Založen: Feb 04, 2011 Příspěvky: 71 Bydliště: Havířov
Zaslal: pá únor 04 2011, 9:23 Předmět: Denní svícení a kontrola prasklých žárovek
Zdravím všechny kutily-profíky,
jsem kutil-amatér () , co sice má střední elektrotechnickou, ale spíše vždy tíhl k těm PC a tranzistor už je pro něj nadávka. Po neúspěchu hledám a žádám někoho o radu.
Projekt: Modul denního svícení do (mého) auta, které má detekci prasklých žárovek.
Detekce asi funguje nějak na principu měření odporu - když mají být světla vypnutá, posílá tam krátké impulsy, zdali žárovka vykazuje odpor. Když jsou světla zapnutá, také měří, asi nulový odpor, nebo odběr.
Potřebuji udělat takový modul, abych mohl na světla přivést svých +12V a nedošlo zároveň k hlášení prasklé žárovky.
Jsem dost omezen prostorem a mám k dispozici pouze +12 permanent, zem, a dva vodiče na žárovku.
Zkoušel jsem všelijaké pokusy, ale vše selhalo, pak mě napadlo toto schéma:
Moje teorie byla v použití dvojitého přepínacího relé na každou žárovku:
- přeruším původní +12V vedení k žárovce, pojmenováním zdroj=vstup / žárovka=výstup
- na vstup připojím paralelně +relé a odpor ohm=adekvátní žárovce (odpor je silně poddimenzovaný, 5W/20W; žárovky jsou 10W/55W; ale krátce to zvládá )
- výchozí propojení je vstup - odpor - zem, čím prochází ty impulsy a nehlásí chyby
- na výstup si můžu vesele pustit svých +12V a svítit (a auto o tom neví)
- když zapnu světla, přijde na vstup stálý proud, tak sic vlítne do odporu a ničí ho, ale zároveň sepne relé, které odpor v zápětí odpojí a spojí výchozí cestu vstup-výstup a mých +12V odpojí
Asi je to trochu brutal, nicméně funguvalo to krásně.
Bohužel mě nenapadlo, že rozdíl mezi zapnutým zapalováním-elektronika a zapnutým zapalováním-motor může být tak velký.
Jakmile jsem zapl motor, nefungovalo nic, ba hůře - nedošlo k přepnutí relé a odpory se doslova roztrhly. Pak se začaly dít různé věci, z relé se stal bzučák apod.
Totální selhání z neznalosti.
Vzdávat se nechci.
Nevím, zdali nemůže být problém v tom, že i relé je odpor - a naprosto minimální.
Vzpomněl jsem si na "tranzistor jako spínač". Nepomohlo by toto pomoci? Samozřejmě to je na úrovni mylné teorie a není tam odpor před bází aj.
Díky za vaše rady.
Rady typu: nehrab do toho, bo ho?nu rozumíš by byly na místě, ale to už vím sám
A každému rádci jedno elektronické (nebo i reálné, pokud je někde od Ostravy )
Založen: Feb 04, 2011 Příspěvky: 71 Bydliště: Havířov
Zaslal: pá únor 04 2011, 9:33 Předmět:
Jo a ještě mě napadlo, abych v další verzi, dal před odpor ještě pomalou pojistku.
Jen pro jistotu, kdyby se někdy relé znovu nepřeplo z jakéhokoliv důvodu, tak ať to ochrání odpor.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19593 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá únor 04 2011, 9:48 Předmět:
Sežeň si někde kontakty z jazýčkového relé (ty skleněné trubičky).
Kolem každého naviň 3-4 závity kabelu, co vede k žárovce. Přesněji - počet závitů uprav tak, aby kontakt při zapnutí světel přitáhl. To není problém u některých kontaktů i jen se dvěma závity, protože halogenka si při zapnutí do studeného vlákna odebírá proud víceméně omezený jen odporem kabelů a kontaktů v cestě napájení, takže, když řeknu 10x vyšší, než za provozu, není to ještě moc.
Přidávej závity tak, aby kontakt přitáhl, ale neodpadl, až bude žárovka svítit jen z baterie bez dobíjení.
Jestli si to vyhodnotíš pro každé světlo a každé vlákno zvlášť, nebo ti bude stačit jen indikace, že jedno, kterékoli, vlákno je přerušené (v tom případě spojíš jazýčkové kontakty dvojice současně svítících žárovek do série), je na Tobě.
Jestli si tak necháš svítit kontrolku, že žárovkou (žárovkami) teče proud nebo naopak necháš rozsvítit v případě, že světla jsou pod napětím, ale řetězec kontaktů je rozpojený, je taky Tvoje věc.
Vlastně můžeš navinout i na jedinou trubičku kablíky vedoucí k oběma stranám, hned od pojistek. A můžeš je navinout proti sobě. Předpokládáme-li, že neodešly obě žárovky současně, bude proud do obou světel přibližně stejný a magnetická pole se navzájem vyruší - jazýček nepřitáhne. Když odejde jedno vlákno, symetrie se poruší, jazýček přitáhne magnetické pole vyvolané proudem žárovky, která ještě svítí, a alarm tě upozorní.
Založen: Feb 04, 2011 Příspěvky: 71 Bydliště: Havířov
Zaslal: pá únor 04 2011, 10:07 Předmět:
Hill napsal(a):
Sežeň si někde kontakty z jazýčkového relé
....
Děkuji,
nicméně pokud dobře chápu, tak to je popis, jakým způsobem detekovat prasklou žárovku.
To ale nechci. Já naopak chci svítit světly, když nejsou oficiálně zapnuté tak, aby to elektronika auta nevyhodnotila jako prasklou žárovku.
Testování probíhá i při vypnutých světlech - těmi impulsy.
Navíc, orignální světla jsou 55W halogen, 10W normální a já jsem oboje nahradil za LED co vykazují stejný odpor, ale nemají takový odběr.
Založen: Feb 04, 2011 Příspěvky: 71 Bydliště: Havířov
Zaslal: pá únor 04 2011, 10:10 Předmět:
rnbw napsal(a):
No ja by som to cele vyhodil a pripojil nieco podstatne jednoduchsie na vypinac svetiel.
Tohle řešení:
a) nechci, jelikož nechci vést kabeláž do interiéru
b) neřeší falešnou detekci - i když vlastně ano, máš pravdu - vypnu/zapnu oficiálně .. nicméně z toho vyplývá:
c) zapínání světel musí být jak v současnosti nadále automatické svetelným senzorem
Založen: Feb 04, 2011 Příspěvky: 71 Bydliště: Havířov
Zaslal: pá únor 04 2011, 11:04 Předmět:
Ty impulsy na normálním multimetru měřitelné nejsou (nemám tam žádnou paměť), ale jsou vidět na těch LED žárovkách, protože ta je rychlejší - kraťoučké opakované probliknutí.
S tím kondíkem nevím, resp. asi pořádně nechápu - je důležité, aby to pro impulsy simulovalo odpor žárovky na vstupu, i když ve skutečnosti bude odpojená.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19593 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá únor 04 2011, 12:33 Předmět:
Poslechni, a proč vlastně připojuješ do auta, které si to hlídá, modul denního svícení místo normálních světel, když tam musí jít osadit zvlášť a v řídicí jednotce aktivovat jeho ovládání ?
Přece v jiných zemích měli světla pro denní svícení dávno před námi včetně různých povinností, jak a kdy je používat, že to v autě musí být připravené (i když takto připravenou kabeláží plýtvají jen Japonci).
Založen: Feb 04, 2011 Příspěvky: 71 Bydliště: Havířov
Zaslal: pá únor 04 2011, 13:00 Předmět:
No, máš sice pravdu, že "denní svícení" lze v mém autě aktivovat hravě, ale je to svícení Xenony, a to mi na to městské popojíždění přijde trochu drahá sranda.
A jde o originalitu také.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3, 4Další
Strana 1 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.