Dostal jsem ke zprovoznění lokomotivu Merkur z 50.let. Problém je, že nemá "uhlíky", vinutí i mechanika jsou ok. Kdesi zde jsem před časem našel, že byly z mosazné síťky a že je někdo nahrazoval smotaným Cu opletem, ale nedaří se mi vlákno nalézt. Odpoví někdo, kde tyto vláčky provozuje nebo pamatuje? Rád bych použil původní materiál. Kdosi použil uhlík z tuhy, která je měkká a nevyhovuje (průměr je asi 3mm), popř. zkusím zbrousit nějakej měkčí uhlík.
Druhý dotaz je na způsob napájení - AC nebo DC? Podle křížového přepínače směru na lokomotivě asi DC...?
A napětí? Proud pro dimenzování zdroje? Mám rozpracován PWM regulátor asi kolem 12V. Někdo tady psal, že chodila i na plochou baterku.
Vycházel jsem z tohoto zdroje pro současnou produkci a předpokládám dědičnost tech. řešení:
http://www.merkurtoys.cz/vyrobky/ovladaci-zarizeni-merkur-oz1
Založen: Oct 06, 2013 Příspěvky: 1320 Bydliště: Ostrava
Zaslal: po květen 25 2015, 13:14 Předmět:
XY let starý vláček Merkur jsem měl, a pamatuju si že uvnitř byly kulaté černé uhlíky. Napájení DC, na AC to jen bzučelo a nejelo. Tehdy sem to napájel PICO napáječem pro vláčky a bez problému to jezdilo.
Mašinku s vagónky odvál čas, zůstal jen pytel plný kolejí a výhybek. Nak
Dobrý večer,
pracuji v Merkuru jako technik výroby vláčků.
Výroba vláčků byla v Merkuru ukončena v roce 1969. Doté doby byly lokomotivy vybaveny motorem vyráběným přímo ve firmě. Kartáče se používaly především grafitové a v omezené míře i Cu - "drátěné".
Tyto historické motory byly AC! Provozovaly se s napáječem Merkur, který obsahoval pouze transformátor (tedy bez usměrňovače).
Po roce 2000 byla v Merkuru výroba vláčků obnovena. Současné lokomotivy jsou vybaveny DC motory z produkce MEZ - ATAS.
Kartáče pro historické lokomotivy bohužel nedodáváme. Pro vzácné sběratelské kusy jsme v případě nutnosti kartáče soustružili z větších průměrů.
Ovládací zařízení OZ1 pracuje s PWM. Regulační potenciometr má "nulu" uprostřed, směr jízdy se volí otáčením doprava nebo doleva.
Zdraví Antares
Založen: Oct 16, 2009 Příspěvky: 806 Bydliště: u Chrudimě
Zaslal: po květen 25 2015, 22:00 Předmět:
Velice děkuji za názory, zejména Antaresovi (přímo od zdroje).
Vyrobím tedy uhlíky z "uhlíku", kovové si nechám jako poslední možnost.
Foto přikládám.
Motor má sériové buzení (cívka nahoře).
Přepínač je největší problém, zoxidované nýty asi bude nutno prodrátovat..
Antares: Jaké tedy bylo max. AC napětí pro staré vláčky?
Založen: Oct 06, 2013 Příspěvky: 1320 Bydliště: Ostrava
Zaslal: út květen 26 2015, 6:00 Předmět:
No musím podotknout, že moje Merkur mašinka opravdu na AC napájení nejela. Nehnula se ani o píď a jenom bzučela v rytmu síťových 50Hz. Po připojení na DC napájení jezdila jako divá...kdo vi kde je jí konec. Zůstaly jenom vagónky a ty jsem před časem dobře prodal, jenom se po nich zaprášilo. Nak
Posílám foto napájecího zařízení, které bylo dodáváno k lokomotivám Merkur. Rezistor si osadil sám zákazník a souvisí s použitou 12V žárovkou. (Má být 24 V).
Nakadah: proč mašinka nejezdila na AC už nevypátráme. Produkce lokomotiv Merkur do roku 1969 byla taková jak jsem napsal.
Běžně se mi ale stává, že zákazník k nám do firmy přinese zuboženou mašinku o které tvrdí, že je to Merkur a přitom se jedná o "konkurenci".
Merkur vždy vyráběl pouze měřítko "0".
Zdraví Antares
Ano v "rozpadu" jsou oba druhy kartáčů.
Ze zkušenosti mohu doporučit, na co je nutné při opravě zaměřit pozornost:
1. Vůle v pouzdrech hřídelí loukoťových koleček. Pouzdra jsou mosazná a vůle dosahuje u hodně opotřebených kusů až 0,5 mm! Staré lokomotivy nemají mosazná pouzdra. Mosazná je hřídel a ta se otáčí přímo v ovorech plechový bočnic pohonu.
2. Následkem vůle v pouzdrech "odchází" ozubení rozvodových koleček
i pastorku na ose rotoru.
3. Lamely komutátoru bývají v místech dělících drážek velmi opotřebené.
Výměna lamel je poměrně jednoduchá. Jsou nanýtovány měděnými nýtky na nosném kartitovém kotoučku. Pokud je opotřebení komutátoru malé, je možné jej přesoustružit.
4. Od výroby je velká axiální vůle rotoru - vymezit podložkami! Velkou vůli jinak vymezují pouze pružiny kartáčů a lokomotiva má horší jízdní vlastnosti.
5. Je nutné !!! velmi jemným smirkovým plátnem očistit šedou vrstvu oxidů a nečistot na obvodu loukoťových koleček. Přechodový odpor mezi kolečky a kolejnicemi VELMI zhoršuje (až znemožňuje) jízdu lokomotivy.
POZOR!!! materiál koleček (zinkohliníková slitina) u starých lokomotiv bývá velmi křehká a kolečko se může "rozsypat".
Hodně úspěchů při opravě či spíše restaurování přeje Antares
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.