Zaslal: st květen 22 2024, 22:36 Předmět: Diamantový rezistor?
Popularizační pořad Meteor mám rád a považoval jsem ho za dobře připravený. Příběh uvedený od 14.minuty popisuje provizorní opravu radiostanice z expediční vzducholodi ztroskotané na Severním pólu.
Opravovali 'diamantový rezistor' grafitovou tužkou.
Diamant je elektricky nevodivý, takže 'ztraceno v překladu' nebo to nějak dává smysl? _________________ pro mládež - Hamíkův koutek
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32136 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st květen 22 2024, 23:11 Předmět:
Máš na mysli Nobileho výpravu vzducholodí Italia z roku 1928, kde byl jedním z účastníků českej fyzik a žák Marie Curie-Sklodowské Dr.František Běhounek?
Tam italskej radista Giuseppe Biagi opravoval rádio údajně tím, že na izolační destičku načmáral mřížkovej odpor, o diamantech z knížek "Trosečníci polárního moře" ani "Na kře ledové" nic nevím ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 17984 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: čt květen 23 2024, 0:23 Předmět:
No v tom sovětsko-italským filmu Červený stan Běhounek počmáral kus papíru a dal ho Biagimu ať ho namotá na prasklej válcovej odpor, skoro to vypadalo jako Tesla Always, na barvou neizolovaných čepičkách byly do kruhu přinejtovaný vývody do boku. Když jsme to jako mlaďáci na začátku sedmdesátek zkoušeli zopakovat, tak odpor nekonečno. _________________ Jirka
Založen: Nov 28, 2006 Příspěvky: 12117 Bydliště: Česká Třebová
Zaslal: čt květen 23 2024, 5:13 Předmět:
. . . jisté je jen to, že Biaggi měl s sebou amatérské zařízení, které na palubě vzducholodi být nemělo . . .
a že po pádu mělo závadu kterou opravili.
Škoda, že se na detail této události přímo Běhounka nikdo neptal
a pravděpodobně to není zvukově zaznamenáno.
Informace o opravě jsou tak silně zkresleny.
Založen: Jan 17, 2007 Příspěvky: 6389 Bydliště: Husinec-Řež
Zaslal: čt květen 23 2024, 7:58 Předmět:
Do teď mám před očima scénku z filmu красная палатка o opravě toho rezistoru:
Někdo: что делает сопротивление?
Biagi (nasraně): сопротивление сопротивлает
Jinak si asi spletli v překladu diamantový (алмазный) s uhlíkovým (угольный). Diamant je taky jen uhlík.
Diamant je polovodič s velkou šířkou zakázaného pásu 5,47 eV. Tedy cca 5x vyšší než u křemíku.
Naposledy upravil Cust dne čt květen 23 2024, 8:40, celkově upraveno 1 krát.
Máš tam chybku, Biagi radista Italie se psal jen s jedním "g", s dvojitým se píše závodní jezdec na motorkách. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32136 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt květen 23 2024, 11:25 Předmět:
To nebylo amatérský zařízení, to byla normální profi stanice, jen podle tehdejších zvyklostí oddělenej TX a RX - Biagi to naložil do Italie doslova načerno, protože chtěl zajistit spojení výsadkový skupině, která měla podle Nobileho plánu na (severním) pólu sestoupit z paluby na led. Nobileho plán sice byl, že Italia vysadí na pólu skupinu výzkumníků, ale bude vyčkávat ve vzduchu, až se "ti dole" nabaží zkoumání ledu, jenže desátník Biagi měl lepší představivost než generál (Nobile) a přes zákaz na palubu vzal mimo standardní už na palubu nainstalovaný přístroje i tu inkriminovanou vysílačku s přijímačem - a uložil si ji do rádiokabiny pod stolem. Předpokládal, že vzducholoď nebude moct trvale zakotvit nad ledem, ale že by mohla nastat situace, kdy bude muset odletět a potom se pro skupinu na pól vrátit. Technicky to zvládnutelný bylo, Italia měla polovyztuženou konstrukci s balonetama na vodík pod krycím obalem, takže byla lehčí a konstrukčně jednodušší než tvarově podobný vzducholodi konstrukční školy Zeppelin.
Popisuje to dr. Běhounek minimálně v "Trosečnících polárního moře", že se Biagi před odletem z Kingsbay na Špicberkách o tohle rádio pohádal s důstojníkem, kterej mu ho zakázal vzít na palubu. Po letu na pól, kde kvůli bouři nemohli přistát na ledu a vysadit výzkumnou skupinu Italia vletěla při návratu do Kingsbay do protivětru s deštěm a sněhem, ve kterým nabrala na trup námrazu a ta ji stáhla k ledu, do kterýho narazila severovýchodně od Špicberk hlavní kabinou a kýlem. Část posádky se doslova vysypala na led i s částí zásob určenejch pro výsadek a s tou propašovanou vysílačkou, což většinu z nich nakonec zachránilo - několik jich zabil přímo dopad, zbytek posádky včetně "motoristů" = mechaniků, co se o motory starali přímo uvnitř jejich gondol během letu se dodneška pohřešuje, protože je spolu s těžce poškozeným trupem Italie odnesla bouře. Ani těla, ani trosky za celejch (zatím) 96 let od havárie nikdo nenašel. Trosečníky nakonec částečně odvezli letecky a zbytek zachránil ledoborec Krasin, kterýmu se díky mimořádně teplýmu počasí (a tím i oslabenýmu ledu) podařilo prolámat se ledem až k "Červenýmu stanu".
Použití jiný vysílačky pro pokusy o spojení bylo mimo jiný taky důvodem, proč se o situaci po havárii svět dověděl až se zpožděním - spojovací minolovka italskýho námořnictva "Citta di Milano" kotvila v Kingsbay na Špicberkách, ale její radisti "poslouchali" jen v pásmu hlavní vysílačky Italie a na možnost volání v KV pásmu se vykašlali ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.