Přesně tak, je to chyba toho typu kamer a viditelnost rušení se různě měnila. Další řada TKP306 už tím netrpěla, ale obrazově byla pořád horší proti kamerám od Bosche. V Nemocnici se to vyskytuje jen u některých záběrů z interiéru (postavená dekorace ve studiu), v exteriérech se používaly kamery Marconi z přenosového vozu. Vznikl tak paradox, že záběry z exteriérů jsou kvalitnější než ty točené ve studiu. To také vylučuje, že by šlo o chybu magnetického záznamu - chyba se objevuje vždy jen u záběrů z kamery TKP305, u jiných není. Magnetický záznam, díky tomu, že jsme ho neuměli vyrobit, byl v TV tím nejkvalitnějším, i když z počátku špatně dostupným - dovážený od Ampexu, Bosche, později Sony.
Ale k tomu mohlo dojít kdekoli mezi kamerou, režijním zpracováním, záznamem, až po transkodér PAL/SECAM...
Transkodér PAL/SECAM se naštěstí v žádných záznamech z Kavčích hor projevit nemůže. Díky moudrému rozhodnutí techniků koncem 60. let jely celé Kavky natvrdo v PALu, dala se využívat normální "západní" technika. Transkodér byl až na jejich výstupu. Horší to bylo v menších studiích. Stříhat nebo režijně zpracovávat SECAM je díky FM modulaci hrůza vedoucí vždy ke ztrátě kvality, v podstatě je nutné dekódovat to na složky.
Hlava mi nebere, že by si toho při natáčení ten kameraman nevšiml
Kameraman si třeba všiml, ale byl rád, že to nějak funguje (navíc hledáček kamery je malý a čb, tohle bylo vidět hlavně v režii). Na tehdejších delta obrazovkách bylo spousta dalších, často viditelnějších chyb - geometrie, konvergence. Byla to první naše dostupná kamera, dovezené kamery byly tehdy hlavně v přenosových vozech.
Jinak i v některých německých pořadech lze vidět chyby techniky, tam spíš záznamu - tmavší pruhy běžící vodorovně přes obraz. I přes všechna nastavení se prostě někdy nedařilo.
Takhle to třeba dopadne, když technik nastaví na plumbikonové kameře nízký proud snímacího paprsku: https://www.youtube.com/watch?v=Rkrdmf7GzKg
Za časů PALu to způsoboval průnik vyších frekvencí jasové složky do pásma barvonosného kanálu.
Dnes podobný efekt způsobuje Bayerova maska na snímači, neboť se místo 3 CCD snímačů začal používat jeden CMOS jako ve foťácích. Vlastně se jedná o podvzorkování, před maskou by měl být správně filtr.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19600 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: pá červenec 03 2015, 21:12 Předmět:
xsc napsal(a):
Hill napsal(a):
Ale k tomu mohlo dojít kdekoli mezi kamerou, režijním zpracováním, záznamem, až po transkodér PAL/SECAM...
Transkodér PAL/SECAM se naštěstí v žádných záznamech z Kavčích hor projevit nemůže. Díky moudrému rozhodnutí techniků koncem 60. let jely celé Kavky natvrdo v PALu, dala se využívat normální "západní" technika. Transkodér byl až na jejich výstupu. Horší to bylo v menších studiích. Stříhat nebo režijně zpracovávat SECAM je díky FM modulaci hrůza vedoucí vždy ke ztrátě kvality, v podstatě je nutné dekódovat to na složky.
Také netvrdím, že se podílel, zde slouží jako definice koncového bodu, před nímž muselo k té chybě dojít. Tehdy ale musel byl PAL transkódovaný do SECAMu na základě nemoudrého politickému rozhodnutí, jako aby se medvěd z východu neurazil, že jím upravený systém přenosu barvy nepokládáme za nejlepší, moudří technici totiž prosazovali PAL až do přijímače. Tedy, dokud je nechali vůbec něco prosazovat. Prolistujte AR ročníků 1967-1969, někde tam se o tom také psalo.
Signál v SECAMu se už z principu nedal ke studiovému zpracování využít a i obyčejná prolínačka by se musela dělat na úrovni RGB, což sice také vyzkoušené bylo, ale nepraktické. PAL to zpracování velmi usnadnil, jeho použití bylo vlastně jedinou alternativou.
Ale na konci cesty signálu k vysílači ten transkodér prostě být musel - první přijímač se standardně vestavěným dvousystémovým dekodérem byl od roku 1980 Color 110 (paradoxně od roku 1966 uměly všechny Tesly jak naši, tak "západní" zvukovou normu a to nikomu nevadilo). Přijímače dovážené ze Sajuzu i z NDR měly ještě dlouho potom jen dekodér SECAM IIIb. Tentokrát byla hlavním důvodem cena za něco, co by stejně většina diváků neměla jak využít. A ti, kdo "viděli" do Bavor či Rakouska přece nemuseli vidět ještě barevně...
Ale věřím tomu, že ty proužky dělaly kamery.
O tom, že původně měl být PAL v celém řetězci samozřejmě vím, ale aspoň že zůstaly ty Kavky.
Prolínačka se nemusela dělat na úrovni RGB, šlo to i na YUV a protože Secam střídal modrý a červený řádek, dalo se z toho udělat takové svérázné YC v základním pásmu, kde se v C střídal řádek po řádku U a V signál. Ale i tak to proti PALu vyžadovalo 2 kanály místo jednoho, nějaká takováto režie byla v přenosových vozech z východu. Záznam byl ovšem pořád problém.
Jinak první přijímač s vestavěným PAL kodérem od Tesly byl Color Spectrum2, ale prý to šlo jen do Tuzexu. Ten diskrétní PAL dekodér jsem měl rozchozený a fungoval slušně, dokonce i s ruskou Secam zpožďovací linkou, která se na přesné zpoždění pro PAL dala nastavit a držela.
U těch ruských TV asi nebyla hlavním důvodem jen cena, ale skutečně tupá ideologie. Rusové vyráběly ekvivalenty MCA640/650 ale s očesanou schopností fungovat i pro PAL. Následně ovšem okopírovali jiné obvody ze západu (TDA3560/90) a tak další řada ruských TV dekódovala Secam transkodérem do pseudo PALu.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19600 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: so červenec 04 2015, 6:18 Předmět:
Jojo, část exportní produkce (Color Spectrum II se podobně jako některé jiné výrobky Tesly dělaly pro zásilkové obchody na Západě, osazovaly se prakticky stejným dekodérem barvy, jako později C110/C422/C424/C429) byla občas k mání v Tuzexu. Stejně tak se později objevila C110ST-II, první televize s dálkovým ovládáním, kterou za Kčs také dloho nešlo koupit, jestli vůbec.
C110STII se asi podpultově koupit dal. Jeden mám doma, ale nejsem první majitel. Cena je uvedena přes 18000 Kč.
Dekodér v Color Spektrum II nebyl podobný tomu v C110, ale byl diskrétní, jak je popsán ve Vítovi. Norma se musela přepnout ručně tlačítkem. Na oldradio.cz je odkaz na Technické informace 29, kde sice není schéma, ale rozpis součástek dekodéru PAL tam je.
Naposledy upravil xsc dne so červenec 04 2015, 6:41, celkově upraveno 1 krát.
Co si vzpomínám, tak 110STII byl k mání pouze v Tuzexu. cena zhruba těch 16.5 - 18kkč, podle toho v jakém kursu člověk sehnal TK. Jednou jsem byl v nějaké prodejně (město a místo si už nevzpomenu, snad Ostrava kolem roku 1984-85) a v rohu prodejny byla hromada krabic (odhadem tak 12 - 15ks) s ST110II a na nich byly nalepeny pásky s "popisem" závad. Např. "nejde DO", "nejde zapnout", "utíká obraz", "nehraje barevně", apod. Tesla Orava měla zřejmě vysoké % poruchovosti svých výrobků.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19600 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: so červenec 04 2015, 11:13 Předmět:
Jo pardon, ten dekodér s integráky byl až v Color Universal. Ve Spectru byl nahoře na boku skříně, půlka se SECAMem osazená, druhá půlka ne. Už to taky přestávám pamatovat...
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: so červenec 04 2015, 11:39 Předmět:
Hill napsal(a):
Právě, že je to i na netu, jen ty proužky nejsou stabilně vidět, jejich kontrast kolísá, takže se často ztratí v členitějším obrazu.
Jo tenhle pruh vám vadí, já jsem šel po barevných pásech, co se občas vyskytují... _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 7969 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: so červenec 04 2015, 11:54 Předmět:
Ale nevadí, spíš mě zajímá jeho původ. Taky nevím, zda tam byl už při prvních projekcích. Zda se to tam neobjevilo až třeba převodem na digitál-sorry za neodborný dotaz, možná pitomost. Skutečně se intenzita mění. A nevšimnul jsem si toho prvně, tak proto. _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.