Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

ponorka
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 34068
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: pá červen 30 2023, 7:19    Předmět: Citovat

Kolko ponorov to vlastne vydrzalo?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dracekvo



Založen: Feb 10, 2009
Příspěvky: 514

PříspěvekZaslal: pá červen 30 2023, 7:50    Předmět: Citovat

Já jsem někde zaznamenal, že to byl 36 ponor, ale ruku do ohně za to nedám.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32076
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá červen 30 2023, 10:36    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
Mejlíš se, válec potažmo koule jsou nejodolnější tělesa proti vnějšímu tlaku. ...
PotPalo napsal(a):
Guľa možno, ale valec už nie. To vyžaduje úplne presný kruh (prierez valcom) aby bol tlak rovnomerný a teda vyvážený. Keď sa to čo i len troška prehne, tak z kruhu je ovál, a z oválu placka. To už potom ide samo. Šťuchne do toho rybička alebo to ťukne trošku o dno (alebo niekomu spadne lyžička od kávy, alebo silnejší bočný morský prúd...), a puk!
Ale dyť se to tak dělá - válec s napojenýma dvěma polokoulema na koncích. Jsou tak dělaný veškerý běžný tlakový nádrže i samotný tlakový tělesa běžnejch ponorek - BACHA, NEZAMĚŇOVAT S JEJICH VENKOVNÍM PLÁŠTĚM!!! Ale prostě tlaky se musejí rozkládat po obvodu kruhu, ideálně teda koule, ale když je potřeba větší vnitřní prostor, koule se "nastaví" válcem. Furt to je odolnější než jakákoliv hranatá škatule, i kdyby měla sebevíc vyztužený stěny.

A samozřejmě, musí se uvažovat i v hlediskách pružnosti, pokud se v takový sestavě skládá vícero materiálů k sobě, musí se vzít do úvahy vzájemná interakce v podmínkách nejenom stálýho tlakovýho zatížení, ale (a to hlavně !!!) při jeho změnách. Technická historie zná nejeden podobnej případ - pro zasvěcený připomenu jen příběh prvního britskýho civilního tryskáče DeHavilland DH-106 Comet - byl i úplně první na světě, předstihnul svým nasazením na linky B.O.A.C. jak americkýho Boeinga B-707, tak ruSSáckou "demilitarizovanou" modifikaci tryskovýho bombarďáku Tu-104, ale "dojel" právě na cyklickou únavu materiálu danou tlakovýma změnama na trupu během stoupání a klesání. Soudruzi indžinýři málo trápili kalkulačky a výsledkem bylo několik katastrof, kdy došlo k mžikový destruktivní dekompresi trupu vinou porušení strukturální integrity stěny v místě zvýšenýho dynamickýho namáhání a soustředění napětí v nevhodně oslabený konstrukci - konkrétně se jednalo o rámy oken s příliš ostrýma rohama a anténní průchodky. U "turistický" ponorky Titan bych jako příčinu selhání hádal podobný konstruktérský zanedbání.

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
ransom



Založen: Jul 19, 2020
Příspěvky: 1713
Bydliště: Náchod

PříspěvekZaslal: pá červen 30 2023, 10:44    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
výsledkem bylo několik katastrof


Dvě.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32076
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá červen 30 2023, 11:31    Předmět: Citovat

Tři vyšetřovaný. Z toho u dvou se prokázalo prasknutí rámu wokna a u třetí vylítla anténní průchodka. Nechtěl jsem tady třískat do stolu detailama. Pak Cometa "uzemnily" ouřady hlídající bezpečnost letovýho provozu a šmytec. S B-737 verze 8 a 9 "MAX" byli ouředníci o jednu nehodu rychlejší - ale tam zas nešlo o únavu materiálu ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
PotPalo



Založen: May 13, 2009
Příspěvky: 5038
Bydliště: BA-Petržalka :(

PříspěvekZaslal: pá červen 30 2023, 14:07    Předmět: Citovat

Nepletiete tu dve rozdielne veci? Na lietadlá pôsobí podtlak, zatiaľ čo na ponorky tlak. Videli ste ten pokus keď požiarnici vycucli vzduch z cisternového vagónu, až sa sám zošrotoval?

Tvar guľa-valec je dobrý na tlak, ale na podtlak už až tak moc nie.

_________________
Silou vybrať peniaze od ľudí a následne za ne spraviť niečo proti ľuďom, s čím nesúhlasia, to je civilizácia?! Tento systém je chorý a vedie do záhuby.
Ideológie developerov niesu kompatibilné so šťastným životom.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9798
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: pá červen 30 2023, 14:48    Předmět: Citovat

Sám jsem si kdysi kladl otázku, jak je možný takhle zbortit cisternu, až mi kolega z práce řekl, že stačí, když obsluha během vyčerpávání kapaliny čerpadlem (voda, či nafta) neotevře ventily plynné fáze, které slouží k mírnému natlakování tanku během samovolnému vypouštění, nebo během plnění se odčerpávají páry k recyklaci, podobně, jako se to dělá na benzinkách.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32076
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá červen 30 2023, 15:21    Předmět: Citovat

PotPalo napsal(a):
Nepletiete tu dve rozdielne veci? Na lietadlá pôsobí podtlak, zatiaľ čo na ponorky tlak. Videli ste ten pokus keď požiarnici vycucli vzduch z cisternového vagónu, až sa sám zošrotoval?

Tvar guľa-valec je dobrý na tlak, ale na podtlak už až tak moc nie.
Ne, cyklická deformace dovnitř-ven a zas zpátky se odehrává v obou případech, takže k únavě materiálu dochází tam i tam. Rozdíl je opravdu jen ve směru působení tlaku, následky jsou prakticky shodný.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
kulikus



Založen: Dec 10, 2009
Příspěvky: 2725

PříspěvekZaslal: pá červen 30 2023, 21:37    Předmět: Citovat

Valdano napsal(a):
Co se stane při implozi?
Když se trup ponorky zhroutí, pohybuje se směrem dovnitř rychlostí asi 2 414 km/h tj. 671 m za sekundu, říká Dave Corley, bývalý důstojník americké jaderné ponorky. Čas potřebný k úplnému zhroucení je asi jedna milisekunda...
Lidský mozek instinktivně reaguje na podnět asi za 25 milisekund, říká pan Corley. Předpokládá se, že lidská racionální odezva – od snímání po jednání – trvá v nejlepším případě 150 milisekund.
Vzduch uvnitř ponorky má poměrně vysokou koncentraci uhlovodíkových par. Když se trup zhroutí, vzduch se automaticky vznítí a po počáteční rychlé implozi následuje exploze, říká pan Corley. Lidská těla se spálí a okamžitě se promění v popel a prach.
Jaká tam vznikne teplota?
Podle wiki má pracovní prostor pro posádku Ø 1,68m a délku 2,54m, tedy objem 5,63 m³. Jak se změní teplota vzduchu 18 st. C daného objemu o výchozím tlaku 0,1MPa při stlačení o 40 MPa během 30 ms?
EDIT: výchozí tlak opraven z podnětu ransom

_________________
pro mládež - Hamíkův koutek


Naposledy upravil kulikus dne pá červen 30 2023, 22:37, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
ransom



Založen: Jul 19, 2020
Příspěvky: 1713
Bydliště: Náchod

PříspěvekZaslal: pá červen 30 2023, 21:47    Předmět: Citovat

Výchozí tlak je 100kPa, ne 1MPa. V ponorce se neudržuje tlak vyšší než na hladině, jinak bys musel před jejím otevřením absolvovat dekompresi.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32076
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá červen 30 2023, 22:40    Předmět: Citovat

kulikus napsal(a):
Valdano napsal(a):
Co se stane při implozi?
Když se trup ponorky zhroutí, pohybuje se směrem dovnitř rychlostí asi 2 414 km/h tj. 671 m za sekundu, říká Dave Corley, bývalý důstojník americké jaderné ponorky. Čas potřebný k úplnému zhroucení je asi jedna milisekunda...
Lidský mozek instinktivně reaguje na podnět asi za 25 milisekund, říká pan Corley. Předpokládá se, že lidská racionální odezva – od snímání po jednání – trvá v nejlepším případě 150 milisekund.
Vzduch uvnitř ponorky má poměrně vysokou koncentraci uhlovodíkových par. Když se trup zhroutí, vzduch se automaticky vznítí a po počáteční rychlé implozi následuje exploze, říká pan Corley. Lidská těla se spálí a okamžitě se promění v popel a prach.
Jaká tam vznikne teplota?
Podle wiki má pracovní prostor pro posádku Ø 1,68m a délku 2,54m, tedy objem 5,63 m³. Jak se změní teplota vzduchu 18 st. C daného objemu o výchozím tlaku 1MPa při stlačení o 40 MPa?
Jak může ten "pan Corley" vědět, jakou rychlostí se hroutí trup při implozi? On to měřil? Rychlost je přeci definovaná zrychlováním nějaký hmoty nějakou silou. Sílu víme - je daná vnějším tlakem v daný hloubce a tlak se dá definovat jako síla rozložená na plochu. Ale hmotnost nevíme - ta stěna je u každý ponorky jinak tlustá a je z jinýho materiálu, takže metr čtvereční stěny z oceli bude vážit víc, než metr čtvereční stejně silný stěny z titanu a obě dvě stěny budou mít určitě jinou "měrnou hmotnost" než stěna z karbonovýho laminátu. Navíc nejdřív se ta stěna bude nejdřív deformovat a na to spotřebuje nějakou energii, která se pak uvolní při prasknutí = překročení meze pružnosti. Takže jasně ne úplně pravdivý tvrzení o rychlosti stlačování vnitřního prostoru při implozi. Tady můžeme na přesnej údaj rovnou zapomenout, protože nevíme ani měrnou váhu stěny, ani její tlakovou odolnost, ani přesnou hloubku ve který tlakový těleso implodovalo - MY TADY NA FÓRU to nevíme, ale určitě se na světě najde někdo, kdo takový informace mít bude. Na rovinu ale říkám, že musí bejt udaný z jakejch údajů, kde a jak získanejch se při určování takovejch rychlostí a dalších podmínek vycházelo, jinak je to "pravda z Rádia Jerevan" předaná agenturou "Jedna Paní Povídala".

Jinak ohřev vnitřního prostoru při stlačování si můžeš spočítat podle vzorečku pro adiabatickej děj - při něm se zanedbává odvod tepla do okolí a bere se pro zjednodušení jen výchozí teplota a míra stlačení. Výchozí tlak ber jako (jak už tě opravil Tom) 0,1MPa = 100kPa = 1000hPa (ono se teda bere 1020hPa, ale to už vzal rohatej) - a zas narážíš na neznalost hloubky, kde přesně ponorka implodovala - protože až dole na dně to s vysokou pravděpodobností nebylo. Ví se, že to bylo přibližně hodinu a 3/4 po začátku klesání, který obvykle až k vraku Titanicu trvalo podle podmínek mezi 3 a 3,5 hodinama - což je 180 až 210 minut. Když budem kvůli jednoduchosti brát rovnoměrnej pokles a hloubku moře u vraku zase zaokrouhleně 3800m, odpovídá moment cca 100-105 minut od opuštění hladiny hloubce přibližně 1800 až 1900 metrů - prostě byli v tý chvíli zhruba v polovině vzdálenosti od dna, kde vnější tlak s vysokou pravděpodobností nebyl víc jak 200x tak vysokej, nez na hladině = 200barů neboli 20MPa a hodně zhruba srovnáno, odpovídal přibližně tlaku v normální kyslíkový flašce pro plamenový svařování, když je čerstvě naplněná. Stlačení tak bylo ne 400x, ale jen asi 200x ... A ano, pro těch 5 na palubě to zcela určitě nebyl žádnej rozdíl, jestli je to rozmázlo za jednu milisekundu nebo za dvě nebo za pět - oni byli mrtví už v tom momentě, kdy za nima hladinovej personál zašrouboval průlez a spustil je na jeřábu i s pomocnou plošinou vedle lodi do vody - v ten moment už je měla Kmotra Beznoska jistý ...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
tomasjedno



Založen: Oct 11, 2008
Příspěvky: 6114
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

PříspěvekZaslal: pá červen 30 2023, 22:43    Předmět: Citovat

kulikus napsal(a):
Valdano napsal(a):
Když se trup zhroutí, vzduch se automaticky vznítí a po počáteční rychlé implozi následuje exploze, říká pan Corley. Lidská těla se spálí a okamžitě se promění v popel a prach.
Pan Corley si to představuje jak Hurvínek válku. K tomu, aby se 250 kg živé tkáně spálilo a proměnilo v prach a popel, je potřeba mnohem víc kyslíku, než je ho v 5 m³ vzduchu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 17949
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: pá červen 30 2023, 22:57    Předmět: Citovat

Hmm, to je stejná blbost jako tvrzení, že v krematoriu se musí nebožtíkovi po celou dobu kremace topit. Je to dost jinak. Topí se jen v počáteční fázi, pak se dokonce musí pec chladit. Můj bývalý šéf měl na vejšce diplomku na téma regulace spalovací pece krematoria, místo odborné praxe Krematorium Nymburk. Tu diplomku jsem četl. Wink
_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32076
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá červen 30 2023, 23:24    Předmět: Citovat

tomasjedno napsal(a):
kulikus napsal(a):
Valdano napsal(a):
Když se trup zhroutí, vzduch se automaticky vznítí a po počáteční rychlé implozi následuje exploze, říká pan Corley. Lidská těla se spálí a okamžitě se promění v popel a prach.
Pan Corley si to představuje jak Hurvínek válku. K tomu, aby se 250 kg živé tkáně spálilo a proměnilo v prach a popel, je potřeba mnohem víc kyslíku, než je ho v 5 m³ vzduchu.
V kabině Apolla 1 v lednu 1967 taky byl čistej kyslík, když tam vzniknul požár - a přes extrémně vysoký teploty hoření to trojici astronautů ani pořádně nespálilo kůži. A ta kabina byl kužel s největším průměrem 3,9m a vejškou 3,66m, samozřejmě uvnitř byl z nějaký části vyplněnej přístrojovým vybavením a měl nějak tlustou stěnu, takže vnitřní objem byl určitě menší než vypočítanej z vnějších rozměrů tělesa ... Jo, kdyby tu pětici v Titanu nerozmačkal tlak, tak by byli tak maximálně ožehnutí tím kompresním teplem na povrchu, ale rozhodně ne spálení na prach - i kdyby se vznítil vzduch nasycenej něčím uhlovodíkovým kolem nich - na spálení by toho paliva a hlavně vzduchu muslo bejt mnohonásobně víc ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
kulikus



Založen: Dec 10, 2009
Příspěvky: 2725

PříspěvekZaslal: so červenec 01 2023, 0:18    Předmět: Citovat

Tak to zkusím.
pV/T=const

0,1MPa*5,63m³/(273° K + 18° C) = 200 MPa*V2/T2

Kdyby to bylo termostatické stlačení vzduchu, zůstanou teploty stejné a vznikla by byla bublina o objemu 2,8 litru.
Pokud bude bublina velká 0,1 litru, teplota vzroste 28x tj. na 8140 °K = 7867 st. C.
Aby se vzduch zahřál, musí být stlačen na malý objem odpovídající jen malé části lidského těla. Tělo z většiny zůstane zaplavené, nikoliv popálené.

_________________
pro mládež - Hamíkův koutek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12  Další
Strana 9 z 12

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.15 sekund