Založen: Dec 20, 2007 Příspěvky: 1249 Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
Zaslal: st srpen 02 2017, 21:30 Předmět:
Fanula napsal(a):
jova1: Díky za podrobný návod. Akorát moc nechápu proč se to na konci násobí a nedělí 25x3,7=92,5N/cm
Je to vlastně rozložení sil na páce. Ten poloměr kola je 3,7cm. Abych to přepočítal na 1cm, musím tu sílu 25N přesunout z těch 3,7cm na 1cm. Protože je to blíže ke středu, musí se to násobit, zvětšit, aby se síly vyrovnaly.
Založen: Dec 20, 2007 Příspěvky: 1249 Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
Zaslal: čt srpen 03 2017, 10:26 Předmět:
Přidám ještě výpočty pro kolové vozidlo tak jak vyšly v USS.
Je tam trochu zmaštěný ten převod do PDF, mám tuším i originál, kdyby to někdo potřeboval, tak to oskenuji.
Takže když má tank zhruba něco přes 5kg a to není hotový (věž, další elektronika atd.) a chtěl bych mít rezervu (budu uvažovat, že tank bude mít 9 kg až bude hotový) tak by to mohlo být takhle
potřebná síla F=100N
dva motory: F/2=50N, každý bude muset utáhnout 50N točivý moment na hřídeli motoru bude muset mít velikost M=50x3,7=185Ncm=1,85Nm
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1289 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: čt srpen 03 2017, 22:12 Předmět:
1. preco tam furt tlacis krutiaci moment na hriadeli motora. Teba zaujima krutiaci moment na kolesach tanku a teda na vystupnom hriadeli z prevodovky. (Aj ked si to nespravne pomenoval , vybral si spravne podla svojich vypoctov)
2. Prevod 104:1 je samozrejme do pomala. Prve cislo (104) oznacuje vzdy vstupne otacky prevodovky, druhe cislo (vecsinou 1) oznacuje vystupne otacky. Tj ked vstupnou hriadelkou otocis 104 krat, vystupna sa ti otoci 1krat.
3. Pomerom 104:1 ( = 104) sa nasoby krutiaci moment na tejto prevodovke, tj ak motor da 1Nm na vystupe mozes brat az 104Nm (konkretne u tychto prevodoviek vsak len teoreticky, nakolko by takuto silu samotna prevodovka nevydrzala)
Já jen, že pokud bych chtěl větší otáčky na výstupní hřídeli z převodovky (nižší převodový poměr), tak mi poklesne ten točivý moment. S poměrem 104:1 sice budu mít dostatečný moment, ale nižší rychlost tanku. Takže kdybych chtěl vyšší otáčky na výstupní hřídeli tanku (větší rychlost), tak bych musel mít nižší převodový poměr, ale s tím i silnější motor, pokud nechci přijít o dostatečný moment.
Myslel jsem si, že převodový poměr (jestli je to do pomala či do rychla) se rozdílně posuzuje ve strojírenství než ve fyzice. Pokud je hodnota zlomku větší než jedna, tak ve strojírenství je to do pomala ve fyzice naopak.
Pokud bych tedy zůstal u těch 9 kg s potřebným momentem 1,85 Nm, tak to znamená, že bude mít na výstupu hřídel převodovky něco mezi 52 a 18 otáčkami za minutu? Nebo by se pak ten moment snižoval a dosáhl bych větších otáček (předpokládám, že největší moment je zapotřebí při rozjezdu)?
Chápu, že to asi závisí na setrvačnosti a odporu pásů, ale řekl bych že tank nemá žádnou setrvačnost a odpor pásů je značný.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.