Zdravím. Potřeboval bych dolít do motoru auta nemrzku, a momentálně je tam propylenglykol. Co se může stát, když doleju etylenglykolem? Jde mi o to, aby se směs třeba nezdrcla, a neucpala někde chladící okruh. Ten maglajs mám v plánu brzo vypustit a zlikvidovat. Auto potřebuju jen projet, aby se zahřál olej v automatu a v motoru, a mohl jsem ho vyměnit. Auto stálo ve stodole přes 20 let. Jo a chci přejít na etylenglykol, proto nechci dolévat propylenglykol, a navíc ho ani nemám k dispozici. _________________ Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 34644 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá říjen 31 2025, 16:28 Předmět:
Sandal napsal(a):
.... Ten maglajs mám v plánu brzo vypustit a zlikvidovat. Auto potřebuju jen projet, aby se zahřál olej v automatu a v motoru, a mohl jsem ho vyměnit. ...
Nic nemixuj. Dolej destilku na provozní úroveň, ohřej aby se směs promísila, můžeš to klidně pár kiláků projet, chladit se to bude, vypusť, nalej new destilku na proplach, znovu ji ohřej na max. provozní teplotu, vypusť - a máš připraveno na etylénglykol ... Suchý auto bez nemrzky v okruhu jen trochu zrezne na železnejch-litinovejch dílech, když to necháš třeba měsíc bez kapaliny stát. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2824 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: pá říjen 31 2025, 18:32 Předmět:
Jo, udělám to tak. Teď jsem zjistil, že stejně nenastartuju, neboť auto je po připojeni baterie úplně mrtvý. Tak jdu bádat, kde je zakopaná sabáka. _________________ Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2824 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: pá říjen 31 2025, 20:32 Předmět:
Nemá to řemen. Je to řetězem. Je to amíckej veterán Chevrolet Caprice V-osma pětilitr Něco pro Grétu _________________ Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 19954 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: pá říjen 31 2025, 22:19 Předmět:
Když to tu řešíme, co změření hustoty chladící kapaliny a tím zámrzný teploty? Mám hustoměr na olovo baterky s krátkým plovákem a na chladící kapalinu se vymění dlouhej plovák. Nepamatujete někdo, na jakou kapalinu to bylo cejchovaný? Kupoval jsem před asi 15 lety, takže na socialistickej Fridex to asi už nebude. Na plováku nic napsanýho není a blistr, ve kterým ho prodávali je někde, kdoví kde. _________________ Jirka
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 34644 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá říjen 31 2025, 23:28 Předmět:
Někde by měly bejt dohledatelný tabulky pro roztoky (di-)etylénglykolu i propylénglykolu, tj. kolik °C má roztok daný hustoty teplotu tuhnutí, ale pokud Sandal hodlá kapalinu stejně měnit, není žádnej důvod shánět něco originálního na krátkodobý doplnění jen do výměny - naopak, propylglykolovou kapalinu bych vypustil (a eko zlikvidoval v SD) a po výplachu destilkou rovnou nahradil diglykolovou. Daleko důležitější než aktuální teplota zmrznutí bude složení nový kapaliny, teda spíš její aditivace ve vztahu k matrošům použitým na samotným motoru = aby sama kapalina nezpůsobovala nežádoucí chemickou korozi v bloku a hlavách, který můžou bejt z odlišnejch materiálů - viz vztahy růžová resp. fialová chladicí kapalina G12, G12+ a G13 (určená pro celohnilíkový motory) versus kapaliny pro starší motry (typicky favorit/felina), vyznačující se modrou nebo modrozelenou barvou, a třeba US kapaliny, který jsou obvykle svítivě žlutozelený.
A navíc - už minimální cca 10% podíl di(etylén)glykolu v roztoku s vodou zabraňuje při běžně dosahovanejch mrazech úplnýmu zmrznutí do fáze tvorby mrazem se roztahujících ledovejch krystalů, roztok "zgelovatí", takže sice neteče, ale zůstává objemově pružnej, takže nehrozí roztrhání motoru mrazem. A po natočení motoru se ohřátím nad tu rosolovací teplotu okamžitě obnovuje kapalná fáze, takže nějaký problémy související s ucpáním dlouhejch chladicích traktů hrozily maximálně u starejch šádyn, ne u motorů, který mají chladič bezprostředně u bloku motoru. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.