Založen: Dec 07, 2007 Příspěvky: 1878 Bydliště: Kroměřížsko
Zaslal: ne květen 25 2014, 18:01 Předmět:
Mazdy maji bohuzel od roku 2005 elektronickou servisni knizku.
Pilovy filtr sem menil pri koupi vozu pred rokem.. Kontroloval sem jej a je ok. _________________ Audaces fortuna iuvat
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32113 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne květen 25 2014, 20:47 Předmět:
Klima se nedoplňuje, klima v autech se vždycky při servise odsaje (a zváží), aby se vysál zdegradovaný olej spolu s bordelem z něj a z hadic atd. Pak se do systému natlakuje výrobcem klimy předepsaný množství novýho chladiva s čerstvou dávkou kompresorovýho oleje - ten je důležitej pro dotěsňování pístu kompresorku i mazání jeho klikovýho mechanismu. Může se přidat i kontrastní barvivo, který nechává v místě úniku jasně zelený nebo modrý fleky, navíc lehce zviditelnitelný pomocí zkušební UV lampy. Kdo klimu jen "dofoukne" bez zvážení předchozího obsahu (kvůli zjištění kolik od posledního naplnění uteklo), tak to je vosel, kterej neví roupama kam s penězma - bez obnovení olejový náplně se může přidřít kompresorek a pokud by takový "doplnění" majitel auta reklamoval jako příčinu pozdějšího znefunkčnění klimy, servis to zaplatí celý = je to nepředpisová oprava. To odsátí obsahu systému klimy a nový naplnění se má dělat vždycky, když klima subjektivně ztrácí výkon nebo aspoň jednou za 4-5 let - zásadní rozdíl třeba proti systému domácí chladničky/mrazáku, kde se chladivo prakticky nedoplňuje, protože únik je vždycky závažnou poruchou a znamená velkou opravu ledničky, je u autoklimy v tom, že kvůli zjednodušení montáže systému do auta se trubky nespojujou tvrdým pájením, ale jen lisováním koncovek s teflonovým těsnicím kroužkem. Vibrace v motorovým prostoru auta pak ve spojení s těmahle ne příliš dokonalýma spojema vedou k tomu, že autoklima má vždycky nějakej únik - takže se sama za zhruba 5-6 let vyprázdní natolik, že přestává chladit. Je proto dobrý ji minimálně aspoň jednou za měsíc vyzkoušet, jestli funguje a v případě zjištění nedostatečný funkce nechat překontrolovat - a znovu naplnit. Kontrola by se měla dělat i bez změny funkčnosti nejpozději po 5 letech - z důvodu omezený životnosti oleje v kompresoru... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32113 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne květen 25 2014, 23:59 Předmět:
Revizi náplně klimy dělávají servisy běžně za tisícovku, v akci klidně i za 800,- .... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Dec 07, 2007 Příspěvky: 1878 Bydliště: Kroměřížsko
Zaslal: po květen 26 2014, 5:43 Předmět:
Diky Ekky. Takhle sem to myslel - odsat,zvazit a naplnit-ne vymenit. Omlouvam se. Nejsem v klimatizacich az tak zbehlej _________________ Audaces fortuna iuvat
Založen: Dec 07, 2007 Příspěvky: 1878 Bydliště: Kroměřížsko
Zaslal: pá červen 06 2014, 19:43 Předmět:
Klimatizace a celý její okruh je v pořádku...
Zkouška natlakování proběhla v klidu a bez chyb..
Norma je 470 gramů chladiva... Chybělo 70 gramů - bylo doplněno a při měření teploty vzduchu klima chladí na -0.5 st... _________________ Audaces fortuna iuvat
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32113 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá červen 06 2014, 20:57 Předmět:
Těch 470g je zajímavý - já mám třeba do klimy v roomsteru (totožná s fábulí, A2, ibizou a polem) předepsanou váhu 550g chladiva - myslím že mu říkají R-35, prostě nějakej druh freonu/ledonu či jak se ještě těm chlor-fluor-karboderivátům nadává... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6594 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: pá červen 06 2014, 21:07 Předmět:
V starým autě mi fungovala klima 14 let bez doplnění. Bylo tam ovšem ještě staré zlaté neekologické chladivo. _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Založen: Dec 07, 2007 Příspěvky: 1878 Bydliště: Kroměřížsko
Zaslal: so červen 07 2014, 12:47 Předmět:
EKKAR napsal(a):
Těch 470g je zajímavý - já mám třeba do klimy v roomsteru (totožná s fábulí, A2, ibizou a polem) předepsanou váhu 550g chladiva - myslím že mu říkají R-35, prostě nějakej druh freonu/ledonu či jak se ještě těm chlor-fluor-karboderivátům nadává...
Každé auto to má nejspíše jinak...
Včera jsem se i z mechošem bavil,proč se ta klima třeba při nastavení na minimální teplotu pořád zapíná a vypíná - střídavě. Prej je to tím,že neodebírám pořádný chladící výkon... Zvýšil otáčky ventilátoru skoro na max a kompresor jel trvale..
Na diagnostice se objevili 4 závady spojené s vybitou AKU - pravda.. Auto mělo baterku při koupi ještě origo a docela vybitou.. Po výmazu závad je vše ok.... _________________ Audaces fortuna iuvat
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32113 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so červen 07 2014, 13:30 Předmět:
Určitě to má skoro každý auto jinak - jsou jinak dlouhý trubky mezi výměníkama a kompresorem, jsou jinak velký výměníky = mají jinej objem. Já spíš vyjadřuju mírnej podiv nad faktem, že Mazda 6 s relativně dlouhým čumákem a tím pádem i trubkama mezi výměníkama má předepsanou váhu plnění jen asi 85% z náplně předepsaný pro fábuli/roomster. Pro mne z toho vyplynul fakt, že mám asi větší výměníky = relativně větší výkon klimy, než mazda... Jinak výstupní "chlad" vzduchu mám taky jen asi -0,5°C - je to omezený elektronicky, aby se interiér nadměrně neochladil a nedošlo k namrzání vzdušný vlhkosti i na výdechy a na díly, na který ochlazenej vzduch přímo funí. Celková minimální teplota introše je u fábule/rooma omezená na +16°C - pokud je venkovní teplota NIŽŠÍ, tak elektronika čeká, dokud se neohřeje motor - a do tý doby vůbec nezapne kompresor klimy. Potom se kompík sice zapíná, ale jen proto, aby ze vzduchu nasávanýho zvenčí vymrazil nadměrnou vlhkost - vzduch se hned následně ohřívá výměníkem ohřívaným chladicí kapalinou a do interiéru tak jde sušší a ohřátej vzduch = ani na zvenku ochlazovaným skle se nesráží vlhkost... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Těch 470g je zajímavý - já mám třeba do klimy v roomsteru (totožná s fábulí, A2, ibizou a polem) předepsanou váhu 550g chladiva - myslím že mu říkají R-35, prostě nějakej druh freonu/ledonu či jak se ještě těm chlor-fluor-karboderivátům nadává...
Určitě je to R-35? Roomster přece není tak starý auto a dvouciferná čísla v označení chladiv obvykle značilo ještě freonové chladivo a už docela dlouho se používají chladiva bezfreonová, typicky R134a apod. Ovšem tyto chladiva (s tříciferným číslem) začala zeleným vadit taky, sice už nepožkozujou ozónovou vrstvu, ale jsou to skleníkový plyny a to silně (oproti CO2). Takže teď i lobby určitých výrobců těch chladiv zase protlačujou svoje produkty (viz např.R1234yz a související odpor Mercedes-Benz toto chladivo používat, protože je zase extrémně hořlavé).
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32113 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne červen 08 2014, 21:50 Předmět:
Sesi napsal(a):
EKKAR napsal(a):
...- myslím že mu říkají R-35, prostě nějakej druh freonu/ledonu či jak se ještě těm chlor-fluor-karboderivátům nadává...
Určitě je to R-35? Roomster přece není tak starý auto ....
Máš tam jasně vyjádřenou nejistotu - opravdu nevím, musel bych letět k autu, otevírat haubnu a baterkou si svítit na štítek na klimě v místě, kam je sice pohledovej i manuální přístup jak k penězům, ale bordelu je tam na půl prstu tlustě.
Prostě je to nějakej R-cosi chlor-fluor-derivát, klidně možná ten R-134 nebo 135, já fakt nevím. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
V pohodě, nezáleží na tom.
A k tomu množství chladiva, třeba na Focusu I jsem viděl náplň 740g a to není velký auto, prostě bude záležet na rozsahu soustavy, délkách potrubí - kde je kompresor vzhledem k výparníku apod.
Jo a tam přemýšleli - štítek s informacemi o náplni klimy (vč. typu a množství oleje) dali rozumně hned poblíž zámku kapoty, viditelné jakmile se otevře kapota.
Založen: Dec 07, 2007 Příspěvky: 1878 Bydliště: Kroměřížsko
Zaslal: pá leden 16 2015, 22:04 Předmět:
Mam dvě technicke otázky.
Je možný aby auto mělo nějaké dva chladicí okruhy ovládané pres řídící jednotku nejakym ventilem? Auto ma i nyní v zimě cca po kilometru ručicku teploměru v provozní poloze. Ze by se motor zahřál na malý okruh chlazení a pak teprve pustil vodu do chladiče ?
Druha věc. Při studenem startu otacky motoru vyskočí na 2000ot a postupně padají dolů cca k 1200ot. Je to normální ? - rychlejší mazání ?? _________________ Audaces fortuna iuvat
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32113 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá leden 16 2015, 23:04 Předmět:
A add 2) ano, rychlejší ohřev katalyzátoru hned po startu. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.