Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Regulace otáček spalovacího motoru v oblasti max.Mk
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
rezis



Založen: Nov 17, 2005
Příspěvky: 5232

PříspěvekZaslal: ne květen 04 2014, 13:50    Předmět: Citovat

Ještě to zjednoduším. Stačí hlídat pouze otáčky motoru. Hřídel se typicky využívá 540ot/min nebo 1000 ot/min. Z čehož vychází dle použitého motoru převodovka tak aby při požadovaných otáčkách byl motor ve správné oblasti otáček. Tedy je zájem pouze uregulovat jeden člen a to motor.
Rozumné by bylo mít tak určitou možnost změny. Např. 3000 +-500ot/min na motoru.

_________________
Internet - metla lidstva
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
elnovy



Založen: Jul 04, 2010
Příspěvky: 818

PříspěvekZaslal: ne květen 04 2014, 14:10    Předmět: Citovat

OK uregulovat motor se dá karburátorem který je ovládán elektrickým signálem = napětím např 1V - 12V.....je mi vše jasné dalši ale budu řešit na emailu ...je mi vše jasné a řešitelné ale vzhledem k tomu že dělám gramatické chyby nechci nikoho pobuřovat ....Konkrétní řešení pošlu konkrétní osobě na email ...dik dik dik za motiv
_________________
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
elnovy



Založen: Jul 04, 2010
Příspěvky: 818

PříspěvekZaslal: po květen 05 2014, 4:11    Předmět: Citovat

Parametry zařizení :
Napájení elektroniky 12V
...
Snímání otáček na hřideli motoru pomocí
magnetu rozměrů cca 15x15mm a hallovy sondy TLE4905L
Rozsah žádaných otáček 3000 +/- 500ot./minutu .
Mechanické upevnění magnetu a Hall sondy si musí udělati každý sám na
daném typu motoru benzin nebo nafta.
...
Servo typu středně veliké modelářské mechanicky namontované
na páčku u karburátoru benzinového motoru nebo na páčku u naftového vstřikovadla.
Mechanické upevněn serva si musí udělati každý sám na
daném typu motoru benzin nebo nafta.
...
Rídící jednotka procesor s LCD displejem 16x2 a cca 4 mi tlačitky
pro navolení žadané hodnoty otáček .
Zobrazování skutečných otáček a žádaných otáček .
Volby parametru servo smyčky .
...
snad jsem nic nevynechal ?

_________________
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Sendyx



Založen: Jun 05, 2005
Příspěvky: 12366
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: po květen 05 2014, 22:02    Předmět: Citovat

Jo, vynechal...
- bezpečnostní opatření pro případ poruchy regulace nebo destrukce čidla otáček
- tepelná a požární ochrana
- optimalizace parametrů regulátoru v časové oblasti, nejlépe jednoduchá metoda na minimální překmit
- automatika řízení při startu ("sytič")
- možnost doplňkového řízení (vzduchu) pro optimalizace směsi

Sorry, kolegové tohle dělali v roce 1994, 1x motor Trabant na čerpadlo + generátor, 1x motor VW na generátor + transmisi. VW motor se dělal nakonec s řízením hladiny paliva pomocí proporcionálního ventilu Junkers, modelářské servo se vysypalo velmi rychle. Jistě by to šlo dneska líp a jednodušeji. První regulace VW motoru prý byla velká legrace

Na takovémhle zařízení jsou spolehlivá čidla a akční členy možná 80% výsledku, něco jako "Franto přilep si tam vteřiňákem 2 magnety" to je tak na pousmání.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32055
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: po květen 05 2014, 22:18    Předmět: Citovat

Dnešní moderní motory do aut už mají takovou regulaci zavedenou ve svojí ŘJ - zadávacím parametrem je poloha plynovýho pedálu snímaná speciálním vysokoživotnostním potenciometrem, kontrolní signály jdou z dalších čidel na motoru - snímače tlaku (palivo, nasávanej vzduch, olej), teploty (nasávanej vzduch, chladicí kapalina, olej), klepání, otáček, polohy (klika a vačka, škrticí klapka), složení výfukových plynů (lambda), výkonnýma orgánama jsou servo pohybující škrticí klapkou, čerpadla dodávající palivo z nádrže a vstřiky plus případně zapalování u benzíňáku. Celý to pak umí stabilizovat otáčky přesně podle požadavku na rychlost jízdy - zavedení funkce nazývaný TEMPOMAT...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
danhard



Založen: Mar 05, 2007
Příspěvky: 6100
Bydliště: Jesenice u Prahy

PříspěvekZaslal: út květen 06 2014, 8:47    Předmět: Citovat

Na co nějaký magnety? to nestačí magnetický čidlo od zapalování ? jedno mi tu leží z Feldy na památku na stole, můžu věnovat, už jsem se s ní duševně rozloučil dostatečně Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Bastlfanda



Založen: Jul 11, 2012
Příspěvky: 301
Bydliště: za Prahó

PříspěvekZaslal: út květen 06 2014, 23:52    Předmět: Citovat

hezky se to tu "usměrňuje" Smile Jinak co se VW motorů týče, tak už i víc jak 10 let starý motory (řj) uměj přepočet na krouťák a i ty starší si už rozuměj s tempomatem, jestli je to to, čeho se snažíte dosáhnout - koukam, že EKKAR to vlastně už napsal, ale co se týče "vysokoživotnostního" - taky hezký slovo - poťáku, tak to jsou obvykle dva souběžný s opačnou dráhou pro kontrolu (obvykle 8mi bitově "zpřevodovaný", tj. s rozsahem 0-255), v případě poruchy se nastaví takovej "zvýšenej volnoběh", tj. asi 1100 ot. Wink ... jinak se daj měřit i simulovat různý veličiny různejma způsobama ...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rezis



Založen: Nov 17, 2005
Příspěvky: 5232

PříspěvekZaslal: so květen 10 2014, 21:42    Předmět: Citovat

Jsem tu chvíli nebyl a hezky se to rozjelo.
EKKAR:No hezky jsi popsal funkci tempomatu. Ale jaksi to je nyní na nových motorech. A výchozím parametrem je rychlost kterou tempomat udrží i při jiném převodovém stupni. A tedy nedrží otáčky motoru.

Sendyx:
Bezpečnost při rozpadu čidla by byla dobrá.
Požární nevím jak myslíš, ale neřeším.
Optimalizace jasně o tom to je.
Sytič neřeším. Většina strojů je v dieselu. A navíc toto použití je v podstatě pro výhradně telpé motory.
Řízení vzduchu nevím jak myslíš? V čem je problém?
Snímání nevidím problém. Motor má na alternátoru svorku W tedy vyvedené střídavé napětí. Případně fajšmekři by mohli jít po zvlnění palubního napětí.
Napadlo mě použít pro řízení stejný systém jeko je u EGR tedy proporcionální solenoid a vzduchová pístnice.

Jak to vidím asi vyrobím mechanický Wattův odstředivý regulátor který mají traktory přímo v sérii v čerpadle.

_________________
Internet - metla lidstva
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Bastlfanda



Založen: Jul 11, 2012
Příspěvky: 301
Bydliště: za Prahó

PříspěvekZaslal: ne květen 11 2014, 0:21    Předmět: Citovat

rezis: a co ti brání místo signálu rychlosti použít signál otáček motoru? (podrobnosti/odlišnosti jednotl. typů tempomatů neznam a sám tempomat nemam, ale nevim, jestli si třeba nějaký nový i přibržďujou, ale min. některý, ne-li většina/všechny jsou řízený de facto výhradně otáčkama motoru na konkr. rychl. stupeň - jestli si dobře pamatuju, tak co jsem měl kdysi tu "čest" jet s O1 s tempomatem, tak ho to vypínalo jak při sešlápnutí spojky, tak logicky i při sešlápnutí brzdy...)
Princip je stejnej, naopak je to jednodušší o to, že řj nemusí vědět, jakej rychl.stupeň je zařazenej ani znát ekvivalenty otáček motoru/kol (ev.hnací nápravy)
Btw. ten odstředivej regulátor nemaj v čerpadlech zdaleka jen traktory ...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
elnovy



Založen: Jul 04, 2010
Příspěvky: 818

PříspěvekZaslal: ne květen 11 2014, 6:48    Předmět: Citovat

Bezpečnost:
.....
Pro osobní a nákladní auta toto zařizení není určeno.
Základní bezpečnost by mohlo splnit stop tlačitko = centrální stop
vypínací elektrické zapalování nebo ventilu nafty regulovaného motoru.
Dalši bezpečnostní elektrické obvody jsou taky realizovatelné ale navyšují náklady zapojení.
....
Servo pro regulaci pohonné směsi :
....
Souhlasím že modelářské servo se brzo rosype vlivem vybrací motoru.
Krokový motor s převodovkou pohánějící páčku akcelerátoru motoru
přes polovačku spolu s kontaktem najetí do nulové polohy považuji
za dostatečně spolehlivý element i co se týký doby životnosti.
....
Zadavatel žadané hodnoty otáček- možbosti :
....
1. Klasický potenciometr
2. Digitálni mechanicky N koder.
3. Tlacitko nahoru a dolů otáček motoru.
4. Tahový potenciometr odporový.
....
Měření otáček motoru:
....
1.Snímat alternátor za předpokladu nepřimého napojení na akumulátor
by mohlo jíti ale vyžadovalo by to specielní tvarovací obvod. Akumulátor představuje
obrovskou filtrační kapacitu a sežere střidavou složku napětí alternátoru .
2. Snímaní Hallovou sondou = vystup inpulzy uměrné otáčkám motoru .
3. Snímaní opticky černé značky výseče na hřideli motoru = vystup inpulzy uměrné otáčkám motoru .
4. Snímaní indukční sondou = vystup inpulzy uměrné otáčkám motoru .
5. Tachodynama , malé DC motorky jsou taky použitelné.
...
Rídící obvod :
...
1.Lcd displej není nutný ale cenu navýši minimálně ale zvýši užitnou hodnotu a konfort celku
Zobrazování skutečné a žádané hodnoty , parametrů servo funkce dané parametricky
2.Možnost kombinace tlačitek a potenciometru pro ovládání řidícího obvodu .
3. Možnost zobrazování ekvivalentní spotřeby motoru dle polohy serva pohonné směsi
pro tuto funkci možnost zadat křivku spotřeby a otáček zjištěnou empiricky v cca 5 bodech .
4. Možnost zobrazovat procentuelní hodnotu polohy serva pohonné směsi motoru ....
bez nutnosti kalibrovat .
5. Možnost napojení bezpečnostních obvodů
6. Vlastní kontrola celku pomocí SW v procesoru .

Snad jsem nic neopoměl

_________________
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
elnovy



Založen: Jul 04, 2010
Příspěvky: 818

PříspěvekZaslal: ne květen 11 2014, 7:20    Předmět: Citovat

Přidavné bezpečnostní funkce:
...
1. Nepřitomnost impulzů od snímače otáček
vede na generování Řídíci jednotkou vypnutí přivodu nafty nebo elktrozapalování
2. Překročení navolené odchylky mezi žadanou a skutečnou hodnotou otáček
vede na generování Řídíci jednotkou vypnutí přivodu nafty nebo elktrozapalování .
3. Nefunkčnost nebo ztráta napájení řidící jednotky
vede na generování Řídíci jednotkou vypnutí přivodu nafty nebo elktrozapalování
4.Errorové hlášky
- snímání otáček mimo provoz
- regulační odchylka mimo toleranci
- servo na max hodnotě
- central stop aktivní

_________________
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
rezis



Založen: Nov 17, 2005
Příspěvky: 5232

PříspěvekZaslal: ne květen 11 2014, 10:04    Předmět: Citovat

Bastlfanda: základní problém jaksi je, že tempomat není součástka která by šla z auta demontovat a namontovat jinam.... , regulátory máš pravdu jsou jak v řadových tak v rotačních čerpadlech i u osobáků. Jen tam mají trochu jinou funkci - udržení volnoběhu a omezeni maximálních otáček. S jedním čerpadlem jsem si hrál. Původní myšlenka byla ovládnout odstředivý regulátor uvnitř čerpadla aby se to chovalo jak chci já. No asi je to nad mé síly a hlavně jakýkoli zásah do čerpadla je vzhledem k přesnostem které tam jsou celkem vražedný. Sad No což sranda byla Smile

elnovy: ten výstup uz alternátoru W je čistá střídavina. Takže tam není problém. Spotřebu tak jednoduše určit nepůjde.
Ovládání stačí tlačítka plus hezká funkce učení se.
Nevím jastli někdo víte jak funguje tempomat u VW. -používá 3 tlačítka z něhož dva mají zdvojenou fukci. První tlačítko je povolit/deaktivovat/zakázat tempomat. V režimu povolit může být tempomat spuštěn tlačítky UP/Down. Deaktivovat jej prostě zhodí a čeká na další spuštění. Zakázat jej úplně zakáže - na traktor nepotřebné a v autě jsem tuto funkci taky ještě nepoužil. Jedu nějakou rychlostí po zmáčknutí tlačítka Down si rychlost zapamatuje a udržuje. Rychlost jde korigovat pomocí UP/Down až do signálu z brzdy, spojky, deaktivace. Jedu nějakou rychlostí zmáčknu UP a tempomat zrychlu/zpomaluje na poslední uloženou rychlost (uložena pomocí Down) poté jde zase korigovat rychlost pomocí UP/Down. Při funkci tempomatu lze zrychlovat sešlápnutím plynového pedálu. Po puštění pedálu se tempomat opět vrátí na původní rychlost (vhodné třeba při předjíždění).
Jakékoli výpadky z čidel mají za následek deaktivaci. Tedy nejde pak zapnout. Takle nějak by to bylo hezké. Jenže vývoj tohoto je trochu asi nerentabilní.

_________________
Internet - metla lidstva
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Bastlfanda



Založen: Jul 11, 2012
Příspěvky: 301
Bydliště: za Prahó

PříspěvekZaslal: ne květen 11 2014, 10:28    Předmět: Citovat

rezis: sranda musí bejt i kdyby na chleba nebylo Wink ... upravovat ten v čerpadle je trochu (hodně Smile ) "vyšší dívčí", jednodušší a praktičtější by asi bylo udělat ho externí a to jak kvůli velikosti/možnostem regulace či příp. údržby, tak kvůli chlazení ...
Btw. pokud má bejt použitej motor z osobáku, nebylo by jednodušší vzít ho i s původní řj a trošku si pohrát s tou řj? (ideálně nějakou ne moc "moderní") Pak by snad neměl bejt ani takovej problém napasovat na to i ten tempomat (čimž nemyslim samotnou páčku, ovládat se to dá třeba samostatnejma čudlama, stejnětak se dá upravit i plyn.pedál/použít vlastní poťáky - aby držel polohu, jen by pak bylo vhodný ho doplnit o nějakej bezpečnostní "bypass" a další "fičury" jako třeba "závodně" zvýšenej volnoběh, atd. ... )
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
elnovy



Založen: Jul 04, 2010
Příspěvky: 818

PříspěvekZaslal: ne květen 11 2014, 12:01    Předmět: Citovat

Tak to jsem rád že z alternatoru jde stridavina ...to si teda vemu osciloskop a budu merit na +12V proti -12V a jsem zvedavej jake napeti
naměřim = rozkmit špička - špička ve Všš. Měl jsem za to že je tam čistě DC 12,6V. Frekvence = ? pro otáčky motoru 2000 ot/min +/- 500 ot./min
....
Nemám VV ale Mondeo TD 1,8 a nikde jsem nepsal v tomto vláknu o tempomatu a jeho náhradě do osobniho nebo nákladniho auta tímto servo mechanizmem . Vzhledem ke stavu naši policie a systému STK v CZ by to byla čisté sebevražda .
.....
Rentabilitu vývoje tohoto členu pro stabiláky nebo traktory typu domo robo nevidím zase tak drahou ........
................
Popis tvarovacího obvodu který by měl na výstupu obdélníky s amplitudou cca 10V a frekvencí úměrnou ot. motoru .....
TZN schéma elektrické a vyjádření Fmotoru = k x Frekvence alternatoru
vidím jako nutnost jen obyčejné tvrzení nestači .

_________________
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
rezis



Založen: Nov 17, 2005
Příspěvky: 5232

PříspěvekZaslal: ne květen 11 2014, 14:39    Předmět: Citovat

Bastlfanda: jo jo i dát do původního stavu je to celkem sranda. Bohužel motory s řj jsou pro takovéto stroje moc velký luxus cenama a navíc choulostivost elektroniky, nemožnost domácích oprav kladivem, či už jen veškerá odlehčení která na těch motorech jsou značně komplikují použití. Takže třeba v mém případě se jedná o Renault 1.6D z roku 90 v sekačce (který si naposled cucnul trochu vody Very Happy ) a Fiat 1,9TD z roku asi 94 v traktoru. Oba motory jsou v podstatě oproti dnešním docela "ingoty"železa.

elnovy: svorka W se požívá právě pro otáčkoměry u dieselu proto je tam střídavina. To s tím WV jsem jen uvedl jak to jde krásně použít s minimálním počtem "čudlíků" Na tvarování stačí použít SKO (Schmittův klopný obvod)
Co z toho leze opravdu mohu změřit jakmile u nás skonší období dešťů Smile

_________________
Internet - metla lidstva
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Strana 2 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.19 sekund