Vyšší oktanové číslo označuje odolnost paliva proti samozápalu, tzn zápaléním samovolně vlivem vysoké teploty, tlaku, nebo kombinace obojího.Já mám jako koníček auto s přeplňovaným motorem a tam je použití takového benzínu velmi žádoucí.U toho 2taktu je použití N95 už skoro zbytečné, navíc tam je potřeba změnit předstih.Natural má jinou dobu hoření, oproti specialu.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32084 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út říjen 05 2010, 18:33 Předmět:
Honza_P napsal(a):
...Natural má jinou dobu hoření, oproti specialu.
Což je dobrý blábol - protože dnešní "Special" (který navíc už na mnoha místech ani není dostupný - jeho distribuce a prodej se omezuje až ruší) je docela obyčejný Natural - pouze s doplněným draselným aditivem nahrazujícím tetraethyl olova ve funkci mazadla netvrdokovových ventilových sedel a vodítek a jinak obarvený kvůli vizuálnímu odlišení. Žádné další odlišnosti mezi dnešními benzíny s obchodním označením "SPECIAL" a "NATURAL" neexistují. Dvoutaktní motory žádné ventily nemají, mazání se u nich uskutečňuje ztrátovým způsobem - buď příměsí oleje v benzínu, nebo olejem dodávaným na kritická místa ze samostatné nádrže malým čerpadlem v závislosti na otáčkách. Z tohoto důvodu je naprostým nesmyslem používat do dvoutaktů benzín s aditivem, určeným pro staré nemodifikované čtyřtakty s "nevhodným" materiálem součástí ventilového rozvodu. Už v době, kdy byl dostupný bezolovnatý benzín zároveň s olovnatým bylo pro dvoutakty vhodnější používat benzín bezolovnatý - pouze s patřičným podílem oleje. O oktanovém čísle také nemá cenu diskutovat - dvoutakty typu starých Jaw nemají možnost plynulé změny hodnoty předstihu zážehu za chodu, takže úhel nebo vzdálenost okamžiku zážehu před dosažením horní úvrati pístu lze individuálně nastavit napevno - a upravit podle chování motoru při následném zatížení. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Teoreticky správně, v praxi to neplatí.Mám starou MZ TS 150, při tankování N95 musím palivo zapalovat později k dosažení stejného výkonu než se Specialem.Je třeba taky brát v úvahu kvalitu Naturalu 91 oproti 95 která se lyší.U toho 2taktu kde se palivo ředí s olejem je taky třeba brát v potaz to že ne uplně platí parametry pro ten či onen benzín,to mazadlo je změní.Pak záleží na dalším milionu věcí okolo.
Ještě za komárů byl v SM uveden test olovnatý vs. N95 a pro dvoutakt vyšel lépe N95 - čistší spalovací prostor, čistší svíčka.... sice jen v řádu necelých 5% ale vyšel lépe! A to jak v dlouhodobých zátěžových testech motoru na stolici, tak i v provozu.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32084 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st říjen 06 2010, 19:44 Předmět:
Já si naopak pamatuju, že při používání Naturalu jsem musel jak u Pionýra, tak u "kejvy" předstih ZVĚTŠOVAT - tedy směs zapalovat DŘÍV, než při předtím používaném Speciálu. Respektive nemusel - ale mohl, protože jezdily i na Natural naprosto bez problémů s původním nastavením. Do obou jsem míchal normální paramácký M2T v koncentraci 1:25 při zabíhání po výbrusech a 1:33 až 35 na normální provoz. Sice se říkalo, že modernější olej stačí míchat v měnším množství, jenže jednou mi pumpař odmítl dát na namíchání benzínu do pionýra konev a olej v láhvi s tím, že má přece nejmodernější míchací stojan - a bylo vymalováno. Přede mnou z toho stojanu někdo točil čistý benzín a celá hadice od čerpadla až k pistoli byla plná benzínu bez oleje - a i když jsem si po chvíli neúspěšného dohadování (bylo mi tenkrát něco přes 16 - hádejte se s někým v takovém věku - a s Panem Pumpařem k tomu!!!) sám nastavil míchací poměr 1:25 (nejbohatší na olej co šlo), stejně pro tyto stojany používaný předředěný olej měl v kupovaných asi 4 litrech výslednou koncentraci příliš malou, než aby to "fichtl" přežil ve zdraví - domů jsem musel tlačit, protože se mi v polovině cety od pumpy "rafnul". A těch zhruba 5km lesem bylo "poseto ku.rvama", to mi věřte - na adresu pumpaře... Naštěstí po vychladnutí se mi ho podařilo rozvolnit a vyčistit a nebylo nutné sáhnout k výbrusu. Podobných případů ale asi bylo víc, protože netrvalo dlouho a ten stojan byl upravený - pistole měla k sobě vedené dvě hadice a míchání se dělo až těsně před ní, takže už nehrozilo, že se při malém tankovaném množství bude koncentrace oleje nějak radikálně lišit od té nastavené. A co musím potvrdit - množství oleje mělo vliv na antidetonační vlastnosti, ale nebylo to tak rapidní, aby to bylo nějak výrazně poznat - spíš šlo o to, že když byly někde k dispozici na porovnání dvě stejné motorky s rozdílným poměrem směsi oleje s palivem, bylo možné (snad) něco rozpoznat... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 24, 2007 Příspěvky: 3995 Bydliště: Zlínsko
Zaslal: po říjen 11 2010, 14:35 Předmět:
Tak jsem do svého mustanga nalil benzín Carrera100 a jede to o poznání lépe.Sice je dražší,ale to nevadí.Jelikož jezdím v dost náročném terénu a v některých místech jsem si musel pomáhat nohama při naturalu 95,ale při Carrera 100 už jsem nemusel hnout malíčkem,tak už zůstanu u tohoto benzínu. _________________ To,že někdo dělá věci jinak než by jsi je dělal Ty ještě neznamená,že to dělá špatně.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32084 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po říjen 11 2010, 19:20 Předmět:
Ono je to i o vyšší výhřevnosti těchto vysokooktanových benzínů. Nezapomenu na příhodu, kdy nás jako náctileté fracky napadlo nalít do "služební třipade" na letišti (aeroklub, motorka JAWA, dvouválec 350ccm v rámu panelky někdy ze 60.let, bez čísla, sloužila výhradně pro dopravu od "věže" a hangáru ke startérově "budce" = staršímu karavanu opět bez čísla, stavěnému během dnů letového provozu k "téčku" vyznačujícímu práh dráhy) směs motorového oleje a LETECKÉHO BENZÍNU S o.č. 130 (!!!)... Motorka jela jak z praku - ale jen chvíli, pak se kvůli přehřátí válců (výfuky svítily do oranžova!!!) doslova zahryzla - a bylo po srandě, "šéfovi" letiště jsme museli shánět jinou... Takže bacha na přehřátí... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 24, 2007 Příspěvky: 3995 Bydliště: Zlínsko
Zaslal: po říjen 11 2010, 19:35 Předmět:
Klíííd,ono když to lépe jede,tak nemusíš tak moc otvírat plyn a tím tam jde méně paliva,takže se to o to míň zahřívá. _________________ To,že někdo dělá věci jinak než by jsi je dělal Ty ještě neznamená,že to dělá špatně.
Založen: Aug 08, 2007 Příspěvky: 2914 Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.
Zaslal: út říjen 12 2010, 13:58 Předmět:
Kamarát chemik nám kedysi chcel dokázať, ako dokáže "vyhuliť" Mustanga s vylágrovaným motorom na vyšší výkon. Do benálu pridal kyselinu pikrovú a naozaj motor išiel ako drak. Potom postupne vykýchalo výfukom krúžky a zadrel sa piestny čap...
Ale fakt to chvíľu jazdilo ako kroska. _________________ Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.
Založen: Feb 24, 2007 Příspěvky: 3995 Bydliště: Zlínsko
Zaslal: út říjen 12 2010, 18:28 Předmět:
Kyselinu pikrovou? Tenhle název jsem neslyše už roky a pokud si dobře vzpomínám,tak je to základ pro výrobu semtexu.To byl dobrý nápad. _________________ To,že někdo dělá věci jinak než by jsi je dělal Ty ještě neznamená,že to dělá špatně.
Založen: Jul 27, 2004 Příspěvky: 4497 Bydliště: 25km na západ od Prahy
Zaslal: út říjen 12 2010, 19:17 Předmět:
My zase Pionýra zkoušeli dokrmovat éterem. Měli jsme ho z V3S z těch bombiček na zimní starty. Jednou to ale kámoš přehnal a měl po radosti. Ujel nám, ale ne daleko. Za první zatáčkou hledal hlavu ve škarpě. Pak z něj vylezlo, že na čtvrt nádrže dal těch bombiček asi 10. _________________ Kdyby Edison nevynalezl elektřinu, do teď se díváme na televizi při svíčkách.
Založen: Feb 24, 2007 Příspěvky: 3995 Bydliště: Zlínsko
Zaslal: út říjen 12 2010, 19:23 Předmět:
Jasně,že se to s tím palivem nesmí přehnat,ten motor má jisté meze,ale v tom Carrera 100 nevidím problém. _________________ To,že někdo dělá věci jinak než by jsi je dělal Ty ještě neznamená,že to dělá špatně.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32084 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út říjen 12 2010, 21:39 Předmět:
Na Discovery v Mythbusters tvrdili, že "prostředek proti molům" přidaný do benzínu se chová, jako by benzín měl vyšší oktanové číslo. Můžu potvrdit, u "chrchla" jsme přídavkem jedné kuličky NAFTALÍNU na podsedlovou nádrž Speciál-mixu (objem cca 5,5l) docílili chování motoru, jako by jel na mnohem kvalitnější palivo s vyšším oktanovým číslem. Jak by se na to "tvářil" motor se vstřikováním a elektronickým řízením přípravy směsi, nemůžu sloužit - nezkoušel jsem to. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4Další
Strana 3 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.