Zaslal: st srpen 29 2012, 11:12 Předmět: Extrémní proudový omezovač z 50A na 15A
Chtěl bych Vás poprosit, jestli by se nenašlo schéma zapojení omezovače proudu, který by omezil proud nabíjení 12V baterie na max. 15A, s tím, že obvodem protéká proud 0 - 50A, podle svitu sluníčka. Mám to k solární elektrárně s výkonem 800W / 12V. Prakticky řečeno, pokud je akumulátor vybit, má napětí 11,6V (při tomto napětí solární regulátor automaticky odpojí zátěž) a začne ráno pražit slunce, baterie se začne nabíjet vysokým proudem, než dostoupí napětí na nastavených 13,8V (při tomto napětí solární regulátor automaticky již nabíjení omezuje, aby nedocházelo k přebíjení). Je to 100Ah gelovka, která má psáný dobíjecí proud 15A a méně. Tím, že do ní poteče chvilkově vyšší proud než 15A, se bude zbytečně zkracovat její životnost. Pokud by byl po ruce nějaký jednoduchý obvod na omezení takto vysokého proudu, či jiný nápad jak tuto situaci vyřešit, byl bych Vám vděčný. Předem děkuji za jakýkoli nápad.
Tím, že omezíš proud na pětinu nebo čtvrtinu toho, co momentálně dá panel, z toho panelu defacto děláš pětkrát horší panel. Za hodinu už třeba budou mraky a ty šimráš tu baterii 15 A. Jestli by spíš nebylo taktičtější podívat se po baterii, která ten proud vstřebá.
Založen: Jan 12, 2009 Příspěvky: 7105 Bydliště: Plzeňsko
Zaslal: st srpen 29 2012, 12:44 Předmět:
Autobaterie nebo dvě.
Ostatně nevěřím, že máš gelovku. Obyčejně jsou za gelovku pokládány obyčejné zapouzdřené akumulátory s elektrolytem nasyceným ve skelném vláknu. _________________ Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
No to v této chvíli není až zase tak podstatné, nicméně je to kvalitní baterie s životností až 12 let, tak bych ji nechtěl tu životnost zbytečně zkracovat.
Zbytečná citace celého předchozího příspěvku, vymazáno. Používej tlačítko Děkuji za pochopení, Killroy
Mít 100Ah baterku, tak nic neomezuju.
Zkus tu vybitou baterku nabíjet 50A a schválně si změř, za jak dlouho dosáhne 13,8V.
Alternátor v autě se s tím taky nepárá, do 40Ah baterky láduje 70A a nic se neděje.
I nad tímto jsem uvažoval, naprosto stejně, jenže baterka v autě má podstatně nižší životnost. Je jasné, že při tomto proudu jde napětí rychle nahoru a pak už tam tolik proudu neteče, ale ty chvilkový proudový odběry prostě jsou a jak se na ně bude baterka tvářit po po několika letech, toť otázka....Kdyby to byla obyč baterka za 2tis. neřeším to.
Znovu zcela zbytečná citace celého předchozího příspěvku, vymazáno. Používej tlačítko , Killroy
Založen: May 14, 2009 Příspěvky: 1618 Bydliště: Brno
Zaslal: st srpen 29 2012, 14:30 Předmět:
Baterka v autě má životnost zhruba 4 roky.
Pokud ta tvoje "kvalitní gelovka" je normální AGM VRLA tak nebude mít životnost o moc větší.
A pokud tomu tak je tak 1/2C ta baterie zvládne bez snížení životnosti velmi snadno. Životnost skutečně kvalitních baterií tohoto typu nesnižuje trocha náboje navíc ale teplota.
edit
Libor napsal(a):
Kdyby to byla obyč baterka za 2tis. neřeším to.
Taky nechápu tu mánii cpát drahé baterie do aplikací domácích FVE.
konkrétně je to - Panasonic LC-XB12100P, jinak jsem ji sehnal za dost dobrou cenu, proto jsem ji vzal, za plnou cenu bych ji asi nebral, to máš pravdu.
Zase další zbytečná citace celého předchozího příspěvku, vymazáno. Používej tlačítko . Killroy
Založen: May 14, 2009 Příspěvky: 1618 Bydliště: Brno
Zaslal: st srpen 29 2012, 15:23 Předmět:
Při STBY režimu má ta baterie životnost 6 let. Vzhledem k tomu, že FVE, dá se očekávat pravidelné nabíjení a vybíjení v režimu den/noc.
Výrobce se moc nerozšiřuje o počtu cyklů ale moje zkušenosti hovoří o nějakých 300 cyklech. (plus/mínus).
Takže i kdyby ses na hlavu postavil, tak ti ta bateie vydrží tak rok. Možná a půl ale to maximálně.
Podle mého názoru, nemá v tomto případě moc smysl řešit krátkodobé přebíjení, když ti ta baterie stejně do roka umře na přecyklování.
Podle mne je tohle omezování plýtvání naprosto nejhrubšího zrna. Baterce to sice nemusí dělat nějak extra dobře , ale spíš jí to vadit vůbec nebude, jelikož takovýchto proudových špiček zase tak moc nebude - většinou to pojede na nižší výkon. No a taky baterka je raději nabitá, takže jí třeba ještě ublížíš tím, že ju necháš zbytečně vybitou.
Založen: Jan 12, 2009 Příspěvky: 7105 Bydliště: Plzeňsko
Zaslal: čt srpen 30 2012, 12:14 Předmět:
Proto bych tam vrazil autobaterie. Opotřebené se dají pořídit poměrně lacino, jen se na ně nedá v zimě startovat. Nebo Li-Ion od vyřazených notebooků, obvykle si hlídací obvod je představuje, že jsou vadné.
Jen by na větší počet akumulátorů už byla potřeba automatická akumulátorovna. _________________ Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.