Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32015 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá říjen 05 2018, 20:15 Předmět:
Já jsem nepopisoval AGM akučko - a Brožíček se na něj neptal. Jseš OT a pokud chceš dál prudit rejpáním se v h0vnech, můžeš jít jinam. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Nov 07, 2005 Příspěvky: 1520 Bydliště: Studénka
Zaslal: so říjen 06 2018, 8:13 Předmět:
Nehadejte přátelé kvůli mému akumulátoru.
U toho motůčka se jedná o zcela uzavřený Pb akumulátor a v provozu je v ležaté poloze.
Soused má už 4 roky stejné motůčko, jen jeho akumulátor je Panasonic. Já mám jiného výrobce dle obrázku. Soused s ním nedělá žádné zvláštnosti typu nabíjet po každém použití a funguje mu dobře. Nemám rád zařízení, které vyžaduje péči jako novorozeně. Motůčko by mělo být odolné do nepohody.
Ten můj akumulátor se zkrátka nepovedl. Pokazit se může vše. Jen jsem zde popsal jak se mojí zapomětlivostí akumulátor místo úplného zničení dočasně oživil. Po týdnu od toho násilného nabití už napětí zase kleslo na 10 V. Tím halabala nabíjením udržím Aku v provozu do zimy a na jaře koupím nový. Pro jistotu raději Panasonic.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32015 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so říjen 06 2018, 11:19 Předmět:
Panasonic nepanasonic - i ten totálně zabiješ, jestli ho nebudeš po každým I ČÁSTEČNÝM VYBITÍ znovu před odložením nabíjet "doplna". To je prostě vrozená vlastnost olova, že uskladňovat se musí plně nabitý, aby z toho brzo nechcíplo. Jakmile ho odkládáš i jen částečně vybitý, zkracuješ mu život a čím dýl leží s částečně vyčerpaným nábojem před dalším plným nabitím, tím rychlejc mu ta životnost klesá. A může to bejt VRLA, AGM nebo třeba KSČ s SSM a OSN dohromady, jakmile je to olovo, MUSEJ SE PROSTĚ DODRŽOVAT URČITÝ ZÁSADY A BASTA. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
V tomto případě se možná jednalo o nevyrovnanou kapacitu článků. Výrobce sice uvádí kapacitu, třeba 26,4Ah, ale skutečná kapacita jednotlivých článků v baterii, se již z výroby může mírně lišit. Pokud takovou baterii nebudeme nabíjet do znaků plného nabití, a nabíječku budeme odstavovat při dosažení nižšího napětí na svorkách aku, baterie se nikdy plně nenabije. Vždyť při dosažení napětí 2,4V při nabíjení, to u klasického Pb aku odpovídá přibližně 80% plné kapacity článku. Po několika cyklech takto předčasně ukončovaného nabíjení se rozdíly v kapacitě článků začnou projevovat. Pak ten slabší článek celou baterii „kazí“ a přebíjením na opačnou polaritu při vybíjení aku se ničí. Vybitý, nebo přepólovaný článek má vyšší vnitřní odpor a rychlý vzrůst napětí na baterii při opětovném přepólování článku, pak automatika nabíječky může při nabíjení takové baterie vyhodnotit jako vadnou baterii.
Kdysi platilo doporučení, Pb aku přibližně jednou za měsíc vybít a znovu ho naplno nabít. Tím měla být eliminována zejména sulfatace desek u nepoužívané baterie.
U současných uzavřených aku to sice může být problém, ale co brání po nabití aku na úroveň 14,4V, baterii občas ponechat ještě několik hodin na nabíječce při sníženém proudu (třeba 0,25A), s omezením napětí nabíječky na cca 16,0 V?
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6103 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: so říjen 06 2018, 23:57 Předmět:
Přidám jednu zajímavou zkušenost s akumulátorem Varta Blue Dynamic (maintenance-free).
Koupen 04/2013. Následně absolvoval jednu jízdu asi 1000 km, pak auto odstaveno.
Kvůli vadnému (špatně seřízenému?) vypínači světla v kufru zůstalo svítit světlo v kufru, baterka se do mrtě vybila a takto vybitá zůstala několik dní.
Poté jsem se ji pokusil nabít - měla jen asi čtvrtinovou kapacitu. Opakované nabíjení/vybíjení nevedlo ke zlepšení. Nepomohlo ani desulfatační nabíjení. Prohlásil jsem ji tedy za zdechlou a uložil na balkon k dalším dvěma starým a vyřazeným. Tam ležela 4 roky, vždy cca po roce jsem ji nabil (do 14,4 V), ale kapacitu nekontroloval.
Letos v únoru, když byly ty šílené mrazy, jsem se rozhodl vzít s sebou na hory pomocnou baterku pro usnadnění ranního startování - i nabil a změřil jsem kapacitu u všech tří baterek na balkoně, abych vybral tu nejlepší. A ejhle, tahle z nich, před 4 roky nejhorší, byla najednou nejlepší - vrátila se na 2/3 nominální kapacity!
Založen: Nov 07, 2005 Příspěvky: 1520 Bydliště: Studénka
Zaslal: ne říjen 07 2018, 8:09 Předmět:
Brozicek napsal(a):
.......... Další nabití automatickou nabíječkou jsem zatím nezkoušel. ...........
Po tom násilném nabíjení a částečném vybití akumulátoru jsem jej znovu připojil na automatickou nabíječku (Ultimate Speed z Lidlu za necelých 500 Kč).
Napětí před připojením nabíječky bylo 11,49 V. Režim refresh se nespustil, probíhalo normální nabíjení. Při napětí 14,28 V přešla nabíječka do režimu udržování s proudem 60 mA. Napětí zvolna klesá až na 12,66 V, když se zapne znovu nabíjení s nastaveným proudem 840 mA. Tento cyklus se stále opakuje.
Při spuštění motoru pohonu naprázdno napětí rychle klesá k 11 V.
Téma lze ukončit s tím, že zázraky se nedějí a jeden článek akumulátoru je v háji. Chemii akumulátorů nelze ošálit automatikou ani hrubým nabitím historickou nabíječkou.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32015 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne říjen 07 2018, 8:25 Předmět:
Brozicek napsal(a):
...
Při spuštění motoru pohonu naprázdno napětí rychle klesá k 11 V.
Téma lze ukončit s tím, že zázraky se nedějí a jeden článek akumulátoru je v háji...
Blbost. Kdyby byl jeden článek ve šlusu, padne ti napětí IHNED po zatížení na nějakejch 10-10,5V neboli 5-násobek obvyklýho napětí Pb článku a odtama bude ještě klesat. Zatíženej Pb článek víc jak 2,1V nedá - a to ještě jen krátce po ukončení nabíjení, to ti garantuju, spíš má míň - i proto se se 2V počítá jako s běžnou hodnotou. To, že ti při zátěži napětí teprve klesá z nějakejch 12,7V klidovýho napětí po odpojení nabíječky k 11V znamená, že ta baterka má obrovskej vnitřní odpor = je "jenom" kurevsky zasulfátovaná, ale nic v ní zkratovanýho není. Můžeš si pogratulovat, to je přesně následek toho nechávání olova "odležet" v nedobitým stavu. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32015 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne říjen 07 2018, 11:13 Předmět:
Tak nevím - čteš, nebo jseš blbej a chodíš s vobrazama, když napíšeš:
rnbw napsal(a):
Nabijaj ju po kazdom pouziti tou blbou nabijackou, ale chcelo by to obmedzit napatie na 14,4V.
přestože
Brozicek napsal(a):
...probíhalo normální nabíjení. Při napětí 14,28 V přešla nabíječka do režimu udržování s proudem 60 mA. Napětí zvolna klesá až na 12,66 V, když se zapne znovu nabíjení s nastaveným proudem 840 mA. Tento cyklus se stále opakuje.
...
Čo nám na toto poviete, pán kolega z Prešporka nad Dunajom? Hádam tu už napätie obmedzené má, tak na čo používať "blbú nabíjačku" - aj to nabíjanie menším prúdom tej batérii iba prospeje, lebo je zasratá sulfátom ani rúra od kachiel sadzami po celosezónnom vykurovaní starými pneumatikami ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Vzhledem k tomu, že ta baterie je vlastně již vadná, zkusil bych ji nabíjet jednocestně usměrněným (tepavým) proudem asi 0,3A a paralelně k jejím svorkám bych připojil odpor 390 až 470 Ω. Ten odpor by zajišťoval tzv. nesymetrické nabíjení aku. V době, kdy dioda zavře, by vybíjecí proud přes ten odpor omezoval tvorbu nežádoucích polarizačních produktů na deskách aku. Navíc, v tomto režimu by docházelo k desulfataci desek a ke snižování vnitřního odporu článků. Aby nedošlo k nežádoucímu překročení napětí, lze ho omezit třeba vhodnou zenerkou. Zkuste, baterka je vadná a vyhodit ji můžete kdykoliv...
Založen: Nov 26, 2006 Příspěvky: 1163 Bydliště: Praha
Zaslal: čt říjen 11 2018, 15:07 Předmět:
PeteBurns napsal(a):
A sakris, Brozicek ozivil zle olovo bez zazracneho desulfatora, to je predsa absolutne vylucene a zhola nemozne
Já bych se té desulfatačně-regenerační metody zastal. Netvrdím že funguje vždy a všude, ale minimálně v některých případech ano tak není třeba se jí posmívat.
Dovolím si malý offtopic jelikož v případě, který se tu probírá není sulfatace hlavním problémem.
V srpnu tohoto roku se ke mě dostal AGM VRLA akumulátor MONBAT 12MVR100 (12V 100Ah). Nevím co má přesně za sebou, kamarád ho koupil před rokem v Holicích, pak se mu válel bez údržby rok doma na chodbě a v nevytápěné garáži, kde s ním bylo učiněno několik pokusů o nastartování auta teprve pak se dostal ke mě. Je to ještě ta starší verze v bílé a nikoliv zelené barvě, dle sériového čísla se pravděpodobně jedná o rok výroby 2009.
Na počátku měl aku značný vnitřní odpor. Po jednotkách minut nabíjení tepavým proudem cca 2,6A napětí lezlo prudce nahoru přes 15V, při pokusu o vybíjení do jakési historické žárovky jelo napětí rychle dolů. Kapacitu jsem ani neměřil, nemělo to smysl. Tak jsem si říkal že to prostě zkusím, dám za to jen trochu času a jen občas zkontroluju měřáky. Sundal jsem centrální kryt ventilů a tam bylo podle stop jasné, že si akumulátor v někdy dost fouknul. Dolil jsem stříkačkou trochu destilky, nejvíc tam, kde bylo kolem ventilů nejvíc bordelu. Přesně jsem to udělat bohužel nemohl protože AGM. Aku jsem nechal odstát a zkusil elektrolyt trochu promíchat (pokud to jde) krátkým cyklem nabíjení/vybíjení.
Zkoušel jsem nabíjet malým hladkým usměrněným proudem pár dní, ale nepozoroval jsem v chování žádnou změnu. Upravil jsem tedy starou jednoduchou nabíječku DUK3 s rozptylovým transformátorem a přepínatlným jedno či dvoucestným usměrňovačem tak, že jsem odpojil původní indikační žárovku připojenou paralelně na výstup, doplnil další opačně pólovanou diodu připojenou k vývodu trafa, které jde na výstup napevno a vývod z ní vyvedl přes patici s žárovkou (jinou než tou původní) a měřák ven. Měřák na výstupu jsem měl už předtím, takže jsem mohl hlídat oba proudy odděleně. Nabíječku jsem připojil na regulační autotrafo. Volbou žárovky z domácích zásob jsem nastavil poměr tak, že vybíjecí proud činil jestli dobře pamatuju asi 270mA, nabíjecí 400mA. Měření nebylo přesné, ale jen hrubě orientační, jelikož jsem neměřil trueRMS měřáky, ale klasickými magnetoelektrickými ampérmetry Metra. Nemyslím si ani že by v tomto případě byla přesná měření třeba. Časové průběhy už budu lovit trochu z paměti.
Během jednoho dne napětí vyrostlo až skoro k 15V, tam se asi dvě hodiny drželo a pak začalo postupně klesat někam ke 12,x V. Napětí jsem si zapisoval na papír, ale už je někde kdoví kde. Tak jsem aku nechal asi dva nebo tři dny, kdy napětí opět pomalu rostlo. Poté jsem akumulátor vybil na 1,75V/článek (celkově 10,5V), při vybíjení bylo znát, že napětí klesá a následně opět stejným způsobem začal nabíjet. Po nějaké době nabíjení, kdy napětí téměř nerostlo jsem zvýšil nabíjecí proud tak, aby se každou hodinu zvedlo napětí asi o 20mV, což vycházelo na asi 0,8A a ještě jsem to pak několikrát upravoval protože rychlost stoupání napětí se v průběhu času měnila. Dva články vyvíjely i při tak malém proudu tolik plynu, že to vymrštilo gumové ucpávky a já je pak jako de-bil hledal kam zapadly, ale je fakt že nedržely nějak extra silně. Někdy napětí stoupalo rycheji, někdy pomaleji. To trvalo déle než týden. Nabíjel jsem až do napětí 2,32V/článek (13,92V), což je výrobcem doporučené ekvalizační napětí. Pak jsem snížil nabíjecí proud tak, aby napětí dále nerostlo a akumulátor v tomto režimu ponechal 24 hodin rovněž dle doporučení výrobce (viz datasheet) a odpojil nabíjení.
Výsledky:
Po odstátí asi půl dne jsem zahájil vybíjení proudem 0,1C jmenovité kapacity (10A) do cílového napětí 10,8V. Přitom jsem naměřil kapacitu 85Ah. U článků se zvýšeným plynováním jsem doplnil opět trochu destilky a proces zopakoval. Při koncové fázi nabíjení se akumulátoru moc nechtělo přes 13,8V, při vybíjení jsem naměřil kapacitu 94Ah. To považuju za výborný výsledek.[/b]
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4, 5Další
Strana 2 z 5
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.