Přesně tak. Normální je nejdřív to nekomprimovaně nahrát, pak to v tom samém formátu rozstříhat/upravit a pak teprve vyrobit mp3. Takže jsem si v dobách dávných s tou 486 taky vystačil, jen tu kompresi jsem pouštěl přes noc...
Založen: May 01, 2015 Příspěvky: 1173 Bydliště: Doupě kdesi v severních horách :-)
Zaslal: so únor 03 2018, 6:54 Předmět:
Díky za všechny odpovědi a hlavně na navedení na ten Hillův článek, který tu čekal přímo před nosem, ale nenapadlo mě to se na něj podívat, protože podle nadpisu to vypadalo, že je o něčem trošku jiném.
Jinak zastávám názor (který vychází z dneska možná již překonané these o škodlivosti opakované ztrátové komprese), že hudba/zvuk se má nejprve zdigitalizovat do surových dat, bez jakékoli komprese, takže třeba do formátu WAV. Potom se má provést sestřih či případná úprava (ať již dynamiky, hlasitosti, filtry šumu, či lupanců, a tak podobně) a teprve potom se mají data převést do výsledného formátu. Ať je to CDA, MP3, OGG či něco jiného. _________________ Jsem na cestě k šípku.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19603 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: so únor 03 2018, 8:36 Předmět:
Především mysli na to, že i v surovém formátu dochází každou úpravou k nějaké, i když zdánlivě nepatrné, změně tvaru signálu. Přece jen jde o vzorky, jejichž hodnoty se nějakým způsobem přepočítávají. Přitom se do signálu zanáší něco, co tam původně nebylo.
Proto platí: čím méně úprav, tím věrnější výsledný obraz původního signálu.
Na formát WAW používám nejradši EAC (Exakt Audio Copy), v němž se po načtení nasamplovaného souboru zobrazí maximální úroveň špiček v souboru v procentech. Je i vidět v grafickém zobrazení, takže zkontroluji, jestli nejde o lupanec. Jestli ano, schovám ho - obvykle ho nahrazuji přmkovou spojnicí po nazvětšování průběhu, nesnažím se nějak rekonstruovat původní tvar průběhu, stačí, že v té jedné půlperiodě se spolehlivě přeslechne. Nevýhodou je, že musím soubor uložit a znovu otevřít, jinak se maximální úroveň znovu nezobrazí. Program má tedy funkci automatického hledání lupanců, ale její nastavení je trochu alchymie, nač jako má vůbec reagovat. A automatické odstranění lupanců je vůbec univerzita ho nastavit, aby uspokojivě fungovalo a nerušilo ve výsledném zvuku. Ale to je problém i v Neru.
Tak radši uložím a znovu otevřu soubor, zobrazí mi novou maximální úroveň a podle toho se zařídím.
Stalo se mi, že jsem tahal písničku z tak poškrábaného singlu, že jsem lupance a praskoty ručně odstraňoval něco přes 12 hodin jeden po druhém... Když jsem měl "v oku", jak ten praskot na průběhu vypadá, šlo to rychleji. Ale sežeňte dnes nepoškozenou desku Bim Bam od skupiny Markýz John...
Podle toho, jaké číslo vypadlo, volím, zda to tak nechám (je-li nad 90%, nechávám to tak, pod 80%, přidám 1 dB, atd). Normalizaci používám spíše vyjímečně, někdy se stane, že s dynamikou provede nečekané věci).
Pak z nějaké prázdné části záznamu dlouhé tak na jednu otáčku desky vezmu vzorek pro vytvoření hlukového profilu, ten použiju na celý záznam a dám snížit úroveň hluku (čím méně hluku tam původně bylo, tím líp, netřeba ho tolik potlačovat, protože s sebou vždycky vezme i část užitečného signálu, takže ne víc, než o nějaké 4 dB; postup ale lze zopakovat, případně se vrátit k poslednímu uspokojivému výsledku).
Pak ztlumím vše do asi 0,2s před začátkem a stejně dlouho za koncem, 0,5 s před za za záznamem tam nechám a zbytek odstřihnu a soubor uložím.
Do komprimovaného tvaru to pak chce vyzkoušet, jaký konvertor se jak k příslušnému signálu chová, jestli do mp3 je lepší enkodér Lame, GoGo, Xing nebo to nezvládne ani jeden a jde to jen do FLAC. Pro vlastní hraní používám rád OGG Vorbid, připadá mi, že při stejné velikosti výsledného souboru vrátí z původního signálu nejvíc, i když pracuje jen s formátem CD (44100).
Zato v něm tuba v písničce "Kulatý obdélníky" zůstává tubou a nespouští klopný obvod, jako to dělá v Xingu, a to nezávisle na zvoleném datovém toku...
Celkem dobře se dělá i s Audacity, jen vnitřně pracuje s jakýmsi vlastním formátem, takže soubor lze jen exportovat do wav.
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 34100 Bydliště: Bratislava
Zaslal: so únor 03 2018, 10:30 Předmět:
Ano, bezstratovy je len strih, vsetky ostatne operacie vyzaduju nejake prepocty.
A velmi dolezite je mat spravne nastavenu uroven signalu (hlasitost) pri nahravani. Ak je prilis mala, vyuzije sa len mala cast zo 16-bitoveho rozlisenia. Ak je prilis velka, spicky sa odrezu.
Založen: Dec 02, 2011 Příspěvky: 2676 Bydliště: Jaroměř
Zaslal: so únor 03 2018, 10:46 Předmět:
V KP AR 1984 to Josef Hurta u svého 2x50W zesilovače řešil dvouma 1458,jeden OZ byl pro MAG,druhej pro CRYST.Jedna 1458 pro kanál L a jedna pro kanál P kvůli přeslechům a autor výslovně varoval před použitim 4-násobnýho OZ v tomto místě.Dneska jsou i lepší OZ než 1458.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19603 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: so únor 03 2018, 11:15 Předmět:
>> Rnbw: to samozřejmě předpokládám, že si alespoň odzkouší maximální využití možného rozsahu úrovní, aniž by přitom dostal signál do limitace. Z desek stačí ta zkouška, protože nahrávkám (a to i vážné hudby, zejména při technice přímého řezu do fólie, kdy mistr zvuku musel dílo dobře znát a podle partitury upravovat úroveň) se už při záznamu ručně mírně zmenšoval dynamický rozsah. Pro přepis živých nahrávek z pásku používám navíc indikátor s pamětí špiček a poctivý potenciometr, ať nezdržuji počítač nějakými operacemi kolem elektronického řízení úrovně. Tu nastavím jen jednou a dál už během samplování na počítači na nic nesahám.
>> Weed_smoker: na přizpůsobení krystalové přenosky VK nebo Sanyo k LINE vstupu zvukové karty se osvědčil obyčejný emitorový sledovač s bootstrapem, aby jeho vstupní impedance byla někde nad 600k, ale zase ne moc nad 1M5, to už dělá v nižších středech plusový hrb na charakteristice. Na výstup potenciometr 25k pro ruční řízení hlasitosti a odtud s tím rovnou do vstupu.
Založen: May 01, 2015 Příspěvky: 1173 Bydliště: Doupě kdesi v severních horách :-)
Zaslal: ne únor 04 2018, 20:18 Předmět:
Díky za nápady, nejsem takové střevo, jak to možná vypadá, jen nemám zkušenost s nahráváním desek. S nahráváním jiných zdrojů nějaké zkušenosti jsou.
Na gramofonu je přenoska RFT CS-29 s diamantovým hrotem, udělám nějaké pokusy a pak se uvidí. Ještě jednou díky _________________ Jsem na cestě k šípku.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32107 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne únor 04 2018, 21:26 Předmět:
Jedno z lepších řešení je taky operák s malým šumem a j-FET vstupama, základní aspoň TL07x. Vstupní imprdelanci nastavit odporem jak píše Hill někam na 0,5Mega a zesílení na 1 až 2 (sledovač nebo zes s minimálním ziskem). Prostě spáchat to tak, abys na výstupu měl impedanci maximálně 1kΩ a úroveň mezi 1 a 2V - vyšší úroveň vždycky doženeš na potřebnou nižší odporovým děličem. Důležitý je nastavit zesílení ve srovnání s napájecím napětím tak, aby se operák nedostával do výstupní limitace (přebuzení) ani ve špičkách signálu od přenosky. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Netlučte mně po hlavě.V dobách kdy jsem se pokoušel oživit krystalovou přenosku jsem se dočetl, že se má na ni připojit kondensátor a vznikne "rychlostní" přenoska.Jsou dvě možnosti : provoz naprázdno nebo nakrátko.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19603 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: čt únor 15 2018, 18:29 Předmět:
To je příliš zjednodušená představa a navíc je špatně: nejjednodušší připodobnění krystalové přenosky vstupu pro MM přenosku se dělá odporem menším, než asi 8 µs/ Ckrystalu, tedy pro většinu přenosek stačí odpor pod 10k paralelně ke vstupu. Tak pracuje přenoska nakrátko v celém akustickém rozsahu.
Ale je to nepřesné a charakteristika může vyjít pěkně křivá. Lepší je použít anti-RIAA korektor, příklad zapojení uvádím na straně 4 v osdtavci 3 tohoto článku. Toto zapojení dostane průběh signálu z většiny krystalových přenosek do přijatelné tolerance, ba vyhoví i pro keramické vložky CS, které mají ze známých keramik kapacitu blížící se přenoskám krystalovým.
Koukám, že Breta1 ho tu už vyvěsil.
Naprázdno stačí krystalové přenosce vstupní impedance zesilovače 600 kΩ až 1,2 MΩ, zato jejich výstupní efektivní napětí často přesahuje hodnotu 0,8 V, nejsou vzácností ani kousky s výstupní úrovní 2 V.
Keramické potřebují alespoň 1 MΩ, tedy těm z NDR to stačí, napětí dávají také ještě do 0,5 V. Naproti tomu přenosky VB4... a mnoho zahraničních keramických s výbrusy z baryumtitanátu potřebují pro provoz naprázdno alespoň 1,8 MΩ až 2,5 MΩ a jejich výstupní signál se pohybuje v oblasti úrovní do 250 mV, spíše méně. _________________ Těm, kdo si nevybírají odpovědi na soukromé zprávy, už příště neodpovím. Tak.
Dobrý den.
Mám Teslu Dominant 1039A s šasi HC03.
Je v ní přensoka CS 24, výstup z ní jsem vyvedl přímo bez vnitřního zapojení a chci jej připojit k Pro-Ject Phono Box E, který je dále zapojen do AV receiveru, který nemá phono vstup. Použil jsem zde přiložené schéma a chci se zeptat, jestli ty hodnoty součástek jsou vhodné i pro moji přenosku nebo mám použít jiné?
Založen: Nov 28, 2006 Příspěvky: 12107 Bydliště: Česká Třebová
Zaslal: čt listopad 14 2019, 9:07 Předmět:
breta1 napsal(a):
v pionýrských dobách TRANSIVATT se to tak nějak dělalo
jj, přesně tak.
v osumdesátých letech jsem měl gramorádio Tesla DUO, kde jsem měl vytažený výstup rádia a extra gramošáska do TW140.
a měl jsem tam antiriaa článek . . .
. . . a asi až po roce jsem si pořídil gramo s přenoskou VM2102
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.