NJM2065, CXA25xx nebo je obvod Dolby řešený v katalogovém zapojení s tranzistory... v každém případě obvod musí být ve funkci jak při záznamu, tak při snímání.
Tedy až na výjimky, kdy magnetofon jako přehrávač dovoluje přehrávat "dolbyovanou" kazetu, protože se tak prodávaly už nahrané, ale sám ji vytvořit neumí.
Jen při snímání pracují systémy Philips DNL nebo jeho obdoba z RVHP (osazovaná hlavně v Polsku a Maďarsku) DNR, ty skutečně pracují jen při snímání.
Ostatně téměř přesně to napsal Takjan.
Založen: Dec 18, 2006 Příspěvky: 9684 Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí
Zaslal: ne březen 10 2013, 7:03 Předmět:
Tesla SM261 je dodnes slušný dvoumotorový stroj, dolby NR. Komerčně prodávané nahrané audio kazety byly bez vyjímky na nosičích normal (typ I) Fe, dolby NR je plně kompatibilní s dolby B, jde o obchodní označení. JVC používal redukci šumu ANRS a polská Unitra zas CNRS kterýž systém se celkem snášel s dolby B (NR). _________________ Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Založen: Nov 05, 2011 Příspěvky: 908 Bydliště: Boskovice
Zaslal: út březen 12 2013, 18:06 Předmět:
Ony ty Cr kazety mají taky mnohem větší vybuditelnost na vysokých kmitočtech (Fe ale zase na nízkých a středních)... Tím se taky může zlepšit S/N u Cr... Ale ta cena Cr bývala (vzhledem ke kdovíjakým "výhodám") nepřijatelná... Zlatý cívkový stroje, jo, jo... _________________ Nejsu žádným fóristem, ale když něco negómu, tož, přindu se zeptat. A když se nesnesitelně nudím, nebo když jsu na plech, někdy se může stát, že se i pokusím poradit. Zdraví Jura!
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.