Založen: Apr 08, 2004 Příspěvky: 3378 Bydliště: Brno
Zaslal: st září 18 2019, 6:20 Předmět:
Otázka zněla kolik stojí 1km jízdy el auta. Vstupy-náklady na pořízení el. vozidla, provozní náklady si zjistím před zakoupením. Ale co mě bude stát čistě jen ten 1km mě taky zajímá a pro srovnání použiji stejný 1km u spalovacího motoru abych měl jasno co mě budou stát výlety. Proč do toho 1km montovat leasing, pojištění, gumy.... Zajímá mě jen ta cena za energii vs fosilní palivo při ujetí stejné vzdálenosti. Když jsem si kupoval nějaké vozidlo taky mě zajímalo kolik to žere. A je lepší když je to 5 litrů než 10. Že dnes stojí benzín 30 a před rokem třeba 27kč mě nechává při porovnávání průměrné spotřeby v klidu, cenu za litr neovlivním. Stejně je dnešní údaj za km dohromady k prdu. Z pohledu daní je to dnes okrajová záležitost a pokud by stát ukázal zuby už dnes asi by ta elektrifikace vozidel nebyla až tak IN.
Pokud můj dotaz nemá logiku tak jej ignorujte. Pro CML je ještě moc brzo.
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15735 Bydliště: Olomouc
Zaslal: st září 18 2019, 6:42 Předmět:
Já bych ten způsob výroby elektřiny nebo PHM pro auta moc neprobíral. On se ten "bordel" při té výrobě nikam neztratí. Spotřební daň na elektřinu se tímto zvyšovat nebude. Aspoň ne pro domácí dobíjení, protože nemají možnost jak rozlišit, co jde do domácnosti a co domů.
Ano, až budou všici závislí na dobíjecích stojanech, tak tam určitě.
Robo, já jsem jen chtěl upozornit na to, že je sice jednoduchý výpočet pro tu momentální spotřebu na 1 km, ale má to smysl pouze v jednom případě a to, pokud máš to vozidlo zdarma a počítáš jen tu momentální spotřebu. To, co jsi psal, tak platí jen u aut na benzín či naftu.
Ježdění na motorce je taky fajn, ale zkus na ní odvézt nákup či celou rodinku (ženu s dvěma dětmi) a v zimě. Proč myslíš, že v zimě nikdo nejezdí na motorce? Proto provoz elektroněco v zimě je další samostatná kapitola, kterou nikdo v normálním autě prostě neřeší.
Naposledy upravil p32 dne st září 18 2019, 6:46, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Oct 06, 2013 Příspěvky: 1326 Bydliště: Ostrava
Zaslal: st září 18 2019, 6:43 Předmět:
Když už tady srovnáváte cenu provozu auta na benzín a auta na elektřinu - nezapomněli jste si odečíst spotřební daň 12,84 Kč z každého litru benzínu? To aby to bylo srovnatelné. Na elektřinu do aut zatím spotřební daň uvalena nebyla, zatím.
Tez nejsem nadseny fanda do elektroaut,
ale ropa dojde a navic je na uzemich, kde tech kamaradu moc neni.
No clovek si treba klade otazky,
zde neni zrovna zimni obdobi na pantofle - jak budu v aute topit
jak budou jezdit kamiony na baterky
lakovani politiku na ruzovo - hura, kupujte elektroauta.
To uz tu bylo s topenim - topte elektrikou, pak plynem (plynofikace u nas rok 9 atd.
Jak uz tu nekto zminil, az bude mit to elektroauto kazdy druhy, zdrazi se rapidne elektrika nebo zvedne DPH.
Surovin na vyrobu takoveho kvanta a velikosti akumulatoru je dost?
Co to udela s cenou techto akumulatoru po narustu poptavky?
A na dobu zivotnosti auta budu potrebovat 1,2 sady?
Založen: May 17, 2004 Příspěvky: 582 Bydliště: Kosice
Zaslal: st září 18 2019, 8:31 Předmět:
@Davidus: "..Už jen vytěžit 10 barelů ropy vyjde energeticky na další 3 barely.."
1) elektrina sa dneska z velkeho/vyznamneho percenta vyraba spalenim fosilnych paliv
2) kolko (tejto premenenej fosilnej energie) sa spotrebuje na vytazenie (litia, kobaltu), distribuciu a technologiu baterii
3) teda vyrobenu elektricku energiu (vyrobenu spalenim fosilii) znova preulozime do neekologicky, energeticky narocne vyrobenych baterii...
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15735 Bydliště: Olomouc
Zaslal: st září 18 2019, 8:43 Předmět:
Nakadah napsal(a):
Pak srovnáváte nesrovnatelné. Porovnávat ekonomický zvýhodněný a ekonomicky znevýhodněný produkt je hovadina.
Ne, to srovnáváš pouze ty (bez urážky). Ekonomicky zvýhodněný a nezvýhodněný neexistuje. Pouze spotřební daň v zájmu lidu! Ty jsi asi myslel to, co je dotované a co není dotované. Pokud si normální auto koupím za 250 tKč a elektromobil za 750 tKč, tak nemusím přece vůbec řešit cenu za energii na 1 km. To je totiž při těch pořizovacích cenách ta hovadina. Pokud ale stát nebo někdo jiný (jak je to v zahraničí) bude dotovat stejný elektromobil tak, že mě pořízení přijde na 300 tKč, tak už o něm budu velmi rychle mít zájem a možná budu řešit i ten rozdíl ceny energie, co budu platit za ujetý 1 km, protože budu mít možnost si vybrat ze dvou druhů aut cenově shodných, ale s jinými provozními náklady.
…Za překvapivě příznivou cenu 429 900 Kč začíná automobilka Škoda prodávat u tuzemských dealerů svůj první elektromobil Citigo e iV…
Porovnám to s dalším tvrzením z dnešního internetu:
…CITIGO 3D Již od: 199 900 Kč…
Až se cena elektroaut bude moci srovnat s cenou normálních aut, začnu o tom (možná) uvažovat a porovnávat další parametry. Do té doby to bude pro mne a hlavně pro mou šrajtofli jen zajímavý experiment.
A odpověď:
Ten elektrický městochod je za tu cenu imho v pohodě. Hodil jsem to do excelu. EV s 61 kW a předplaceným servisem na 150 tis. km je za 473 tis. Kč. K tomu spotřebujete elektřinu za 44 400 Kč. (Tarif od čezu pro EV, 2kč za kWh s DPH).
Dohromady 518400 Kč.
Oproti tomu benzínový CityGO 55 kW v stejně nazvané výbavě je za 258 tis. Kč, k tomu předplacený servis za 71700, dohromady 330 tis. Kč. K tomu 206 400 Kč na palivo (Při ceně 32 Kč/l).
Dohromady 536100 Kč.
Pokud si to auto necháte, tak poté už jenom šetříte. A pohledem do inzerce zjistíte, že prodejní ceny ojetých elektromobilů jsou několikanásobné vůči stejně starým spalovacím protějškům.
Takže, za mně je to úplně v poho. Ten výpočet vychází z ceníku Škodovky. A určitě by šlo argumentovat, že benzíňák nebude jezdit za 4,6 l anebo naopak že nemusím kupovat předplacený servis a olej si budu měnit na zahradě, ale nějaká násobně jiná čísla z toho nevytlučete.
_________________ Ve strojovně je voda a na palubě se tančí.
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6266 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: st září 18 2019, 9:31 Předmět:
Davidus napsal(a):
tomasjedno
matematika:
benzíňák byl jel za 2.2 litru > 66 korun
Elektrika za 2.6kWh > 13 korun
Ukážu ti jinou matematiku:
Elektro spotřeboval na trasu 2,6 kWh ze sítě. Při účinnosti nabíjení, skladování el. a účinnosti pohonu se dostalo na výstupní hřídel motoru 2,1 kWh.
Pro stejnou práci na hřídeli spotřebuje benzíňák 0,7 l benzínu, který by při nulové spotřební dani z benzínu stál 13 korun.
Edit:
K tomu tvému “benzíňák by jel za 2,2 litru”. Když ten tvůj skútr jede za 6x míň, než malé e-auto, tak jistě při podobném způsobu jízdy jde jet benzíňákem za 6x míň než malé benzínové auto, tedy pod litr.
Naposledy upravil tomasjedno dne st září 18 2019, 10:21, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19880 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: st září 18 2019, 9:33 Předmět:
Správně, pořizovací náklady nelze z ceny kilometru vynechat
Přidám příklad středně vybaveného malého přesto pohodlného vozu (mám víckrát týdně příležitost srovnávat s většími a méně pohodlnými), jehož přímý ekvivalent jsem mezi elektromobily nenašel, a to jak přepravním objemem, tím méně cenou. Eviduji si totiž náklady včetně (garančního) servisu, STK, přezouvání léto/zima, nákupů zimních gum v roce 2013 a letních 2019 atd. za 6 let, což je u nás ještě většinou moc mladé auto na likvidaci (a moc staré na vrácení, kdyby bylo na operák).
Všechny ceny jsou včetně DPH:
nákup vozidla (2013) ............ Kč 249 300,00
celkové náklady do IX/2019 ... Kč 306 450,00 (vč.garanček, letních a zimních gum, akumulátoru po 6 letech a drobotiny)
náklady jen za palivo ............. Kč 211 385,82 (t.j. Kč 1,78/km), t.j. 6 658,9 litrů Nat95 na 118 700 km)
celkem tedy aktuálně ............ Kč 518 335,82 (to už dává náklady Kč 4,37 na kilometr),
spotřeba za celou dobu provozu netto 5,61 litru/100 km
Pokuste se totéž, když už neexistuje šestiletá zkušenost, extrapolovat pro nějaký vůz podobný Suzuki Swiftu 1,2VVT GL/AC, o kterém tu píšu, t.j.asi o půldruhé třídy výše, než Citigo.
Jo, a kdo parkujete před panelákem, připočítejte náklady na stavbu nebo pronájem garáže s elektrickou přípojkou. Však víme, jak dopadají volně položené šňůry a kabely, bez ohledu na to, zda jsou pod napětím a jak vysokým...
Založen: Apr 08, 2004 Příspěvky: 3378 Bydliště: Brno
Zaslal: st září 18 2019, 9:44 Předmět:
"Na elektřinu do aut zatím spotřební daň uvalena nebyla, zatím." Pravě-že zatím. Až těch aut bude tolik že to může přinést slušný prachy do rozpočtu státu tak to pak bude tóčo. Důvod proč daň se už něco najde, toho se nebojím. Jenže couvnout na nějaký čas než se to ustálí nebude moc kam, jak automobilky začnou produkovat ve větším el auta tak zákonitě sníží výrobu aut s klasic motorem. Ubude spotřeba benzínu což zas bude mít vliv na trh a cenu. A ti co jako zpátečníci budou jezdit na benzín budou mít pocit asi jako kuřák v dnešní společnosti co stojí pod nápisem moderní je nekouřit, takový vyvrhel, primitiv. Tak je zvlášť zdaníme, obdoba eko daně při prodeji vozidla aby přestaly otravovat vzduch a konečně ty plechovky vyměnily za el auta.
Svět bude v zajetí el aut a až čas ukáže co na to životní prostředí.
Musím dodat že fandím novým technologiím a nápadům takže můj pohled není pohledem nějakého zakyslého důchodce co vzpomíná se slzou v oku na průvody prvního máje. Ale elektromobilita bez odpovědí a bez výhledu do blízkého budoucna se mě nezdá jako skvělá věc. Možná za kopečky už mají v této problematice trochu jasno.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.