Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Problém s dynamostartérem- startuje, ale nedobíjí.
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Michal22



Založen: Mar 28, 2012
Příspěvky: 7843
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: čt červen 28 2012, 7:50    Předmět: Citovat

BOBOBO- díky, konečně nějaká užitečná informace, která mě snad dostane dál Very Happy
Vinutí S1- S2 je vůči všemu ostatnímu izolované, jinak by to asi ani nestartovalo. To náhradní schema, co jsem stvořil, mě docela dost překvapilo, ten uhlíkový prach by to mohl vysvětlit. Zkusím stator znovu shodit a vyčistit. Mám použít technický benzín nebo raději líh?
Ještě jednou díky za pomoc.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18691
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: čt červen 28 2012, 8:14    Předmět: Citovat

Líh je dobrý akorát na kalafunu nebo do hrdélka . Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Michal22



Založen: Mar 28, 2012
Příspěvky: 7843
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: čt červen 28 2012, 8:35    Předmět: Citovat

OT: No, zrovna teda ten technický bych do sebe nenalil. Smrdí stejně jak vodka od Bergera Very Happy Já raději jedno, dvě píva (slovy 12), než tvrdý chlast.


OK, zkusím vymít a pak se ozvu.
P.S.: kdyby se mi to nepodařilo rozchodit, dá se dynamostartér zapojit tak, aby nedobíjel a nemohlo dojít k poškození, přitom zůstala možnost startovat (na ruku mi chytá dost špatně).
Dík
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18691
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: čt červen 28 2012, 9:07    Předmět: Citovat

Tam se ale nemá co stát . No pro jistotu můžeš rozpojit svorku B na regulátoru .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Michal22



Založen: Mar 28, 2012
Příspěvky: 7843
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: čt červen 28 2012, 23:20    Předmět: Citovat

1. ještě jednou děkuji BOBOvi za radu s čištěním- už jen po použití suchého procesu (štětec s dlouhými chlupy+ stlačený vzduch) jsem se najednou z těch 30 Ohmů mezi D a GND dostal na 300kOhmů. A potom jsme ještě vzal ten benzín, pak už to bylo: Odpor1.jpg.
Stator po očistě vypadá takhle: Stator3.jpg.

Smontoval jsem celý nedočkavý (ale tak rozumně nedočkavý, jednou se mi podařilo dát špatně stator na carter, to bylo pak hledání Sad ), připojil jsem měřáky a nastartoval- výsledek je zřejmý na: Napeti1.jpg
Popis zapojení měřáků- analog na baterii, napětí se zvedlo po nastartování jen o cca 0.3V (vzestup po odpojení zátěže), digitál na svorce M proti GND. Čili nic.
Dlouho si lámu hlavu s tím, jak je vlastně ten dynamostartér zapojen ve funkci dynama. Opravdu na to nemám buňky, docela se trápím Sad .
Každopádně jsem vydedukoval, že pokud začne rotor vyrábět napětí, to se musí objevit na svorce D, svorka M by měla plavat na napětí o trochu nižším než D (aby tam šlo nějaké buzení do vinutí, ale rozdíl napětí nemůže být o moc nižší, když je - snad- odpor budícího vinutí 6ohm), potom by se dynamo mohlo nabudit a něco by se objevilo na výstupu. Ale zatím prd Sad Napětí na M nulové, na D něco kolem 500mV. Kontrolka dobíjení pořád svítí (bodež by ne, když je na ní skoro celé napětí baterie). Já pořád necháppu, zda má napřed narůst napětí na svorce D (jakože z rotoru něco poleze) nebo má napřed vzrůst napětí na svorce M (jakoře se napřed objeví budící napětí).
Sakra, proč nevím jak na to Sad



Odpor1.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  Odpor1.jpg
 Velikost:  137.18 kB
 Staženo:  103 krát


Stator3.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  Stator3.jpg
 Velikost:  184.02 kB
 Staženo:  79 krát


Napeti1.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  Napeti1.jpg
 Velikost:  185.25 kB
 Staženo:  78 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18691
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: pá červen 29 2012, 4:57    Předmět: Citovat

Nezbývá , než si půjčit rotor . Zatímco se může s prskáním co by motor roztočit , tak jako dynamo už nefunguje . Nyní by jsi si měl ověřit vlastní statorové vinutí - alespoň odporově . Do statorového vinutí pusť ze zdroje 6-8V ss a vyzkoušej alespoň laicky např. šroubovákem sílu jenotlivých pólů , měla by být stejná . Jinak kontrolní otázka , to měření za chodu se konalo se spojením svorky M určitě perfektně na kostru ? Odpoj vývod k regulátoru a hned na kostru . Jo vlastně čtu , že byla ve vzduchu , tak NE !! Natvrdo ukostřit ! Poslední pokus . Napětí měř na svorce D ! A je pro tuto chvíli jedno , zda se objeví + nebo - , hlavně aby bylo .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
elmohomola1



Založen: Feb 09, 2009
Příspěvky: 22
Bydliště: Jihlava

PříspěvekZaslal: pá červen 29 2012, 7:49    Předmět: Citovat

Michale 22vidím,že máš v zapojení dynamostarteru pěkný chaos.Kdybys to udělal jak jsem Ti psal už bys byl o kousek dál.Já izolační stavy měřím na dílně buď přes žárovku 230V nebo Revitesterem na instalace a to klidně i 500-1000V a v terénu PUčkem 371 a taky klidně 1000V.Dynamostarter má 2 bud.vinutí.Jedno seriové pro start a druhý paralel.na dobíjení.Co myslíš,že dělá regler v malých točkách?(Spojí B+ s M a po zvýšení přes reg odpor udržuje nap.a pri max.ot a plný bat.spojí a odbudí .Pokud máš v buzení dynama mezizávit.zkrat,tak Ohmem prd změříš.Zkus metodu co píše BOBOBO.Nezapomínej,že na pol.nástavcích máš dvě vinutí,tak abys připojil to dynamové(paralelní)páč seriové)startovací)bude dobrý.Já osobně podle toho co píšeš bych viděl rotor jako dobrý, (když točí) ale můžu se plést.Nevím kde BOBOBO vzal,že to prská,(nic se zde nepíše,)tak pak jít po rotoru.Ještě skus před nastartováním sepnout ručně zpětný spínač.Dynamo se musí chovat jako motor.Když vyndáš svíce a vačce pomůžeš měl by to motor protočit.Toť zatím vše.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18691
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: pá červen 29 2012, 8:27    Předmět: Citovat

Chápeš elmohomolo psaný text ? "Zatímco se může s prskáním co by motor roztočit , tak jako dynamo už nefunguje ." A proto , že píše , že startérově to funguje , není třeba znovu magnetovat . A to přímé spojení s kostrou je proto , že cestou může být na několika místech nedokonalý kontakt . Doufám , že jsi porozumněl ty .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Michal22



Založen: Mar 28, 2012
Příspěvky: 7843
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: pá červen 29 2012, 9:48    Předmět: Citovat

Klucí, nehádejte se, já jsem moc rád, že se mi snažíte pomoci, pomalu se do toho dostávám a začínám chápat souvislosti.

K tomu startování- on mi hadrák od začátku moc dobře netočil, nějaké to prskání tam vždycky bylo. Po výměně uhlíků to bylo o poznání lepší, ale jak se sjely, už to bylo poznat. Hlavně za studena. Ale dobíjení valilo vždycky OK.
Odpoledne zkusím přikostřit vývod M a uvidím, co se stane. Jen technický dotaz- můžu to startovat už s odpojeným regulátorem?

Jinak bych se rád dobral nějakého řešení, které by dokázalo odhalit pravou příčinu této vady- nejen proto, že nerad něco opravuju stylem "zkus tam dat něco jinýho a uvidíš", ale taky proto, že mě občas někdo osloví se stejnou problematikou a já mu nejsem schopen pomoci. Mezi uživateli těchto vozítek vznikla dobrá parta, kde se každý každému snaží pomoci, já nejsem moc zdatný na ty motorové věci (ač vzděláním původně strojař), tak se snažím pomoci alespoň s elektrikou. Ale točivé stroje byly vždycky tak trochu můj zásadní problém, učitel v elektrotechnice ze mě byl něšťasný že mi to hlava nebrala Shocked

Tak až to odpoledne zkusím, dám vědět.

elmohomola1: trochu nerozumímtěmto větám:
citace:
Ještě skus před nastartováním sepnout ručně zpětný spínač.Dynamo se musí chovat jako motor.Když vyndáš svíce a vačce pomůžeš měl by to motor protočit.
Co si představit pod pojmem "zpětný spínač"? Díky
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18691
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: pá červen 29 2012, 10:02    Předmět: Citovat

Žádný zpětný spínač v tomto zapojení neexistuje . U dvoucívkového regulátoru je jedna cívka regulační , ta právě spíná budící vinutí a druhá , která připíná a odpíná soustavu s akumulátorem od vlastního dynama . No a pokud nepracuje regulátor správně , tak tímto kontaktem může téci proud zpět z akumulátoru do dynama . Odtud zpětný proud a nesprávně "zpětný spinač" . Opět použití dynama jako ss motoru nemůže dát jasnou zprávu o stavu rotoru , snad jen tu zda není přerušen , ale ne o mezizávitovém zkratu . Ale ten právě znemožní nastartování fce dynama . Nenaindukuje se něm napětí potřebné pro náběh buzení a tím řetězové reakce až po plný výkon . Remanentní (zbytkový) magnetismus v magnetickém obvodu zůstane i po použití konstrukce jako startéru . A jinak si myslím , že by jsi měl Milane pročíst tech pár vláken co jsem uvedl výše , případně ta na velorexforu a musí ti být jasno . A hlavně nejen v železe , ale i v elektrice platí zákon zachování energie a když něco změřím , tak tomu musím věřit , i kdyby se mi to nehodilo do krámu ! A já se nehádám . Jen opravuji něco , kde byl můj projev překroucen .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Michal22



Založen: Mar 28, 2012
Příspěvky: 7843
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: pá červen 29 2012, 12:54    Předmět: Citovat

BOBOBO- jen si ověřím, zda to trochu chápu. V regulátoru pro dynamo je tedy jedna cívka na to, aby porovnala napětí z dynama, pokud je vyšší než napětí akumulátoru tak sepne a dynamo začíná dodávat proud do aku a do spotřebičů. Druhá cívka reguluje napětí na budícím vinutí (ekvivalent regulátoru napětí u alternátoru). Ještě jsem vyčetl, že pokud je tam třetí cívka, tak ta při nárustu otáček (a tedy i napětí) zkratne budící vinutí a tím ochrání dynamo i spotřebiče před přepětím. Ale tento regulátor se u Velorexe nepoužívá.

Pokud je v rotoru mezizávitový zkrat, dá se nějak exaktně zjistit? Existuje pro rotory nějaký rezonanční měřič, který by případný zkrat dokázal odhalit? Případně poskytuje tuhle službu někdo?

Doufám, že tě tím moc neotravuji, ale všude na velorexáckých stránkách se spokojí s otestováním dynama tak, že jej ručně nabudí a pokud něco dává, je dobré, pokud ne, je špatné. Většině lidí to takhle stačí. Já bych se rád dostal o krůček dál a třeba i známým pomohl při selekci vadných dílů.

Díky moc
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Michal22



Založen: Mar 28, 2012
Příspěvky: 7843
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: pá červen 29 2012, 23:37    Předmět: Citovat

Tak jsem zkusil připojit svorku M na GND, bral jsem to přes ampermetr. Proud tam nějaký šel (cca 100 mA), ale na napětí baterie to nemělo ani minoritní vliv. Začínám to vidět na rotor, dřív jsem nevěřil tomu, že když to startuje, že by mu něco mohlo být. Už jsem změnil názor.
Díky za pokopnutí (v první řadě BOBOBO-vi).
Jen mi pořád zůstává otevřená ta otázka, zda se nedá nějak odzkoušet (hlavně třeba na burze) alespoň přibližně stav rotoru. Nenapadá někoho něco?

Díky a kdyžtak na viděnou ve Slavkově.

M.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18691
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: ne červenec 01 2012, 12:50    Předmět: Citovat

Bohužel jedině namontovat . Zkoušečky existují , ale za prvé ji musíš mít a za druhé s ní musíš umět zacházet , ale pokud by byl rotor v pořádku , tak by jsi dávno dobíjel . Když budeš kupovat použitý , tak bych to viděl tak , že většina takto prodávaných bude vadná .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Michal22



Založen: Mar 28, 2012
Příspěvky: 7843
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: ne červenec 01 2012, 16:49    Předmět: Citovat

BOBOBO- dík, je mi jasné že reálný obrázek o stavu rotoru dá až odzkoušení daným výkonem. Měřil jsem už s lecčím, ale většinou malovýkonné zařízení. Izolační stav bych doma dokázal oměřit, mám VN zdroj z UTESu, nějaký ten HTXXXX (max. 6kV). Ale nevím jaké napětí je opravdu reálné použít (500V?).
Přemýšlel jsem ještě použít nějaký vyšší kmitočet a zkoušet nejen reaktanci vinutí, ale i průnik na ostatní póly komutátoru. Ale to bych chtělo absolutně dobrý rotor a porovnávat.
Jinak jsem našel docela pěkné pojednání o dynamech tady: http://lazo.czechian.net/elektrika/dynamo.htm
(třeba se to bude hodit i někomu jinému).
A ještě jsem si u známého, který bude rušit Favorita, pro jistotu zamluvil alternátor.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6569
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: ne červenec 01 2012, 19:06    Předmět: Citovat

Nemáš možnost nabudit dynamo z cizího zdroje za chodu? Že je společný + nevadí.. A jinak dynamo při plném buzení dává hodně moc!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Strana 2 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.15 sekund