Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

čidlo množství nasátého vzduchu
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
michal29



Založen: Nov 05, 2010
Příspěvky: 62

PříspěvekZaslal: pá listopad 05 2010, 16:35    Předmět: čidlo množství nasátého vzduchu Citovat

zravím obracím se na Vás s dotazem, jak nejlépe pomocí multimetru zjistím funkčnost výše uvedeného čidla? čidlo tvoří dvojice vyhřívaných "odporů" jejichž ochlazením se mění napětí podle kterého se vypočítává množství vzduchu.napětí bohužel neznám. jedná se o fiat punto2 1,8 16V HGT. a čidlo je HITACHI. díky za případné rady
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
renda15



Založen: Nov 05, 2005
Příspěvky: 632
Bydliště: Liberec

PříspěvekZaslal: pá listopad 05 2010, 16:58    Předmět: Citovat

To není čidlo množství vzduchu, ale váha, protože bere v potaz jeho hustotu. Nejjednodušší způsob měření je najít v servisní dokumentaci zapojení pinů, což bude asi problém. Na svorkovnici je zem, +5 nebo 12V, výstup a někdy i další vývody. Na tom výstupu kolísá napětí podle průtoku od cca 0,5 V do 4,5V. Většinou jde najít v dokumentaci, kolik tam má zhruba být při volnoběhu a po přidání. Pokud máš podezření na jeho vadu odpoj čidlo, projeď se a pokud dojde ke zlepšení může to být ono. Jednotka totiž v okamžiku odpojení váhy přejde na náhradní způsob měření a množství vzduchu vypočítá z polohy pedálu plynu. Většina benzínových aut bez váhy jede stejně dobře, ale zhorší se spotřeba.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32045
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá listopad 05 2010, 17:03    Předmět: Citovat

Některé motory "váhu vzduchu" vůbec nemají - a to nemyslím staré hrkačky, ale například 16ventilové motory VW 1400ccm ve fábuli II a Roomsteru (+ dalších koncernových autech - Polo, Golf, Ibiza...). V těchto motorech je množství nasátého vzduchu zjišťováno podle polohy škrticí klapky a hodnoty podtlaku v sacím potrubí za klapkou.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19578
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: pá listopad 05 2010, 17:09    Předmět: Citovat

MAF obsahuje dva odpory zapojené v můstku. Jeden odpor je studený (cold wire: jeho teplotní závislosti se využívá ke kompenzaci chyby způsobené teplotou nasávaného vzduchu), druhý je vyhřívaný a protékající vzduch ho ochlazuje.
Příčná větev můstku je zapojená na vstupy operačního zesilovače tak, aby výstupní napětí OZ rostlo s rostoucím průtokem vzduchu, protože tímto napětím se napájí můstek. Obvod vlastně řídí napětí tak, aby teplota "horkého drátu" (hot wire) zůstala konstantní.
Toto napětí je vyvedené ven.
Prostě změř napětí na výstupním pinu váhy vzduchu. To napětí musí s přidáním plynu stoupnout.
Předpokládám, že jde o váhu vzduchu bez vestavěného převodníku a že výstup má stále analogový...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
michal29



Založen: Nov 05, 2010
Příspěvky: 62

PříspěvekZaslal: pá listopad 05 2010, 19:59    Předmět: čidlo Citovat

2Hill: co se myslí vestavěným převodníkem a analogovým výstupem?

to napětí je 0-5V?

výstup je 3pinový. když jsem zkoušel měřit odpor, mylně považujíc odpory za NTC termistory, byl měřitelný pouze na dvou pinech- na těchto je třeba měřit napětí?

2renda: je to čidlo množství nasávaného vzduchu, nikoli váha vzduchu (vznětové motory), která funguje na jiném principu. navíc po odpojení čidla motor nejede vůbec
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mirku



Založen: Jun 15, 2006
Příspěvky: 241

PříspěvekZaslal: so listopad 06 2010, 0:36    Předmět: Citovat

... a proč nejdeš rovnou ke kováři? ... Wink
http://www.club-fiat.com/search.php?keywords=v%C3%A1ha+vzduchu&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=Hledat
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19578
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: so listopad 06 2010, 1:00    Předmět: Citovat

MAF je zkratka pro mass air flow sensor, čili váhu vzduchu. Říkej si tomu, jak chceš.
Ohmmetrem na ní naměříš leda po rozebrání, jestli je nebo není některý z odporů přerušený. Na konektoru je ti ohmmetr tak na dvě věci. Vždyť jsem ti psal, že je uvnitř pouzdra ještě zesilovač
Předpokládám, že umíš naměřit napětí proti kostře.
Na MAF máš kostru, plus od řídicí jednotky a výstup: je-li analogový, pak se na něm musí pohybovat napětí v rozsahu asi 1V-4V, když je váha napájená 5V.

Převodníkem se zatím nezabývej, pravděpodobně máš analogový výstup z váhy a převodník na digitální informaci máš až v řídicí jednotce. Tak si změř tu analogovou změnu napětí. Najít, na kterém ze tří vývodů senzoru to je, snad nedá tolik hledání.



MAF_sensor.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  MAF_sensor.jpg
 Velikost:  115.37 kB
 Staženo:  358 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
WLAB



Založen: Sep 13, 2005
Příspěvky: 867
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: so listopad 06 2010, 11:27    Předmět: Citovat

MAF je proste MAF a meri udaj umerny tomu kolik kg/s media tam prochazi, coz je to, co je treba vedet. Hot wire je v principu MAF.
Akorat mi prijde smysluplnejsi udrzovat konstantni teplotni diferenci mezi elementy.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19578
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: so listopad 06 2010, 12:27    Předmět: Citovat

Však on ji ve výše uvedeném zapojení udržuje, protože, změní-li se vlivem okolní teploty odpor cold wire, rozváží se můstek a zesilovač přidá nebo ubere napájení, aby dorovnal odpor hot wire tak, že v úhlopříčce můstku bude pokud možno co nejnižší napětí (ideálně nulové).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
WLAB



Založen: Sep 13, 2005
Příspěvky: 867
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: so listopad 06 2010, 13:02    Předmět: Citovat

V zapojeni ano, ale v textu byla nekde zminka o konstantni teplote horkeho dratku. Spravne by to chelo zjistovat jeste napeti na hotwire, protoze hmotnosti prutok je umerny odvadenemu vykonu, ale odpor dratku se s teplotou meni, takze vykon neni mozne urcit jen z ubytku napeti na spodnim odporu. Cim bude horsi pomer rozdilu teplot hot a cold wire a teploty cold wire, tim bude cyba vetsi, bych rekl...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19578
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: so listopad 06 2010, 13:26    Předmět: Citovat

Nelinearita charakteristiky zapojení stejně není moc podobná nelinearitě, jakou vyžaduje jednobod, jinou křivku vyžaduje vícebodové vstřikování... vhodnou kalibrační křivku si aproximuje řídicí jednotka stejně až po převodu A/D.
Vzhledem k výrobním tolerancím MAF senzorů (nevím, jestli ještě dnes, ale ještě pro EURO2 se netrimovaly referenční odpory na souběh ani v jednom bodě) se stejně musel dělat reset řídicí jednotky, ať už po výměně MAF nebo (u vozů bez MAF) čidla podtlaku a/nebo termistoru v sacím potrubí, doporučovalo se to i po výměně sacího filtru a svíček.
To se takhle normálně ohřátý motor vypne, odpojí se baterka a zapne nějaký spotřebič, aby sežral cokoli, co zbylo ve filtračních kondenzátorech. Po asi minutě se baterka připojí, nastartuje a jede se obvyklým stylem jízdy. Deset minut až čtvrt hodiny obvykle stačí na to, aby si řídicí jednotka "osahala" motor a uložila to do SRAM, v níž to zůstane až do dalšího odpojení baterky.
Teda, nevím, jak na které řídicí jednotce, ale na Monotronicu to takhle funguje a předpokládám, že takovou blbost by výrobci neudělali, aby od tak užitečné finty utekli.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
michal29



Založen: Nov 05, 2010
Příspěvky: 62

PříspěvekZaslal: so listopad 06 2010, 13:40    Předmět: čidlo Citovat

chlapi díky moc. za chvíli jdu měřit. s tím resetem ŘJ to funguje pořád. akorát že si jednotka neukládá hodnoty do dalšího resetu ale rovnou upravuje případné odchylky zpět do optimáního stavu
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
michal29



Založen: Nov 05, 2010
Příspěvky: 62

PříspěvekZaslal: so listopad 06 2010, 14:47    Předmět: čidlo Citovat

takže změřeno : na jednom pinu naměřeno 12V na druhém se pohybovalo napětí na volnoběh 1,5V ,po přidání plynu se napětí zvyšovalo od1,5 ke 3V(+-3500 otáček)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19578
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: so listopad 06 2010, 15:52    Předmět: Citovat

Tak to znamená, že reaguje.
Jestli máš s motorem problém, hledej ho jinde.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
michal29



Založen: Nov 05, 2010
Příspěvky: 62

PříspěvekZaslal: so listopad 06 2010, 16:51    Předmět: čidlo Citovat

ještě jednou díky moc za rady. hledám, ale pořád nemůžu najít. postupně zkouším vylučovací metodou věci, které by ty problémy mohly způsobovat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
Strana 1 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.16 sekund