Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3573 Bydliště: Havířov
Zaslal: ne srpen 02 2020, 13:13 Předmět:
Odporove? To mě nenapadlo...
Bezpečnější to asi bude, ale zas - odporový není tak příjemný...
Nastěstí to ještě v autech nemám.
Když už, přimlouval bych se ke kapacitnímu, s nejakou kontrolou správné funkčnosti. To by snad nebyl takový problém.
U kapacitnich je problem, ze pokud na ne sahnes mokrou rukou, znemoznis jejich funci. Proto se nepouzivaji tam kde ovladani musi fungovat spolehlive. Ale jsou i jine principy, ultrazvukove apod. Jak je to citlive na necistoty ale netusim.
Odporove jsou levne a jednoduche na implementaci.
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 34766 Bydliště: Bratislava
Zaslal: ne srpen 02 2020, 14:07 Předmět:
Kapacitne tiez nefunguju v rukaviciach...
Mal som v rukach touchscreeny SAW (povrchova akusticka vlna) a IR (na jednej strane infra LED, na druhej nejake detektory). Citlivost na necistoty skla dobra (pretoze to je len obycajne sklo), ale su citlive na necistoty okrajov (tam su prijimace a vysielace signalu).
Pánové nikde jsem tady nečetl o třetí možnosti jak řídit chod stěračů. U mých dvou aut se řídí chod stěračů podle intenzity deště a auta nejsou zrovna výkřik poslední techniky. V dnešní době by asi nebyl problém "stírat mokré" okno, než vymýšlet dotykový displej přes půlku přístrojovky.
P.S. Plynulé řízení času stírání stěračů je podle mé zkušenosti ta největší blbost v autě. _________________ Machr jsme každý, ovšem vždy v oboru někoho druhého ...
Založen: Dec 24, 2017 Příspěvky: 7880 Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Zaslal: ne srpen 02 2020, 14:27 Předmět:
TomasX napsal(a):
P.S. Plynulé řízení času stírání stěračů je podle mé zkušenosti ta největší blbost v autě.
Proč?
Jinak v té Tesle jsou idioti, když to cpou někam do menu. U mého Escorta (1992) to bylo vyřešeno tak, že na páčce stěračů pod volantem byl prstenec s polohami označenými číslicemi 1 až 6. Jednička byl nejkratší interval, šestka nejdelší. I můj současný Ford to má takto; jen přibyla poloha (nezacvakávací) dolů, což je jedno setření. Je to taky tak, že je vypnuto, jednou nahoru cyklovač, pak rychle a ještě rychleji. Při zařazeném cyklovači a změně intervalu na kratší to hned setře.
Jinak - takto řešený cyklovač nám do Š 125L montoval v Poděbradech nějaký pán v roce asi 1990. Na páčce poloha "C" byla, jen tam z výroby nic nebylo. No a on tam cosi zapojil a na palubce přibyl potenciometr, interval byl plynulý v rozsahu asi 3-30s. _________________ Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32853 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne srpen 02 2020, 15:18 Předmět:
Nejideálnější řízení cyklovače co jsem kdy zažil popsal Hill, že se montovalo do fáček a feli - pravá páčka dolů jeden cyklus setření, pravá páčka jednou nahoru cyklovač, dva a tři nahoru stěrače plynule pomalu a plynule plnej chod. Dýlka intervalu stěračů se nastavovala individuálně vypnutím a novým zapnutím cyklovače, jinak se sám nastavil nejdelší interval. Kam se na to sere celý koncernový řešení s několika mnohopolohovým přepínačem na hřbetu pravý páčky - věc tak ergonomicky nesmyslně umístěná a otočená, že bych za ni autora i schvalovací řetězec pověsil za koule do průvanu ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Dec 26, 2004 Příspěvky: 1441 Bydliště: Košice - okolie
Zaslal: ne srpen 02 2020, 15:42 Předmět:
ked pchaju take vymozenosti do auta, nestacilo by pouzit dazdovy senzor? Na 6 rocnom golfe to mam a riadi si to nim automaticky aj cyklovac.
Nepamatam kedy som musel naposledny sahnut na packu stieracov, okrem ostrekovaca
Založen: Dec 24, 2017 Příspěvky: 7880 Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Zaslal: ne srpen 02 2020, 16:49 Předmět:
EKKAR napsal(a):
Dýlka intervalu stěračů se nastavovala individuálně vypnutím a novým zapnutím cyklovače
Tohle mi tedy víc než ideální (=nejideálnější) nepřijde. Ale to záleží na vkusu toho kterého soudruha. _________________ Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Proč, naprší mi okno, ťuknu do páčky a když naprší znova, posunu na první polohu. Hotovo. _________________ Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32853 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne srpen 02 2020, 18:13 Předmět:
Ono se to blbě vysvětluje, to vypnutí a nový zapnutí cyklovače, ale fungovalo to takhle: začalo krápat během jízdy. Po zjištění, že kapek na skle stačilo se zvedla pravá páčka o 1 polohu. Stěrače udělaly 1 kyv a zastavily se dole v klidový poloze. Tím byl spuštěnej časovač a pomocí paměťovýho kondenzátoru a komparátoru s OZ byl nastavenej nejdelší interval - ten u mýho formana dělal něco kolem 2 minut. Záleželo samozřejmě na toleranci součástek, klidovejch proudech, svodech atd. Bylo to hodně individuální, tolerance ±50% nebyla nic zvláštního. Důležitý ale bylo, že pokud řidič při pokračujícím dešti usoudil, že už má zase zhoršenej výhled A BYLO TO DŘÍV NEŽ PO MAXIMÁLNÍ DOBĚ ČASOVAČE, jednoduše pravou páčkou cvaknul jednou dolů a zase zpátky jednou nahoru - tím cyklovač vypnul a znovu zapnul. Zapojení si "zapamatovalo" úroveň napětí na časovacím kondíku a tím i dobu mezi posledním a předposledním zapnutím - a tenhle interval začalo dodržovat. Tak se dělalo každý zkrácení cyklu - prostě když předchozí doba pauzy mezi kyvama byla v důsledku hustšího deště moc dlouhá, řidič si ji zkrátil podle potřeby vypnutím a novým zapnutím pravou páčkou, nepotřeboval počítat cvaknutí nebo krourit knoflíkem - rozhodujícím aspektem bylo moc/málo zapršený sklo. Prodloužení cyklu (když déšť přestával a kapek při opakovaným setření bylo málo nebo žádný) se dělalo tak, že se cyklovač po setření vypnul a znovu zapnul zase až v momentě, kdy množství kapek bylo dostačující. Manipulace byla snadná a intuitivní, na nastavení doby cyklovače neměl vliv ostřikovač aktivovanej přitažením páčky, to bylo jednodušší zapnout po ostříknutí stěrače na plynulej chod a nechat je udělat svou práci a pak zase zapnout cyklovač. Zadní stěrač byl spouštěnej zatlačením páčky dopředu - první aretovaná poloha byl cyklovač nastavenej na první setření hned po zapnutí a další po každým 4. nebo 5. kyvu předních stěračů, druhá nearetovaná úplně vpředu byl zadní ostřikovač s trvalým během zadního stěrače. Všecko se dalo ovládat poslepu ukazovákem anebo prostředníkem pravý ruky - a co je nejdůležitější, bylo to udělaný tak, že všecko šlo udělat aniž by se pravá ruka při jízdě rovně dostala mimo kontakt dlaně s věncem volantu. Čumět někam jinam než skrz sklo na cestu nebylo potřeba vůbec. To pokládám za důležitej bezpečnostní aspekt jakýhokoliv ovládání během jízdy - aby na nejčastější změnový ovládače nebylo při jejich používání vůbec potřeba hledat očima jejich pozici a pohledem kontrolovat funkčnost, protože hmat je rozliší podle tvaru a případně i počtu a funkce je jasná po mechanickým pohybu. Změnit nastavení takovým ovladačem nevyžaduje kontrolní pohled - zkušenější řidič taky nekouká na šaltrpáku a ví, co má zařazeno respektive kam a jak s ní má pohnout, aby přeřadil ze trojky na čtyřku - nebo opačně s meziplynem. Nedokážu si dost dobře představit podobný řazení realizovaný ježděním špičkou prstu po dotykovým displeji ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18477 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: ne srpen 02 2020, 18:35 Předmět:
A není jednodušší při začínajícím dešti ťuknout do páčky stěrače a o nic se nestarat? Vše další zařídí senzor deště. Jako to je v Citroušovi C4 Pikaču... Samozřejmě že tam je kromě toho i ruční cyklovač, kterej reaguje na rychlost auta a dvě rychlosti stírání na tvrdo kdyby se asi inteligentní stírání pomátlo.
Ten systém s časovacím kondem jsem měl kdysi v 120LS osobně ubastlenej podle AR a nemělo to chybu. _________________ Jirka
Založen: Dec 24, 2017 Příspěvky: 7880 Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Zaslal: ne srpen 02 2020, 18:41 Předmět:
EKKAR napsal(a):
špalek ...
No. Začne pršet, šoupnu první polohu nahoru. Setře to a v nastaveném intervalu (dle polohy prstence kolem páčky) to setře znova. Je to moc brzo, prodloužím interval, je to moc dlouhé, zkrátím interval. Ani na to nemusím čumět, nic znova zapínat. Jak jsem psal, když ten interval zkrátím, tak to setře hned.
No nebo klepnu do páčky směr dolů, což je jedno setření. Přijde mi to jednodušší, než nastavovat interval nějakým kvedláním páčkou sem a tam.
Samozřejmě jsou k dispozici polohy "stírat furt" (mimochodem rychlejší, než měla stodváca nejrychlejší) a "stírat furt a rychle".
Dešťový senzor můj vůz nemá. Má to funkci, že když běží přední stěrače a dám zpátečku, tak v nějakém intervalu setře i zadní stěrač. Asi taky běžná věc... _________________ Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19880 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: ne srpen 02 2020, 19:03 Předmět:
Jistě, i u toho paměťového cyklovače je to věc zvyku: jednou si setřeš (jednou dolů) a, až to bude tak akorát na další setření, zapneš cyklovač (první aretovaná poloha nahoru). V případě, že je potřeba zkrátit neboprodlouřit interval, prostě stěrače vypneš a za potřebný čas zapneš. Měli jsme to původně ve dvou služebních Formanech a třech Feliciích, jak si na to lidi zvykli, začali otravovat a doinstalovávali jsme to i do starších dvou Favoritů.
A, pokud jde o ten prstýnek na páčce ovládání stěračů, tak mám druhého Swifta, který ho má taky, a nepřipadá mi, že by byl blbě umístěný. Jen jsem po delší době přišel na to, proč vše chodí opačně, než u koncernu: nahoru nearetovaná poloha, cyklovač a trvalé chody dolů. Zrovna tak otáčením bližší stranou nahoru prodlužuje interval místo toho, aby stíral častěji, to by mi připadlo logičtější.
Teprve při rozebírání starého Swifta bylo jasno: aby Japonci nemuseli dělet sdružené přepínače zvlášť pro levostranné a pravostranné řízení, použili stejný kus, ale kolem volantu ho otočili o 180°. Nemuseli kvůli tomu přehazovaz ani dráty, jen u modelů před rokem 2003 byl úchyt pro spínač varovek na obou stranách, aby ze sloupku volantu čouhal vždy nahoru. Pozdější modely už mají spínač varovek na palubce.
soudní zpravodaj mimo jiné napsal(a):
...Vzhledem k tomu, že Tesla vůz už takto navrhla, tedy s ovládáním cyklovače stěračů přes obrazovku, spekuluje respektovaný magazín Auto Motor a Sport o tom, že by se šofér mohl žalovat automobilku...
Vhodnější postup pro všechny majitele tohoto modelu by byl podat trestní oznámení jak na automobilku, tak na Spolkové ministerstvo dopravy, ktré mělo poslední slovo v homologačním procesu. Rozhodnutí je pravomocné, právo precendentu v Německu platí, tím je všem majitelům takto vybavených vozů znemožněno jejich řádné užívání, za které si zaplatili.
Co myslíte, bude svolávačka s dodatečnou montáží ovladačů? S americkými vozy kompletovanými v Evropě problém nebyl, vyráběly se tak, aby homologaci podle předpisů v jednotlivých evropských zemích vyhověly, ale, kdo si nechal dovézt nějaký vůz přímo z USA nebo z Kanady, s individuálním schválením a předělávkami si užil, pokud tedy nešlo o veterána. V devadesátých letech to bylo nejjednodušší s auty vyráběnými pro Kalifornii, ty už měly nižší emise, vyhověly i účinností brzd, jen stopky se musely předělat. Modely pro Kanadu zase měly naprosto neergonomicky rozmístěné ovládání světel a stěračů tlačítky kolem kapličky (pod volantem se ovládaly jedinou páčkou jen blinkry a přepínání dálkových a klopených světel), ale, když to prošlo v Německu, tak to uznali i u nás.
Ale to už jsem zase OT...
Naposledy upravil Hill dne ne srpen 02 2020, 19:54, celkově upraveno 1 krát.
P.S. Plynulé řízení času stírání stěračů je podle mé zkušenosti ta největší blbost v autě.
Proč? .
Vlastní zkušenost.
Po hodinové jízdě (opakovaně) v dešti jsem zjistil, že žádný čas mě nevyhovoval a ,že jsem celou cestu "šteloval" cyklovač.
Potom jsem vyzkoušel TO co tady popisuje EKKAR a přišlo mě TO geniální, než jsem poznal dešťový senzor.
P.S. Kolik lidí tolik názorů, nechme jim je, není důvod se přít. _________________ Machr jsme každý, ovšem vždy v oboru někoho druhého ...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.