Založen: Nov 07, 2005 Příspěvky: 1530 Bydliště: Studénka
Zaslal: čt říjen 11 2018, 15:47 Předmět:
Otkundes napsal(a):
Vzhledem k tomu, že ta baterie je vlastně již vadná, zkusil bych ji nabíjet jednocestně usměrněným (tepavým) proudem asi 0,3A a paralelně k jejím svorkám bych připojil odpor 390 až 470 Ω. ......
Dík za dobře míněné rady.
Já jsem se rozhodl, že další nějaké experimentování s akumulátorem vzdávám. Aku není v dobrém stavu, ale ještě s ním mohu Motůčko provozovat.
Poslední stav je takový, že jsem Aku nabíjel asi 12 hodin tou automatickou nabíječkou z Lidlu. Nabíječka stále cykluje, nabíjí asi 20 sec proudem 800 mA někam ke 14 V, pak přejde do stavu udržování s proudem 60 mA. Při tom udržovacím proudu napětí asi 1,5 minuty klesá až na hodnotu 12,66 V (ten pokles napětí je asi jen na tom vadném článku), kdy se znovu zapne cyklus nabíjení 800 mA.
Pokud budu nějakou delší dobu vozit na Motůčku dřevo a ten vadný článek opět doničím tak, že celý ten Aku vyhodnotí automatická nabíječka jako vadný a odmítne ho nabít, tak mu zkusím dát zase pseudo-ozdravnou kůru starou trafonabíječkou.
Až přestane Motůčko jezdit a Aku už ani na krátkou dobu nevzpamatuji, tak rozbiju prasátko č.4 a koupim nový. Ten budu dle vašich rad nabíjet na plnou kapacitu po každém i částečném vybití.
Jen mi bude stále vrtat hlavou, proč sousedův akumulátor Panasonic (také v Motůčku) drží již 4 roky stále napětí 12V jako divý, a přitom soused s nabíjením nedělá žádnou vědu, jen občas ho nabije. Můj článek v Aku DYNOeurope odešel za 1,5 roku. Pravidelné udržování Aku v plné kapacitě dobitím po každém použití bude mít asi blahodárný vliv na jeho životnost. Pokud se však narazí na "zmetkový článek", tak ten si odejde bez ohledu na to, zda ho dobíjím pravidelně nebo nahodile.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32109 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt říjen 11 2018, 17:45 Předmět:
Thales napsal(a):
PeteBurns napsal(a):
A sakris, Brozicek ozivil zle olovo bez zazracneho desulfatora, to je predsa absolutne vylucene a zhola nemozne
Já bych se té desulfatačně-regenerační metody zastal. Netvrdím že funguje vždy a všude, ale minimálně v některých případech ano tak není třeba se jí posmívat.
...
Myslím, že narušitel i postup, jak s ním naložit je nejlíp charakterizovanej tady: https://www.youtube.com/watch?v=mKIJEsHjLes _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
No jo Brožíčku, ale jestli je jeden článek opravdu vadný a opravdu mu již není pomoci, tak má zvýšený vnitřní odpor. Na něm při průchodu vybíjecího proudu vzniká úbytek napětí, který se odečte od jmenovitého napětí aku. A pokud při vybíjecím proudu dojde ještě i k přepólování článku na opačnou polaritu, pak odečtěte dalších asi 1,7 až 2,0 V. Potom na svorkách aku může být při vybíjení napětí kolem 8 až 9V a to Vaše „motůčko“ podle toho taky pojede…
I Thalesův příspěvek vypovídá, že oživování aku je záležitost na delší dobu. Je však jistá možnost aku znovu oživit a používat, aniž by byl elektrotechnikem dále vědomě ničen nešetrným zacházením. Jsme na bastlířském fóru, proto předpokládám, že máte jistý „cit k technice“.
Ještě bych upozornil na reakci rnbw na můj první návrh řešení. Má pravdu. Tento typ aku je třeba nabíjet tak, aby napětí na článku nepřekročilo uvedených 2,4 V. Proto jsem následně doporučoval po ukončení nabíjení snížit nabíjecí proud, případně v tomto režimu použít ještě tu zenerku. A možná bude třeba i několik cyklů nabití/vybití, aby se aku znovu „srovnal“. Důstojně se s ním rozloučit u kontejneru můžete kdykoliv.
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 34100 Bydliště: Bratislava
Zaslal: čt říjen 11 2018, 19:26 Předmět:
Zasulfatovane 9Ah VRLA/AGM baterie z UPS (nerozbalene a niekolko rokov nepuzite UPS v sklade) som ozivoval velmi jednoducho - vybit malym prudom (beh UPS s minimalnou zatazou alebo uplne bez zataze - trvalo to niekolko hodin) a nasledne nechat nabit (cez noc - plne nabitie v tej UPS trva 8-10 hodin).
Vacsina uz po prvom cykle ozila do plneho zdravia, niektore az po druhom. Jednu som musel vyhodit/vymenit. Spravala sa podobne ako tvoja - po odpojeni nabijania napatie kleslo na 10V. Raz ozila, ale vydrz bola slaba, potom umrela znovu.
Založen: Nov 07, 2005 Příspěvky: 1530 Bydliště: Studénka
Zaslal: čt říjen 11 2018, 21:04 Předmět:
Otkundes napsal(a):
......... Jsme na bastlířském fóru, proto předpokládám, že máte jistý „cit k technice“...........
V pondělí v poledne jsem odpojil nabíjení. Zítra jedu znovu na chatu a jsem zvědav, jaké bude koncové napětí Aku po asi 4 dnech klidu bez provozu a bez nabíjení. Očekávám něco nad 10V, dám vědět. Pak odvozím nějaké dřevo a uvidím, jak dlouho si pojezdím než odpor (při opačném proudu) vadného článku provoz znemožní.
Jinak vzhledem k mému věku mi téměř vyhovuje, když se mohu s Motůčkem líně sunout při nízkém napětí i pod 10V (elektronika motoru má fungovat od 6 V). Při plném napětí 12 V musím za Motůčkem kráčet celkem svižně. Jde o to, aby naložené Motůčko mělo ještě dostatečný moment a zvládlo bez lidského postrkování i výjezd do terénních vln, které musím překonávat. Jakmile to nepůjde, jde Aku do sběrného dvora. Chápu, že to Odkunes myslí s tím jednocestným nabíjením a vybíjením v uzavřené půlvlně dobře, ale výsledek je nejistý a nechci pracovat jako výzkumníci u dvora Rudolfa II. Ten cit k technice si nechám na nějaké jemnější věci.
Založen: Nov 07, 2005 Příspěvky: 1530 Bydliště: Studénka
Zaslal: po říjen 15 2018, 20:07 Předmět:
Tak zde je závěrečná tečka.
Na akumulátoru jsem naměřil 5 dní od ukončení posledního cyklického nabíjení 800mA/60mA (viz výše) automatickou nabíječkou napětí jen 10,66 V. Ten vadný článek je už bez napětí.
Odvezl jsem několik fůr větví, Motůčko je líné, do kopce mu musím pomáhat, jen na rovince trochu jede samo. Ten vadný článek se už podle očekávání chová jako sériový odpor. Po práci jsem změřil zase napětí, bylo 10,42 V. Ty ostatní zbývající články i při vybíjení napětí drži.
Tvrdé nabíjení z neregulované trafonabíječky jsem už nezkoušel. Po tom šoku popsaném v úvodu vlákna se vadný článek naprázdno trošku zvrávoral, ale jen na dvě krátké jízdy, pak zase "kleknul". Škoda že ten vadný článek nemá zkrat, to by se na těch 10 V ještě dalo nějakou dobu jezdit.
Aku jde do sběrného dvora a já jdu pro nový Aku.
Dík za radu s pravidelným dobíjením po použítí, budu se tím řídit.
Založen: Jan 10, 2018 Příspěvky: 526 Bydliště: Olomoucký kraj
Zaslal: po říjen 15 2018, 20:57 Předmět:
Brozicek napsal(a):
Škoda že ten vadný článek nemá zkrat, to by se na těch 10 V ještě dalo nějakou dobu jezdit.
Aku jde do sběrného dvora a já jdu pro nový Aku.
Dík za radu s pravidelným dobíjením po použítí, budu se tím řídit.
Když jsme onehdá nutně potřebovali takovou baterii provozovat, vadný článek jsme zkratovali zvenku. Fungovalo to...
Založen: Nov 07, 2005 Příspěvky: 1530 Bydliště: Studénka
Zaslal: út říjen 16 2018, 7:41 Předmět:
JoDiK napsal(a):
....Když jsme onehdá nutně potřebovali takovou baterii provozovat, vadný článek jsme zkratovali zvenku. Fungovalo to.....
Bohužel uzavřená baterie AGM žádné "zvenku" nemá. Nad kostkou baterie je taková nízka nástavba. Pod ní jsou pravděpodobně zaleté propojky mezi jednotlivými články baterie. Pokud by pod tou nástavbou byla dutinka, tak by ta nástavba šla odříznout, najít ten vadný článek a zkratovat ho. Pokud je to zalité masivem plastu, tak probít se k propojkám článků by bylo obtížné nebo i nemožné.
Před odvozem Aku do sběrného dvora se o tu pitvu akumulátoru pokusím. Později se ta znalost anatomie akumulátoru AGM někdy může hodit.
Založen: Nov 07, 2005 Příspěvky: 1530 Bydliště: Studénka
Zaslal: út říjen 16 2018, 8:19 Předmět:
rnbw napsal(a):
..... Pitvu neodporucam, s kyselinou nie je sranda.
Pitval bych samozřejmě jen to nejvyšší patro. Nejdříve dírku cca 5 mm do hloubky, zda je tam dutinka nebo masiv plastu. Pokud tam najdu dutinku, tak tak lze vyříznout větší otvor abych viděl, co se v té dutince ukrývá.
Komory jednotlivých článků s kyselinou budou v níže. Ta kyselá chemie mne nezajímá. Jinak dík za varování.
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 34100 Bydliště: Bratislava
Zaslal: út říjen 16 2018, 8:26 Předmět:
Na niektorych typoch vidiet ventily rovno na vrchnej strane, tu budu asi pod tym zvysenym krytom. Ten sice odrezat mozes, ale nepomozes si - dostanes sa tak akurat k ventilom. Tam uz moze byt vytlacena kyselina z vadneho clanku, ale prepojky clankov su este hlbsie vnutri.
Založen: Nov 07, 2005 Příspěvky: 1530 Bydliště: Studénka
Zaslal: út říjen 16 2018, 11:05 Předmět:
Brozicek napsal(a):
......Dík za radu s pravidelným dobíjením po použítí, budu se tím řídit.
Ještě mi vrtá hlovou tato otázka. V různých dokumentech se najde informace, že akumulátor snáší 400 cyklů nabíjení. Pak asi jeho kapacita bude rychle klesat, nebo bude téměř na odpis.
Pokud bych nabíjel akumulátor na plnou kapacitu (automatickou nabíječkou s ukončením nabíjení podle napětí), tak jak by se měly teoreticky počítat ty nabíjecí cykly.
Když např. vybiju akumulátor 10 krát o 10%, a po každém částečném vybití ho o 10% dobiju, tak jsem vyčerpal 10 nabíjecích cyklů, nebo jen 1 nabíjecí cyklus jako při vybití o 10x10%=100%.
Pokud bych tím častým nabíjením vyčerpal 10 nabíjecích cyklů akumulátoru, tak asi takovým používání nebude hrozit poškození od sulfatace, ale zase se tím může zkrátit teoretická životnost podle počtu nabíjecích cyklů.
Tak kde je pravda a logika?
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6122 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: út říjen 16 2018, 11:18 Předmět:
Za cyklus se považuje plné vybití (co to je u konkrétního aku se najde v jeho tech. dokumentaci) a opětovné plné nabití.
Tzv. hluboké vybití (což je ještě hlubší než plné) snášejí jen aku, které jsou na to dělané. Obecně např. olověné bezúdržbové ho snášejí velmi špatně, dokáže je odrovnat už napoprvé.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4, 5Další
Strana 3 z 5
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.