Zaslal: út duben 07 2020, 22:08 Předmět: Agregát Honda GX 270 dává nízké napětí
Mám tu postarší exemplář, abych "se na to podíval". Na štítku je 4,3kW.
Po nastartování a ustálení otáček (které tak nějak člověk zná z praxe - poslechem) dává napětí naprázdno dejme tomu okolo 110V, potom jsem připojil topný "fofrník" 2kW, s ventilátorem (takový ten nerozebíratelný bobek, s bezpečnostním kontaktem na dně, aby se při překlopení vypnul), napětí spíš stouplo, dejme tomu na 120V, ale to bych nepřisuzoval připojení zátěže, ale nestabilitě systému. Bobek mírně topil, ale ventilátůrek měl jen velmi vlažnou snahu se pohnout. Poté jsme ručně zvedli otáčky, napětí stouplo dejme tomu na 180V, ale to už motor řval jak dvěstěpadesátka číza v blátě. Tedy určitě o dost vyšší, než - dle výrobce - nominálních 3150/min! Pak jsme připojili jestě tentýž druhý bobek, ale na napětí to mělo opět malý vliv.
Bohužel jsem neměřil oněch 12V, které tam jsou také k dispozici pro nabíjení auto-akumulátorů, přes groetz. Taky mě nedošlo, že bych měl změřit frekvenci (přes trafo, abych Fluke-ho neodpálil). Vyjeli jsme těch pár deci benzínu, které jsme měli, pokud by toto měření mělo být nějak směrující při pátrání po příčině, rád sjedu k pumpě.
V příloze je schema, do něj jsem připsal naměřené hodnoty odporů vinutí (z hodnot odečten odpor šňůr měřáku). Jedno každé rotorové vinutí je vlastně přes diody do zkratu, paralelně přes diodu je vždy ještě prvek, nejspíš varistor (ozn. CNR 10D681K) - naměřené odpory obou rotorových vinutí se liší o desetinu, ovšem pokud u svého Fluke-ho prohazuji šňůry (proto 3,8 a 3,7Ω - to se domnívám možno přisoudit propustnému a nepropustnému stavu diody). Kondenzátor má na štítku 18µF, naměřená hodnota je 17,4µF.
Vinutí, a to ani statorová ani rotorová vizuálně nevykazují tepelné poškození, jen prach. Spálených motorů už jsem pár viděl Kdyby tam byl mezizávitový zkrat, hodnoty by to měly/mohly prozradit.
Rada, o kterou zde prosím je, zda mám cílit na pouhou výměnu kondenzátoru, anebo spíš budou dead diody s varistorem (rozborka a sborka soustrojí - a do toho se pustím, jen když budu mít jasno - to co funguje se neopravuje
Založen: Nov 28, 2006 Příspěvky: 12261 Bydliště: Česká Třebová
Zaslal: út duben 07 2020, 22:33 Předmět:
tipuji to na slabé buzení . . .
jedna z diod na rotoru bude seklá a asi by to chtělo tam dát lepší typ na vyšší napětí a možná je zkratovaný jeden varistor . . .
. . . taky bych při testech odpojil ten graetz na 12V.
Založen: Nov 28, 2006 Příspěvky: 12261 Bydliště: Česká Třebová
Zaslal: út duben 07 2020, 22:50 Předmět:
Pepep napsal(a):
Jedno každé rotorové vinutí je vlastně přes diody do zkratu, paralelně přes diodu je vždy ještě prvek, nejspíš varistor (ozn. CNR 10D681K) - naměřené odpory obou rotorových vinutí se liší o desetinu, ovšem pokud u svého Fluke-ho prohazuji šňůry (proto 3,8 a 3,7Ω - to se domnívám možno přisoudit propustnému a nepropustnému stavu diody)
tohle co jsi napsal, je nesmysl !!!
pokud je dioda propojena s vinutím nemůžeš kontrolovat diodu !!!
žádný "Fluke" nedá tolik proudu při diod-testu aby na 4 ohmech otevřel přechod diody !!
jsem přesvědčen že je vadná jedna dioda v rotoru, nebo jeden z varistorů . . .
Založen: Nov 01, 2008 Příspěvky: 4297 Bydliště: Skalica
Zaslal: út duben 07 2020, 23:37 Předmět:
pre OK1. Neviem síce ako je ten rotor navinutý ale je dosť možné že keby bola prerušená jedna dióda tak by mal generátor povovičnú výstupnú frekvenciu. skus to zmerať.
Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 8100 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: st duben 08 2020, 6:26 Předmět:
Přidávat motoru otáčky je nesmysl. I tím nejblbějším měřákem změřit kmitočet 50Hz, régl zalepit a pak hledat proč nedává napětí. _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
...
jsem přesvědčen že je vadná jedna dioda v rotoru, nebo jeden z varistorů . . .
Tušil jsem problém v buzení...
Ale právě - je tam přístup jak k penězům, takže přesně tohle jsem se chtěl ubezpečit - že musím rozmontovat celý agregát.
Varistory a pod ním diody jsou logicky pod štítem (ta poslední fotka), kde je ložisko. Hřídel je sichrovaná maticí. Musí to mít nějakou vychytávku, jak zablokovat otáčení, aby se dala ta sichr-matice povolit, sejmout dekl a získat lepší přístup k diodám&varistorům.
Ať mi nikdo neříká, že ve značkovém servisu by si přidělávali práci. Tam by generátor vyhodili a dali nový
Budeš mít asi přerušenou jednu z diod. Kdyby byla ve zkratu, tak se nerozběhne buzení. Rotor je společná část budiče, který se budí do statoru a alternátoru, co se budí do rotoru budičem. Usměrnění se děje zkratováním jedné půlvlny, druhou jede vinutí na prázdno. Pokud je přerušená jedna dioda, jede kotva jen na polovinu. Otáčky motoru nastav na jmenovitý na hotovo, měřenou diodu odpoj, nebo vyměň rovnou obě. Podobně s varistory. Jelikož je kotva 1-P, nebude podle mě výpadek jednoho vinutí mít vliv na frekvenci.
1-P je počet pólových dvojic ( 2-pólová kotva, neboli 1 párová)
Naposledy upravil Artaban001 dne st duben 08 2020, 14:03, celkově upraveno 1 krát.
Mám Fluke 117 - ten to zvládne - akorát si musím zjistit, jaké nejvyšší napětí při měření frekvence skousne, abych ho neodpálil
Ten Groetz je v pořádku, měřeno a kontrolováno s novými dvěma, kterých mám pár na jinou aplikaci. 12V vinutí nezdobu evidentně nedělá.
Ale ten 12V výstup se mi na měření frekvence může hodit, nebo se mýlím? Tohle vinutí mít poloviční kmitočet mít nemůže, že ne? Já abych na dvorku (skrz to, že Fluke by větší napětí než je dejme tomu těch 12V nesnese) nešaškoval ještě s trafíčkem
Jo to jsem prve nezmínil - taky jsem samozřejmě měřil izolační odpory (postarším revizáckým PUčkem - rozsah 1000V)- všechny vinutí měly hodnoty proti sobě i kostře na nekonečnu.
Teď mám v plánu ještě zajet za rodinným přítelem Karlem Šmídem na Šátalku, za komančů pracoval v ČKD polovodiče a je na tyhle věci obrovský guru. Abych před ním nevypadal jako úplný jouda, tak jsem žádal rady i zde - koneckonců - víc hlav víc ví.
Založen: Nov 01, 2008 Příspěvky: 4297 Bydliště: Skalica
Zaslal: st duben 08 2020, 18:49 Předmět:
Panenko marijo potrspenská. Tak tam na výstup do zásuvky tej elektrocentrály zapoj jakýkoliv transformátor 230/12V a odmeraj tú frekvenciu tak. Samozrejme bez diód len čisto trafo. Ale aj tak si myslim že by to ten fluke mal zvládnuť napriamo.
Neviem presne aké máš fyzické prevedenie tej kotvy s usmerňovačom, ale na trakčných alternátoroch od zímensu som niekoľkokrát zažil poruchu usmerňovača v budení na rotore. Pri meraní v kľudovom stave sa diódy javili ok, ale pri rotovaní sa odstredivou silou odpojil ich vnútorný kontakt. Prišli sme na to náhodou, kedy sa jeden usmerňovací blok zničil aj fyzicky - otvoril sa a z jeho mechanického prevedenia bolo okamžite jasné, čo sa deje pri rotácii. Ja len ak náhodou...
Nechme panenky Márie v klidu (nejsem si úplně jistý, že i kdybych jí udyndal k pomoci s tímto problémem, že by vše věděla na první dobrou ).
Samozřejmě, že pokud bych si nebyl jistý, že měřák při měření neskousne 230V, tak tam fláknu trafíčko (které jsem kdysi používal u lecného multimetru za 1500,-).
Fluke 177 ale měří frekvenci i při 230V!
Ověřoval jsem si to v blízkém specializovaném obchodě a pak i u člověka, který s ním měří téměř denně. 2x měř a jednou řež. Zprasit měřák za 8k a pak krčit rameny umí každej, co je bez zkušeností, to asi známe všici.
K věci:
Dolil jsem mu benzín, dloubnul ho a měřil; frekvence jak na 12V výstupu, tak i na 230V je 51Hz. Otáčky tedy v naprostém pořádku! Napětí na pomocném kondensátoru je asi 270V, při jeho odpojení asi 16V (což netuším, co to, či na co to může ukazovat). Hurá na demontáž, není co řešit.
S bráchou jsme generátoru sejmuli zadní čelo, zatemovali vinutí hajzlpapírem (aby se nám cín tlakovým vzduchem - odsávačka je k prdu - nerozprsknul všude po vinutí a následně třeba nezpůsobil mezizáviťák) a odletovali obě dvojice - dioda & varistor, při dokumentování začátků a konců vinutí s označením diody (proužek). Diody se jeví v pořádku, varistory mají (měřeno PU 311) 1MΩ, ale až při 1kV! Na rozsahu 100V a 500V se jeví jako úplně bez jakéhokoli náznaku vodivosti (nekonečný odpor). Takže vlastně kapku zklamání! Pak jsem ale sednul ke compu:
Naprosto klíčová je informace od přítele passiona! Díky! Naděje
Jestliže se tedy diodám při otáčkách zamotá hlava (se zlejou jak carskej důstojník, bo zhulenos aires?) a dělají si pak co chtějí, pak je navýsost žádoucí a prozřetelné, že vlastně ještě před přečtení passionova příspěvku a psaním tohoto svého, jsem náhradní součástky rovnou objednal (diody, varistory i kondensátor). Elektrolytické kondensátory vysychají, to je známá věc. A nic tady nemládne - to taky.
Postup při demontáži je zřejmý z dalších fotek, ale velkýho bacha, zadní čelo ale drží hlavně za ložisko, nikoli na těle generátoru - statorových pleších, které jej tvoří! Taky pozor na silentblok. Takže je potřeba postupovat velmi opatrně, a hlavně - chce to stahovák (jako mezikus - překáží tam ta závitová tyč, viz níže, co je na ní centrální matka - jsme použili oříšek a redukci z velké na malou golu). Aby celý agregát nekecnul na zem, asi nejlepší před celou operací je použít kurtu (na dalších fotkách je vidět, že to ex-post došlo i mě; a to je co říct
Zdá se mi, že se v tomhle exempláři už přede mnou někdo vrtal; jednak pájení diod/varistorů a vodičů vinutí se mi nezdálo moc fabrické a dále ložisko - viz fotky - zůstalo na hřídeli (a opět bacha - matice, co je utažená přes velkoplošnou podložku a zalepená modrým Locktitem na jakési závitové tyči, trčící z hřídele - a uvnitř ní kloktající - asi nějak stahuje a drží pohromadě možná i lopatkové kolo (větrák) u skříně motoru, co já vím. To u mě zatím není důvod demontovat; v mém/našem případě se zdá dokonce ložisko zalepené na hřídeli, důvod neznám, zatím nepátrám.
Čekám na sms o možnosti vyzvednutí mé objednávky součástek.
Držte palce, milí přátelé v bastlu Jak říká Krteček - Opravená věc se každému odvděčí!
P.S.: ony se přílohy musí vkládat v opačném pořadí, takže teď už to snad bude cajk, chronologicky.
P.S.II.: jsem sice děsně ukecanej, ale snad je můj popis dost srozumitelný a dostatečně jednoznačný. Jestli oznámím úspěch, bude to návod pro další opraváře, a to budu rád. Já takhle nasdílel na IMHO polském webu demontáž vysavače (separátoru) Rainbow a už mi před pěti lety prošly rukama čtyři exempláře - a s úspěchem, podnes skvěle funkční.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5, 6Další
Strana 1 z 6
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.