Zaslal: čt září 27 2018, 21:44 Předmět: Zapojenie nabíjania druhej autobatérie DC/DC boostrom
Zdravím
Mám zapojiť v aute druhú baterku (AUX) na booster (DC/DC menič) tak aby sa dobíjala len počas jazdy . Z druhej baterky je napájané svetlo LED a bufík.
Zapojenie je vyriešené len ma napadá či nebude vadiť tomu meniču (mínus IN a mínus OUT DC/DC meniča) spoločné mínus (kostra v aute) .
Hlavná baterka je dobíjaná alternátorom. Tá AUX by mala byť dobíjaná len DC/DC meničom.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32015 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt září 27 2018, 23:26 Předmět:
DELONG napsal(a):
...
Horšie to bude ak bude IN a OUT mínus izolovaný .
Omyl. Pokud to bude izolovaný, bude to v pořádku, protože se to nebude hádat. Vnější spojení, pokud jsou vstup s výstupem uvnitř od sebe odizolovaný, zpravidla ničemu nevadí.
Horší by to bylo, když bys zjistil, že ten "booster" funguje principiálně jako invertor neboli že má galvanicky propojenej kladnej pól výstupu se záporným pólem vstupu (a zápornej pól výstupu je vlastně "zápornější" než vstup). Takový zapojení může vyjít konstrukčně jednodušší a lacinější, vyžaduje ale na výstupu samozřejmě oddělený kostření.
Rozhodně nezanedbej to propísknutí VŠECH vstupních i výstupních svorek proti sobě navzájem - a zařídit se musíš potom až podle výsledků toho propípávání. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Tak že výhodnejšie je "izolovaný" vstup IN od výstupu OUT ?
To by bolo fajn nemuseli by sa prerábať LED svetlá ktoré majú kostru karosérie .
Prepískol som len IN - a OUT - a nič nepískalo . Merané multimetrom .
Skúsim to ešte prepískať medzi IN a OUT ako si radil .
Zatiaľ ďakujem .
Založen: Jul 11, 2012 Příspěvky: 301 Bydliště: za Prahó
Zaslal: pá září 28 2018, 22:34 Předmět:
Nechám se případně poučit, ale proč boosterem (popř. DC/DC měničem)? Ten je snad na jiný účely, ne? Běžnější (a imho praktičtější) je tu druhou aku "připínat" silovým relé (úplně ideálně se zpožděním, případně rovnou nějakou "odběrovou logikou" a je-li to fakt potřeba - např. při větší kapacitě/tvrdším zdroji druhý aku, tak zvážit silnější altík...), nebo mi něco uniká?
Natož v dnešní době, kdy si kolikrát říkám, jestli by nebyla lepší větší powerbanka (často taky řešená jako booster, ale pokud člověk nejezdí vyloženě cukačky, tak silový nabíjení ani nepotřebuje - tj. vystačí si na cestách třeba s adaptérem do zapalovače - , i když třeba ty Li-ion baterky můžou snášet rychlejší dobíjení dobře...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32015 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so září 29 2018, 4:47 Předmět:
Bastlfanda napsal(a):
Nechám se případně poučit, ale proč boosterem (popř. DC/DC měničem)?
...
Jednoduše - ta druhá baterka při použití měniče MŮŽE MÍT JINOU HODNOTU NOMINÁLNÍHO NAPĚTÍ - a pokud má ten měnič kompletně izolovanej výstup (neboli obsahuje galvanicky oddělený trafo), pak můžeš v jednom vozidle nebo i v jedný soupravě vozidel provozovat dvojhladinovou elektrickou soustavu a s výjimkou záměny napětí (kdybys náhodou zapojil spotřebič pro nižší hladinu na síť s napětím vyšším) ti nehrozí případ "pohádání se".
Mimo to, pokud se druhá baterka nabíjí boost-měničem s omezením výstupního proudu a případně s vypínáním při vypnutým motoru, nehrozí nikde žádný proudový přetížení až poškození čehokoliv - "hostitelskou" baterkou počínaje a alternátorem hnacího vozidla konče. Uvědom si, že vybitá baterka je spotřebič s vnitřním odporem v řádu desetin až setin ohmu, takže paralelně připojená ke stávající už při malým navýšení napětí v palubní síti obvyklým po naběhnutí motoru do provozních otáček žere do sebe proud jak německej zájezd - a může tak přetížit altík i část instalace. Víš sám, co to udělá, když připojuješ k autu s baterkou v dobrým stavu přes startovací kabely auto s baterkou "chcíplou" - v momentě kontaktu kleští vylítnou jiskry jak od svářečky a než se srovná elektrochemická rovnováha, chorá baterka žere z tý zdravý klidně i desítky ampér. Samotnej proud pak omezuje jen součet impedance celýho obvodu = součet vnitřních odporů obou baterek plus odpor kabelů a přechodový odpory na kleštích ...
Prostě nabíjet sekundární baterku přes správně navrženej měnič (nouzově překlemovatelnej - pro případ, kdy by se sekundární baterka mohla využít jako pomocná pro start motoru) je bezpečnější pro všecky komponenty v tom vozidle ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Riešenie s booster - DC/DC meničom je síce zaujímavé, ale je to "delo na vrabce"
Kamarát to mal asi pred 40-timi rokmi v Barkase-kemping poriešené iba "mocnejším" spínačom na palubovke a 2x H4 žiarovkami na obmedzenie počiatočného prúdu (všetky vlákna paralelne).
Akumulátor mal tuším 35AH a "pomocný" 175AH.
...jednoduché a spoľahlivé... pre pohodlie by dnes stačilo dať miesto spínača relé so sledovaním palubného napätia.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32015 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so září 29 2018, 11:13 Předmět:
BOBOBO napsal(a):
Zase kecy , altík se nedá přetížit .
Víš co, Bořku? Radši mlč a šoupej nohama. To bys totiž čuměl, jak se dá takovej altík i velice kvalitně vyčudit - fajfka nacpaná šišticej je proti tomu hadr. Na vojně jsem viděl kvůli plamenem hořícímu altíku málem vyhořet "osmsetpatnáctku" - klika byla že to bylo na vojně a kluci v ní měli skutečně funkční velkej hasičák. Kdyby to byl nějakej civilista s prošlým minimaxem nebo vůbec bez něj, baflo by to určo jak fagule celý ... Takhle byl jen vočuzenej kryt motoru jak to zahořelo. Ale mimořádka to byla, auto z bojový hotovosti (byla to letištní tatrovka) zneschopněný, vyšetřování jestli to nebyla vina špatný údržby. Zbytky altíku dokonce vyšetřovatel posílal do nějaký zkušebny na expertízu. Nakonec to uzavřeli jako náhodnou nehodu, protože ten auťák měl všecky papíry od údržby v cajku, altík byl rok před nehodou zrepasovanej a v autoparku měli i protokol o jeho vydání z repasdílny se všema podpisama. Ale hořelo vinutí, když rozlámali zbytky spečenejch drátů, ložiska se točily = od zadření to nebylo. Ano, nebyl to altík z osobáku, ale náklaďákovej typ PAL Magneton s provozním napětím 28V a proudem zhruba 80A. A shořel ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32015 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne září 30 2018, 1:54 Předmět:
Ne, tohle bylo vysloveně zahořelý statorový vinutí, navíc hlavní vývod byl kabelový voko na šroubu pod matkou a pérovkou. Já osobně tipuju buď mezizáviťák, nebo vyzkratovaná jedna nebo vícero diod - a tím pádem vinutí ve zkratu ... K tomu připočti, že na letišti se vždycky lítalo na plnej céres, aby se nezdržovaly lety - a na průser bylo zaděláno. Naštěstí se neprokázala ničí přímá vina, to by ten dotyčnej měl hodně drahý ... Ale prostě někdo musí mít furt kecy, že tohleto a támhleto "néjni móžný" . Howning. Všecko je možný, rozdíl je akorát v pravděpodobnosti, jak často taková událost nastane. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.