Zaslal: st duben 25 2018, 10:25 Předmět: zapojení motoru na gril
ahoj. našel jsem jeden motor a potřebuji ho zapojit na 230V na malé otáčky na gril. motor má 6 vodičů a zem. nejsem z toho chytrej. je to možné nějak zapojit? více na fotkách.
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7958 Bydliště: Brno
Zaslal: st duben 25 2018, 11:17 Předmět:
Já bych zkusil vyhodit ty tři dráty vpravo, propojil svorkovnici do Δ, na jednu fázi hodil běhový kondenzátor a připojil to na 230 V.
Otázkou je, zda by to bylo správně- trochu mě mate, že mají vytažené dráty od všech svorek- pro reverzaci by nebyly potřeba, přepínání λ/Δ by asi zase u motoru s tak malým příkonem a s převodovkou nemělo význam. _________________ Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: st duben 25 2018, 11:22 Předmět:
Nebude to zvlášť vyvedený vinutí na dvoje otáčky? Jinak by mě taky nenapadalo, proč šest..
Měly to tak tatramatkový motory, v drážkách měly vlastně uložený komplet dvoje vinutí. Pro praní i ždímání samostatně, měly ty potvory i dva samostatný motorový kondenzátory jako kráva, ale různých kapacit.
Tady na tom štítku mě dost mate ten údaj 5000/41,6 U/min - co to je?
Pět tisíc přeci žádný asynchron mít nemůže.
Taky mi tam chybí na štítku obvykle natištěná předepsaná kapacita kondíku. Pokud není, bývá to čistokrevný třífázový motor, zapojitelný na 1F jen s dost sníženým výkonem. Což by na gril pravda nemuselo vadit.
Zkusil bych to změřit napřed ohmmetrem - měly by spolu obvodově souviset tři a tři dráty.
Jestli ale bude galvanicky spojených všech šest, tož to pak bude zas nějaká německá specialita.
Nemůže to být víceotáčkový kolektorový motor ???
Že na tom štítku není ani D/Y zapojení, jen jedno napětí, jeden proud a tak..
Naposledy upravil sinclair dne st duben 25 2018, 11:35, celkově upraveno 1 krát.
41,6 jsou otáčky na výstupu z převodovky. Těch 5000 asi vlastního motoru, i když na asynchron je to moc. Podle mě je to z nějakého obráběcího stroje. Jestli je uvnitř komutátor by prozradil pohled po odmontování předního krytu. Komutátorové motory stejného výrobce ale mají na plášti zátky pro přístup ke kartáčkům.
Motor má jen jedny otáčky, to je těch 41,6 na výstupu z převodovky. Je to sériový motor, tedy rotor se spojuje do série se statorem. Prohlédni si znovu to video, je tam detailní záběr na štítek se zapojením. 1D1 a 2D2 jsou přívodní svorky (levá horní a levá dolní), za kterými následuje vestavěný odrušovací filtr. Statorové vinutí je rozděleno na dvě poloviny, jeden vývod z každé poloviny je připojen k tomu filtru. Opačný vývod z každé poloviny je vyveden na svorkovnici- to jsou svorky 1D2 a 2D1 (prostřední horní a pravá dolní). Svorky A1 a A2 (pravá horní a prostřední dolní) jsou vývody z kartáčů, tedy z rotoru. Pokud se spojí 1D2 s A1 a 2D1 s A2, motor se točí doprava. Pokud 1D2 s A2 a 2D1 s A1, točí se na opačnou stranu. Viz ten štítek. Motor zřejmě sloužil jako pohon posuvu u nějakého obráběcího stroje, proto jsou vyvedeny všechny vodiče, aby byla možnost reverzace.
Založen: Nov 28, 2006 Příspěvky: 12261 Bydliště: Česká Třebová
Zaslal: st duben 25 2018, 18:04 Předmět:
elektrosvit napsal(a):
Prohlédni si znovu to video, je tam detailní záběr na štítek se zapojením. 1D1 a 2D2 jsou přívodní svorky (levá horní a levá dolní), za kterými následuje vestavěný odrušovací filtr. Statorové vinutí je rozděleno na dvě poloviny, jeden vývod z každé poloviny je připojen k tomu filtru. Opačný vývod z každé poloviny je vyveden na svorkovnici- to jsou svorky 1D2 a 2D1 (prostřední horní a pravá dolní). Svorky A1 a A2 (pravá horní a prostřední dolní) jsou vývody z kartáčů, tedy z rotoru. Pokud se spojí 1D2 s A1 a 2D1 s A2, motor se točí doprava. Pokud 1D2 s A2 a 2D1 s A1, točí se na opačnou stranu. Viz ten štítek.
celý popis je výše . . .
. . . a obrázek dole . . .
Taky možnost. Nebo snížit otáčky dalším řetězovým převodem. Spíš by mě zajímalo, jestli je ten motor navržen na trvalý chod, snad ano. Každopádně by bylo dobré jej umístit tak, aby se dobře chladil.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.