Zdravím přispívající . Potřeboval bych doma na stole odzkoušet tento regler Regulátor alternátoru bosch BR 14-M3 . Poskytl by mi někdo schema toho alternátoru ? Jak má zapojen "slabý" vývod a jak se projeví přívodní střídavina ? Lze ten regec vyzkoušet i bez ní ? Jinak vůči čemu mám cizí střídavinu opřít ? Děkuji
BR14-M3 detailně neznám. Možná by pomohlo z jakého altíku pochází. Pokud už z nějakého důvodu potřebuju vyzkoušet regulátor (většinou ho zahodím hned po měření dobíjení v autě), tak to dělám nastavitelným stejnosměrným zdrojem s pojistkou. Zapojení + a - je jasné a vývod na rotor je podle typu altíku. Buzení proti kostře nebo proti +. Takže -> žárovku zapojit místo rotoru a zvyšovat napětí -> žárovka svítí až do regulovaného napětí (14,2 - 14,6V) -> pak zhasne. A je to.
P.S. O nějaké střídavině ani neuvažuju, tehle test většinou stačí. _________________ Machr jsme každý, ovšem vždy v oboru někoho druhého ...
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19604 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: po leden 20 2014, 18:02 Předmět:
Alternátory Bosch jsou třífázové do hvězdy s neukostřeným uzlem. Na kostru jsou připojené anody tří diod třífázového můstku a mínusový uhlík regulátoru.
Katody druhé trojice výkonových diod můstku jsou vyvedené na B+ a připojují se přímo na plus akumulátoru.
Pak tam je ještě jedna trojice diod (od každého vinutí jedna), jejich katody jsou spojené na výstup D+, na kterém regulátor kontroluje napětí. To je pulzující stejnosměrné. A podle jeho velikosti řídí proud do budicího vinutí.
Mezi plusem spínaným klíčkem a D+ je zapojená kontrolka dobíjení.
Žádná střídavina z alternátoru ven vyvedená není.
A než se dělat s nějakým zkušebním přípravkem (budeš nějak elektronicky simulovat třífázový generátor řízený budicím proudem?), je nejlepší alternátor i s osazeným regulátorem a připojenou baterkou roztočit pro jistotu na volnoběh, pak připojit buzení a měřit napětí v palubní síti, jestli roste, ale nepřekročí 14,5V ani při maximálních otáčkách.
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6594 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: po leden 20 2014, 19:41 Předmět:
Regulátory běžně zkouším: zem, žárovka místo budícího vinutí-tj místo uhlíků, napájení regulovatelným zdrojem. Liší se to třeba o +/- 200 mV od skutečně regulovaného napětí.. _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18695 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: po leden 20 2014, 20:16 Předmět:
Je to alternátor fiat marea . Je tam vyveden střed , který je zaveden do struktury regulátoru . Jak se projevuje nwm . Ano , jinak je to stejné a magnetony jsou častý chleba . Právě mne znejisťovala ta střední svorka . Staticky jsem vyzkoušel a reguluje . Uvidím po montáži zítra . Z fiatfora jsem zaznamenal , že kontrolku ovládá řídící jednotka . Je to 6-ti diodový alternátor . Jsou známy tím , že se hliníkoslitinová klec i při běžném provozu rozpadne . Vyfotím zítra . Urval jsem deklík , pod ním je vidět přímo polovodičová struktura , zapomněl jsem fotit , je již zataveno . Typ alternátoru jsem nedával , neboť ten typ regleru se prodává přímo pod jeho číslem a mně záleželo jen na regleru ....
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18695 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: út leden 21 2014, 7:19 Předmět:
Takže alespoň cizí fotka s mým popisem . Ten deklík jde odpáčit a potom lehce zatavit . Když člověk vidí ty drátečky , kudy tečou proudy , brrr. Jo a pozor , tou patnáctkou teče i bez! připojeného rotoru cca 0,5A .
Nevím, jestli to po těch letech ještě nějak souvisí, ale fiat=žiguli alternátory byly také 6-ti diodové s vyvedeným středem, a ten střed spínal přes relé (+/- 7V) kontrolku nabíjení.
Mohla by to být varianta, kde 15 slouží k buzení v malých otáčkách ("předbuzení") - zbytkový magnetizmus nestačí - a uzel střídaviny je pro "výkonové" buzení. Myslel jsem si, že tohle zapojení se už nepoužívá. ( používalo se naposledy ještě s relátky) Možná je to jen "zmodernizovaný" konstrukčně zastaralý altík. Magnetti Marelli by toho byli schopní. _________________ Machr jsme každý, ovšem vždy v oboru někoho druhého ...
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18695 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: út leden 21 2014, 17:05 Předmět:
Budeš na omylu . Rotor je zapojen od plusu . A znovu zdůrazním , ten proud teče vymontovaným regulátorem bez zapojeného rotoru či jeho náhrady . A ta elektronika je vytvořena napájením či nalepením dvou víceplošných čipů na chladič a zalita průhlednou pryskyřicí . Škoda , že jsem to v zápalu boje zapomněl vyfotit .
Založen: Mar 31, 2008 Příspěvky: 255 Bydliště: Brno
Zaslal: út leden 21 2014, 20:12 Předmět:
pepik9 napsal(a):
Nevím, jestli to po těch letech ještě nějak souvisí, ale fiat=žiguli alternátory byly také 6-ti diodové s vyvedeným středem, a ten střed spínal přes relé (+/- 7V) kontrolku nabíjení.
Založen: Mar 31, 2008 Příspěvky: 255 Bydliště: Brno
Zaslal: út leden 21 2014, 20:19 Předmět:
BOBOBO napsal(a):
Je to alternátor fiat marea . Je tam vyveden střed , který je zaveden do struktury regulátoru . Jak se projevuje nwm . Ano , jinak je to stejné a magnetony jsou častý chleba . Právě mne znejisťovala ta střední svorka . Staticky jsem vyzkoušel a reguluje . Uvidím po montáži zítra . Z fiatfora jsem zaznamenal , že kontrolku ovládá řídící jednotka . Je to 6-ti diodový alternátor . Jsou známy tím , že se hliníkoslitinová klec i při běžném provozu rozpadne . Vyfotím zítra . Urval jsem deklík , pod ním je vidět přímo polovodičová struktura , zapomněl jsem fotit , je již zataveno . Typ alternátoru jsem nedával , neboť ten typ regleru se prodává přímo pod jeho číslem a mně záleželo jen na regleru ....
Je to opravdu střed? U tohoto regulátoru bych předpokládal spíše jednu z fází před usměrňovačem
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18695 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: út leden 21 2014, 20:34 Předmět:
No přísahat před soudní stolicí bych opravdu nechtěl . Byl to fofr . Pokud znáš vnitřní zapojení reglu a jen nefilozofuješ , dej ho sem . Rád budu za dopřesnění pro dalšího postiženého . Ale v tomto místě chyba těžko kdy bude . Sám jsem nikde nenašel takový popis pro postižené , jestli máš lepší , dej sem . Mnoho lidí ti velice poděkuje . A pokud znáš oba případy , rozeber proč jeden i druhý v celkovém zapojení . Budu rád vědět z praxe pro příště .
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.