...Ale co mi není jasné, jestli když se rozsvítí kontrolka dobíjení, tak se to přepne čistě na baterku (originálně je tam mechanický reglér, teď je tam ze škodovky 120), nebo se na tom podílí i alternátor, jen to nestačí na dobíjení baterky, což by teda byla ta lepší varianta.
Baterie je připojena do palubní sítě stále a paralelně k ní je připojeno napětí alternátoru (přes svorky D+ a 51 vinutí cívky proudového relé regulátoru). Když napětí alternátoru dosáhne napětí baterie, kontrolka dobíjení zhasne a alternátor začne přebírat proud spotřebičů motocyklu a při dalším zvýšení otáček (napětí) začne dobíjet akumulátor. Růst napětí alternátoru při dalším zvětšování otáček omezuje regulátor napětí tím, že postupně snižuje proud do buzení alternátoru(odpojováním a při nejvyšších otáčkách zkratováním budícího vinutí) a stabilizuje tak palubní napětí na jmenovité hodnotě (kolem +14V).
Je nutno podotknout, že velikost budícího proudu při malých otáčkách určuje také odpor kontrolky dobíjení, tedy je nutné, aby žárovka měla potřebnou "watáž", aby budící proud byl dostatečný. Pokud jsi ji nahradil třeba LEDkou, tak je to špatně.
Naposledy upravil masar dne út únor 17 2015, 18:36, celkově upraveno 2 krát.
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1289 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: út únor 17 2015, 9:33 Předmět:
alternator sa neodpaja ziadnym prudovym rele, nema to zmysel, to aby prud netiekol z baterie do altika zabezpecuju diody alternatora. takze sa to nikde neprepina ale ked sa ti rozsvieti kontrolka dobijania tak to znamena ze v podstate vsetok prud potrebny v sieti sa berie z baterky, kedze altik ma vtedy nizsie napetie ako bateria.
10A? kam to tecie ? urcite nieje prerazena nejaka dioda?
prever kam tecie tych 10A, je to strasne vela aj so zapnutymi svetlami.
Tak už jsem provedl měření. S tím proudem 10A z abterky jsem asi mystifikoval, ale je možné, že předtím jsem tam měl nějaký zkrat, dávám tu motorku průběžně dopořádku už přes rok.
Takže proud z baterky je 2A při vypnutém motoru a nezapnutých světlech. Se světly 5A.
Nevím jestli se chová OK buzení: když motor běží a jede to na baterku (nízké otáčky), na budícím vinutí změřím jen 0.6V. Když přidám trošku plyn a vypně kontrolka dobíjení, je na budícím vinutí naráz 12V, které se snížují s vyššíma otáčkama. Když se otáčky sníží a vypne dobíjení, je tam opět těch 0.6V.
Takže to vypadá, že když se to přepne na baterku, tak tomu úplně přestane pomáhat alternátor, což mi přijde jako nesmysl - proč to nevyužívá toho, že altík může vyrábět proud?
Proud z baterky při nedobíjení jsou 2A i při vypnutém motoru a dokonce i když nesvítí kontrolka, teče z ní proud - až jakmile trochu víc přidám plyn, začne téct proud do baterky.
...Takže proud z baterky je 2A při vypnutém motoru a nezapnutých světlech...
Pokud je to proud do zapalování, měl by klesat k nule při pomalém protáčení nenastartovaného motoru. Vyzkoušej to.
ps.: Pokud to není verze s elektronickým zapalováním.
Tak to ověř odpojením svorky 15 od zapalovací jednotky.
Jinak to chování je zřejmě normální (jak už jsem uvedl dřív). Zvětšit buzení při malých otáčkách lze jen zvýšením "watáže" kontrolní žárovky (jak jsem opět uvedl dřív).
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.