Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32082 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne srpen 05 2012, 18:47 Předmět:
Jimmi2 napsal(a):
...
Chtěli byste radši být Neil Armstrong, nebo Eugen Cernan (zatím poslední "měsíčňan)......?
Já radši ten druhý. Zatímco Neil vztyčil vlajku, pak musel hovořit s prezidentem, sebral pár šutrů a se staženou prdkou letěl zpátky, nemluvě o naprosté ztrátě soukromí a tím i osobnosti, Cernan si tam v několika vycházkách se Schmidtem jezdili roverem po okolí a mohli si ten Měsíc fakt vychutnat.
Navíc byli jediná posádka, která doopravdy prováděla geologický průzkum. Ty ostatní jen sbíraly šutry a ověřovaly technologie.
Klasicky: když to začalo (konečně!) přinášet vědecké výsledky, tak to utli. Čili ty miliardy dolarů vlastně vyhodili z okna
On totiž Schmitt byl opravdu civilní geolog, takže jen dělal svoji práci. A s těma "vyhozenýma miliardama" máš naprostou pravdu, jenže za to mohl Kongres, kterej na naléhání nějakých aktivistů utáhnul opasky na vědeckým výzkumu (co mi to jenom připomíná...?) včetně kosmických letů - proto taky byl jen 1 Skylab a pouhý 3 pilotovaný výpravy na něj a mezi tou poslední v oce 1974 a prvním letem Columbie v roce 1981 byl jen mezinárodní propagační let Sojuz - Apollo v roce 1975... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jan 04, 2010 Příspěvky: 1180 Bydliště: Praha, Teplice
Zaslal: ne srpen 05 2012, 19:10 Předmět:
EKKAR napsal(a):
...on totiž Schmitt byl opravdu civilní geolog, takže jen dělal svoji práci...
Správně. Jediný z těch dvanácti.
Ovšem k tomu Skylabu bych přidal jednu informaci:
Už za totáče jsem tu kosmonautiku docela hltal, a z tehdejšího pohledu reálněsocialistického zpravodajství byly sovětské mise Saljut obrovský vědecký přínos, zatímco Skylab byla spíše taková znouzectnost a vlastně ne moc úspěšná.
Hodnoceno současnými dostupnými informacemi, nezkreslenými cenzurou, byl Skylab přes počáteční drobné problémy nakonec obrovský vědecký úspěch (třeba jenom sluneční observatoř přinesla spoustu do té doby neznámých a velmi důležitých poznatků) a nakonec to bylo dobré využití techniky přebývající z programu Apollo a ještě ke všemu se tenkrát poprvé podařilo provádět větší servisní práce na oběžné dráze, i když to původně v plánu samozřejmě nebylo.
Zato Saljut, honěný spíše špionážními potřebami, byl nakonec poměrné fiasko (jedničku se vůbec nepodařilo oživit) a jisté výsledky to přineslo jenom díky neustálému opakování misí.
Jaké to paradoxy!
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32082 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne srpen 05 2012, 20:00 Předmět:
Na Skylabu se nedělala jen solární astrofyzika (komplex slunečních "dalekohledů" ATM - astronaut Owen Garriot byl astrofyzik), ale taky se zkoumaly jiné vesmírné objekty jako například Kohoutkova kometa nebo se snímkoval zemský povrch (aparatura EREP), dělal se i základní medicínský výzkum (astronaut Joseph Kerwin byl lékař).
S těma Saljutama to bylo "poněkud" jinak - "jedničku" se oživit a provozovat v pilotovaném režimu podařilo, i když až druhé posádce - Sojuz 10 se se stanicí nedokázal hermeticky spojit a posádka (Šatalov, Jelisejev, Rukavišnikov) tak nedokázala otevřít průlez a přejít do stanice, takže museli "odtáhnout s dlouhým nosem" a po dvou dnech letu přistát, aniž by splnili cokoliv z programu. Propaganda samozřejmě zahlásila "posádka úspěšně splnila předepsaný program letu", ale bylo to jako by jeli na návštěvu k tetičce, zabouchali na dveře a zase odjeli domů. Přejít na palubu stanice a 24 dnů tam pracovat se podařilo až posádce Sojuzu 11 (Dobrovolskij, Pacajev, Volkov) - jenže ta doplatila na nízkou nosnost tehdy používané verze nosné rakety R7-Sojuz, kterou bylo při letu 3 osob nutno vyrovnat "vynecháním" ochranných skafandrů posádky. Při přistání došlo při plánované separaci návratové kabiny od zbytku lodi k narušení hermetizace kabiny a kosmonauti zahynuli následkem dekomprese už ve výšce kolem 100-60km nad povrchem.
VŠECHNY následující lety kosmických lodí Sojuz (až do pořadového čísla 40) až do nástupu verze Sojuz-T s rekonstruovanou nosnou raketou byly proto pouze 2 místné, aby raketa unesla nutné dodatečné vybavení = ochranné skafandry pro posádku, navlékané právě pro případ nehody při startu, přistání a vesmírných manévrech jako je spojení s jiným tělesem. Letěl v něm proto i Vladimír Remek a další "interkosmonauti".
Obsadit se nepodařilo stanici Saljut 2, která utrpěla během vynášení raketou Proton na orbitu blíže nespecifikovanou technickou závadu a po navedení na dráhu ztratila orientaci = nebylo možné se s ní regulérně spojit.
Vojensko-průmyslový komplex v tehdejším SSSR pod vedením maršála Ustinova následně prosadil nasazení vojenské špionážní orbitální stanice z konstrukční kanceláře Vladimíra Čeloměje s původním označením "ALMAZ" (Diamant) jako dalšího kusu řady Saljut - ten název se přemalovával doslova na poslední chvíli těsně před startem stanice, aby se zakrylo špionážní určení stanice. Posádky pak tvořili výhradně vojáci - na Saljut 3 letěly 2 výpravy (Sojuz 14 - Arťuchin, Popovič a Sojuz 15 - Ďomin, Sarafanov), z toho úspěšná byla jen ta první - druhá se nedokázala se stanicí spojit.
Následující Saljut 4 byl zase "civilní", proto na něj mohl letět jako člen posádky i "civilista" Georgij Grečko (palubní inženýr Sojuzu 17, velitel Alexej Gubarev). Na Saljut 4 se dostaly dokonce 3 výpravy, přičemž ta poslední (Sojuz 20) byl experiment s bezpilotní plně automatickou lodí předcházející později zavedeným automatickým nákladním lodím typu Progress.
Saljut 5 byla poslední pilotovaná vojenská stanice (jak jinak, byl to přejmenovaný Čelomějův Almaz) - posádky vyslány 3, přejít na palubu a pracovat na ní dokázaly jen 2 - druhá se opět se stanicí nedokázala spojit. Další vývoj elektroniky a automatizační techniky v SSSR koncem 70. let pak dovolil překonstruovat další Almazy na plně automatickou funkci a vypouštět je plně utajeně zašifrované do "všeobjímajícího" programu satelitů Kosmos.
Následující Saljuty s čísly 6 a 7 už proto byly "víceméně civilní" a jejich vypouštění a provoz nepodléhaly tak generálnímu stupni vrcholného utajení, jaký byl uplatněn na předchozí stanice. Je přitom zajímavé, že i když tyto "civilní" Saljuty pocházely z konstrukční kanceláře OKB-1 založené samotným Koroljovem, v jejich konstrukci se uplatnily i prvky původně pocházející právě z vojenských Almazů konstruktéra Čeloměje - dva stykovací uzly u Saljutu 6 a dokonce 6 těchto zařízení u Saljutu 7 (2 hlavní v ose stanice na obou čelech, 4 "pobočné" umístěné na "přední" přechodové komoře po 90°kolem dokola obvodu), možnost propojení elektrické (na všech uzlech) i palivové instalace stanice (pouze na "zadním" uzlu) s připojenou dopravní lodí = možnost přijímat nákladní lodi s palivem, potravinami, vodou a nákladem ND, možnost rozšíření stanice dalšími moduly... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jan 04, 2010 Příspěvky: 1180 Bydliště: Praha, Teplice
Zaslal: ne srpen 05 2012, 20:17 Předmět:
To jsem si možná tu jedničku a dvojku spletl.
Nicméně jsem nikdy nezachytil informaci, že smrt tříčlenné posádky Sojuzu zavinila nízká nosnost rakety, to slyším poprvé. Je pravda, že opravdu další posádky byly dvoučlenné a tak to logiku má. Ale nečetl jsem to ani v porevoluční literatuře, vždycky se udával onen ventil, který vyrovnává tlak při přistání.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32082 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne srpen 05 2012, 20:39 Předmět:
Aby mohli být v bezpečí před případnou dekompresí, museli by mít skafandry - a protože byli na palubě 3, dodatečnou váhu by jednak měla spolu s potřebným dalším materiálem problém unést nosná raketa, druhak v přítomnosti "Sdělano v CCCP" řídicích aparatur na ty 3 skafandry jednoduše v kabině nebylo místo - aby se vešly, musela by být větší = těžší a zase jsme u té nosnosti "semjorky". Takže letěli jen v čemsi co připomínalo tepláky a dekomprese je zabila. Kdyby měli skafandry jako je nosili ve Vostoku a jaký byly zavedený právě po tomto průseru s dekompresí v Sojuzu 11, přežili by. Bohužel, tehdejší modifikace "semjorky" i samotného Sojuzu neměly dostatečnou nosnost a objemovou kapacitu všechny ty 3 skafandry "pobrat".
Takže ano, přímá příčina smrti bylo udušení vinou dekomprese - ale prvotní příčina byl risk nepoužít ochranné skafandry vynucený malou nosností rakety...
Až pokrok v polovodičích a následná digitalizace kontrolní a řídicí aparatury Sojuzu dovolily zmenšit její fyzické rozměry i váhu plus byla provedena modernizace motorů RD107/108 (I. a II. stupeň "semjorky") = Sojuz mohl díky ušetřeným kilům lítat o5 jako 3-místný, jak byl vlastně původně v 60. letech minulýho století v OKB-1 ještě za života S.P.Koroljova navržen... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
Naposledy upravil EKKAR dne ne srpen 05 2012, 20:47, celkově upraveno 2 krát.
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6116 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: ne srpen 05 2012, 20:39 Předmět:
Jimmi2 napsal(a):
... smrt tříčlenné posádky Sojuzu zavinila nízká nosnost rakety...
Takhle bych to nestavěl. Nosnost rakety je vždycky omezená, a je na provozovateli, jak ji využije, jaký zvolí balanc mezi užitkovostí a bezpečností.
Což se ne vždy podaří bez omylů.
P.S. Ekkar byl o nějakou vteřinu rychlejší. Nevíš, jestli se ta porucha ventilu ještě někdy opakovala, anebo jestli by byly bývaly ty tepláky v ostatních případech stačily?
Naposledy upravil tomasjedno dne ne srpen 05 2012, 20:45, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32082 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne srpen 05 2012, 20:45 Předmět:
tomasjedno napsal(a):
Jimmi2 napsal(a):
... smrt tříčlenné posádky Sojuzu zavinila nízká nosnost rakety...
Takhle bych to nestavěl. Nosnost rakety je vždycky omezená, a je na provozovateli, jak ji využije, jaký zvolí balanc mezi užitkovostí a bezpečností.
Což se ne vždy podaří bez omylů.
Ve "Velké Zemi" jde tento balanc vždycky ruku v ruce s filozofií "NAS MNÓGO" - na lidech záleží mnohem míň, než na tom jak to bude vypadat navenek, hlavně na mezinárodním poli. Prostě lidi jsou obětovatelní, pokud budou k vylepšení obrazu státu mezinárodně použitelný "dostiženija". Na ničem jiným nezáleželo - a bohužel ani dnes to není jinak, jen si dávají většího bacha aby s sebou přitom nevzali někoho nevinnýho...
tomasjedno napsal(a):
...
P.S. Ekkar byl o nějakou vteřinu rychlejší. Nevíš, jestli se ta porucha ventilu ještě někdy opakovala, anebo jestli by byly bývaly ty tepláky v ostatních případech stačily?
Co vím, tak ten ventil prakticky ihned po katastrofě Sojuzu 11 zaměnili za jinak zkonstruovaný, takže k další dekompresi už nedošlo - ten původní se otevřel sám vlivem otřesu při pyrotechnický separaci lodi na kusy před sestupem z orbity. Navíc pozdější verze Sojuzu označovaný jako "T", "TM" nebo "TM-A" už mají jinak zkonstruovanou návratovou kabinu - je zachovaný jen vnější tvar, ale celkově je kabina větší = loď je těžší. Díky tomu a taky díky rekonstruovanýmu nosiči, kterej má s původní Koroljovovou semjorkou společný snad už jenom uspořádání stupňů a základní tvar lze Sojuzem vynášet větší náklady nebo dosahovat delší vytrvalosti pobytu na dráze. Vypustit skafandry aspoň z fáze startu, spojovacích manévrů a přistání se zatím Rusi neodvážili - a myslím že je k tomu neopravňujou ani zkušenosti z programu raketoplánu Space Shuttle, kde přes mnohem modernější konstrukci je ochranná funkce skafandru pro start i přistání zachovaná... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Dec 13, 2007 Příspěvky: 257 Bydliště: Mladá Boleslav
Zaslal: ne srpen 05 2012, 21:10 Předmět:
Je trošku rozdíl mezi "pouhou" dekompresí kabiny a explozí, která rozerve celek na prvočinitele _________________ ~Nestavte se mi na odpor! - Georg Simon Ohm ~
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32082 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne srpen 05 2012, 21:16 Předmět:
Ani v jednom případě nešlo o explozi, která by roztrhala kabinu - u Challengeru kabina dopadla na hladinu celá a rozbil ji až právě náraz na vodu (padala z výšky asi 22km...) a u Columbie to byl aerodynamický odpor spolu s žárem při rychlosti kolem M20... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
V raketoplánech neměli plnohodnotné skafandry proti dekompresi, aspoň ne v Challengeru. Tam by na ty následky dekomprese zemřeli taky, kdyby se kabina (sice celá, ale netěsná) nerozplácla dřív o hladinu.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3Další
Strana 2 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.