Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Stabilizace LED denniho sviceni
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Kvicala_r



Založen: Jan 19, 2005
Příspěvky: 3387
Bydliště: Haná / N.J.

PříspěvekZaslal: út únor 03 2015, 21:40    Předmět: Citovat

Jaká je hodnota odporu v každé z těch seriových kombnací? Jaký typ LED jsi použil? Je na vstupu nějaká dioda, transil, kondenzátory?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32132
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út únor 03 2015, 22:08    Předmět: Citovat

krnule napsal(a):
Tak jsem svetlo rozdelal a zjistil, ze jsou vzdy 3 Led do serie s rezistorem a pripojeny na 12V. To vzdy 8x.Diody jsem menil vsechny z jedne sarze.Jake by jste mi poradili reseni, aby mi to neodeslo behem par tydnu?Dekuji
Už jsem ti to jednou napsal:
EKKAR napsal(a):
...Já sám za sebe bych poradil nakouknout do datašítu integrovanýho stabilizátoru LM317T (100mA verze) a hledat v něm zapojení "zdroj stabilizovaného proudu". Tři odpory a stáblík na každou paralelní větev LEDek by to měly vyřešit.

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
krnule



Založen: Feb 03, 2015
Příspěvky: 7

PříspěvekZaslal: út únor 03 2015, 22:14    Předmět: Citovat

Na SMDcku je hodnota 151, zadne dalsi soucastky se ve svetle nenachazeji.Takze mam pouzit na kazde svetlo 8X ten stabilizator?No to bude lepsi se podivat po jinych svetlech.Nez resit tyhle.K tem diodam Jas (MCD) ::
16000-20000MCD
Napětí (V) ::
3.2-3.4V
Kapela / Barevná teplota (NM / K) ::
6000-7000K
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kvicala_r



Založen: Jan 19, 2005
Příspěvky: 3387
Bydliště: Haná / N.J.

PříspěvekZaslal: út únor 03 2015, 22:24    Předmět: Citovat

To znamená, že při 14V Ti každý z těch stringů bude žrát cca 30mA (14-3x3,2)/150. Celkem tedy cca 240mA při 14V. Hádám, že jsou to standardní 5mm diody. Víš i jejich typ? Potřebujeme znát proud...
Jasně, nejlepší řešení je lineár - třeba i s tím LM317, ale řekl bych zbytečný luxus.
Nakonec sám sem taťkovi namontoval DRL s 5mm LEDkama - po cac 3 měsících začaly chcípat. Vyměnil sem je za KVALITNÍ typ se známýma parametrama - dopočítal odpory, doplnil vstupní ochranu (transil na 30V, dioda proti náhodnému přepolování a 2x 100nF/50V v serii) a jezdí tak už rok a půl bez chybky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
krnule



Založen: Feb 03, 2015
Příspěvky: 7

PříspěvekZaslal: st únor 04 2015, 7:54    Předmět: Citovat

No s tim typem bude asi problem.Obednaval jsem je loni pres aukro.Bylo jich 100ks v baleni.Zkousel jsem je hledat ve svych starych aukcich, ale tak moc zpet mne to uz nenecha nahlizet.Zle to nejakym zpusobem zmerit? Nejaky merici vybaveni domam mam.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ok1hga



Založen: Nov 28, 2006
Příspěvky: 12114
Bydliště: Česká Třebová

PříspěvekZaslal: st únor 04 2015, 10:33    Předmět: Citovat

krnule napsal(a):
Zle to nejakym zpusobem zmerit? Nejaky merici vybaveni domam mam.

tak to změř !

Nejdříve se ale podívej se přes lupu dovnitř a zjisti kolik tam je čipů.
Někdy tam je jeden, ale podle typu tam bývá i víc čipů v jedné LEDce . . .
napiš sem kolik jich tam je.
a potom změř napětí na LEDce při proudu 5mA, 10mA, 15mA a 20mA.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
krnule



Založen: Feb 03, 2015
Příspěvky: 7

PříspěvekZaslal: st únor 04 2015, 20:25    Předmět: Citovat

Jak budu mit trochu casu, tak to zkusim zmerit.Dekuji za cenne informace
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jeejda_teda_puvodne



Založen: Apr 08, 2012
Příspěvky: 142

PříspěvekZaslal: pá únor 06 2015, 9:34    Předmět: Citovat



Naposledy upravil Jeejda_teda_puvodne dne út říjen 25 2016, 13:08, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32132
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá únor 06 2015, 11:05    Předmět: Citovat

To nic, Jeejdo, on si to varok myslí už hodně dlouho, bohužel podobnejch jako je on potkávám denně několik. Naučil jsem se si jich přestat všímat - oni se umlátěj sami...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Jimmi2



Založen: Jan 04, 2010
Příspěvky: 1180
Bydliště: Praha, Teplice

PříspěvekZaslal: pá únor 06 2015, 11:24    Předmět: Citovat

Mmchdm. máte někdo ty napěťové špičky v autech nějak zdokumentované?

Ne že bych jejich existenci chtěl zpochybňovat, ale přinejmenším při dobře připojeném akumulátoru a vzhledem k délce a odporu vodičů by to snad nemělo být tak zlé. Jinak by musely neustále odcházet různé nabíječky mobilů, napájení GPS apod. Také LEDky použité třeba na prosvícení tlačítek, které už mám v autě taky dost dlouho a přes obyčejný odpor.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32132
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá únor 06 2015, 11:56    Předmět: Citovat

Co se týče "neznámo jak" odpálený elektroniky v autě, po pečlivějším průzkumu diagnostikováno "prošvihnutí" napětím přesahujícím provozní palubní, tak mám několik případů.

Radiomagnetofon značky Philips, už si bohužel nepamatuju typ, nebyl můj - napájení bylo z 10 článků D nebo z 15V DC vnějšího zdroje, tzn autosíť by měl v naprostý pohodě vydržet. Dostal jsem ho na stůl se závadou "byl připojenej v autě na zásuvku, přestal najednou hrát, motorek u kazeťáku se točí". Diagnostikovanej zničenej výkonovej zesilovač, na DPS chyběla ochranná dioda antiparalelně k přívodu napájení - je vysoká pravděpodobnost, že koncák "vyčudila" záporná špice, kterou by jinak dioda svedla pryč. Auto byla ještě stará šáde skoro naprosto bez elektroniky.

Další případy - znovu vinou "katování kostů" chybějící ochrana před přepólováním na vstupu - několik nejrůznějších autonabíječek a zdrojů pro telefony, přehrávače DVD nebo navigace (do autozásuvky). Koupený jak s přístrojema co by značkový příslušenství, tak i mimo - jako dodatečný příslušenství. V těchto případech nevím přesně typ auta - ale šáde už to rozhodně nebyla ani jednou, spíš všecko modernější auta "plný elektroniky". Ve všech případech vyčuzenej řídicí obvod spínanýho zdroje, podle líčení majitelů jen těžko mohlo dojít k poškození zkratem výstupu - většinou bylo konstatováno "furt fungoval, až jednou při jízdě přestal nabíjet" nebo "zničeho nic jednou po připojení prostě nenabíjel". A protože pochybuju, že by se autokonektor dal obrátit nebo že by si někdo z plezíru za jízdy přepínal zásuvku na opačnou polaritu, nevidím jinou možnost než že na zásuvku NĚJAK přišlo záporný napětí vyšší, než má palubní síť... Odkudpak se asi tak mohlo vzít?

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
bandolik



Založen: Sep 26, 2014
Příspěvky: 78

PříspěvekZaslal: pá únor 06 2015, 17:40    Předmět: Citovat

Jimmi2 napsal(a):
Mmchdm. máte někdo ty napěťové špičky v autech nějak zdokumentované?


Zdokumentované to sice nemám ale mohl bych ti natočit co dělá palubní napětí když nastartuješ když zapneš světla a co se stane když zapneš třeba ventilátor nebo jen začneš couvat na volnoběh. Docela brutálně to kolísá a pak se to zase snaží srovnat a tohle ledkám opravdu svědčit nebude.
Udělal jsem si do auta takový malý mněřáček a je na co koukat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kvicala_r



Založen: Jan 19, 2005
Příspěvky: 3387
Bydliště: Haná / N.J.

PříspěvekZaslal: pá únor 06 2015, 21:09    Předmět: Citovat

Jeejda napsal(a):
Varok, ty si možná myslíš jakej seš king a jak jsi to Ekkarovi atd nandal... ale není to pravda, každým svým příspěvkem jen potvrzuješ to, co ti chytřejší poznali už po tom prvním.

Po tom vláknu o PC nabíječce už moc na tyto odpovědi nemám co oponovat. Kdo sem chodí častěji, ví jak může od každého uživatele rady pomoct a kam... Je tady spousta lidí u kterých respektuju určitou úroveň brblání a je jich tu spousta, kterých si vážím nejen jako odborníků, byť je osobně neznám..

Jimmi2 napsal(a):
Mmchdm. máte někdo ty napěťové špičky v autech nějak zdokumentované?

Ano, specialisti na to byl hlavně Ford a VW - každá taková specka je součástí EMC a pulsy jsou poměrně hezká kapitola, kterou je třeba při ověření každého návrhu (nejen) exterior lighting úspěšně zdolat. Těch Pulsů je dle mechanizmu vzniku hned několik druhů - liší se délkou trvání a amplitudou - tedy celkovou energií.

Jimmi2 napsal(a):
Jinak by musely neustále odcházet různé nabíječky mobilů, napájení GPS apod. Také LEDky použité třeba na prosvícení tlačítek, které už mám v autě taky dost dlouho a přes obyčejný odpor.

On ten odpor může být jako účinný filtr, záleží co je připojeno za ním, stačí nějaká i menší kapacita a ty špičky může pohltit...

Jeejda napsal(a):
Je tu ještě jedna možnost, kterou jsem viděl i v praxi a fungovala dobře, ale je trošku složitější - PWM regulace podle úrovně osvětlení.

Jenže co cheš PWMkovat u tak slabé LEDky? Ta bude ráda, když to usvítí s DC 100%.

Jako nástřel bych té LEDce nepustil víc jak 20mA, ale bez znalosti seriozních paramterů od výrobce je to celkem těžké.. A hlavně doplnil ten transil a nějakou keramiku na vstup...
Já sem nakonec použil speciálně vyptané LEDky dia 5mm s automotive grade jednoho světového výrobce (každá došla i s měřícím protokolem) Wink
Kdybych měl být hnidopich, řekl bych že i barva světla (souřadnice X/Y) musí ležet v ECE oblasti atd...

Edit: pro zvídavé je zde EMC specka od Forda sice z r. 2009, ale těch změn tam moc není. Od strany 101 jsou specky pulsů, které v elektroinstalaci vozdidel běžně musí automotive výrobek vydržet, protože se v elkektrosoustavě vyskytují nezřídka. Co na to pak má říct LEDka s Vf 3,5 a odporem 150R bez ochrany po delší době provozu Shocked
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6602
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: pá únor 06 2015, 21:49    Předmět: Citovat

Mně denní svícení fungovalo 5 let do prodeje auta a funguje asi dál. Ale stálo 1400,-Kč
_________________
Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kvicala_r



Založen: Jan 19, 2005
Příspěvky: 3387
Bydliště: Haná / N.J.

PříspěvekZaslal: pá únor 06 2015, 21:59    Předmět: Citovat

Mně funguje DRL na Octě taky už rok a půl přesto, že stálo 200 Twisted Evil jen sem vyhodil původní PCB a udělal nové s LEDkama, které to vydrží a doplnil o ty drobnosti na vstupu. Vidíš Takjan, někde v ceně těch pár centů za ochrany asi obětovali...

Moje vůbec první setání s nějakýma špičkama bylo ještě na 350 kývačce, co by začínající elekronik někde kolem 16 let - stavěl sem tehdy jednoduchý batest, kde mi odcházely OZ. Taky sem nechápal proč, když tam je poměrně tvrdý 6V aku. Po přečtení nějaké zmínky o špičkách v návodu na stavbu otáčkoměru sem tehdy přidal odpor a zenerku a od té doby byl klid.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Strana 2 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.22 sekund