Založen: Feb 05, 2005 Příspěvky: 69 Bydliště: Barchov,Pardubice
Zaslal: ne únor 07 2010, 21:03 Předmět: UPSka a baterie z automobilu
Zdravim vsechny bastlire.. mam dotaz je mozne nahradit baterii z UPS olověným akumulatorem z automobilu- ruznych kapacit? Zajimaji me prakticke postupy, zkusenosti, na co si dat pozor jak upravit UPS atd. Vsechno co se toho tyka. Potrebuji univerzalni reseni ... ale sam vlastnim UPS - APC 350 ... ale mam kamarada ktery ma profi UPS (zatim nevim jakou probrali jsme jen teorii) k PC serverum... chtel by nahradit baterie za mnohem silnejsi.. děkuji předem za každou odpověď ... prosím o hlavně o praktické postupy,ruzna reseni, event. schemata. Věřim že monoho z Vás už to zkoušelo řešit. _________________ zdraví tě Jenda
Pokud ej to velká UPS, co má třeba možnost připojení externích batt. bloků, tak ot není problém. Pokud je to nějaká UPS, co má větrák, tak to taky problém nebude. Problém je u malých UPSek, kde jsou ty chladiče dimenzovaný na dobu, po kterou vydrží ten originální aku. Takže pokud tam připojíš baterku z tanku, tak to za chvilu shoří
Přišel jsem ke starší, ale plně funkční UPS (Typ z hlavy nevím).Byla tam vadná 7Ah gelovka.Místo ní jsem dal olověný 44Ah olověný (starší )akumulátor. Při plnem zatížení měla origoš baterie vydržet asi 3-4min(nic moc).Olověný akumulátor vydržel cca 2,5 hod (zátěž:monitor 15" bez signálu)minimální odběr.Víc jsem to netestoval, pouze mě zajímalo zda je UPS funkční, a zda by to fachčilo s autubaterií. Určitě to vydrži déle, ale dobíjení akumulátoru by vyžadovalo nějakou vnítřní úpravu.Gelovka je průběžně živená malým proudem, kdežto olověný akumulátor vyžaduje větší nabíjecí proudy.
zrovna nabíjení není problém. Nabíjí se to přece stabilizovaným napětím s omezením proudu. Oboje se nabíjí naprosto stejně, jen ten velkej se bude nabíjet dlouho.
Založen: Dec 03, 2004 Příspěvky: 441 Bydliště: Krnov
Zaslal: ne únor 07 2010, 21:31 Předmět:
nahradit ji takto lze ! ale ups ji nikdy pořádně nedobije a když tak po dlouhém čase ! další vada na kráse je že ups počítá z jistým minimálním napětím baterie kdy vypne - ale u klasické baterie z auta je toto napětí podstatně níže než u gelové baterie - nutno upravit dělič ve snímání vypínací hladiny ! A ted to nejhorší pokud si dáš to olovo z auta do místnosti vedle PC tak ti začně bleskem oxidovat a to vše co je kovové ! hermitická ovověná baterie je právě proto hermetická ale výpary z klasické baterie to není jen tak ! Na přívod kabely a umístění baterie ve vedléjší místnosti či prostě venku - to jde ale ! ty kabely je třeba dukladně dimenzovat při pitomém 0,1 ohmu a příkonu UPS 100W to už je stráta 1V oto dříve vypne zas ta UPSka ! A hlavně propočítejte co skutečně ta UPSka snese ten udaj na štítku je zpravidla dvojnásobek toho co přenesou ta trafa uvnitř !
Založen: May 14, 2009 Příspěvky: 1618 Bydliště: Brno
Zaslal: po únor 08 2010, 11:13 Předmět:
eljaro napsal(a):
nutno upravit dělič ve snímání vypínací hladiny !
Raději ne. Nech to tak jak to je a do UPS nedělej žádné zásahy.
...výpary z klasické baterie to není jen tak !
V zásadě jsou možné dvě varianty:
Baterie bude po nějaké době neustále jemně plynovat, protože UPS nepozná že je nabitá a bude ji neustále nabíjet jmenovitým dobíjecím proudem. Takže skutečně pozor na zvýšenou hladinu vodíku a korozivních výparů. Nedávej UPSku nad baterii.
Druhá možnost, je ta že UPS předčasně přeruší dobíjení a bude udržovat baterii částečně nedobitou.
Na přívod kabely a umístění baterie ve vedléjší místnosti či prostě venku - to jde ale !
Je potřeba vycházet ze zatížení UPS a vhodně dimenzovat přívoidní kabely k baterii. Pokud bude UPS zatížena výkonem 150W znamená to proud z baterie 150/12=12,5A minimální odběr. S účinností měniče cca 85% to bude kolem 14,5A.
UPS nevypíná měnič pouze podle absolutní velikosti měření baterie ale i podle deltaU baterie. Čím je deltaU větší tím rychleji se UPS vypne.
Průřez přívodních kabelů je tedy potřeba velmi předimenzovat. Cca tři až čtyřikrát.
udaj na štítku je zpravidla dvojnásobek toho co přenesou ta trafa uvnitř !
Pokud je na štítku UPS údaj o max. výstupním proudu a nebo o výstupním výkonu s jednotkou W, jedná se o tzv. činný výkon. Pro běžnou potřebu není nezbytně nutné něco přepočítávat. Pokud na štítku není žádný z těchto údajů, lze odhadnout činný výkon z názvu UPS pokud obsahuje číslo. Typicky takto "podvádí" APC. Na štítku nic neuvádějí a podle názvu UPS: SU750I lze odhadnout velikost činného výkonu takto: 750/1,5 je asi přibližně 500W
Ostatní výrobci to dodržují plus/mínus taky, v intervalu od 1,2-1,5
Upozorňuji, že trvale je většina UPS zatížitelná pouze třetinou jmenovitého výkonu. (Trvalým zatížením je pro naše účely myšleno zatížení delší než 10 minut)
Takže například SU750I je to pouze 160W trvalého výkonu měniče. Pokud je UPS chlazena ventilátorem, je to to samé. Nenech se mýlit ideou, že ten ventilátor něco uchladí. Je tam pouze proto, že vzhledem k rozměrům už nebylo možné použít pasivní chladič a ten ventilátor chladí tak či tak nadoraz.
Jediná výjimka jsou UPS kterým běží ventilátor trvale. Tyto UPS je možné trvale zatížit jmenovitým výkonem.
Založen: Dec 03, 2004 Příspěvky: 441 Bydliště: Krnov
Zaslal: po únor 08 2010, 11:47 Předmět:
nevím jaké trafo je v 750 ale 600 je trafo které přenese max 235W což není ani polovina ! ve 250 bývá 100W trafo . Pokud někdo něco oddělá tak jsou to upečená trafa ! teprve pak střelí koncáky !
Založen: May 14, 2009 Příspěvky: 1618 Bydliště: Brno
Zaslal: po únor 08 2010, 11:54 Předmět:
eljaro napsal(a):
nevím jaké trafo je v 750 ale 600 je trafo které přenese max 235W což není ani polovina ! ve 250 bývá 100W trafo .
Nesmírně zajíimavá informace. Můžeš mi prosím sdělit kde jsi ji získal?
eljaro napsal(a):
Pokud někdo něco oddělá tak jsou to upečená trafa ! teprve pak střelí koncáky !
I tohle je nesmírně zajímavá informace. Podle mých zkušeností naprostá většina UPS kde jsem se rozhodl vyměnit střelené spínače fungovala dále bez závad. Což implikuje myšlenku, že IGBT a nebo FETy odešly spíše z jiného důvodu než "upečené trafo". Nad těmi důvody lze samozřejmě spekulovat.
Ale pořád nevím jaké levné, ale kvalitní řešení vybrat.
Potřebujii UPS pro napájení řídícího systému a čerpadel kotelny - 230V.
Samozřejmé je napájení z autobaterie.
Toto se mi moc nelíbí - provedení, výstup obdélník.
http://ptacek.e.sweb.cz/
Tohle už je lepší.
Máte to někdo vyzkoušené?
http://www.luke.cz/menicenapeti.htm#TYP%20SP%20600%20C%2012V
A má někdo vyzkoušenou variantu origo UPS true sinus s Aku do auta?
Třeba nějakou APC či jinou?
Tak jednak ty APCčka se sinusem jsou myslím jen na 24V (ty back na 1baterku=12V sinus nemají). A když vemzeš skoro jakoukoliv (třeba smart 700, taková rozšířená) a dáš tam větráček, tak tam můžeš dát ty autobaterky bez problému (ale musí být 2)
Ale pořád nevím jaké levné, ale kvalitní řešení vybrat.
Potřebujii UPS pro napájení řídícího systému a čerpadel kotelny - 230V.
Samozřejmé je napájení z autobaterie.
Toto se mi moc nelíbí - provedení, výstup obdélník.
http://ptacek.e.sweb.cz/
Tohle už je lepší.
Máte to někdo vyzkoušené?
http://www.luke.cz/menicenapeti.htm#TYP%20SP%20600%20C%2012V
A má někdo vyzkoušenou variantu origo UPS true sinus s Aku do auta?
Třeba nějakou APC či jinou?
Já jsem dost dlouho zkoušel tohle:
BackUPS APC 600. Fungovalo to dobře, baterku to dobíjelo, tak jak si zasloužila cca 13,5-14V. Tak jak to je vyfocený to fungovalo min půl roku. Což není záruka spolehlivosti v případě, že to bude honit čerpadlo - indukční zátěž. Já tím honil max 200W a to počítač. Pak různý pokusy a je třeba říci, že to i při malém zatížení dalo max 195V AC. No a pak stačilo při odpojování baterie šlusnout o sebe svorkama - blbec sem nechal UPS zaplou do sítě a kochat se smradem ze spálených tranzistorů.
Takhle - doporučuji skutečně koupi pořádného záložního zdroje, vhodného k danému účelu - ochrana kotle před přehřátím. Spolehlivost a bezpečnost se mi v tomto ohledu jeví jako stěžejní, nějakou UPS k PC bych já bez dozoru neprovozoval a rozhodně bych jí nesvěřil, aby odovídala za kotel, který by mohl při destrukci vyjít i desetkrát dráž než i ta nejdražší UPS
PS.: Ty měniče LUKE mají dobrou pověst, často se používaji v hasičských, policejních a sanitních vozech. Co dodat ...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3Další
Strana 1 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.