Zaslal: pá listopad 17 2017, 16:22 Předmět: Správná funkce blinkrů
Hezký den,
rád bych místní nadšence požádal o radu, jak na motorce vyřešit vypínání pozičních světel při zapnutých blinkrech. Konkrétně jde o to, že v předních blinkrech jsou dvojvláknové žárovky, 5W svítí trvale, 21W bliká (zapíná se ručně, pochopitelně). Správně (zákon?) by se při blikání mělo 5W vlákno vypnout, aby blinkr skutečně blikal, tedy svítil v režimu tma - silné světlo, a ne slabé světlo - silné světlo. Přívodní kabely jsou tedy 3 - jeden společný pro 5W pozičku, pak po jednom pro R a L 21W blinkr. Má představa je tedy taková, aby napětí na jednom z obou vodičů pro blinkry přerušilo přívod pro 5W vlákna a udržovalo jej přerušený i během blikání (tedy i v prodlevě mezi jednotlivými "bliky").
Budu vděčen za případný návrh zapojení, event. odkaz na něco existujícího, sám jsem nic nenašel...
Díky, MJ
Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 8100 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: pá listopad 17 2017, 16:35 Předmět:
"Zákon" říká, že to tak musí mít vozidla od stanoveného data výroby. Ty starší ne. Naopak "zákon" u nich takové úpravy nedovoluje. Jinak viz kutilmil. _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
To je predsa uplne jednoduche zapojenie napríklad s relé.
Já si myslím, že to nebude nic složitého, ale jsem v podstatě laik, takže jen tuším, že k relé asi bude potřeba nějaký kondík, aby neodpadlo během blikání v době "tmy", pak asi jakési diody, aby jeden blikač neovlivňoval druhý, nebo radší relé dvě, relé s dvěma vinutími, ...?
Pokud nejde vzít napětí pro relé přímo ze spínače blinkrů, pak je nejjednodušší řešení např. tohle:
Odpor cívky relé by měl být co nejvyšší, aby kapacita C1 nemusela být příliš velká. Přitom kontakt relé musí být schopen vypínat požadovaný výkon (5W).
Uvedené schema je pro jeden blinkr a příslušné poziční světlo. Nezdá se mi vhodné, aby se vypínalo i poziční světlo neaktivního blinkru. V opačném případě lze použít ještě jednu diodu z druhého obvodu blinkru a relém vypínat i druhé poziční světlo.
Založen: Oct 02, 2009 Příspěvky: 5286 Bydliště: PO
Zaslal: pá listopad 17 2017, 19:46 Předmět:
P-FET namiesto kontaktu, cez tú diódy nabiť oveľa menší kondenzátor paralelne s cca 10k Ohm odporom. Spoločný uzol "dióda-odpor-kondenzátor priviesť ku Gate tranzistora. 10....22uF by mohlo stačiť k tomu odporu. by som to nakreslil,ale z mobilu to neviem.
Vzhledem k tomu, že to je do auto/moto, tak pokud to má vydržet déle než pár jízd, bylo by vhodné doplnit zenerku mezi G a S a ochranný odpor do série s diodou od blinkrů.
Založen: May 17, 2004 Příspěvky: 582 Bydliště: Kosice
Zaslal: po listopad 20 2017, 16:34 Předmět:
Na starom.fiat 500 su tiez blinkre dvojvlaknove, 5w = parkovacky, 21w = smerovky. Ako pise mi-ro, malo by to tak byt ok, aj ked, tuna ked prepnes na tlmene, parkovacky zhasnu..
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.