Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

audio kazety ferrochrom
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Audiotechnika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
konosuke



Založen: Dec 18, 2006
Příspěvky: 9682
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

PříspěvekZaslal: po červenec 06 2009, 12:13    Předmět: audio kazety ferrochrom Citovat

tak jsem sehnal v bazaru pár těchto historických materiálů (type III.) AGFA, Philips - již se cca 20 let nevyrábějí, rovněž magnetofony nejsou pro ně uzpůsobené (EQ a korekce). no a jak případně nahrávat ? jako Fe normal (type I.) 120 us či lépe chrom (CrO2 - type II. - 70us ?) jak asi zareaguje deck auto tape select ? mají nějaké identifikační otvory ? vzato logikou (pověstné) blondýny bych řekl aktivovat zároveň šaltr normal a chrom Very Happy pokud to mašina (ručně) dokáže
_________________
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
keemo



Založen: Sep 10, 2007
Příspěvky: 5225
Bydliště: Ostrava, Bratislava

PříspěvekZaslal: po červenec 06 2009, 12:58    Předmět: Citovat

Čo sa týka auto tape select, tak kazety typu chrome majú pri nahrávacích poistkách este otvor kdežto typ normal nie.čo sa týka nahrávania asi by som zvolil režim chrome nakoľko by ti nemuselo mazať starú nahrávku...pozor, pri niektorých prístrojoch sa tento prepínač týka iba prehrávania-uberie výšky ktoré majú pri CrO2 kazetách vyššiu úroveň.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19566
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: po červenec 06 2009, 14:35    Předmět: Citovat

Bez proměření charakteristiky přes pásek (to znamená vybuditelnosti A při 333Hz a při 10kHz pro definované zkreslení k3 do 3%) stejně přesně nezjistíš, jaký předmagnetizační a záznamový proud je pro daný pásek optimální. Jako mají pásky typu IEC-I nějaký rozptyl parametrů podle výrobce a typu, nezřídka i v průběhu hrací doby kazety, tak pásky FeCr (IEC-III) různých výrobců se navzájem liší o víc, i když naopak v kazetě či na cívce od začátku do konce se pohybují parametry v užších tolerancích.

Předmagnetizace se proto nastavuje tak, aby poměr citlivostí E333-E12k5 byl vždy 13dB u každého typu materiálu, aby nebylo třeba přepínat záznamové korekce. Přitom je třeba u pásků typu IEC-II oželet strmější nárůst zkreslení při již malém přebuzení.

Záznam:
Typ IEC-I (Fe2O3): Ipm=0dB, Iz=0dB, vybuditelnost A333=+2,5dB, citlivost E333=0dB.
Typ IEC-II (CrO2): Ipm=+6,5dB, Iz=+1,5dB, vybuditelnost A333=+0,5dB, citlivost E333=-3,5dB.
Typ IEC-III (FeCr): Ipm=+4dB, Iz=+1,5dB, vybuditelnost A333=+5,0dB, citlivost E333=+1dB.

Snímání:
Typ IEC-I (Fe2O3): td=3,18ms, th=120us
Typ IEC-II (CrO2): td=3,18ms, th=70us
Typ IEC-III (FeCr): td=3,18ms, th=70us - doporučuje se použít stejnou charakteristiku, jako pro typ IEC-II, např. CC-decky SONY ale mívají volbu th kolem 90us pro FeCr.

V zásadě platí, že na neupraveném magnetofonu přepnutém na IEC-II lze na FeCr i nahrávat, ale musí se počítat se zvlněním charakteristiky o -5dB kolem 7kHz a +10dB na 11kHz. Od středů dolů se chová pásek jako normální.
Pásek FeCr nebyl nikdy mezinárodně normalizovaný, tak si každý výrobce mohl svůj magnetofon vybavit přepínačem pro konkrétní typ pásku, nebo nastavit charakteristiky kompromisně. Pásky jednotlivých výrobců se také navzájem poněkud lišily, zřejmě podle použité tloušťky aktivních vrstev.

Čerpáno z Bozděcha, ověřenou mám jen část, ta zato sedí - pásky FeCr jsem měl k dispozici jen dva, co pamatuju, ale nastavoval jsem jen na jeden.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
konosuke



Založen: Dec 18, 2006
Příspěvky: 9682
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

PříspěvekZaslal: po červenec 06 2009, 15:34    Předmět: Citovat

děkuji, tedy chovají se spíše jako chromdioxid (II.), soudě podle konstanty 70us. rovněž z hlediska případného účinného smazání starého záznamu bude poloha CrO2 jistější a bližší skutečným podmínkám. použitý deck (AIWA) má ruční kalibraci 400 Hz a 10.000 Hz. tož tak...
_________________
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19566
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: po červenec 06 2009, 15:52    Předmět: Citovat

Tak to není co řešit: otestuj si pásek a nastav mu BIAS na rovnou charakteristiku (na 10kHz může jít snímaný signál asi o 2-3dB do plusu).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jef111



Založen: May 27, 2006
Příspěvky: 2131
Bydliště: okr. Olomouc

PříspěvekZaslal: út červenec 28 2009, 23:34    Předmět: Citovat

Před časem jsem taky zkoumal kazety a kazeťáky.
Přišel jsem na to, že obecně nejlepší volbou je nahrávat na pásky Sony HF (normal 120us). Je to nejlepší kompromis. Podle mých zkušeností šly z klasických IEC-I nejlépe vybudit, měly kus od kusu nejmenší rozptyl hodnot a frekvenčně se taky dají dostat dost vysoko, na kvalitním decku (u mě Siemens RC333) cca 15kHz pro -3dB s hrbem max +2dB na cca 7kHz.
Ostatní pásky IEC-II nebo IEC-III bývají často dost drahé a dosažené parametry nejsou příliš přesvědčivé. Snad jen ten rozptyl hodnot je menší. Navíc, s jejich korekcí jsou v různých přístrojích různé problémy. Například na tom mém Siemensu se mi absolutně nepodařilo seřídit kazetu Basf TP-II (CrO2) v poloze přepínače na CrO2. Na FeCr se mi to podařilo docela luxusně, cca 16kHz pro -3dB s převýšením +1,5dB na 10kHz bylo maximum. Vybuditelnost cca +1dB na 400Hz. Na předvolbě CrO2 jsem ten pásek nedostal výš jak do 12kHz, což je teda krutá bída.
Měl by pro to někdo nějaké vysvětlení? Snad ta různost kazet různých výrobců?

_________________
Olovnatý cín je vhodný k pájení ale není k jídlu. Bezolovnatý cín je sice možné jíst ale nejde jím pájet Very Happy
www.sigmaphon.cz
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19566
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: st červenec 29 2009, 5:01    Předmět: Citovat

Nad 12kHz už hraje i tloušťka vrstvy pojiva nad CrO2 vlákny, dokonce i přítlačný polštářek se na tom podepisuje.
Jak se výrobci dostali k mechanické šířce štěrbiny pod 0,8um, nebyl by přece problém přečíst kmitočet 20kHz, když štěrbinový efekt nastane až nad 35kHz (u feritových, sklem lepených, hlav o něco méně).
Ale zaznamenat nejmenší vlnové délky a zase je neodmazat předmagnetizací, než pásek ztratí kontakt s pólovým nástavcem, to problém je. A s předmagnetizačním proudem roste, což logicky znevýhodňuje pásky s vyšší koercitivitou.
Takže stačil měkčí přítlačný polštářek (delší kontakt s čelem hlavy) nebo zmíněná vrstva pojiva (větší vzdálenost aktivních částic od štěrbiny) a už šel horní mezní kmitočet dolů. Bylo by nutné víc zvednout záznamové korekce, ale to už by zase zhoršilo ostatní parametry záznamu. Maximální zdvih záznamové charakteristiky na horním konci pásma je omezený normou právě z tohoto důvodu. A rozptyl parametrů pásků i hlav vedl k tomu, že toleranční pole charakteristik pro hifi končí na 12,5kHz.
Nepsal jsem tu už někde, že analogový záznam bez kompromisů je nesmysl?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
konosuke



Založen: Dec 18, 2006
Příspěvky: 9682
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

PříspěvekZaslal: st červenec 29 2009, 9:30    Předmět: Citovat

audiokazety BASF chromdioxid maxima II. patřily k nejhorším z pohledu vybuditelnosti, jakosti zvuku i použitého security mechanismu (SM) který časem způsoboval větší odpor odvíjení, tření a kolísání posuvu až zastavení pásku v kazetě. cena v maloobchodní sítí byla nelogicky 2x vyšší než celkem obstojně hrající SONY HF90 (normal) zakoupena na burze v Ostravě u pivovaru. a to bylo ostražitým soudruhům trnem v oku a tak na nás občas poštvali zásahovou jednotku VB (pro ty mladší: veřejná bezpečnost, ozbrojená represívní složka total.režimu v bývalé ČSSR) no možná i proto že destupné decky byly ponejvíc japonce (Technics, SONY, Toshiba, JVC...) a tedy seštelované na standart zámořských pásků TDK, maxell, sony, taky běžné dvojhlaváče postrádaly bias kalibraci a podobné vymoženosti vyšších tříd aparátů
_________________
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jef111



Založen: May 27, 2006
Příspěvky: 2131
Bydliště: okr. Olomouc

PříspěvekZaslal: st červenec 29 2009, 13:05    Předmět: Citovat

Hille máš pravdu, analogový záznam (do jisté míry i ten digitální) bez kompromisů je nesmysl. Ovšem je potřeba uvážit jaký kompromis je ještě dobrý a kdy už je to na zahození.
U té kazety je bohužel obrovský průser ta mechanika, všecko je strašně miniaturní, stopa úzká, rychlost posuvu maličká, tloušťka materiálu na jednu stranu hrozně malá že se časem prokopíruje, na druhou stranu velká pro záznam vysokých frekvencí... jinak by to bylo v pohodě Very Happy
Nejen kvůli tomu jsem si před časem koupil ReVox A77 (zasvěcení určitě budou vědět oč jde), mám k tomu fůru studiových pásků BASF LGR30P a to je teprve muzika. Pro -3dB jdu kousek nad 20kHz, vybuditelnost +6dB na 400Hz, odstup S/N téměř 70dB bez jakýchkoli kurvítek typu Dolby, kolísání a přesnost otáček velmi hluboko pod udávaných 0,1%, rozptyl hodnot jednotlivých kusů pásku téměř neměřitelný...
Takže jsem kazety tak trochu zavrhl, mají na mne až moc kompromisů. Rolling Eyes

_________________
Olovnatý cín je vhodný k pájení ale není k jídlu. Bezolovnatý cín je sice možné jíst ale nejde jím pájet Very Happy
www.sigmaphon.cz
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Sendyx



Založen: Jun 05, 2005
Příspěvky: 12350
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: st červenec 29 2009, 13:24    Předmět: Citovat

Samé kompromisy, radši si pořiď pořádný analog Very Happy


paskofon.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  paskofon.jpg
 Velikost:  155.82 kB
 Staženo:  83 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jef111



Založen: May 27, 2006
Příspěvky: 2131
Bydliště: okr. Olomouc

PříspěvekZaslal: st červenec 29 2009, 17:05    Předmět: Citovat

Sendy věříš že zrovna tohle bych moc rád? Z té fotky není moc poznat typ, ale vypadá to jak ta 24-stopa na ketej nahrávali Dark Side Twisted Evil To je můj sen. Mimochodem tohle bych s kazetou nesrovnával Laughing
Bohužel nemám na to cca 50K co takový stroj stojí. Uvažoval jsem nad A80 v základní výbavě-půlstopa stereo na 1/4" pásek (jakých mám hodně) ale ani na to teď nemám.
Svůj A77 považuju za nejlepší kompromis mezi cenou a kvalitou Rolling Eyes i když je to podle tohodle břídil.

_________________
Olovnatý cín je vhodný k pájení ale není k jídlu. Bezolovnatý cín je sice možné jíst ale nejde jím pájet Very Happy
www.sigmaphon.cz
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Sendyx



Založen: Jun 05, 2005
Příspěvky: 12350
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: st červenec 29 2009, 17:21    Předmět: Citovat

Je to AR2400.

http://analogrules.com/Gallery/albums/Strange-Tape-Recorders/Studio_Magnetics_AR2400_small.sized.jpg

Akorát je to trochu hlučné, zvláště při převíjení.

Tady je jeden na videu, akorát nevím, kde se jim tam bere ten děsný hluk (motor kamery ?).

http://video.google.com/videoplay?docid=5082128064166639009

Jo, a cena.... 50000 sedí, ale DM v době nákupu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jef111



Založen: May 27, 2006
Příspěvky: 2131
Bydliště: okr. Olomouc

PříspěvekZaslal: st červenec 29 2009, 20:48    Předmět: Citovat

Aha ono to vypadalo skoro jako ta 24-stopá Studeří A80-ka, tu bych raději. V tomhle je na mě až moc digitálních volovin Laughing
Ale kdybys mi to přivezl na zehrádku, vzal bych si to taky Cool

_________________
Olovnatý cín je vhodný k pájení ale není k jídlu. Bezolovnatý cín je sice možné jíst ale nejde jím pájet Very Happy
www.sigmaphon.cz
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Sendyx



Založen: Jun 05, 2005
Příspěvky: 12350
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: st červenec 29 2009, 21:00    Předmět: Citovat

Jaký digitální voloviny ? Kromě osmibitového počítače v počítadle ovládacího panelu tam žádný voloviny nejsou Confused. Dokonce i ten panel má propojení se základnou asi tak 50 žilovým kabelem Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: čt červenec 30 2009, 20:33    Předmět: Citovat

K čemu je dobrý 24stopý magnetofon při poslechu komerčních nahrávek? Na nesehnatelné záznamové médium k tomu?
v roce 1975 se tím možná dalo machrovat před 16-kama, dneska bys je tím spíš vyděsil Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Audiotechnika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.30 sekund