Zaslal: po květen 22 2017, 17:55 Předmět: Použití LiFePo baterie
Dobrý den
Mám doma malou solární elektrárnu. Dosud jsem energii ze slunce nabíjel do klasických autobaterií, které mi ale po dvou letech odešly. Vyčetl jsem, že prý mnohem lepší jsou baterie LiFePo, které mají mnohem delší životnost ... viz http://shop.enstore.cz/index.php?route=product/category&path=59_63 cituji "LiFePo mají oproti starším typům baterií velmi vysokou životnost a vysoký počet nabíjecích cyklů. Zatímco životnost starých olověnýh baterií byla obvykle uváděna méně než dva roky, nové LiFePo baterie při správné údržbě a správném zapojení vydrží téměř na vždy. " Což přesně popisuje můj problém.
Jenže když koukám na ty ceny, tak jsou také výrazně dražší a nerad bych kupoval zajíce v pytli ... máte někdo s LiFePo bateriemi praktické zkušenosti? Jsou opravdu o tolik lepší, než klasické autobaterie?
Také jsem se dočetl, že výrobce doporučuje používat balanční moduly ... http://shop.enstore.cz/index.php?route=product/category&path=71 , což jsou ale další peníze ... je to nutné?
Díky, Marcel J.
S temi bateriemi zkušenost nemám,ale viděl bych to spíš na trakční baterie co se montují do elektrických ještěrek.Jsou dost drahý (dva kusy co mám na mysli -do balcancar cena před několika lety 40000kč),ale vydrží opravdu hodně (s olověnými to nelze srovnávat).
Pro 12V 1000Ah to vychází kolem 51948Kč.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32107 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po květen 22 2017, 20:38 Předmět:
hakamusai napsal(a):
S temi bateriemi zkušenost nemám, ale viděl bych to spíš na trakční baterie co se montují do elektrických ještěrek.Jsou dost drahý ...,ale vydrží opravdu hodně (s olověnými to nelze srovnávat).....
Hlavně že se do těch trakčních leje sírovka a desky mají z klejtu a lisovanýho olova ... Plácáš blbosti. I ty trakční baterky jsou totiž principiálně normální olověný akumulátory, dneska všeobecně s vápníkovou legurou - akorát se liší tloušťka desek a jejich spojek od baterek pro startovací účely. To je jedinej rozdíl mezi trakčníma a startovacíma baterkama. Olověný jsou ale oboje...
O zkušenostech s LiFePO₄ baterkama by myslím nejvíc mohl poreferovat místní odchovanec, kterej sem bohužel už moc nechodí - Davidus z Oltecu ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
LiFePo4 jsou velice robustní články ve srovnání s Li-ion mají horší poměr kapacita/hmotnost avšak mají velmi dlouhou životnost, jak cyklickou tak shelf life
Ještě lepší životnost mají LTO (Lithium titan oxid) (50kcyklů)
Rozhodně se vyplatí z dlouhodobého hlediska investovat do LiFePO4
Co se týče BMS/balanceru, je nezbytný. Jednak je potřeba hlídat nabití nebo vybití jednotlivých článků a balancovat.
Kolik plánuješ článků v serii?
http://eskutr.cz/cs/63-sbm-cbm-moduly - tady najdeš jednak články a potom aj samotnou BMS
Co se týče značek aku tak mám zatím zkušenost s A123 systems, vřele doporučuji, ty články jsou snad nezničitelné.
Založen: Dec 02, 2011 Příspěvky: 2676 Bydliště: Jaroměř
Zaslal: so květen 27 2017, 11:02 Předmět:
Zabezpečovačka na dráze se osazuje obvykle baterkama FERAK,Sonnenshein nebo VARTA,používá se 24V (přejezdy) v zapojení +12 -0- -12V pak i 48V a 96V(přestavníkový měniče).Zatim nejsilnější jsem potkal 24V/500Ah.Bylo to 8 beden po 8 článcích,2x4 bedny v sérii.Jsou docela drahý,ale životnost maj velkou,na to,že jsou to nejčastějc olověnky s kyselinou.Jsou teda na dobíječích furt a napájej stojany s relátkama,nabíjí se to pár minut po každym zvednutí závor.
Ty LiFePO jsou prej mnohem dražší a nasazovaly se zkušebně jen na pár místech.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.