Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 8623 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: út prosinec 09 2025, 7:13 Předmět: Jaká je spotřeba elektrovozu?
Citace z jednoho fora na FB:
"12,5 kWh/100 km, to je spotřeba při dnešním popojíždění s tatínkem od lékaře k lékaři. Když znásobím náklady cenou elektřiny, tak s domácím nabíjením (30/70% směs FVE a elektřiny ze sítě) je to zhruba 40 Kč/100 km."
Jak tomu mám rozumět? Když pojedu 100km/h, bude výkon motoru 2t těžkého auta 12,5kW? To je nějak málo ne? _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
Založen: Dec 28, 2022 Příspěvky: 694 Bydliště: Krakonošovo
Zaslal: út prosinec 09 2025, 7:32 Předmět:
1. Bude to příkon motoru
2. Bude to průměrný příkon za hodinu
3. Záleží na členitosti terénu, jiné to bude v Liberci a jiné v Hradci Králové
4. Asi proč by ne s nějakým menším EV?
Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 8623 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: út prosinec 09 2025, 8:00 Předmět:
12,5kWh je odvedená práce potřebná pro překonání 100km. Pokud pojedu kilo, bude to hodina s příkonem 12,5kW. Pokud pojedu 30, budou to 3hodiny a pak bude přikon jen 4kW. Nebo počítám zle? _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
Založen: Jan 17, 2007 Příspěvky: 7129 Bydliště: Milotice u Kyjova
Zaslal: út prosinec 09 2025, 8:06 Předmět:
Bude tam nějaká fixní spotřebovaná energie, která se spálí, ať už jedeš nebo ne. Navíc, z čeho si usoudil, že těch 12.5 kWh je pro rychlost 100 km/h? Vztah mezi rychlostí a energií není lineární.
Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 8623 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: út prosinec 09 2025, 8:24 Předmět:
12,5kWh/100km vychází z citace majitele EV v prvním příspěvku. Jinak chápu že spotřeba nebude lineární, nějaká rychlost optimální, všechno nahoru i dolů bude spotřebu navyšovat. To je stejně jako u spalováku. _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 20902 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: út prosinec 09 2025, 8:28 Předmět:
Teoreticky to máš správně, mi-ro, prakticky bys měl se 4 kW výkonu problém udržet tu třicítku asi už v Chlumci od náměstí k zámecké bráně. Některé ztráty momentu (například valivé tření) jsou na rychlosti nezávislé.
Edit: teď vidím, že Pavel byl rychlejší.
Taky jde o to, co to je za auto, ale, jestli si kolegův Mišák plugin-hybrid vezme v létě po městě i pod 15 kWh/100 km, a přitom to je auto, jak kráva*), tak u čistě městského auta na baterky, které jen málokdy překročí padesátku rychlost a často rekuperuje, je těch 12,5 kWh/100 km docela dobře dosažitelných.
*) jinak mimo město po okreskách a přecpaných jedničkách zvládá i 18 až 20 kWh/100 km, když mu naloží přes 110, už to leze strmě vzhůru, i 24 kWh/100 km. No a v zimě musí přičíst ještě 3 - 4 kWh / 100 km kvůli topení, přizpůsobení teploty baterie a další spotřebiče. Samozřejmě jde o přepočítané spotřeby, protože na baterku těch 100 km nikdy na jedno nabití neujede: někde mezi 50 a 80 ujetými kilometry mu stejně startuje spalovací motor a dobíjí.
Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 8623 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: út prosinec 09 2025, 8:59 Předmět:
Netvrdím že je spotřeba 12,5kWh při 100km. Beru údaj z citátu a počítám to zjednodušeně trojčlenkou. EV nemám a nehodlám pořizovat ale ten údaj se mi zdá nějaký podstřelený. A zase, mám 1,4TSI 97kW ale vůbec netuším jaký výkon potřebuji při běžné jízdě. Diskuze na úrovni teoretické úvahy, nic víc. _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
12,5kWh/100km - to je spotřebovaná energie na 100km - ekvivalent třeba 6L/100km. Nic to neříká o aktuální výkonu motoru.
Tedy při rozjezdu potřebuje aktuální výkon motoru třeba 100kW po nějakou dobu, ale zase když brzdí tak do baterky nabíjí výkonem 50kw.
Celková bilance je pak přepočítaná na spotřebu na 100km. A vyšlo 12,5kWh
Je to jen o hraní si s jednotkami. A ten údaj 12,5kWh/100km se v létě dá udělat v pohodě. _________________ Internet - metla lidstva
Založen: Nov 17, 2004 Příspěvky: 5446 Bydliště: Třebíčsko
Zaslal: út prosinec 09 2025, 9:39 Předmět:
feliz_navidad napsal(a):
Z mojí (krátkodobé) zkušenosti s EV je ta spotřeba reálná. Je ale nutné zapomenout na rychlost 90+.
To mě připomnělo ty brzdy na okresce a kolony za nimi při jízdách na chalupu. Buď traktor (vyjímka), nebo nečastěji nějaké ELO... Nebo je zážitek vidět ty "šťastné" řidiče v zimě v kulichu a v palčácích. _________________ Rotor rotuje a stator stagnuje...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3, 4Další
Strana 1 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.