Zaslal: po červenec 30 2012, 17:06 Předmět: Omezovač odebíraného proudu
Ahoj,
potřeboval bych poradit jak omezit maximální odběr proudu z autozásuvky. Jedná se o připojení sady gelových 12V baterií (celkem teda 60Ah) na zásuvku v autě za účelem dobití. Max. proud, který bych mohl ze zásuvky odebírat by byl tak 15A.
nějak jsem nepochopil tvoje zadání . . .
a) dobíjet to bude jen za jízdy na správnou úroveň
b) proč chceš maximální proud jen 15A ????
více to rozepiš !
a) ano, dobíjet to bude jen za jízdy, při vypnutém zapalování nejdou ani zásuvky
b) maximální proud 15A je dán maximálním možným zatížením zásuvky
Jedná se o napájení ledničky v autě. Při běžícím motoru půjde normálně z palubní sítě, po vypnutí zapalování pojede z gelovek. Jakmile nastartuju, tak ty vybitý gelovky by si chtěly vzít víc než snese zásuvkový obvod, proto ten omezovač.
Založen: Feb 22, 2005 Příspěvky: 1440 Bydliště: Kunratice u Prahy
Zaslal: po červenec 30 2012, 18:50 Předmět:
Jako omezovač ti stačí zapojit jeden výkonový VMOS.
Běžná IRFka dobře stabilizuje proud drainu, který lze nastavit předpětím mezi S a G. Takže stačí jeden trimr a jeden P MOSFet.
Ale je nutno počítat s dost velkým chladičem. Do vybitých gelovek cca 4V×15A ... _________________ Svět vypadá dobře jen při pohledu přes koňské uši.
Jako omezovač ti stačí zapojit jeden výkonový VMOS.
Běžná IRFka dobře stabilizuje proud drainu, který lze nastavit předpětím mezi S a G. Takže stačí jeden trimr a jeden P MOSFet.
Ale je nutno počítat s dost velkým chladičem. Do vybitých gelovek cca 4V×15A ...
Poradíš mi prosím jaký typ? S MOSFety jsem nikdy nedělal. Může to být třeba IRFP9140?
Jestli to dobře chápu, tak zapojím plus na S, mezi G a zemí bude ten trimr a z D půjde vývod na gelovky?
Založen: Feb 21, 2009 Příspěvky: 5919 Bydliště: Okres Nitra
Zaslal: st srpen 01 2012, 21:37 Předmět:
Nebolo by jednoduchšie dať do série vhodnú žiarovku? Buď nejakú halogenku, alebo obyčajnú klasiku na 230V a pokusne vybrať správnu watáž? A teplé vlákno ti urobí i ako-takú stabilizáciu. Jednoduché a dokonca s optickou signalizáciou.
Založen: Jul 16, 2007 Příspěvky: 4249 Bydliště: u HK
Zaslal: čt srpen 02 2012, 6:05 Předmět:
nevím jestli je nutné to takto složitě řešit, bude nutné oddělit baterky diodou na ní bude nějaký úbytek baterky budou mít vybité minimálně 10-11V, alternátor cca 14,2V a to odhaduju že si tak velký nabíjecí proud samy nevezmou. tak pro sichr bych do série s diodou dal nějaký bočník cca 0,2ohmu a mělo by to stačit.
Založen: Jul 16, 2007 Příspěvky: 4249 Bydliště: u HK
Zaslal: čt srpen 02 2012, 6:50 Předmět:
gelovka 12V7Ah si bere v tomhle rozsahu nabití vybití cca 1,5A u 60Ah to bude okolo těch 15A max spíš míň on ten alternátor pokud není dost předimenzovaný taky nedá 14.4 , ale spíš míň no a dioda aby se nenapájelo zpět dalšípříslušenství bez ní to vyřešit třeba relátkem .
Jedna vybitá gelovka si vezme víc jak 3,5A, takže ta moje sada půjde hodně přes 20A. Pokud tam nedám napěťový relé, který by mi odpojilo tu ledničku např. při poklesu pod 10V, tak je vybiju až třeba na 8V. S diodama to nechci protože úbytek 0,7V je až moc velký a nikdy bych nedosáhl plného nabití. Potřebuju aby do nich šlo maximum (což je těch 15A a přes 13V), pro co nejvyšší dobití během jízdy.
Ahoj.
Je to trochu složitější.
Pravděpodobně se baterie připojené do autozásuvky nikdy nenabijí dostatečně, největší limit bude velký ůbytek napětí na elektroinstalaci vozu a i na samotné zásuvce...při 15A nepochybně.
Také by mohl nastat problém při vypnutí zapalování a připojené baterii do zásuvky, těžko říct jak by se elektronika vozu chovala, tím spíše, jestli je to nějaký modernější vůz...
Nedávno jsem řešil podobný problém, ovšem s maximálním proudem 80A, původně jsem zvažoval použití výkonových modulů firmy VICOR V28A15C200BG, nabízí je firma Spezial Electronic, a stojí cca 4000,- bez DPH.
Zamýšlel jsem jejich paralelní spojení, což umožňují, umožňují nastavení výstupního napětí v dostatečném rozmezí a mohou pracovat i jako zdroj proudu, nakonec jsem je nepoužil, a navrhl jsem vlastní řešení, pro takový paralelní počet vycházela cena dost vysoká.
Pro toto zamýšlené použití by stačil jeden modul a bylo by to vyřešené velmi elegantně...
co se týče ovlivnění elektroniky auta, tak to bude vyřešené pomocí relé, které přeruší napájení gelovek v okamžiku vypnutí zapalování.
No modul za 4000,- to je trochu drahá sranda pro mě... Musím najít jinou cestu jak to vyřešit.
Ten úbytek napětí tam bude, ale 13,5V bych tam měl mít, takže dobít by se měly.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.