Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32041 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po únor 23 2015, 12:41 Předmět:
V krámě jsem to nikdy neviděl, v servisech naopak často.
Dřív se tomu říkalo "čert", protože to byl ručičkovej budík s nulou uprostřed a s dvojicí silnejch hrotů, kterýma se nabodnul přímo na svorky jednotlivýho Pb článku - a mezi hrotama byl z kusu zvlněnýho konstantanovýho nebo nikelinovýho pásku učuněnej bočník, spočítanej tak, aby zatěžoval článek proudem řádově 100A. Měřák měl na stupnici barevný dílky, nejblíž k nule byl červenej, dál žlutej a nejdál zelenej - něco jako Batest z LEDek, akorát že zelený políčko znamenalo, že článek dává při zátěži nejvyšší napětí jaký může - žlutý bylo samozřejmě "jakž-takž" a červený políčko znamenalo článek hyn až kaput.
V dnešní době uzavřenejch baterek bez přístupu ke spojkám mezi článkama a často už i bez zátek se musí stejným proudem zatížit celej akumulátor - měřák má velikost asi jako PC zdroj, připojování je kleštěma i kabeláží jako jsou startovací kabely k náklaďáku, navrchu je budík s podobně odstupňovanýma barevnýma dílkama, akorát ten bočník s krytem je velkej asi jako čtvrt šišky Poličanu - a po pár vteřinách měření je rozpálenej jak pěťák... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
hele my meli v praci dve baterky 12V220ah byli tam od roku 2004,nikdo je nenabijel a byli hned za vratama. jak jsou vazne stary nevim. hele porad byli za plnou cenu!10let stary! koukal jsem na elektrolit a byl cistej a meli 12,1 uz nevim,voltmetr sem z domu donesl pro zajimavost,ale nabijecku,na tom jim seru...v roce 2009 se male prodali kamionakoj! jel okolo a nekde pobliz zustal. byl jsem ve firme kontinental a ta ma konti360 tzn delas vse a po celym svete! tak proto nam volal ten kamionak.ze zaridime a prijedem kdekoliv a nase pobocka byla temer u nej. nakonec se zjistilo ze nema smlouvu a tak mu ty šulky nikdo neprodal a šef byl dál smutnej,že má hnilobu na skladu a reditel mu nemuze říct děkuju,že jsi to prodal.
vem si ze ze to zboží objede svet. se divim ze uz ty baterky nejsou v praze u d1,tam se to stratí!jeste to progress managera nenapadlo udelat,malo kouka na stary polozky v systemu.nebo! čeká na sytuaci kdy se to bude hodit ze neco dělá
Pánově prosím o radu, baterka již hůře točila starterem, tak jsem ji vzal domů na nabíječku a zjistil jsem, že jeden článek se nenabíjí, neplynuje, je mrtev, jeho desky mají trochu jinou barvu do rezava. Je to ten první u +. Baterka má nějakých 10,7 V. Po nabití mají ostatní články 1,28 dle hustoměru, takže jsou perfektní a nesulfátované. Baterka je 72Ah 620 A na motor benzín 1,6 a auto teďn ormálně startuje jako by bylo vše OK. Můžu to tak dál provozovat na 5 článků, nebo se ta baterka v blízké době vysype komplet kvůli tomu že ten jeden článek je KO. Někde jsem se dočetl, že se to přes něj nějak vybíjí či co, a docela jsem to nepochopil. Díky.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32041 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st leden 06 2016, 17:02 Předmět:
Ten článek je zkratovanej = má propojený (svoje) kladný a záporný desky, takže skrz něj prochází proud (skoro) bez omezení a on sám se nepodílí na elektrochemický přeměně. Zbejvajících 5 článků to nějakou dobu vydrží, ale jak napsal rnbw, nebude to trvat moc dlouho a rozsype se, protože při napětí z alternátoru 14,5V dostává každej článek 2,9V, takže jsou všecky přebíjený nad maximum, zuřivě v autě plynujou (a ztrácejí elektrolyt rozstřikem) - takže u odvodu plynu/aerosolu z baterky bude vznikat korozívní prostředí - a nakonec se prostě rozpadnou. Bohužel, žádná "léčba" takhle nemocný baterky není možná, pro dnešní provedení je to 100% smrtelný. U starejch "asfaltovejch" baterií byla výměna článku jednoduchá (relativně), v odborný dílně to trvalo cca půl hodiny až hodinu, než se ohřál plynovým hořákem vršek článku, zkratovanej "svazek" desek se separátorama se vytrhnul hákem ven, vypláchnul se uvolněnej prostor v pouzdru baterie, očistily svorky sousedních článků, vložil se novej deskovej svazek, nasadily a zatavily nový mezičlánkový spojky a novej článek se zavřel víčkem a zatěsnil novou asfaltovou zálivkou, načež se nalila kyselina - a v nouzi se s takovým akumulátorem dalo vzápětí odjet, doformování novýho článku se ponechalo na provozním dobíjení ... Dnešní baterky s celoobvodově vařeným deklem z plastu tohle neumožňujou, musí se vyhodit celý a nahradit komplet fungl novou. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Díky za vyčerpávající odpověď. Ještě bylo někde zmíněno, že ten zkrat lze prý odpálit brutálním proudovým šokem nebo vyskratováním svorek baterie, může to zafungovat? No a ještě dotaz, viděl jsem, že většina baterek tam má dnes to vápno, a já mám doma nabíječku obyč. Einhel a trafem a usměrněním, kde v průběhu nabíjení klesá proud. Půjdou tím nabíjet taky?
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32041 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st leden 06 2016, 17:39 Předmět:
Ten zkrat bych nezkoušel - na vlastní oči jsem viděl normální plochej klíč na matky 13/17 zkratovat +pól baterky 12V 40Ah na doposud "ukostřenej" držák baterie ("montér" nedodržel léty prověřenej postup, že nejdřív se odpojuje kostřenej pól baterky). A po tom, co jsem viděl ten zkrat, jsem další skoro hodinu neviděl skoro vůbec nic - ten klíč se roztavil, rozstříknul se do okolí a vytaženej oblouk mi dokonale "nablikal" do očí - nestačil jsem je včas zavřít. A to jsem na tom byl ještě relativně dobře, vidění se mi vrátilo a rozstříknutej kov na mě nedosáhnul, protože jsem stál přes metr daleko, zatímco ten šikula měl 20% povrchu těla popálenejch od toho, jak na něm chytly montérky plus z něj doktoři museli dolovat do masa zapečený kuličky rozstříknutý oceli z toho klíče.
Co by to učunilo u baterky 72Ah si radši ani nepředstavuju.
A "vápno" je v baterkách už asi 10 let, neděje se s tím vůbec nic, obyčejný nabíječky fungujou normálně dál. Pohlídej si dosažení napětí 14,5V nebo hustoty 1,28g/ml a budeš mít klid. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6568 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: st leden 06 2016, 19:07 Předmět:
Jo, u starých AKU s propojkama navrchu se vadný článek překlenul a jezdilo se dál. Viděl jsem teď nového čerta, je na 12V, a má digitální měřák. A tabulku hodnot pro pokles. Může se zatížit AKU až 10 sec, ale to už zátěž smrdí. _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
období baterek je zpet! ekkare kolik ti bere roomstr vklidu? dioda zamkly dvere + radio,řídíci jednotky. kurde me to snad bere 0,2Ary. kam to jde mě řekni. všechno svítí jak holubník při startu,naco to je dobrý,když tomu žadnej nerozumí?
období baterek je zpet! ekkare kolik ti bere roomstr vklidu? dioda zamkly dvere + radio,řídíci jednotky. kurde me to snad bere 0,2Ary. kam to jde mě řekni. všechno svítí jak holubník při startu,naco to je dobrý,když tomu žadnej nerozumí?
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4, 5Další
Strana 4 z 5
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.