Zaslal: st srpen 29 2018, 17:57 Předmět: Přepěťové / napěťové špičky v automobilu
Zdravím. Modul s Atmelem a stabil. max. in 40V , zabudovaný do koncernového vozu se opakovaně poškodil. Podezření padlo na vliv napěťových špiček v palubní síti automobilu. Teorií a různých příspěvků je na webu spousta, ale konkrétního jsem nic nenašel. Zkusil jsem na napájení napojit paměťový osciloskop (250MHz) s trigrem na 17V a napěťové špičky se podařílo zachytit, ale při trigru 20V už se nestalo nic. Ve střídavém provozu byly všechny instalované spotřebiče, pokud jsem na něco nezapoměl. Závěr z toho mám takový:
- buď měřím blbě nebo
- žádné velké špičky tam nejsou a Atmel odchází z jiného důvodu
Ví prosím někdo o nějaké konkrétní literatuře, která by napomohla k vyřešní tohoto problému? Děkuji, mpcz, 29.8.2018
Založen: May 30, 2006 Příspěvky: 6558 Bydliště: Seč
Zaslal: st srpen 29 2018, 18:23 Předmět:
Hm, jak máš řešený napájení, jeho filtraci? Teoreticky by se tam mohly vyskytovat záporný špičky, možná krátký, možná s relativně malou amplitudou, ale furt dostačující k průrazu, kór, když nemusí bejt dostatečně kvalitní a spolehlivý zemnění a/nebo spínáš (byť jen nepřímo, ale s napájením společným, ideálně měkkým) indukční zátěž (relé aj.) bez antiparalelně zapojený diody. _________________ Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Študuj, na tohle jsou designované komponenty v autě a přežijí to auto. To ardujíno má po drátech jenom napájení? Nebo ještě někde něco měří? Má na vstupu diodu? Jaká je kapacita na vstupu?
Ano, po drátech jenom napájení, c=0.1microF, bez diody. Rád bych ty popisované špičky viděl, tam především směřuje moje snažení. Všude se o nich píše jako o běžném jevu a nikde je nevidím (zatím). mpcz, 29.8.2018
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6732 Bydliště: Praha
Zaslal: st srpen 29 2018, 20:30 Předmět:
Vykašli se na měření, odběr je malý, takže pohoda. V sérii v napájení rezistor, za ním proti zemi jednosměrný transil a kondenzátor a za tím stabilizátor. Takto to nemá důvod odejít. Transil třeba na 18V, to už je dost na to, aby byl mimo vyjímečné špičky nevodivý. Rezistor třeba 10 ohm, pokud to není moc kvůli úbytku při max. odběru napájeného zařízení. _________________ Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: čt srpen 30 2018, 17:15 Předmět:
Poučit se dá v každém autoradiu. LC člen (dolní propust) na vstupu napájení špičku roztáhne do šířky, zmenší její amplitudu, ale logicky zachová její energii. Vzhledem k šířce/napětí/energii špiček je následně superponované napětí většinou symbolické a ničemu nevadí. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Jan 19, 2005 Příspěvky: 3413 Bydliště: Haná / N.J.
Zaslal: čt srpen 30 2018, 17:26 Předmět:
Jenže LC v tomto případě může být velikostně nepřijatelné. Pokud něco cpu do auta dávám automaticky transil obousměrný cca 27 -* 36V po vzoru automotive věcí a taky podle max dovoleného napájení IC za ním. Nikdy sem už neměl žádný problém, zato moje první výtvory sem musel doplnit o nějaký seriový odpor a zenerku / jiný ochranný člen i v případě 6V instalace na kývačce
Naposledy upravil Kvicala_r dne čt srpen 30 2018, 17:42, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: čt srpen 30 2018, 17:40 Předmět:
Smazáno, zdvojený příspěvek. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Naposledy upravil ZdenekHQ dne čt srpen 30 2018, 17:42, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: čt srpen 30 2018, 17:41 Předmět:
Ale tu energii musíš pak někde protopit, jinak se Ti rozlítne ten transil. Leda je toho tak málo, že to vyzáří sám. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Jan 19, 2005 Příspěvky: 3413 Bydliště: Haná / N.J.
Zaslal: čt srpen 30 2018, 19:05 Předmět:
Jo a v některých jednotkách aut nenajdeš žádný elyt, natož takovou hodnotu. Tam je jen dioda pro ochranu proti přepolování a jednosměrný transil za ní, nebo bidirect před ní (pokud je to shotkyna). Specka těch špiček totiž není jen "do plusu", ale i opačná polarita.
Já na té kývačce musel měnit 3x 1458, než sem se dokopal k nějaké ochraně malým seriovým odpoerm a ZD. Pak už byl leta klid. A to byla jen verze s dynamem (mimo zapalovacích cívek) bez větších indukčních zátěží.
Ano i standfardní verze P6SMBxx se většinou s těma hodnotama srovná a přežije. Dnes ty auta mívají i nějaký centrální LOAD DUMP, který ty největší špice pochytá. Znám jednu jednotku, kam se musel nacpat varistor, protože tam ten transil skutečně nepřežil - ale zrovna v tomto (ne evropském) autě tato centrální ochrana nebyla osazena..
Děkuji, ochranu jsem udělal z transilu 18V+ 0,1 microF, sériového odporu + dioda proti přepólování a vnější pojistky 250 mA. Zvažuji místo odporu 10 ohm tlumivku, ale mám v krabičce málo místa. Uvidíme, co to udělá s odporem.
Mimo to by mě přece jenom zajímalo, jak zachytit ty špičky v palubní síti. Ví o tom někdo něco? Rád bych, pokud dělám ochranu proti něčemu, věděl jak to vypadá. Děkuji, mpcz, 1.sep.2018
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6732 Bydliště: Praha
Zaslal: so září 01 2018, 19:20 Předmět:
Slušný osciloskop schopný zachytávat jednorázové děje s nastavenou úrovní spouštění vysoko nad provozní napětí ti je ukáže. Zvyšuj postupně trig level od nějakých těch 14V, zachycených špiček bude ubývat a až se přestanou zobrazovat ty hodně časté, začni zapínat/vypínat elektro vybavení. Ale dle mého názoru je to pro jednorázový bastl ztráta času, pokud bys vyráběl něco profi do auta sériově, to by byla jiná a hlavně bys musel oměřit fůru aut, aby sis udělal nějakou představu. Největší problém je ochránit zařízení s vysokým odběrem, protože si u něj nemůžeš dovolit ten sériový rezistor, na němž protopíš to, co zachytí transil. _________________ Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Dík, to už mám za sebou. Trigr jsem měl na 16V, kdy se to naposledy spustilo. Od 20V už se to nespustilo. Slušný osciloskop mám, zkoušel jsem zapnout a vypnout vše, co v autě bylo. Ještě musím promyslet, jak na polapení záporné špičky, pokud tam jsou. Odběr je minimální - cca 3-30 mA, instalací je více a i kdyby byla jen jedna, vyřešit se to musí, že ... mpcz, 1.9.2018
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 18477 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: so září 01 2018, 22:22 Předmět:
To je zajímavý, třeba autozapalovačovej adaptér pro napájení navigace TomTom v sobě žádný protiimpulzní ochrany nemá a nikdy nic neodešlo.
Z autozásuvky v kufru Citróna C4 běžně napájím za jízdy modelářskou procesorovou nabíječku Raytronic pro Lipol/Lion/Life/Pb/Nicd/NiMh, odběr do 15A a taky žádnej problém. Dokonce mu nevadí pokles ani pulzy od spínacího magnetu při startování auta. V tom Raytronicu jsem taky žádný ochrany nenašel. Má psáno napájecí napětí 9-18V.
Atmelům vadí když se na vstup dostane napětí už nepatrně větší než napájecí, to odejdou ihned a ochrana ani rychlou šotkou to nezachrání. _________________ Jirka
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5, 6Další
Strana 1 z 6
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.