Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3573 Bydliště: Havířov
Zaslal: po duben 24 2017, 21:39 Předmět:
Victronix > Příliš málo informací. Hustota, napětí, co se ten měsíc dělo, v jakém byly stavu když jsi začal. Navíc nic nepíšeš o diodě.. Ale v tomto věku už bývají rozsypané. To by se o ně musel někdo fakt dobře starat. Když koukneš do nalévacího otvoru, co vidíš? Podívej se na kladný můstek. Jestli se zvedá, pak to asi nemá smysl.
Ekkar > Nespletl jsem se ani o vteřinu. Připomínáš mi jednoho mého bratrance. Napíšu mu A, on si domyslí B, C, D a pak mi pošle dlouhatánský email, ve kterém mě pracně přesvědčuje o tom, že B, C a D není pravda. Copak já něco takového tvrdím?
V roce 1999 jsem si koupil Š100, ve které byla taková baterka jaká jsem napsal. Klasická startovací, do osobního auta, žádná trakční, ani nic jiného. Když se otočilo klíčkem, zamžouraly kontrolky. Jestli to aspoň trošku pootočilo motorem si nepamatuju. Auto nechytlo ani po roztlačení, musel jsem se nechat roztáhnout, teprve pak to chytlo. Doma jsem ji nabil, ale bylo to špatné, druhý den už jsem nenatočil. Baterka prostě KO. Nebylo co zkazit, obrátil jsem ji dnem vzhůru, vylil elektrolyt, nalil destilku a týden nebo dva desulfoval. Podrobnosti už nevím, ale už jen s tou destilkou vypadala slibně. Vylil, nalil elektrolyt, a ještě skoro rok s ní bez problémů jezdil. Vydržela by určitě déle, ale jeden borec mi nechal klíčky v zapalování a do mrtě se vybila. Pak už bylo vidět že se trápí, točí z posledních sil, to už nemělo smysl dál protahovat. Koupil jsem si novou. Tu starou když jsem rozebral, kladné desky se úplně rozsypaly. Nezůstaly ani mřížky. Ty byly popraskané celou dobu co jsem s ní jezdil, bylo to vidět přes nalévací otvory. Takže i taková baterka ještě může startovat. Je už to ale samozřejmě risk, kdykoli může kleknout. Dnes už by mě taková baterka nebavila. Tehdy jo. Moc! Musím ale dodat, že s autem jsem nejezdil denně, v průměru asi tak dvakrát do týdne, zpočátku i méně. A ještě jedna věc stojí za zmínku. Neměla ještě kapsové separátory, kladné elektrody se už drolily, a přesto vydržela dvě převrácení a vylití elektrolytu a posléze i destilky. Žádný zkrat elektrod se nekonal. Takže s dnešními separátory vůbec není důvod k obavám.
Ano, v té době už to byly staré baterky, ale mezi lidmi prostě ještě byly. Ne dlouho před tím, max asi tak tři roky, jsem měl ještě asi dvě takové baterky "na hraní". Na tu druhou si moc nevzpomínám, možná u mě jen ležela, ale s tou první jsem si užil, a ona se mnou taky, protože jsem toho o Pb aku moc nevěděl, a podle toho to taky vypadalo Ale když vypadla elektřina, celý panelák byl po tmě a potichu, a já si svítil a vyhrával, byl to pocit k nezaplacení!
Jo, a nehoním si triko, psal jsi něco o hypotéze, tak jsem se musel víc představit.
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 34766 Bydliště: Bratislava
Zaslal: pá květen 05 2017, 7:58 Předmět:
Cerstvy priklad: UPS APC BK650EI, bateria CSB z roku 2011. Nebola nafuknuta, takze som jej dal sancu.
Zataz = PC + 17" LCD monitor. Po kazdom teste nasledovalo pomale vybitie baterie - PC v standby, monitor v standby a nakoniec len menic UPS bez zataze.
Prvy test: 7 minut
Druhy test: 19 minut
Treti test: 25 minut
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32853 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so květen 06 2017, 6:57 Předmět:
Hermetická Pb baterka "do alarmu" nebo "do UPS" je něco trošku jinýho, ta spíš "zleniví", takže je dobrý je tak jednou za půl roku všecky nechat vybít a zase je znovu nabít, aby "se občerstvily". _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Oct 18, 2007 Příspěvky: 102 Bydliště: Opava
Zaslal: út únor 06 2018, 22:30 Předmět:
Zdravím,
k nabíjení klasického automobilního olověněho akumulátoru mám následující dotaz.Jak rozlišit nedostatečně nabitý aukumulátor od
zředěného elektrolytu doléváním destilované vody? Jedná se o deset let starý akumulátor 44Ah zatím v dobré kondici,kdy auto
startuje v nepravidelném provozu i teď v zimě na první otočení klíčkem.Akumulátor je pravidelně 2x do roka z toho jednou v zimě
nabíjen mimo vůz nabíječkou do stavu plného nabití,t.j.elektrolyt začal vařit a napětí se již dále nezvětšuje.Jedenkrát ročně před
nabíjením je provedena i desulfatace tepavým proudem se zpětným vybíjením popsaná zde ve vlákně.
A nyní k meritu věci.O víkendu jsem akumulátor mimo vůz doma po odstranění zátek doplnil destilovanou vodou po značky viditelné v otvorech jednotlivých článků a nabíjel do plného nabití t.j.mírně vařil a napětí bylo 15,6V (pod nabíječkou).
Zajímavé bylo, že hladina elektrolytu se po nabití zvedla tak cca o 7 mm.Vím,že při vaření elektrolytu se voda rozkládá na vodík a
kyslík za vzniku jemného aerosolu,který uniká zátkami akumulátoru.Za dobu deseti let se při takovém nabíjení do stavu vaření
mohlo snížit množství kyseliny v elektrolytu.Tomu odpovídá i naměřená hustota elaktrolytu 1,22 misto 1,28 při plném nabití.
Co poradíte? Odebrát část elektrolytu a doplnit akumulátorovou kyselinou tak,aby po nabití byla hustota požadovaných 1,28.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32853 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st únor 07 2018, 1:05 Předmět:
Většinou se prosazuje moudro, že co funguje, do toho se nerejpá. Ano, baterka za dobu funkce mohla přijít o část síranovejch iontů vinou rozstřiku do okolí, ale doplňovat ji má cenu jen asi na hustotu 1,26g/cm³, protože ta hustší je sice odolnější proti zamrznutí, ale zase se rychlejc zasulfátujou desky ... Takže ano, doplnit kyslinu lze, ale nedělej si naděje, že bys tím obnovil kondici fungl nový baterky - spíš jen zvýšíš mrazuvzdornost a hustším elektrolytem snížíš vnitřní odpor baterie = trochu zlepšíš její startovací schopnost. Je na hlubokomyslný úvaze, jestli snížení vnitřního odporu a tím nárůst zkratovýho proudu nepovede k rychlejší destrukci mezičlánkovejch spojek, jak naznačil rnbw. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Oct 18, 2007 Příspěvky: 102 Bydliště: Opava
Zaslal: st únor 07 2018, 9:57 Předmět:
To: Ekkar
Dík za odpověď.Ještě bych požádal o názor na zvýšení hladiny elektrolytu o cca 7 mm po úplném nabití do stavu počátku
vaření.Dříve jsem toto markantní zvýšení hladiny nepozoroval.
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6762 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: st únor 07 2018, 10:57 Předmět:
Třeba by fungoval ten desulfatizátor, co dělá špičky 100A či kolik. Jinak Mečta super:-)) _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32853 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st únor 07 2018, 15:14 Předmět:
JanikPetr napsal(a):
To: Ekkar
Dík za odpověď.Ještě bych požádal o názor na zvýšení hladiny elektrolytu o cca 7 mm po úplném nabití do stavu počátku
vaření.Dříve jsem toto markantní zvýšení hladiny nepozoroval.
Musíš si uvědomit, že při nabíjení vzniká elektrolýzou na deskách plyn - na jedněch vodík, na druhejch kyslík. Ty bublinky jsou na povrchu desek celou dobu nabíjení a mají určitej objem - a o ten se zvedne hladina. Když zkontroluješ baterku zhruba půl až jednu hodinu po ukončení nabíjení, hladina bude zpátky na horní hladině, protože ty bublinky, který po odpojení nabijáku přestanou bejt doplňovaný elektrolýzou začnou vyprchávat až vybublají úplně. Říká se tomu "nechat baterku odplynit". _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32853 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so únor 10 2018, 15:27 Předmět:
Našel jsem docela zajímavej ROZHOVOR týkající se opotřebovávání a životnosti moderních baterek. Doporučuju přečíst všem co se o svoji baterku v autě aspoň trošku zajímají - jsou tam věci, za který by minimálně výrobci aut měli dostat stejný postihy, jako VW za "dýzlgejt", protože v rámci snahy snížit emise do aut vestavujou zařízení vysloveně poškozující majetek zákazníka a ve výsledku zvyšující zatížení životního prostředí nadbytečně vzniklým odpadem. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32853 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so únor 10 2018, 16:17 Předmět:
To bych řek, že je záměrná dezinformace. Všechny aplikace používající Pb baterky používají jako udržovací pohotovostní nabíjení hranici 13,7 - 13,8V - UPSky, alarmy, kamerový a přístupový systémy, všecko. Hodnotu 13,1V bych já neváhal označit jako MINIMÁLNÍ PRO UDRŽOVACÍ NABÍJEČ - tzn. takovej, kterej má za úkol držet baterku v trvalý pohotovosti. Hodnota 12,8V je totiž hodnota, na který se zastaví napětí zhruba půl hodiny až hodinu po ukončení nabíjení "až po špunty" = s koncovým napětím 16,8V. Když se nabíjí "jenom" na 14,5V klasickýho nastavení autoalternátorů, po odpojení nabijáku baterka klesne na cca 12,5-12,6V a drží to. A skutečný nabíjecí procesy se startujou až po překročení hranice 13,5V - takže nabiják nastavenej na 13,1V je "poněkud k ničemu" ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.