Zaslal: st říjen 08 2025, 13:05 Předmět: indikace podpětí akumulátoru
zdravím,
aku v autě se vybil na 2V a nevím proč. Nic zapnutého nebylo, pouze dálkové ovládání zámků.
Po nabití jsem měřil odběr s vypnutím všeho a byl 850 mA. Chvíli jsem se snažil diagnostikovat kam to teče, ale po chvilce se to srovnalo aniž bych našel příčinu, teď je to OK.
Uvažuji o něčem co by mi oznámilo že napětí aku při parkování podezřele klesá. Chtěl bych něco zbastlit ale už mi to nějak nemyslí, jako konstruktér bych se neuživil.
Nemáte prosím radu jak zbastlit něco nejjednoduššího ze šuplikových součástek a přitom to mělo malou spotřebu ?
Mělo by to mít výstup který by šlo připojit na bezdrátový alarm.
Na netu je hodně odpojovačů ale za vyšší ceny než jsem schopen akceptovat.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 34504 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st říjen 08 2025, 13:29 Předmět:
Auto hned po odstavení nemá klidovou spotřebu - některý ŘJ ještě "jedou" a očekávají novej start a rozjezd. Obvyklá doba do "uspání" je kolem půl hodiny - pak klesne odběr celýho auta na klidovou hodnotu, která by se měla pohybovat v rozmezí 50-100mA. To při zamčeným autě a zhasnutejch všech světlech včetně vnitřního. Nebezpečnej pokles napětí baterky (pro další nastartování) nastává už v momentě, kdy okamžitý napětí na svorkách při tom klidovým odběru klesne pod 11-11,5V. Jako "hlídací člen" postačí obyčejnej maloodběrovej komparátor s referencí s malým příčným proudem - takže klidně nějakej CMOS-ovej operák, třeba TLC272 a k němu referenci na bázi tepelně kompenzovanýho IO - například TL431. Referenční napětí si nastavíš podle datašítu, operák použiješ jako komparátor napětí z baterky sníženýho nějakým děličem a výstup přivedeš na vstup toho alarmu. Logickou úroveň, která bude "poplachová" si můžeš vybrat tím, že druhej operák v pouzdru použiješ jako invertor - a budeš mít k dispozici "baterka low voltage alarm" v obou polaritách, takže můžeš použít aktivační impuls v takový polaritě, jakou vyžaduje zrovna ten tvůj alarm. Celkovej klidovej odběr takovýho bastlu se může pohybovat i pod 1mA.
A fčil už vidím, jak do mě začnou šít všichni superodborníci jako je HF-tech, Hubertus nebo nakoppnutej - že navrhuju obsoletní součástky. Jenže zazněla podmínka - POUŽÍT SOUČÁSTKY ZE ŠUPLETE, takže klídek a zchládáme, mopedi, dáváme svým hormonům pohov ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
Naposledy upravil EKKAR dne st říjen 08 2025, 13:33, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 34504 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st říjen 08 2025, 13:35 Předmět:
Bacha, ověř si klidovej odběr u tý stavebnice - aby ti to hlídání svým vlastním odběrem nevyžíralo baterku ještě víc. Já navrhuju právě součástky pro co nejmenší vlastní spotřebu toho bastlíku. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
Pochybujem, že Ťa zachráni nejaký alarm - lebo auto má problém samé so sebou... niekde je niečo zavlhnuté, alebo možno plné vody... Zvody na káblovaní nebývajú až tak kritické... ide o nízke napätie, ale "zaplavená" RJ "niečoho" už sa s tým nevysporiada a bude tlačiť "nezmyselne" prúd do niečoho, čo ani diagnostika nemusí obsiahnuť...
Treba si podľa typu auta zistiť rozmiestnenie RJ - zrejme asi "komfortu", lebo tie umiestnil výrobca hocikde...napr. do dverí - a zadné piate sú asi najkritickejšie, či niekam, kde sa voda môže dostať...Aj po káblovaní -nemyslím tým že netečie prúd ale voda, ale tým že po kvapkách sa pomaly plní cez konektor priestor v RJ....Po odstátí/vysušení či "odtečení" to zas ide OK.. a závadu ani nezistíš!
Mňo. Kdybych to navrhoval já, tak tam dám nějakou variantu TL431 jako komparátor a dva tranzistory na sepnutí alarmu a mám spotřebu v klidu do 0,2mA. Otázka je jenom jestli řešit nějaké zpoždění, aby to zbytečně neotravovalo při startování.
Ten čínský klon LM358 není zrovna moc dobrý nápad.
Jinak to samovybíjení. Poslední případy o kterých vím, tak u šchadewágenu to byla nějaká konstrukční vada krabice pod předními sedadly, co řídí vyhřívání sedaček a nevím co ještě. Po vypnutí klíčků žrala 0,5A trvale.
Docela dobrý způsob na testování je na přerušenou nožovou pojistku navařit dva dráty s krátkými dráty na připojení ampérmetru a může se zkoušet.
Založen: Sep 15, 2018 Příspěvky: 1344 Bydliště: BB SK
Zaslal: st říjen 08 2025, 14:10 Předmět:
Indikácia vybitosti je jednoduchá, sadneš a keď nenaštartuješ, máš vybité. Budeš chodiť do auta pravidelne kontrolovať indikátor ? Alebo ako by to malo oznamovať stupeň vybitia ?
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.