Zaslal: po březen 20 2023, 18:28 Předmět: Stará nabíječka autobaterií
Staré nabíječky aku pro automobily sestávaly z trafa a usměrňovače bez vyhlazení. Na aku se povolily špunty, pustilo se dobíjení a až elektrolyt "vařil", tak se ručně vypnula. Velký proud se omezil žárovkou do auta. A stupeň nabití se kontroloval hustoměrem, ne voltmetrem.
Jenže ouha. Nové aku jaxi špunty nemajíce se starými nabíječkami problémy majíce.
Takže jedno z řešení. Starou nabíječkou dobíjet aku. Dosáhne-li na aku napětí cca 14,5V, nabíječku automaticky odpojit. Počkat rozumnou dobu (několik minut) a nabíječku opět automaticky připojit. A tak dokolečka. Protože pro staré nabíječky proud 5A až 10A není žádný problém, střední nabíjecí proud regulovat úhlem otevření tyristoru (ten tolik se nehřeje).
Kontrolu nabití řešit ručně opakovanou kontrolou poklesu napěrí při připojení další žárovky do auta (4 až 5A).
A co je žádáno - schema s minimem součástek a maximální jednoduchostí, neb v tom je maximální spolehlivost.
Dík za drafty řešení, císařských rad je všude plno.
Založen: Feb 07, 2008 Příspěvky: 854 Bydliště: Jablonec nad Nisou
Zaslal: po březen 20 2023, 18:42 Předmět:
Předpokládám že nabíječka naprázdno dává přes 15V, dal bych tam nějakej nasavitelnej step down měnic s nastavením CC/CV a tím bych nabíjel.
Nebo je tu pak modul který nabíječku vypíná a zase zapíná podle napětí baterie
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 19348 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: po březen 20 2023, 19:33 Předmět:
Já používám na olovo tohle:https://www.laskakit.cz/step-down-menic-0-32v--9a--280w/ Jedním čudlem maximální napětí baterky, druhým čudlem nabíjecí proud. Je to na výstupu zkratuvzdorný.
Zkus změřit kolik je na výstupu nezatížený nabíječky napětí. Jo a nemá to náhodou na primáru trafa hrubou regulaci proudu přepínáním kondenzátorů?
Možná bude potřeba za stávající gréc dát ještě elyt cca 2G/35V či podobnej. Teda předpokládám, že tam je gréc a ne jen jedna dioda. _________________ Jirka
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33717 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po březen 20 2023, 22:03 Předmět:
Zapojení s tyristorem podle Vaška Maliny - KOPP nebo BEN, Poznáváme elektroniku, tohle byl tuším díl 3 nebo 4. Ten tyristor je poměrně blbuvzdornej, s fázovým řízením jde regulovat doslova od desítek mA efektivního proudu. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Než bych se pustil do bastlení maximálně spolehlivého regulátoru s minimem součástí, bych hledal odpověď na dvě principiální otázky: Zda při normálním provozu v autě ten aku není dobíjen na napětí okolo 14,5V a zda je nemožnost dolívat akumulátor principiálním omezením jeho životnosti.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33717 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út březen 21 2023, 9:03 Předmět:
Odpovím ti jinak - zavařený baterky bez možnosti přístupu k nějakým špuntům a tím pádem v případě potřeby i dolití obsahu článků destilkou jsou jedno velký kurwítko. Větší už je jenom ychtyllygentní (ne)dobíjení řízeným vypínáním buzení altíku a dobíjení jen v případě "plachtění" nebo brždění motorem - ale zase s návalem až na nějakejch 16V. Používáním takovejch technickejch "vychytávek" se docílí jedině toho, že se sice (možná) ušetří nějaký 2-3 deci paliva na 100km neboli s ročním nájezdem ±10 000km ani ne celá nádrž, ale poměrně jistě se za nějaký 2 roky zlikviduje ta takto tejraná baterka - ale přece je nutno vyrábět und kšeftovat s novýma a novýma věcma, ne udržovat věci do nekonečna v provozu, nicht war ???? Takže dávat do takový baterky 10-15A, když do ní palubní elektronika je schopná rvát krátkodobě proudy v řádu doslova stovek ampér, to je vlastně takovej čajíček ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Jinak řečeno, úbytek vody/elektrolytu v provozu i bez úmyslného nabíjení "až k varu" je vždycky nenulový a tedy spotřeba olova, plastu, energie pro výrobu nových aku i pro jejich distribuci je posichrována. Co na to ta skrčená předčasně vyspělá aspergerka?
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33717 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út březen 21 2023, 9:47 Předmět:
Jestli myslíš tu švédskou záškolačku s velkou hubou a IQ srovnatelným s údajem o tělesný teplotě, tak asi nic - vyvolávat veřejný nepokoje před fabrikama na výrobu baterek nebo před dolem na olovo se jí nejspíš moc nechce, žádnej presstitut se o to nezajímá - daleko zajímavější je přeci nechat se se smíchem v ksichtě nosit skopčáckýma polichcajtama kolem dávno vykoupený a vystěhovaný vesnice na kraji povrchovýho dolu ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
K téme, asi by som zvolil prístup s analog. komparátorom (na štýl LM393) s vhodne nastavenou hysterézou + relé, ktoré tú kontrolnú žiarovičku pripojí. Ale prišiel si si po hotovú schému a nie nejaké cisárske rady, holt, tak sa ospravedlňujem, už začnem rysovať nejaký ten jednoduchý, spoľahlivý a lacný kalašnikov.
Teď vážne: ak autobateria potrebuje už regulérne dobíjať, do zberných surovín s ňou aj s tou predpotopnou nabíjačkou, nad absenciou špuntov či nemožnosti dolievať destilku by som neplakal - auto má slúžiť tebe, nie ty jemu. Pokiaľ by som si aj vlastnou hlúposťou tú bateriu jednorázovo vybil, nie je to nič, čo by nemal najbližší kaufland či tesco v regáli, a to za menej peňazí ako riešiť nejaký bastl do ťažkého, neregulovaného, bolševického krámu z éry škôd 105 a iných vrakov.
Obdobne, ak bateriu šťaví parazitný odber v aute, kvôli čomu sa rieši jej dobíjanie, zhodiť ho z útesu, pretože to nebude jediná vada.
No a ak sa s autom nejazdí dlhšie než pol roka, takže bateriu vyšťaví kľudových <3mA ECU či autoalarmu, potom zvážiť vlastníctvo vozidla. Najmä ak na to existoval dôvod že sa s tým nikam nechodilo - viď bod predošlý.
Nixdorfe, ale ty máš pravdu! Já nicka z Horní dolní vesničky mé milované mám mizerné auto. Jak jezdím krátké cukačky, tak se mi schválně vybíjí aku. Navíc si kupuju takové aku šmejdy, že se mi samy vybijí po pár měsících. Vidíš, a já nevěděl, že suprkvalita je jen v suprmárkitech. Já cymbál.
Čekal jsem ňáký relátko, něco málo zenerovýho, ten tyristorek s poťáčkem a semo tamo odpůrek a kundík. A vy do mě ňákým spolehlivým dlouhověkým číňánkem.
Můj tatík dycinky říkával, dnešní mládež nejsou opraváři, ale výměnkáři. Proč si hrát s výměnou vadného kundíku když jde vyměnit celý díl? Zákazník platí, že.
PS: Už vymřelí automechanořidiči ve svých spartacích a populárech měli aku ještě nezalité asfaltem v dřevěných kysinkách a samostatné články byly propojeny kovovými masivními spojkami. Závada na jednom článku (částečný zkrat nebo velký vnitřní odpor) se řešila jeho zkratováním a světe zboř se, ta auta jezdila i na 10V. A to i v zimě.
Si tam sprav dieru na kliku a štartuj to jak za Henryho Forda, potom nemusíš žiadne baterie riešiť. Pretože tá dnešná mládež to ti vie iba samé bezklúčové a bezbariérové štarty, všaje samé počítače a erory, to za mojich časov - komu neškubla klika a nezlomila palec, ten nevie, čo je auto. Vymieňači dielov? Presne, dneska by sa všetko len vymieňalo, miesto toho, aby sa udržovalo staré a hnilé pri živote. Za mlada som si i vlákno v žiarovke opravil. A dnes opravím letlampou aj FPGA. A ešte vám moja triodyna ukáže, čo znamená "flash" pamäť: zo Superba Spartak jedným oblúkom na počkanie
Takže starecké kecy by sme mali za sebou. Schémy i cisárske rady si dostal, môžeš si ten vrak dobíjať. Ja som sa autobaterie osem rokov nedotkol, pretože som nemusel. A až bude evidentné, že nepodrží šťavu bez toho, aby som sa jej venoval, kúpim novú. Nebudem riešiť, akú elektrónku é třenáct z katódy olomóc budem musieť osadiť do výtvoru z Mechaniky Praha na to, aby mi v tom kyselina vrela, a napokon ani neškublo štartérom až to spadne na -15°C.
Každopádne, šťastnú cestu, starec. Len pozor, až nie do hrobu, zbytočne predčasne. To za mojich časov, to sa skapínalo na tuberu choleru jedna radosť. Zato tí dnešní mladí, skončia v jarku a už natrčia bačkory...
P.S.
rudolf02 napsal(a):
Navíc si kupuju takové aku šmejdy, že se mi samy vybijí po pár měsících. Vidíš, a já nevěděl, že suprkvalita je jen v suprmárkitech
Tým som myslel nabíjačku, nie kupovať bateriu v supermarkete. A ano, vybitú, zato zdravú a nezasulfátovanú olovenú bateriu, dobije i ten lacný šikmák - za menej peňazí, úsilia a venovaného času než nejaké tyristorovoreléové nezmysly, to sa ti tu snažím naznačiť. Ale budiž, ako vidím, tak sa vyznáš. Predpokladám, že ťa musia hnevať i bezúdržbové AGM, a géláky, hotové kurvítka par excellence. Do každého záložného zdroja či serverovne, litre vitriolu a destilky
Ono se dříve nabíjelo prostě jinak. S tím je třeba se smířit. Standard bylo 14,4V a povolené špunty. To už dnes není možné. Nabíjí se na 13,8V. Harley třeba jen na 13,4.
Pokud se se autem jezdí jen "cukačky", pak je jasné, že se baterka dobít nestihne, kór když se dnes jezdí se světlama, a proto je ji třeba pomáhat. Zvláště v zimě. Pro tatovo auto jednoduchý bastl s LM317, ochrana žárovkou v serii a připojení do autozásuvky. Vše se povedlo nacpat do obyčejného adaptéru. Přijede z nákupu, připojí a až zase za 14 dní pojede svých 10km, není problém. A auto? Felda z roku 1995.
Založen: Feb 08, 2010 Příspěvky: 661 Bydliště: Dolní Cerekev, Česko (Czechia)
Zaslal: st březen 22 2023, 15:19 Předmět:
Tak nabíjení na napětí 14,4V je standardem i dnes, pokud se bavíme o nabíječkách, poněvadž nabíječku Harley neznám , viz tech. údaje nabíječky Victron Blue Smart 12V/5A, nebo návod k nabíječce Eprona NB10B.
Také jsem měl cukání, že si postavím nabíječku, ale po tom co jsem si koupil malou, lehkou a skladnou nabíječku Ctek a výše uvedenou Victron Blue Smart, mě to nějak přešlo. Tyhle automatické nabíječky člověk jenom připojí na baterii a v podstatě na ně může zapomenout. Takže ano, dříve se nabíjelo jinak, bylo s tím víc starostí. Ony i ty baterie byly dříve jiné.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33717 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st březen 22 2023, 20:26 Předmět:
Hape napsal(a):
Tak nabíjení na napětí 14,4V je standardem i dnes, pokud se bavíme o nabíječkách, poněvadž nabíječku Harley neznám ...
Pravděpodobně je myšlený nastavení dobíjecího regulátoru u motorek Harley Davidson ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.