Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32041 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt září 17 2015, 12:17 Předmět:
jimirek napsal(a):
Pokud nepojede režimem rallye neboli brzda plyn, tak ta brzdovka se bude mít problém ohřát. Při jednorázovém brždění myslím ani náhodou a pak stačí chvilka pauzy.
Divil by ses, na kolik ° se ohřeje brzdovka ve válci brzdovýho třmenu při jednom jediným razantnějším zabrždění - stačí si spočítat zmařenou kinetickou energii předmětu, vážícího půl druhý tuny (běžný auto + 2 osoby a něco zavazadel) a pohybujícího se na začátku rychlostí až několika desítek m/s a tu v poměru obvykle 70:30 rozdělit na brzdy přední a zadní a ještě vydělit dvěma (teoreticky by pravý i levý kolo mělo brzdit stejně velkej podíl) - a uvědomit si, kolik kilo hmoty má brzdovej kotouč, kolik destičky a kam se všechno to teplo z brzd poděje. Ty bubliny se neudělají v trubkách někde u hlavního brzdovýho válce u nohy řidiče, ale "napění" obsah "prasátka" ve třmenu - a tím zaviní, že přítlak destičky na kotouč se "odpruží", tudíž brzda nedoshuje takovýho účinku, jako když je kapalina bez bublin. Ve finále může dojít při dýl trvajícím brždění až k úplnýmu selhání brzdnýho účinku - a to i jen na jednom kole nápravy, COŽ MÁ ZA NÁSLEDEK ZTRÁTU ŘIDITELNOSTI AUTA - ne třeba úplnou, ale v krizový situaci, kdy jde o setiny vteřiny a centimetry to může mít i fatální následek. Prostě je to věc, která má zásadní vliv na spolehlivost udržení směru a obecně auta na silnici a jako na takový na ní odmítám šetřit. To samý platí pro gumy, řízení, veškerý části brzd a zavěšení kol včetně tlumičů. Motor mě pouze zrychluje, ale brzdy mě MUSEJÍ zastavit - a když mě motor víc nezrychlí, tak se holt někam dostanu pozdějc, nebo jindy - ale KDYŽ MĚ BRZDY NEZASTAVÍ, tak budu tam, odkud se čuchá k maceškám zespoda sakramentsky rychle ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18683 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: čt září 17 2015, 12:39 Předmět:
Mám takovou zkušenost . Znáš serpentiny z GaPa na Innsbruck ? To jsem sjížděl ve čtyřech s vlekem a včas jsem si nepodřadil . Brzdovka to v poho vydržela , ale když už jsme byli skoro dole (to jsem nevěděl) , tak jsem přibrzdil a koukl do zrcátka . Za mnou bylo modro ! A i když prasata tlačila , tak obložení stíhalo hořet . Ještě že jsou tam ty protikopce . Tak jsme ohřáli na vařiči (na brzdách by se dalo asi taky ) oběd a frčeli jsme dál . Klika .
Založen: Nov 11, 2011 Příspěvky: 2130 Bydliště: Oslavany
Zaslal: pá září 18 2015, 6:02 Předmět:
Někteří veteránisti to jako doplňky sbírají. jednomu jsem dal ze SD dovezenou dobovou autoleštěnku a sněhové řetězy ve spreji a udělalo mu to velkou radost. Nepředpokládám že by dnes někdo po těch letech takovou brzdovku používal.
Toto jaru je škoda pokud je nenačnutý jej rozdělávat.
- a uvědomit si, kolik kilo hmoty má brzdovej kotouč, kolik destičky a kam se všechno to teplo z brzd poděje....
A taky si uvědomit, jak velká je přestupní plocha pro teplo mezi destičkou a pístem - mezikruží o tloušťce 3mm, z duhé strany víc, ale na mnohem větší délku.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32041 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá září 18 2015, 17:42 Předmět:
A další část tepla se odvádí do třmenu z držáku desky a váleček tak ohřívá zvenku od obvodu... sice hodně tepla se odvede u moderních brzd systémem vnitřní ventilace kotoučů, ale samozřejmě ne všecko. Teplota moderních "civilních" brzd je při normálním brždění v rozmezí 800 - 1200°C (měřeno na povrchu obložení a brzdný protiplochy), závodní nebo třeba letecký brzdy jdou daleko přes - ty jdou "v akci" naprosto regulérně do červenýho žáru. Proto taky mají mezi mechanickým "pohonem" a brzdným elementem mezičlánek vyrobenej většinou z nerezu, kterej má z běžně dostupnejch materiálů při zachování mechanickejch vlastností nejmenší tepelnou vodivost ... Neboj, fyziku neojebeš. Naštěstí. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
1. Vyměněná koncovka Ti neprojde revizí - No kdo by si doma dělal revize na nářadí, když nemusí.
2. Může být načnutý kabel u brusky - což ne nepříjemnost, která zamrzí víc, než ta revize.
proto bych raději volil výměnu kabelu celýho, pokud stav té brusky za to stojí. Pokud ji měl v rukách někdo, kdo byl zvyklej omotávat kabel kolem brusky, nebo vrtačky, tak je kandidátem na blízké zlomení u přechodky do nástroje.
Založen: Jan 12, 2009 Příspěvky: 7104 Bydliště: Plzeňsko
Zaslal: so září 19 2015, 20:00 Předmět:
Brzdy... logická úvaha.
Motor (i převodovka) za dobu svého života udělá spoustu otáček (nechce se mi to počítat, miliardy nebo biliony).
Občas se mění olej a filtr, ale výměna těsnění válců není masová záležitost.
Bzdy používáme jen řádově vteřiny a naprostou většinu svého života jimy nebrzdíme.
Takže pro motor je přirozenější pohybovat se a proto je brždění motorem rozumnější. _________________ Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32041 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so září 19 2015, 21:13 Předmět:
Ale když opravdu potřebuješ RYCHLE snížit bystrost přemísťování se nebo ji dokonce úplně vynulovat, motor na to nestačí - pak se POŘÁDNÝ BRZDY hodí - a měly by bejt připravený na všecko, co tě na štrásse může potkat... což s několikaletou brzdovkou v systému teda rozhodně nejsou. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.