Tak nedalo mi to a zkusil jsem preci jen prehodit zluty kabl za cerveny,
ano radio se vzdy zaplo tak jak melo
jen jak se dalo cekat vždy se muselo vse naladit a nastavit znovu
Takze tudy cesta nepovede
Založen: Feb 21, 2009 Příspěvky: 6088 Bydliště: Okres Nitra
Zaslal: st listopad 02 2016, 13:08 Předmět:
Tuším to príliš pitváte. MKO a relé a má to. Teda ak nájde relé na 3,6V. Prípadne ak nepotrebuje oddelenie, tak nejaký tranzistor. Či?
Inak ja som vo Favoritke využil "slepé" tlačítko pod svetlami, resp. to bola len záslepka a vypínač som doplnil. A tým si to zapínam a vypínam podľa chuti. Ale moje rádio zase nezabúda. Bolo odložené pol roka a po pripojení pokračovalo ďalej. Starý Blaupunkt.
Založen: Jan 19, 2005 Příspěvky: 3413 Bydliště: Haná / N.J.
Zaslal: pá listopad 04 2016, 20:21 Předmět:
A co tak první změřit, co vlastně je v autě za stálé napájení/spínané klíčkem?
Případně ještě škodovka používala svorku "X" - po otočení klíčem až do jeho VYTAŽENÍ bylo na drátu 12V. Ono totiž nějaký soudruh použil napájecí ISO na straně auta
(např. OC I)s naprosto nestandardním zapojením.
Následně zkusit, co to rádio potřebuje na napájecích vodičích. Většinou +12 na napájení (s velkou klidovou spotřebou) a +12 na udržení nastavení (s téměř nulovou spotřebou). To bývají většinou dráty žlutá/červená a jedna zem - většinou černá.
Přehazování drátů na "zkoušku" nevidím jako úplně úspěšnou metodu.
3.6 V je primo na tistenem spoji/zakladni desce radia
Ono vetsina radii která jde sepnout kličkem se vždy zapnou (jeden drat je vzdy pod proudem - pro pameť) druhych 12v je jen na sepnuti takze jednoduse po privedeni 12V sepne rele a radio se zapne
Jenze to druhe radio tak nefunguje
Protoze kazde autoradio pro provoz potrebuje "jen" 3 draty
Stalich 12V spinanych 12V a kostru a pokud je dobre zapojene na iso konektoru tak po otoceni klicku se automaticky zapne ....
Jenze tohle ma zjevne nekolik sekundarnich obvodu ktere lze sepnout pouze mikrospinacem (tlacitkem pro zapnuti/vypnutí)
Pro automaticke zapnuti po otoceni klickem sem zkousel pouzit kondenzator, ten funguje ale zjistil jsem par veci ktre jsem bohuzel drive nevedel ...
1. Ze sepne pouze jednou a aby sepl po druhe tak musim prohodit kontakty z + na - (po pouziti odporu je prilis slaby impulz)
2. Zasandi vec je tak ze spinaci okruh je stale pod napetim doma na zdroji 3.3V a v aute prave 3.6V ale tak jak tak radio nelze zapnot drive nez se otoci klickem - prave spinanych 12V
Takze asi napred budu muset sehnat kondenzator lepsich parametru tak aby pri pouziti odporu mel dost silny impuls pro sepnuti spinaciho okruhu
tohle zní jednoduše a dokonce tak že by to i mohlo fungovat
mohl by jste mi prosím zaslat i nějaké hodnoty které by ty součástky měly mít aby to vše nějak fungovalo ?
ten impuls může mít zhruba kolem 3 vteřin ..
zatím jsem měl možnost zapínání přes kondenzátor s hodnotou 220nF ten stačil ale byl velký problém s vybíjením protože to vždy seplo jen jednou a než se vybyl ....
když jsem k němu napájel odpor s hodnotou 47K ohm tak impuls nebyl téměř žádný takže už pak nespínal
Založen: Feb 21, 2009 Příspěvky: 6088 Bydliště: Okres Nitra
Zaslal: po listopad 07 2016, 4:59 Předmět:
Keď ja si to málokedy nakreslím a i to stratím. Ale robil som to bipolármi, lebo šuplíkové zásoby. Tam záleží, či to spína voči "mínus", voči "plus", alebo je ten spínač niekde v rámci obvodu a nevieme kde. V prvom by som použil NPN, v druhom PNP, v treťom prípade je to problém. Ak použiješ MOSFET, tedy s oddeleným kanálom, tam by to hádam byť mohlo. Ale istejšie je použiť miniatúrne relé. U tranzistorov potom stačí odpor a kondenzátor v sérii a tie do bázy/hradla trandíku, druhý odpor dáš ako záťaž hradla či bázy, aby nedošlo k náhodnému zopnutiu z nejakého rušenia a vybíjanie ošetríš diódou za tým kondíkom. Ten sa potom po vypnutí proste vybije do napájania, asi ako "záložná baterka", cez tú diódu. Alebo si radšej nájdi MKO (Monostabilný Klopný Obvod) a poštuduj.
Ano MKO uz se tu take probiralo jen se bojim ze bych to tak sam nezapojil ono v tomhle se opravdu moc nevyznam
Pokud bych mel nejake primitivni schema tak bych to asi nejak popajel ale ty co jsem nasel v tom se moc nevyznam jeste se podivam na YT tam to kolikrat je udelane a nakreslene ze se v tom musi vyznat i upny amater
Založen: Feb 21, 2009 Příspěvky: 6088 Bydliště: Okres Nitra
Zaslal: po listopad 07 2016, 17:38 Předmět:
I tak sa dá. Trochu zložitejšie, ale elegantné. Akurát neviem, či si vystačíš s 3,6V. Ja som písal o niečom takomto, viz tu. Len R1 by som dal rovno do bázy tranzistoru a väčší, aspoň 10k, možno 47k. R3 by bol tým pádom pripojený medzi (už premiestnený) R1 (vpravo) a C1 (vľavo). Hodnotu R3 by som volil povedzme 100k a paralelne k nemu by som pripojil diódu anódou ku kostre a katódou k báze trandu. No a R2 by som vynechal, ten koniec kondu by šiel rovno k napájaniu. Akurát moja verzia počíta s tým, že po vypnutí rádia zmizne napájanie a k nemu sa cez diódu pridá kondenzátor a tak sa vybije. Ak toto nie je splnené, tak to fungovať nebude. Ak na to máš 3,6V, tak ja by som zostal pri tranzistoroch, napr. toto. Alebo ešte existujú nízkonapäťové operačné zosilňovače. Stačí vhodne zaviesť kladnú spätnú väzbu.
ono jak jsem to poprvé trošku narychlo měřil tak sem to změřil blbě ..
v autě jsem měl sice 3.6V ale to je stále pod napětím ikdyž není klíček ve spínačce proto jsem to chtěl vyřešit jinak
MKO bych použil na krátké sepnutí relátka které na spínacích kontaktech bude mít právě těch 3.6V které přemostím se základní desky/vstupu pro vypínač rádia.
takže bude fungovat i vypínač i toto "automatické" zapínání
sice je to možná trošku složitější ale mělo by to fungovat
na to spínání 3.6V jsem zkoušel kondenzátor který krátce sepnul relé, to fungovalo také jen jak jsem tuším psal nikdy se nevybil úplně a už znovu nesepl (ani po pul dnu)
schématka které jste mi zaslal vypadají celkem jednoduše ale nějak v tom číst neumím, proto jsem zvolil právě schéma z videa
které snad zvládnu zapojit pěkně krok po kroku protože jedině tak se v tom zatím vyznám ...[/img]
Založen: Feb 21, 2009 Příspěvky: 6088 Bydliště: Okres Nitra
Zaslal: po listopad 07 2016, 21:38 Předmět:
Ak ten mikrospínač spína proti kostre alebo proti napájaniu, tak by som netlačil relé, postačí tranzistor. Ak relé, tak tá 555 mi pripadá zbytočne zložitá. Ale ku všetkému sa treba dopracovať.
Ešte by do tejto diskusie mohol vstúpiť niekto zdatnejší.
Založen: Feb 21, 2009 Příspěvky: 6088 Bydliště: Okres Nitra
Zaslal: po listopad 07 2016, 23:01 Předmět:
Hele tuším sme to prekombinovali. Ak správne chápem, tak po otočení kľúčika dostaneš 12V a tými chceš "stlačiť tlačítko štart" na rádiu. Ak si správne pamätám, tak si to už skúšal relétkom a kondenzátorom a narazil si na vybíjanie toho kondu. Správne? Tak to tak skús znovu. Zapoj to v smere spínacia skrinka -- kondenzátor -- cievka relé a medzi spínaciu skrinku a kond ešte pripoj jeden vývod zaťažovacieho odporu a druhý vývod ku kostre. Samozrejme druhý koniec cievky relétka tiež ku kostre. Odpor zvoľ dajme tomu 470Ω/1W, prípadne skús 220Ω. Odpor bude vlastne "paralelne" so spínacou skrinkou. Za jazdy nijak nevadí, alternátor si ho nevšimne. A keď vypneš, cezeň sa ten kondenzátor vybije. Pravdepodobne znovu cvakne relé, možno nie. Ak by áno a ak by to vadilo, tak paralelne ku cievke toho relétka pridaj diódu, samozrejme anódou ku kostre. Toť všio a fidlajz. No a ak to tlačítko spína probi kostre alebo proti napájaniu, tak nemusíš trápiť relétko a môžeš ho nahradiť tranzistorom. Snáď len tomuto rozumieš. Úpravy som už popísal. D1 ani R4 si nevšímaj. Tranzistor proste priprdneš paralelne k tomu spínaču. V tomto prípade proti kostre. Ak spína proti napájaniu, tak by sa to skomplikovalo o druhý tranzistor a dva odpory naviac. Ak to tlačítko spína "niekde", tak najjednoduchšie bude to relé.
Tak nech sa zadarí.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3Další
Strana 2 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.