Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 34060 Bydliště: Bratislava
Zaslal: pá květen 25 2012, 9:13 Předmět:
Parkrat som tu mal UPS s totalne vybitou bateriou. Po oziveni UPS vyzerala bateria ako mrtva - napatie vyletelo na maximum (13,6 V) a nic sa nedialo. S pripojenym voltmetrom som to nechal tak - po case zacalo napatie klesat. Po niekolkych hodinach dosiahlo minimum a potom pomaly rastlo. Nechal som to cez noc nabijat a na druhy den uz bolo nabite. Pri skuske so zatazou sa bateria tvarila zdravo.
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3571 Bydliště: Havířov
Zaslal: pá květen 25 2012, 10:06 Předmět:
CZatlantis:
Neředil bych elektrolyt postupně. Je to zbytečné plýtvání materiálem, a nevidím k tomu důvod. Co jsem kdy vylíval baterii, tak naprostá většina elektrolytu normálně vytekla. Ten zbytek tam nijak nevadí.
Je ale možné, že jsi měl baterii kostruovánou způsobem mi teda neznámým, pokud je pravda co píšeš, ze elektrolytu vyteklo jen trochu. Nějak si to nedovedu představit. Byla to klasická startovací baterie?
Zdravím.
Také mám problém s autobaterií. Prošel sem tohle vlákno a zjistil spoustu zajímavých věcí..., Ale k věci, zkoušel sem hustoměrem orientačně jak je na tom (25% kapacity), jestli mi druhý den nastartuje (jen jeden článek (byla tma a pozdě navečer), takže nevím jestli měly všechny články stejnou hustotu). Víko baterie bylo krapet vlhké (bylo po dešti a srz těsnění, které vede přímo nad baterií tam prosakuje). Bohužel, druhý den auto se odemklo, ale startér se ani nehnul. (Obvykle to i při tomto stavu v pohodě naskočilo). Dal sem to teda na nabíječku (před tím doplnil destilku neb už to chtělo, bohužel sem ale nezměřil hustotu u všech článků, takže nevím, jaký byl počáteční stav, protože jsem nepočítal s tím, že by měl nějaký problém a při průběžném měření hustoty sem zjistil, že se mi dva články při nabíjení opožďujou (u tohoto kusu při všech nabíjení poprvé). Všechny ale plně plynovaly) Proměřil sem to a zjistil na krytu baterie mezi těmi dvěma články napětí. Vyčistil sem to teda destilkou a teď je to bez napětí. Ale ty dva články mají teď stále nižší hustotu oproti ostatním. Co teď stím? Nechat to tak je je, dobít ty s větší hustotou na 100% a pak to vybít a doufat, že při dalším vybití/nabití se to srovná, nebo nechat dobít ty dva slabší podle hustoměru na 100% (zbytek bude mít větší hustotu a následně je pak zředit)?? Co mi poradíte? Je to klasická autobaterie s čudlíkama na kontrolu a dolévání elektrolytu. 70 Ah. Tuším, že se jmenuje Filson... stará cca 3 roky. S autem moc nejezdím, takže pravidelně kontroluji stav a dobíjím. Na zimu je baterka vždy nabitá a mimo auto.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32060 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po září 03 2012, 16:17 Předmět:
Nabíjet sníženým proudem až do znaků plnýho nabití na všech článcích. Ty s vyšší hustotou mírně doředit jenom v případě že některé z ostatních ještě nemají plnou hodnotu. Pokud napojíš regenerační dobíječ s nesymetrickým střídavým proudem (asi 1/20 hodinového proudu bude hodnota nabíjecího a přibližně 1/100 až 1/50 hodinového proudu bude vybíjecí proud = ve Tvém případě 70Ah baterie to bude asi 3,5A nabíjecí a něco mezi 700mA a 1,4A vybíjecí). Obě hodnoty můžeš klidně snížit ještě na polovinu (asi 1,7A nabíjecí a 0,35A vybíjecí). A klidně nechat týden připojené, při těchto proudech se nedá nic moc zkazit, jen je potřeba aspoň 2x denně kontrolovat hladinu a hustotu elektrolytu. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Díky za odpověď. Hmmm, s tím nabíjením a vybíjením bude trochu problém. Moje nabíječka má max. 3 polohy: Vypnuto, Min a Max. Min je v praxi 4 - 2 A (Vybito-nabito) Max je 6 - 4 A (Vybito nabito). No baterii sem musel použít, ale nechal sem ji nabít minimálním proudem co to šlo. Zůstal tam určitý rozdíl, nic dramatického, dál už se to ani nehnulo. V noci sem nenabíjel, do rána kleslo napětí na 12,65 V což by mělo být v pohodě. Vybíječku nemám, takže ji zkusím vybít zapnutím nějakého spotřebiče v autě. Co já vím... nějaké světlo na čtení? 2, 3??...Mám na výběr 4x 5W, 2x 10W
A pak to zkusím znovu nabít. Chodil sem kolem té baterie po špičkách, poslouchal, jestli náhodou ty články nezkratujou. To se mi stalo u její předchůdkyně. Ale je klid.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32060 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st září 05 2012, 6:02 Předmět:
Jerry_Cotton napsal(a):
Tak do toho bych se nerad pouštěl.
Tvoje chyba. Protože to opravdu funguje - a jednodušeji už to postavit nejde. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32060 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st září 05 2012, 22:12 Předmět:
Asi se budeš mooooc divit, ALE NEVYŠLO BY TO ROVNAKO. Je to už poměrně starej patent firmy Varta - objevili, že nesymetrickej střídavej proud má depolarizační účinky na elektrodách a daleko rychleji se jím rozpouští vrstva jinak běžným nabíjením nerozpustitelnýho síranu.
Osobně vyzkoušeno, bohužel úspěšnost procesu záleží i na tom, jak dlouho byla před připojením na tento nabíječ ponechaná baterie bez dobíjení. Úplně zničenou a mrtvou baterku se tím oživit už nepodaří - nejlepší výsledky jsou dosažitelný tehdy, když se procesu podrobí baterie přímo vzatá z provozu, kde v daný moment začala jevit příznaky zasulfátování a tím snížený kapacity. Při nabíjení malým proudem bez toho vybíjení se žádnej síran nerozpustí, naopak, pokud si myslíš že tomu pomůžeš hodně dlouhodobým připojením (třeba 14 dní v kuse), vrstva síranu ještě naroste... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32060 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st září 05 2012, 22:27 Předmět:
Počuj, ČO KEBY SI SI DAČO AJ ODSKÚŠAL SÁM A NEŤAHAL STÁLE ROZUMY Z DRUHÝCH? Však to skús, čo na to tá batéria povie - môžeš nám tu napokon poreferovať... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Pokud nebere proud za standardních nabíjecích podmínek, potom musíš zvedat napětí... a někde je chyba. Nebere... exit, nebo pulsně, ale to už bylo řečeno.
Založen: Feb 21, 2009 Příspěvky: 5919 Bydliště: Okres Nitra
Zaslal: ne září 23 2012, 22:34 Předmět:
Musím pristúpiť ku konštrukcii desulfátora. Scenic 1,9DTI a jazdy sú pred Lídl, na poštu, pred Tesco, niekedy medzitým doktorovi či do lekárne, motor zakaždým vypnúť a potom štartovať, proste má toho dosť. Aku bol hodinu na nabíjačke a už "šumí". Na pripojenej nabíjačke vybehlo na viac ako 16V. Ale ešte natočí (nafťáka). Rozhodol som sa pre vyššie uvedenú schému (pôvodne som uvažoval žiarovku zapojiť len ako prostú záťaž, ale to mi pripadá energeticky nevýhodnejšie). V schéme je trafo 2A a žiarovka 5W. Ako dlho to je vhod nechať a môže sa aku medzitým použiť, či nesmie? Ešte jeden nápad, keby sa dióda KY132 vynechala a žiarovka by sa dala paralelne k dióde KY708, v čom by bol rozdiel?
Je možné použiť trafo z TV Merkur alebo Junost?
Nie je potrebné doplniť bočníkový stabilizátor?
Ak sa to už preberalo, ospravedlňujem sa, vlákno je dlhé.
Dík
Založen: Feb 21, 2009 Příspěvky: 5919 Bydliště: Okres Nitra
Zaslal: út září 25 2012, 22:45 Předmět:
Kašlete na mňa, pomôžem si ampérmetrom. Ešte uvažujem zapojenie doplniť o TL431, kt. bude otvárať výkonový tranzistor, kt. bude pripájať druhú žiarovku ako prídavnú záťaž. Keď napätie na aku dovŕši 14.2V, TL431 sa otvorí, vybudí trand, ten pripojí žiarovku a tým vyrovná pomer nabíjanie/vybíjanie, tedy nedôjde k plynovaniu. Len je otázka, či toto môžem používať ako "normálnu" nabíjačku, kt. by bola pripájaná automaticky po zaparkovaní auta, alebo by časom došlo k deštrukcii platní. Takže otázka znie, či je to neškodné, alebo i tu platí, že všetkého veľa škodí. Ď
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.