National má korekci pevnou, jen pro snímání. Při záznamu se uplatňuje jen jakýsi pochybný korekční RC článek mezi výstupním trafem a hlavou, který nezvládá současně kompenzovat tu snímací charakteristiku a ještě záznamové ztráty.
Protože jsem ten magneťák měl, tak můžu říct, že taková hrůza to nebyla. Pevná korekce není nastavena podle normy pro snímání, ale tak nějak mezi, při snímání se počítá i s tónovou clonou. Pochybný RC článek kupodivu docela funguje. Přehrávání na vestavěný reproduktor vzhledem k jeho velikosti také. Na rozdíl od A3 se výstup nesměl pustit do zesilovače, pak byl rozdíl slyšet. Výsledkem tedy bylo, že nahrávky z toho byly poslouchatelné kdekoliv a pro přehrávání to jako přenosný magnetofon vyhovovalo, takže účel to splnilo. Na západě si do domácí sestavy samozřejmě každý mohl koupit lepší kazeťák, což zde nešlo. Pokud jde o automatiku, tak v tom se bohužel Tesla asi inspirovala, protože na rozdíl od A3 ta v K10 byla snad ještě rychlejší.
Založen: Jan 04, 2010 Příspěvky: 1180 Bydliště: Praha, Teplice
Zaslal: pá srpen 07 2015, 11:58 Předmět:
Hill napsal(a):
Skutečně by bylo lepší, kdyby ses nevyjadřoval k tomu, co neznáš: Nationaly řady RQ mají mazací oscilátor, vf mazání i předmagnetizaci....
Já se tedy domnívám, že je úplně zbytečné se takto častovat. Pokud se k něčemu takto vyjadřuji, je to hlavně proto, abych se mj. také něco dozvěděl.
Informace o Tesle A3 mě potěšily, znám to jen z obrázků.
Protiběžné setrvačníky jsou dobrý princip pro pohyblivý magnetofon, to uznávám a plně chápu.
První kazeťák od Panasonicu, který se mi dostal do ruky, byl tento:
http://blog.room34.com/wp-content/uploads/underdog/4381924568_1cbf19e56b_z.jpg
Vydržel neskutečně drsné zacházení, několikrát zmoknul. A na své určení jednoduchého přenosného kazeťáku fungoval dobře. Neměl ALC a výstup do DIN konektoru byl závislý na nastavení hlasitosti, to bylo trochu zvláštní.
Tvrzení, že "Nationaly řady RQ mají mazací oscilátor, vf mazání..." je ovšem trochu zavádějící, páč všechny kazeťáky Panasonic byly označovány RQ a přinejmenším od konce sedmdesátých let měly i ty stereofonní mazání magnetem. A nebyla to tehdy ještě standardní čínská mechanika, myslím. Nicméně to překvapivě fungovalo.
Podstatou mého příspěvku ovšem nebyly technické detaily (znalostem některých diskutujících v tomto oboru opravdu nemohu konkurovat), alebrž lehká úvaha na téma, že zatímco v zahraničí si lidé mohli vybrat dle své kapsy a záměru libovolný typ magnetofonu, u nás ten jeden vyráběny chudinka musel splňovat nároky mnohem širšího spektra zájemců a ještě se nakonec přestal vyrábět a vyvíjet.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19600 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá srpen 07 2015, 12:04 Předmět:
O tom, že ten National má na vestavěný reproduktor celkem poslouchatelný zvuk, vím, konečně brácha ho má dodnes, i když hlavu už má magneťák tesláckou a motorek vyměněný za jiný s elektronickou regulací. Tam dělal hodně ten reprák, protože, jak Tesla hrála dobře přes vnější zesilovač, tak National jen bez něj. To máš pravdu.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19600 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá srpen 07 2015, 13:08 Předmět:
Pod značkou National (případně na štítku vespod bylo nenápadně napsáno National Panasonic, ale to tuším začalo až u typu 227 a ten už měl jinou mechaniku) u typů RQ203 a výše, s ovládáním otočným knoflíkem, se skutečně používalo bezšumové mazání vf proudem. V tom, jestli Macušita používal značku National, National Panasonic či jen Panasonic, byl tehdy rozdíl.
Ostatně tehdejší pásky měly ještě poměrně hrubou strukturu aktivní vrstvy, jejich nerovnoměrnost magnetických vlastností tedy zasahovala do oblasti větších vlnových délek, proto byla jejich použitelnost pro tak malé posuvné rychlosti z dnešního pohledu na hraně, spíše pod ní. Proto bylo střídavé mazání nutností, přesto ty pásky šuměly i tak dost.
Ale v té 203, 204 a tuším 207 byla úplně odlišná konstrukce mechaniky, než té ovládané tlačítky, jaká se pak ve více či méně robustní verzi a jen s drobnými úpravami kopírovala dalších 30 let a je to zjevně ta, kterou měl na mysli rnbw.
V ní už se s odklápěcím nebo vysouvacím permanentním magnetem dá setkat až příliš často.
Založen: Dec 18, 2006 Příspěvky: 9685 Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí
Zaslal: pá srpen 07 2015, 13:26 Předmět:
Tehdy platilo že japan je klasa, byla to otázka prestíže mít National, Tesla A3 nehrála špatně ale ten polovojenskej dizajn...ostatně, to lze říct i o cívkáčích
ReVoX, Akai, Sony...z pultů Tuzexů. _________________ Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Založen: Jan 04, 2010 Příspěvky: 1180 Bydliště: Praha, Teplice
Zaslal: pá srpen 07 2015, 13:37 Předmět:
Hill napsal(a):
...se skutečně používalo bezšumové mazání vf proudem...
Je vidět, že někdy vývoj hledá řešení lepší, jindy řešení především levnější
Ale jeden příklad zde:
http://www.radiomuseum.org/r/matsushita_rq_4050lj_oirt.html
Vpředu označení Panasonic, nahoře National, vzadu Matsushita elektric Ltd. Mazání magnetem, ale překvapivě to fakt mazalo i vícekrát používané kazety. Nahrávalo to jakžtakž. Stačilo to na vestavěné reproduktory, přes zesilovač už moc ne. Nicméně kurv... to spíš funkce ALC. Rádio mělo do zesilovače výstup velmi kvalitní a nahrávky přímo z rádia (bez ALC) měly kvalitu taky slušnou. Při vypnutí nahrávání šílený lupanec (asi jak se zvedl ten magnet).
Mechanika kovová, z tlustého plechu, kovadlinka. Váha jako prase. Takže tuhle rnbw asi na mysli neměl
Zvednutí magnetu udělá problém asi vteřinu za koncem nahrávky. Lupanec bych spíš čekal od toho, že se přepl přepínač snímání/záznam a hlava byla ještě u pásku.
Firma byla Matsushita, Panasonic a National byly jen obchodní značky. Používali to dost chaoticky, dokonce i CD mechanika z 90. let se hlásila jako Matsushita/Panasonic.
TESLA dost často neuměla svoje výrobky "zabalit" - Jinak kvalitní stroje měly dost neatraktívní vzhled i na svojí dobu- i třeba ta A3, nebo A4 (ten plochý kazeťák s rádiem, jenž měl napájení řešené externím dost velikým podlouhlým napaječem)
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19600 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá srpen 07 2015, 14:44 Předmět:
konosuke napsal(a):
Tehdy platilo že japan je klasa, byla to otázka prestíže mít National, Tesla A3 nehrála špatně ale ten polovojenskej dizajn...ostatně, to lze říct i o cívkáčích ReVoX, Akai, Sony...z pultů Tuzexů.
Jestli to byla pro někoho otázka prestiže, tak to byl obraz naší společnosti, mnoho těch, kterým tehdy nedokonalost systému dovolila peníze získávat a množit, se tím jen vytahovali, ale nikdy se nenaučili ty přístroje používat. A těm, kteří by si s nimi opravdu poradili, mohli jen slintat před výkladem, protože málokdo z těch, kdo to uměl s penězi, také skutečně uměl využít tak dobrý magneťák.
Studerova značka Revox (hned několik modelů najednou) je totiž dodnes ikonou magnetofonové techniky, některé modely jsou legendou, ale hlavně - používali je často i profesionálové, zejména v televizích. A pro přepis je používají dodnes, protože většina z nich stále hraje, a skvěle.
Cívkáče Akai a Sony už byly výrazně levnější, jejich elektroakustické parametry ale dovolovaly i poloprofesionální užití. Design špičkový, ale jen zepředu. Záda měla být dolů nebo ke stěně, protože byla z podobného papundeklu, jako u lampových tesláckých rádií. I pohled dovnitř člověka příliš nadšením nenaplnil - žádné úhledně vyvázané kabely, dráty natahané "jak to vyšlo". Naštěstí šlo o třímotorové stroje, takže mechanika jednoduchá a spolehlivá.
Škoda, že třímotorové stroje nebylo dovoleno Tesle vyrábět. Přesto v pořadu Radioporta na Vltavě se svého času vysílaly nahrávky z festivalu v Plzni - byly živě pořizované na magnetofonu Tesla B73, některé z těchto nahrávek převzala dvě gramofonová vydavatelství a šlo to rovnou na desky...
Artabane, snad A5 - nevím o tom, že by existoval kazeťák A4...? Jinak samozřejmě - B73, jakkoli byla zvukově srovnatelná s AKAI GX620 (měřil jsem a porovnával: hlavy v Akai si lépe poradily s "děravým" páskem, ale to je tak všechno - kmitočtově, odstupem i zkreslením "přes pásek" na tom byla B73 s týmž páskem úplně stejně), tedy zvukově srovnatelná B73 vedle Akai vypadala příliš lacině.
Já si nemyslím, že zrovna tyhle magneťáky byly nějakou známkou prestiže. Při stavu tehdejšího obchodu nebyla často skladem ani ta A3 a tak si člověk zrovna nevybíral. Buď měl kliku a natrefil na něco v elektře a nebo vyvexloval a koupil bez čekání v Tuzexu, ne vždy byl rozdíl cen velký. Některé věci, třeba slušnější kazety, ani jinak sehnat nešly, v elektře se objevily třeba za půl roku.
U barevných TV to bylo ještě horší, tam byla Tesla přímo nedostatkovým zbožím.
Naposledy upravil xsc dne pá srpen 07 2015, 15:45, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Dec 18, 2006 Příspěvky: 9685 Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí
Zaslal: pá srpen 07 2015, 15:45 Předmět:
Byl to výsledek hospodářské blokace a dlouholeté izolace za železnou oponou...moji polští přátelé ve zbrani mají přísloví: cudze chwalicie, swego nie znacie, sami nie wiecie co posiadacie. Vzhled magičů řady B5 byl strašný, co z toho že hrály pořádně ? Gramofon NAD 5120 byl ošklivý jak noc, co z toho že přehrál stříbrňáky JVC a Aiwa popular klasse ? A tak bych mohl pokračovat. Koukněte, to je zadní stěna hi-fi veže Nec na 30 000 socialistických Kčs jak z dílny bastlíře.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4, 5Další
Strana 2 z 5
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.