Založen: Nov 07, 2005 Příspěvky: 1622 Bydliště: Studénka
Zaslal: po říjen 20 2025, 13:29 Předmět: Počítání s faktoriály, kombinatorika
Zdravím. Obracím se na zdejší matematiky.
Vnuk donesl ze školy zadání 12 příkladů na kombinatoriku. Pod zadáním jsou uvedeny výsledky, jen čísla, ne postup.
Chtěl bych si s vámi ověřit příklad č 7, kde se nemohu dopočítat ke stejné hodnotě jaká je uvedena ve výsledcích.
Zde je ten příklad:
7.
Ve studentském pokoji žijí 4 studenti. Mají 4 šálky, 5 talířků. a 6 čajových lžiček (všechny šálky, talířky a lžičky se navzájem odlišují). Kolika způsoby mohou prostřít stůl k pití čaje; každý dostává 1 šálek, 1 talířek a 1 lžičku.
Mi stále vychází výsledek: 1 036 800 kombinací
Zadání ze školy uvádí výsledek: 172 800 kombinací
Z čirého zoufalství jsem příklad zadal umělé inteligenci. Ta provedla výpočet i s postupem (postupovala poněkud odlišně než já se vzorcem pro kombinaci), ale její výsledek je tento, zkopírovaná odpověď AI:
✅ Odpověď:
Stůl mohou prostřít 1 036 800 různými způsoby.
Takže shoda s mým výpočtem.
Můžete nás rozsoudit mezi výsledkem ze školy a výsledkem mým a AI ?
Založen: Feb 14, 2005 Příspěvky: 9392 Bydliště: Brno (JN89GF)
Zaslal: po říjen 20 2025, 13:43 Předmět:
Vzorečky neznám, ale nemůže byýt problém v tom, že prostřenej stůl znamená že každej má jak talířek, hrneček i lžičku? Vyšší číslo by mohlo vyjít v případě, že by někdo počítal jako možnost třeba jen lžičku.
Založen: Nov 07, 2005 Příspěvky: 1622 Bydliště: Studénka
Zaslal: po říjen 20 2025, 14:22 Předmět:
Podobný příklad je č.2:
2. Dvojčata Lenka a Lucka mají ve skříni dohromady 6 sukní, 10 halenek a 8 druhů korálků. Kolika způsoby se mohou připravit do divadla, předpokládáme-li, že každý si obleče halenku, sukni a vezme jedny korále?
Počítám to stejně jako příklad 7, a docházím ke shodnému výsledku jak uvádí zadání.
Výsledek je 151 200 kombinací.
Zadal jsem to také AI a všichni tří, zadání, já i AI jsme došli ke stejnému výsledku.
Takže ten příklad 7 stále čeká na matematika, který to objektivně vyřeší a řekne co je správně bez nějakých teorií dělit 6 apod.
Z jaké školy ten domácí úkol dostali? Já mám taky vnoučka, možná to čeká i mě. Koukal jsem se do Bartsche, zjistil jsem, že se mi to už dávno vypařilo z mozku (pokud to tam vůbec někdy bylo).
K tomu druhému příkladu: V knize, snad v téhle
https://www.databazeknih.cz/knihy/vyznate-se-v-tlacenici-174851
bylo, že když žena si pořídí iks různých sukní a ypsilon různých svetrů, každý den to prohazuje a myslí si, jak působí na okolí, tak pokud se někdo zeptá jejího kolegy z kanclu co ta ženská měla zrovna na sobě, tak dostane odpověď: "Svetr a sukni, ona nic jiného nenosí".
http://zivot.poradna.net/file/view/118-matstrip-jpg _________________ Ve strojovně je voda a na palubě se tančí.
Založen: Nov 07, 2005 Příspěvky: 1622 Bydliště: Studénka
Zaslal: po říjen 20 2025, 16:32 Předmět:
Yarda1 napsal(a):
Z jaké školy ten domácí úkol dostali? Já mám taky vnoučka, možná to čeká i mě. ..............
Střední škola elektrotechnická , čtvrtý maturitní ročník.
Díky za vysvětlení té chyby v zadání, 4 studenti místo 3. Tím je vysvětlen ten rozdíl ve výpočtu u příkladu č.7.
Jestli mohu něco dodat, tak mi to zadání 12 příkladů, které dostal vnuk, jde pěkně na nervy. Z těch 12 příkladů se mi zatím podařilo ty slovní úlohy nějak napasovat do vzorců kombinatoriky se správným výsledkem jen příklady 1, 2, 3 a 7. Ostatní jsou pro mne zatím nad moje síly nebo schopnosti.
Tu kombinatoriku jsme brali až na VŠ, ale nevzpomínám si, že bychom ve cvičkách řešili na to nějaké komplikované slovní úlohy, jaké dostal nyní vnuk.
Ale moje budoucí manželka se s touto tematikou připravovala k maturitě z matematiky na gymnáziu, a já jsem do ní tehdy hustil ty základní vzorce pro Permutace, Kombinace a Variace.
Ani jeden z nás dvou to v praxi nikdy nepotřeboval a nepoužil.
Zmínit se o tom ve škole je možná užitečné, aby studenti věděli, že něco takového matematika umí řešit. Ale tím by to mohlo skončit, pro elektrikáře je podrobná znalost s procvičováním ve slovních úlohách na "prd".
A není to jen kombinatorika. těch zbytečností, co se vnuk ve škole učí, vidím celou kopu. Až mám pocit, že toho zbytečného je více, než se studenti učí a procvičují v elektrotechnice. To je škoda.
Žádné učivo, které cvičí logiku, chápání, poskytuje rozhled, dává souvislosti, není zbytečné. _________________ Nepoužívám smajlíky. Pobavený nebo ironický tón si laskavě domyslete sami.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.