Zaslal: út srpen 26 2008, 22:04 Předmět: řízení garážových vrat nebo brány - frekvenční měnič
Ahoj lidi
Mám nachystaný frekvenční měnič na pohon garážových vrat. Tyto vrata nejezdí nahoru, ale do boku http://www.lomax.cz/cz/garazova-vrata/posuvna/
ovládání pomocí přijímače D.O. od flajzara, zakončené kontaktem relé (první stisk -sepne-otevřít, druhý stisk -rozepne-zavřít)
dále dva indukční snímače - chci je umístit asi ve 4/5 celkového posuvu každého směru - pro signál zpomalování motoru.
Měnič bych chtěl zapínat až při aktivitě kontaktu přijímače D.O. kvůli spotřebě stand-by, např. na 2 minuty čas. 3fáz. relátkem. Nabíhá za 1 sek a po restartu si vše pamatuje.
Rízení měniče bude dvěma signály, tedy rozjezd nalevo a napravo. Po připojení signálu se začne měnič plynule rozjíždět, např 2 sec, pak pojede na nastavené frekvenci a ten snímač před koncem to začne brzdit ubíráním frekvence na nulu. Tato doba se dá taky přesně nastavit a proto bych nechtěl žádné další snímače polohy.
Zkoušel jsem vymyslet nějaké zapojení s relátky, ale skončil jsem na tom, že vstupní signál pro rozjezd není impuls, ale stálý stav (samodržný kontakt by zůstal seplý do nového stisku - zavření). Pak další věc je že ze snímačů půjde krátký impuls, a já potřebuji od těch 4/5 jízdy trvalý signál OFF.
Poradil by mi někdo, jak to řídit pomocí TTL nebo něčím podobným?
Vstupy:
překlápěcí relátko - sepne- otevřu vrata, rozepne zavřu.
impuls 12 V se snímače polohy pro dojezd
napájení- AC 3x400V, + spínaný zdroj 12V/500mA pro napájení přijímače D.O. a řízení
Výstupy:
signál sepnuti 3-fáz Re pro měnič - 2 minuty po sepnutí nebo rozepnutí DO
signál jízda otevři - od sepnutí Re do těch 4/5 jízdy
signál jízda zavři - od rozepnutí Re do těch 4/5 jízdy
blokování reverzu, pokud měnič nedojede do krajní polohy - ryclé stlačení tlačítek DO.
Tlačítko hledat jsem použil, ale nenašel jsem nic akurátního
Celé bych to chtěl realizovat 2x, protože vedle domu je ještě posuvná brána
dík Kysmen
navržená koncepce se mi zdá velmi nešťastná a nikdy bych si ji domů nedal. Spoléhat se na definici ukončení pojezdu dobou a ne hardwarově kontaktem je dobrodružství. I při použití krokového motoru, natož při (zřejmě) asynchronním pohonu.
Co uděláš když budeš potřebovat otevřít vrata při absenci napájení 3x400??? Nebo dokonce při požáru v noci a výpadku napájení?
Jedině ss pohon dobře zálohovaný z baterií, s možností havarijního otevření ručně vyřazením převodu.
Pohon motorem s frekvenčním měničem to umožňuje taky, ale v prototypu nesrovnatelně pracněji.
Logika ovládání je zas jiný problém, ale taky se ji nevyplácí budovat takhle kostrbatě. Např. blokovat revers při nedojetí "rychlým stlačením tlačítek DO" je harakiri.
To není Lego na stole, to jsou vrata, jejich spolehlivé zavírání ti zabezpečuje majetek a spolehlivé otevření někdy rozhoduje o životě, taková věc by se měla řešit profesionálně, nebo aspoň s velikou praxí...
Je mi jasné že se jedná o vážnou věc. Na bráně jsem podobný systém měl a chodil 2 roky, ale byl to takový bastl , přijímačem s alarmu, 6 ti relatky a snimači krajnich poloh. Jenomže to byl prototyp a když už to bylo vychytané, tak tam nějaké Re nebyli v PLS ale vyseli různě na drátkách, dost to cukalo při rozjezdu, atd.
Proto bych chtěl zkusit takovou variantu, kde bude co nejmín snímačů a rele, motor je na bráně a měnič nachystaný.
motor má možnost nasadit kliku a manipulovat, ale to neřeším protože blackout je daleko . Mam tam taky normalní FAB, protože zatím jsou vrata mechanické, takže při odjezdu na dovču můžu zamknout na dva západy.
To blokování jsem nechtěl řešit mačkaním tlačítek, ale naopak aby ta logika měla ochranu, pokud to někdo rychle pomačká. Stím jsem měl problémy u původní brány a přidával jsem tam pak 2x Re
Pokud by někdo věděl o nějakém zapojení s DC motorem a PWM řízením tak sem s ním.
Pokud by se to povedlo tak by to mohlo využít i víc lidí protože cena měničů už není špatná, origo motor je asi 9000.
O blackout se ti postará první sněhová kalamita, když napadá ČEZu na dráty. Přijedeš domů večer s chřipkou a budeš chtít rychle uklidit auto.
Nedávno se tu řešil požár garáže vinou nabíječky aku. Co když ti doma zahoří a následkem požáru vypadne HJ v rozvaděči.
Spousta lidí používá garáž jako dílnu, když se ti povede převrhnout plechovku s ředidlem a zajiskří to, budeš mít pocit že i 2 sec k otevření vrat je k nepřežití a budeš litovat že nemáš futra na pyropatronu
Problematika DC motorů a všelijakých pwm se tu už řešila asi tak 237x.
Nevím jestli tvoje uspokojení ze stavby bude větší než amatérská výroba něčeho, co se vyskytuje v profi provedeních běžně na trhu.
Pomáhal jsem kamarádovi vymýšlet motorový posun brány, ale to bylo někdy v roce 92, když trh ještě fungoval jinak a taky mikroprocesory se zrovna nehemžily v sortimentu.
Místo vyrábění vyráběného bych se spíš zamýšlel jak to udělat, když spodek brány zapadá sněhem, přes den roztaje a na noc zamrzne. Lepší než Pattex s Loctite dohromady
KOncové polohy bych určitě hlídal optosnímačem a ještě pro sichr nadproudem motoru.
Vychytat správně odolný a blbuvzdorný stavový diagram není vůbec maličkost, musí to umět třeba správně odolnost vůči zacukání napájecího napětí, intenzivnímu zarušení např. od bouřky, ale taky vyřešení situace, když se do dráhy dostane starý nepohyblivý člověk, dítě, zvíře, nějaké těleso atd.
Tohle ani mikroprocesorové řízení kolikrát nezvládá a zařízení tupě čeká na reset nebo se motor žvejká než shoří.
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 34059 Bydliště: Bratislava
Zaslal: st srpen 27 2008, 9:52 Předmět:
V robote mame branu na dialkove ovladanie - je to mala vecicka s motorom a nejaky opticky senzor. Procesor je tam takmer urcite. Auto ani cloveka to neprivrie. Neviem, ci je tam aj koncovy spinac, alebo to len zistuje zvysenie prudu (tym by sa vyriesila aj ochrana motora v pripade zaseknutia). Uz to par rokov funguje, len raz tusim odisla poistka.
Vyhodnocení nadproudu řeší přivření člověka nebo překážky ale v případě zatuhnutí nebo zmrznutí převodů selhává. Přivření řeší dobrá optická závora nebo pohyblivá lišta na hraně s mikrospínačem. Algoritmus je takový, že při aktivaci to cukne zpátky a vypne, nebo popojede zpátky a dopředu zkouší sníženou rychlostí několik cyklů a až pak vyhodí error/stop.
Nedávno byla v tisku nějaká situace se zraněnou babou v posuvných dveřích v supermarketu, tam to čidlo asi selhalo.
Mám představu několika obvodů řady 74.. + výst. tranzistory pro Re a ošetření vstupních signálů. Vím jen že v 7400 jsou 4 hradla a tim končím
Proti skřípnutí zkusím sehnat nějakou optozávoru se zrcátkem na pohyblivé části, která způsobí zastavení => dalsi vstup do logiky a na vypnutí výstupu 1 a 2, popř. výstup 3 do dalšího vstupu měniče-rychlé zastavení.
Tuto ochranu jsem na původní bráně neměl. Jinak se sněhem problém opravdu není protože je to letní vjezd a 4 kladky co nesou křídlo jsou dost vysoko.
Hledál jsem i ty PWM regulátory, je jich tu pár s 555 kou i s 494, 3525 nebo jak to bylo, ale opět bych potřeboval vymyslet tuto řízení regulátoru .
Nic proti logice ř. 74 ale soudobé to už zrovna není. Dělat stavový automat a logické sítě s jednotlivými hradly je anachronismus. Počkej až se tu objeví osoba s názvem Marie/Fúrie a zkus ji požádat, podotýkám slušně, ať ti vypracuje podle vývojového diagramu program a nacpe do nějakého atmelu, aby sis to mohl pak na nějakém trenažéru odzkoušet. Když to celé ještě v několika exemplářích dokážeš prodat, možná se ti vrátí náklady na vývoj.
I když je podobné zařízení určitě k mání hotové.
Tak jsem zkusi popřemýšlet nad tím anachronismem se 74kama. Je tam zatím řešena jen část otevření vrat nebo brány
Doplnil jsem koncové spínače na konci jízdy. Budou tedy použity 4 snímače polohy + optozávora.
Nevím čím řešit ten klopný obvod, který si má pamatovat H až do signálu zavření (překlopení HR1) nebo vypnutí měniče .
Jinak na měničích jsou kontakty Re, jehož funkce se dá nastavit pomocí parametrů, ...dalo by se určitě nějak použít .
Z toho atmelu mam trochu obavy tak to zkouším takto.
Moc mě nebijte, určitě tam bude chyb jako máku:!:
Crifodo: píšeš podobné zařízení je k mání - myslíš s tím atmelem nebo TTL? Jde taky o to, kolik bych na tom hotovém zařízení musel udělat úprav abych to připojil.
Založen: Oct 23, 2007 Příspěvky: 1531 Bydliště: u Mělníku
Zaslal: st srpen 27 2008, 22:20 Předmět:
Někdy v roce 1988 jsem kamarádovi postavil pohon pro 3,5 m do strany posuvná vrata garáže. Tenkrát, když tady bylo na trhu prd, tak jsem řešil třeba funkci zavřít - stop - otevřít ... , telefonním krokovým voličem.
Teprve teď po 20 letech se to začlo s*át a občas to zafixluje.
Nebudu s tím nijak laborovat a nabastlím k tomu toto :
Díky za odkaz, na první pohled to vypadá zajímavě.
volal jsem pánovy do eniky, a k této řídící jednotce s přijímačem je třeba dodat vysílače, samozřejmě patřičný motor (jakýkoliv, ovládá se relátky), ovládací relátka a dojezdové spínače, které zastavují motor (zapojí se do serie s ovl. re). Regulace rychlosti tam není, jen nastavitelný čas jako sichr když selže koncák.
Takže pokud bych ho chtěl využít, mohl bych si na něm nastavit tu délku pojezdu pro měnič, zapojit infrazávoru, ale vymyslet nějak časák pro měnič a signál pro rychlé zastavení měniče když není žádné re sepnuté.
Se 3-ma ovladačema to ale vyjde jako půl originálního motoru který dává lomax za 9000.
V tom schémátku mám namalovanou zatím jen část pro otevření. Poradí mi někdo jakým obvodem mám řešit to pamatování si signálů pro zastavení ?
díky
Díky.
Puvodní návrh jsem trochu překreslil, opravil hradla
Díval jsem se na ty klopné obvody a zkusil jsem tam obvod R-S. R bude nulovat při přepnutí D.O. na zavírání.
Zkusim to naházet na kontaktní pole a zkoušet.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.